Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Når en tar en rutinemessig celleprøve hos fastlegen, er det da kun inn med det der nebbet - ta prøven - ferdig? Eller foretar fastlegen seg noe mer, undersøker liksom? Ingenting som tilsier problemer.

Anonymkode: f014b...5bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer.

Anonymkode: 874b5...ba7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En gang jeg tok celleprøve fant fastlegen samtidig ut at jeg hadde skjedeinfeksjon. Det var jo veldig greit å bli kvitt! 

Anonymkode: 794a8...594

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det bare den prøven og ikke noe mer :) 

Anonymkode: 50dd4...ac8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varierer veldig. Noen ganger har han sjekket med UL også, når han først holder på der nede 😅

Anonymkode: dcbed...8c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som prøvde å forberede meg 🙈 da får jeg bare se for meg alle scenarioer.. Trodde/håpet dette var et sånt enkelt ja/nei-spørsmål 😛

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg som prøvde å forberede meg 🙈 da får jeg bare se for meg alle scenarioer.. Trodde/håpet dette var et sånt enkelt ja/nei-spørsmål 😛

Nei for det kommer jo an på om du har underlivsproblemer eller ikke. Min lege pleier å spørre om mye forskjellig når jeg skal ta celleprøve, som f.eks om jeg har smerter under samleie, blødninger o.l, men når alt er fint så er det for hans del ingen grunn til å gjøre noen flere undersøkelser siden jeg er ung og frisk. 

Anonymkode: a757c...a65

Skrevet

Jeg tar en generell sjekk samtidig.

Når legen først skal rote rundt der nede, så synes jeg det er like greit sjekke den generelle tilstanden med det samme hun holder på 🤷

Skrevet

Når jeg har satt meg opp på celleprøve så er det bare den prøven men hun hadde jo gitt beskjed om hun så noe som ikke er som det skal være. 

Skrevet

For meg har det vore veldig lite meir enn akkurat prøvetakinga - inn med spekelet, ta prøven, ut igjen. Noen ganger har han tatt en rutinemessig klamydiatest i tillegg, når han først er oppi der. Vil du ha meir vurdering utover dette kan det vere greit å gå til gynekolog i staden, men ser ut til at dette avheng av fastlegen og kor interessert han/ho er i gynekologi. 

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, rutinemessig prøve, ingen problemer eller ønske fra min side om noe mer. Ville bare være forberedt i tilfelle det var sånn standard prosedyre. Ønsker det virkelig ikke, raskest mulig og så ferdig.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som sagt, rutinemessig prøve, ingen problemer eller ønske fra min side om noe mer. Ville bare være forberedt i tilfelle det var sånn standard prosedyre. Ønsker det virkelig ikke, raskest mulig og så ferdig.

TS

Det kan du også nevne for legen din - at du ønsker undersøkelsen overstått raskest mulig, og at du ikke har noen sykdomstegn som trenger undersøking. ☺️ 

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min har ikke noe annet utstyr enn bare til celleprøve. Så det er det eneste som tilbys. Men det er ikke noe problem å si du bare vil ha celleprøve. Ikke verre enn når du går til frisøren og sier du bare vil ha en stuss. 

Anonymkode: 1ef73...e9a

AnonymBruker
Skrevet

Pleier ikke leger å kjenne på livmor og eggstokker med fingre?

Anonymkode: b69be...001

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...