Gå til innhold

PT eller ernæringsfysiolog?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med kroppen min 3 år etter en graviditet. Lurer på hvor jeg egentlig kan få hjelp? 
Kroppen min vil ikke slippe de siste kiloene og kroppen er totalt forandret. Jeg ble veldig syk. Alvorlig svangerskapsforgiftning, nyresvikt og en bekkenløsning som bare ble verre etter fødsel. -sliter fortsatt med den, på et nivå at jeg nå er på utkikk etter nye karrierevalg for å sitte mindre...har gått ned 40kg. Men, det er ikke nok!..Må minst ned 10 til. De sitter bom fast. Det går fullstendig utover hvordan jeg lever. Jeg isolerer meg. Mannen min er umulig å snakke med om dette...Så jeg googler. Noen som har noen tips om hvor man kan henvende seg? 

Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Blåbærtinne skrev (1 minutt siden):

Jeg sliter veldig med kroppen min 3 år etter en graviditet. Lurer på hvor jeg egentlig kan få hjelp? 
Kroppen min vil ikke slippe de siste kiloene og kroppen er totalt forandret. Jeg ble veldig syk. Alvorlig svangerskapsforgiftning, nyresvikt og en bekkenløsning som bare ble verre etter fødsel. -sliter fortsatt med den, på et nivå at jeg nå er på utkikk etter nye karrierevalg for å sitte mindre...har gått ned 40kg. Men, det er ikke nok!..Må minst ned 10 til. De sitter bom fast. Det går fullstendig utover hvordan jeg lever. Jeg isolerer meg. Mannen min er umulig å snakke med om dette...Så jeg googler. Noen som har noen tips om hvor man kan henvende seg? 

Mja.

En PT har sjeldent god nok kompetanse på skader i bekken av langvarig sort, og det høres ut som du sliter med et veldig dårlig selvbilde om du isolerer deg pga 10 kg.

Jeg hadde best om henvisning til fysio/kiro som spesialiserer seg på bekken, de gir helt andre type øvelser som faktisk funker (av erfaring). Du kan få behandling også, som tilpasses treningsøvelser. Du vil garantert kunne få et treningsprogram der som fungerer med bekken»rehaben». 

Jeg gikk privat til «Bekken og barn». 

Ellers ang kosthold så har du jo allerede gått ned masse, hva har du omtrent i BMI?

En PT har etter min mening ikke kompetanse på det du sliter med. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk at inntak er kilo og trening er gram om en vil ned i vekt, så jeg ville prøvd ernæringsfysiolog først sammen med egentrening. 

Anonymkode: 6fb81...c0d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er fyllehistorier fra Bali du er ute etter så er absolutt PT veien å gå.

Anonymkode: 5aa37...830

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville forsøkt manuellterapeut eller kiropraktor for å få hjelp med kroppen. 

Anonymkode: b63ee...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger jo litt av hva du sliter med. Jeg er 14 kilo for tung, men en ernæringsfysiolog hadde vært bortkasta penger, for jeg vet jo hva jeg skal og ikke skal putte i munnen. En PT hadde hjulpet meg best fordi jeg trenger motivasjon til å trene (og når jeg trener er jeg flinkere med kosten osv.)

Men det høres ut som om du trenger noe annet enn PT eller ernæringsfysiolog, enig i at du sikkert heller bør ta en tur til fysioterapeut. 

Anonymkode: 638c0...380

Skrevet

Skjønner det er lite hjelp å få med bekkenløsningen. Den er hormonell. Så jeg har gått til manuellterapeut siden etter fødsel. Grunnen til at jeg isolerer meg, er det verre med...jeg hater virkelig denne kroppen. Jeg har vært idrettsutøver, så alt om trening for å komme i form igjen og amming og alt. Er mye overveldende informasjon om hva som er rett og galt. Jeg gikk ned 40kg på keto-diett. Gav meg da det stoppa. Mest også med for mye press hjemmefra, angående matlaging og ta vare på en familie. Jeg måtte finne på noe annet...så jeg elsker å trene. Men..syklet 10km til og fra jobb det siste året...hjelper ikke...så jeg ønsker virkelig hjelp å få kroppen litt mer på plass igjen.  Jeg er 161cm høy og veier 73kg...har ikke lyst å ha det sånn her...dukker unna når folk tar bilder og sånn...ikke bra for datteren min dette..sommeren er her...orker ikke tanken på stranda...det baller bare på seg...trenger hjelp. Setter pris på gode svar her. 

Skrevet (endret)
Blåbærtinne skrev (17 minutter siden):

Skjønner det er lite hjelp å få med bekkenløsningen. Den er hormonell. Så jeg har gått til manuellterapeut siden etter fødsel. Grunnen til at jeg isolerer meg, er det verre med...jeg hater virkelig denne kroppen. Jeg har vært idrettsutøver, så alt om trening for å komme i form igjen og amming og alt. Er mye overveldende informasjon om hva som er rett og galt. Jeg gikk ned 40kg på keto-diett. Gav meg da det stoppa. Mest også med for mye press hjemmefra, angående matlaging og ta vare på en familie. Jeg måtte finne på noe annet...så jeg elsker å trene. Men..syklet 10km til og fra jobb det siste året...hjelper ikke...så jeg ønsker virkelig hjelp å få kroppen litt mer på plass igjen.  Jeg er 161cm høy og veier 73kg...har ikke lyst å ha det sånn her...dukker unna når folk tar bilder og sånn...ikke bra for datteren min dette..sommeren er her...orker ikke tanken på stranda...det baller bare på seg...trenger hjelp. Setter pris på gode svar her. 

Det hører med til historien for å forstå desperasjonen her Kanskje...at jeg veide 59 kg for ca 4,5 år siden...det var min normal-vekt...aldri vært stor!..mistet to ganger i forsøk på å bli gravid...så før den satt gikk jeg opp ca 12kg..så som gravid dobla jeg vel nesten vekta? Og nei...ikke spist junk eller godteri...hadde cravings på fisherman og agurk...og gulrot..så gikk mye av det men...hvor får jeg best hjelp med de siste 10 her? Vil gjerne ha et barn til og er redd jeg må hele veien på nytt...

Endret av Blåbærtinne
AnonymBruker
Skrevet

Klinisk ernæringsfysiolog pluss fysioterapeut kanskje. PT anbefales ikke da de kan pushe deg over grenser du ikke er klar for enda mtp trening, og ikke har de særlig god peiling på ernæring heller. 

Anonymkode: cd75e...e62

Skrevet

Tusen takk. Setter skikkelig stor pris på svar. Når det er vanskelig å si ting høyt❤️

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ernæringsfysiolog hadde vore best for deg siden du googler deg litt bort i all informasjonen :) Kiropraktor til bekken.

Ser jo det finnes en del online coacher som hjelper deg både med trening og kosthold, men vet ikke hvor mye utdanning de har innen kosthold. Man skal vel helst ha en skadefri kropp også. 

Anonymkode: 9b8a6...19f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...