Gå til innhold

Kredittgrense


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Dere som har kredittkort, hvor mye har dere i kredittgrense? Jeg bestilte kort fra Santander og tenkte den kanskje var på rundt 10 000kr, så jeg fikk meg en overraskelse da den var på 100 000kr😅 Trodde det hadde blitt vanskeligere å få høy kreditt?

Anonymkode: 8193a...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De jeg bruker mest er på 25 000 og 40 000. Har to til som jeg tror er på rundt 25 000.

Anonymkode: 1689f...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De jeg bruker mest er på 25 000 og 40 000. Har to til som jeg tror er på rundt 25 000.

Anonymkode: 1689f...f14

Jeg er ny på dette med kk, men er det fordeler med å ha flere med lav kreditt enn bare ett kort med høy kreditt? Er det ikke vanskeligere å holde styr på flere?

Ts

Anonymkode: 8193a...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke seg at dersom du søker lån el tilsvarende vil kredittgrensen din på kort tas med i beregningen. Jeg har ett på 5000,- mest fordi det aldri brukes. Ved reise i utlandet så høyner jeg heller eller bruker amex (sistnevnte betales inn fullt ved enden av neste måned).

Anonymkode: 47acf...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Verdt å merke seg at dersom du søker lån el tilsvarende vil kredittgrensen din på kort tas med i beregningen. Jeg har ett på 5000,- mest fordi det aldri brukes. Ved reise i utlandet så høyner jeg heller eller bruker amex (sistnevnte betales inn fullt ved enden av neste måned).

Anonymkode: 47acf...975

Takk for godt poeng👍🏻 Har ingen planer om lån, men skal huske det hvis behovet melder seg.

Ts

Anonymkode: 8193a...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er ny på dette med kk, men er det fordeler med å ha flere med lav kreditt enn bare ett kort med høy kreditt? Er det ikke vanskeligere å holde styr på flere?

Ts

Anonymkode: 8193a...4a9

Jeg er ikke den du siterer, men jeg har flere ulike kredittkort fordi jeg bruker fordelene med kortene. Jeg bruker de ulike kortene til ulike ting og har satt ned kredittgrensene så jeg har bare så høy grense som jeg trenger på hvert.

Anonymkode: 7435d...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et på 50.000 gjennom DNB som var en del av avtalen da jeg byttet til de. Har vell bare brukt det når jeg skal betale ferier osv. Rotet meg dog bort i litt kredittkortgjeld i begynnelsen av 20-årene og har siden holdt meg langt unna kreditt🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 kredittkort, to med 10.000 og ett med 5000. Bruker de til ulike formål som gir ulike goder/poeng. Frem til jeg evt skal reise eller betale andre dyre ting så kommer jeg ikke til å øke grensen.

 

Anonymkode: 15acd...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ny på dette med kk, men er det fordeler med å ha flere med lav kreditt enn bare ett kort med høy kreditt? Er det ikke vanskeligere å holde styr på flere?

Ts

Anonymkode: 8193a...4a9

De forskjellige kortene gir ulike fordeler (i form av rabatter, poengopptjening, forsikring, osv...).

Synes ikke det er mye å holde styr på, men jeg har veldig god kontroll på økonomien og loggfører alle transaksjoner i budsjett. I tillegg ukeshandler jeg, og shopper lite, så det er ikke så mange utgifter å styre med.

Anonymkode: 1689f...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10 000. Overfører hele tiden fra brukskonto. Grensen er litt lav da jeg bruker dette bl.a. når jeg betaler for reiser.

Anonymkode: ceafb...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et på 70000 og et på 40 000. Til uforutsette utgifter

Anonymkode: efd4c...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbud om 100k som kredittgrense, men valgte 'kun' 15k. Det er mer enn nok.

Anonymkode: ed23e...29a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på Norwegians kredittkort, og la merke til at det ikke var noe felt eller noe sted å krysse av for hvor mye man ønsket i kredittgrense på kortet. Og helt uten videre, som ny kunde med beskjeden inntekt, fikk jeg 70 000 i kredittgrense på kortet...

Jeg satte ned grensen selv i ettertid, for det er heldigvis mulig.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble påtvunget et kort da jeg fikk boliglån i DNB, tror det hadde kredittgrense rundt 50.000. Jeg har aldri brukt det.

Har også et i Skandiabanken som jeg søkte om, da ba jeg om ramme på 20.000 men noen år senere fikk jeg en "gratulerer, vi har revurdert deg og nå har du ramme på 60.000!" (Jeg har aldri brukt mer enn 20.000 og betalt det med neste lønning.)

Skjønner at folk fort får problemer med å betale kredittkortene sine ja, når man bare plutselig har en haug kreditt her og der.

Anonymkode: 0fd64...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ble påtvunget et kort da jeg fikk boliglån i DNB, tror det hadde kredittgrense rundt 50.000. Jeg har aldri brukt det.

Har også et i Skandiabanken som jeg søkte om, da ba jeg om ramme på 20.000 men noen år senere fikk jeg en "gratulerer, vi har revurdert deg og nå har du ramme på 60.000!" (Jeg har aldri brukt mer enn 20.000 og betalt det med neste lønning.)

Skjønner at folk fort får problemer med å betale kredittkortene sine ja, når man bare plutselig har en haug kreditt her og der.

Anonymkode: 0fd64...a27

Man får jo ikke automatisk noe mer problemer med å betale kredittkortene sine bare fordi man har mange ulike og høy kreditt. For å få problemer kreves det dårlig økonomisk sans og/eller lav viljestyrke. Man MÅ ikke makse kredittkort utover det man har råd til å betale tilbake hver måned bare fordi man har dem.

Anonymkode: 7435d...b52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man får jo ikke automatisk noe mer problemer med å betale kredittkortene sine bare fordi man har mange ulike og høy kreditt. For å få problemer kreves det dårlig økonomisk sans og/eller lav viljestyrke. Man MÅ ikke makse kredittkort utover det man har råd til å betale tilbake hver måned bare fordi man har dem.

Anonymkode: 7435d...b52

Det er naivt å tro at det bare er dårlig økonomisk sans og/ eller lav viljestyrke som gjør at folk havner i økonomisk uføre, kan nevne tre andre årsaker, som skilsmisse, miste jobben eller bli syk, helst skjer alt dette samtidig. Kredittkort har selvsagt sine fordeler og er en flink og har økonomisk stålkontroll, så er det bare å kjøre på, men for den vanlige mann og kvinne ville jeg prioritert en solid buffer først og fremst som dekte en ny vaskemaskin eller støvsuger når den gamle sluttet å fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apis skrev (2 minutter siden):

Det er naivt å tro at det bare er dårlig økonomisk sans og/ eller lav viljestyrke som gjør at folk havner i økonomisk uføre, kan nevne tre andre årsaker, som skilsmisse, miste jobben eller bli syk, helst skjer alt dette samtidig. Kredittkort har selvsagt sine fordeler og er en flink og har økonomisk stålkontroll, så er det bare å kjøre på, men for den vanlige mann og kvinne ville jeg prioritert en solid buffer først og fremst som dekte en ny vaskemaskin eller støvsuger når den gamle sluttet å fungere. 

Dersom man bruker kredittkort i stedet for buffer har man jo nettopp dårlig økonomisk sans. Man skal jo aldri bruke 5 øre på et kredittkort dersom man ikke har disse 5 ørene stående på konto klar til å betale regningen når den kommer. 

Anonymkode: 7435d...b52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 18.18):

Har 3 kredittkort, to med 10.000 og ett med 5000. Bruker de til ulike formål som gir ulike goder/poeng. Frem til jeg evt skal reise eller betale andre dyre ting så kommer jeg ikke til å øke grensen.

 

Anonymkode: 15acd...ea9

Hvilke kreditkorter har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Man får jo ikke automatisk noe mer problemer med å betale kredittkortene sine bare fordi man har mange ulike og høy kreditt. For å få problemer kreves det dårlig økonomisk sans og/eller lav viljestyrke. Man MÅ ikke makse kredittkort utover det man har råd til å betale tilbake hver måned bare fordi man har dem.

Anonymkode: 7435d...b52

Det er jo ren og skjær kynisme fra kredittkorttilbyderne når de uten søknad setter opp kredittgrensen. De gjør det ikke for å være snill med kunden for å si det sånn. Har selv opplevd at kredittgrensen er satt opp uten at jeg har bedt om, eller hatt behov, for det.

Anonymkode: ed23e...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

byh1 skrev (2 minutter siden):

Hvilke kreditkorter har du? 

Ett fra banken, brukes stort sett på netthandel. 

resursbank, de har poengbutikk, har nylig fått et sett med 3 boller fra rosendahl derfra. 


siste er nordic, brukes på hotell. Så lenge jeg bruker kortet en gang i mnd så beholder jeg sølvmedlemsskapet. 
 

jeg bruker ofte kortene om hverandre til netthandel osv uavhengig av type kort, men jeg har kontroll på hver krone som går ut fra de kortene. 

Anonymkode: 15acd...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...