Gå til innhold

benkpress (vekt og teknikk)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det bra å klare å ta noen reps med 40kg med benkpress? Har ikke helt teknikken inne ennå (forsøker å presse skuldrene sammen) , så tørr ikke øke. Gikk opp til 45 kg, og klarte det, men hadde litt småvondt i skuldrene etterpå... Leser at det visstnok er den teknisk vanskeligste øvelsen av alle.

Anonymkode: 8dbc8...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er bra eller ikke kommer an på hvem du er. Dame/mann, vekt, alder, treningsbakgrunn.

Vekten 40kg er ikke noe spesielt, men det er alikevel bra å trene styrke. Og fint at du setter deg godt inn i teknikk før du begynner å løfte tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker du å ha føttene godt i gulvet da?

Anonymkode: d683b...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foretrekker hantler, mye lettere å gjøre det riktig. 

Anonymkode: 0963f...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, takk for svar. Hantler har jeg ikke prøvd.

Hvis jeg tar 40kg i vanlig benkpress, burde jeg da prøve 20kg hantler i hver hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, takk for svar. Hantler har jeg ikke prøvd.

Hvis jeg tar 40kg i vanlig benkpress, burde jeg da prøve 20kg hantler i hver hånd?

Prøv heller 18kg. Hantler er mye tyngere enn stang fordi du må holde balansen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det bra å klare å ta noen reps med 40kg med benkpress? Har ikke helt teknikken inne ennå (forsøker å presse skuldrene sammen) , så tørr ikke øke. Gikk opp til 45 kg, og klarte det, men hadde litt småvondt i skuldrene etterpå... Leser at det visstnok er den teknisk vanskeligste øvelsen av alle.

Litt vanskelig å gi deg tips uten å se hvordan du løfter, men

Pass på at ikke skuldrene proterer fremover når du presser. Kan hjelpe å fokuserer på å ha brystkassa frem i det du presser slike at skulderbladene holder seg i posisjon gjennom hele løftet. Ellers kan du ha en preeksisterende dysfunksjonalitet i skuldrene som gjør at til blir satt i en sårbar i benkpress.. Hvem vet..

40kg for en som er ny i benkpress er imponerende ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

40kg for en nybegynner er vel bra. Men hva løfter en gjennomsnittlig jente i benkpress? (hvis hun har trent over en periode, f.eks. 6mnd eller mer)

Anonymkode: 963c6...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
On 6/11/2021 at 6:25 PM, AnonymBruker said:

40kg for en nybegynner er vel bra. Men hva løfter en gjennomsnittlig jente i benkpress? (hvis hun har trent over en periode, f.eks. 6mnd eller mer)

Anonymkode: 963c6...52b

Jeg har trent i 5 måneder og strever fortsatt med 35 kg. 😂 Trener på underskudd da, noe som hemmer progresjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...