AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #1 Skrevet 7. juni 2021 Kjenner en barnefamilie som planlegger å kjøpe en slik hund. De har ingen erfaring med hund, så synes det høres skummelt ut. Bør man ikke ha lest seg opp eller gått på noe slags hundekurs, før man går til anskaffelse av denne rasen? Anonymkode: 1d871...330
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 Man bør gå kurs og lese uansett hvilken rase man skal ha!!!
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 Hva er grunnen til at de skal ha akkurat den rasen da? Fordi de synes den ser kul ut? Alle som skaffer seg hund bør lese seg opp på rasen og vurdere om de kan tilby hunden det som kreves. Hvis man ikke har erfaring bør man absolutt gå på kurs. Anonymkode: 6b25f...581 4
Minime94 Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kjenner en barnefamilie som planlegger å kjøpe en slik hund. De har ingen erfaring med hund, så synes det høres skummelt ut. Bør man ikke ha lest seg opp eller gått på noe slags hundekurs, før man går til anskaffelse av denne rasen? Anonymkode: 1d871...330 Altså om de har satt seg inn i rasen og har planer om å trene hunden så ser jeg absolutt ikke noe skummelt i dette. Rasen er også kjent for å være greie rundt barn så skjønner ikke problemet? 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 De er veldig fine i familier, og har ikke fått kallenavnet nanny-dogs for ingenting. Generelt lette å trene om de kommer fra fine linjer. Sosiale, men kan sloss om de tipper over i stresslek (som alle hunder!), og da kan de sloss noe hardere enn en whippet liksom. Sà vi pleier roe de ned i flokk, ikke lov å stresse seg for mye opp. (En grei regel for alle hunder uansett) Anonymkode: 5f7aa...99b 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #6 Skrevet 7. juni 2021 En rase som er blitt populær kun fordi den ser ut som en kamphund som er ulovlig. Har aldri møtt en slem Staffe da. Dressur er nøkkelordet Anonymkode: 77338...853 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #7 Skrevet 7. juni 2021 Det er jo en rase som egner seg godt som familiehund, så det kan være et godt valg. Men som flere her har nevnt, alle som skal skaffe seg hund må lese seg opp og forberede seg. Anonymkode: 5fa7d...5d7 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #8 Skrevet 7. juni 2021 En ekte familiehund Fikk vår som valp med nyfødt barn, disse er 2år nå. Bestevenner, har klengt og kost side de var noen mndr bare. Men aldri uten oppsyn. En hund skal alltid trenes, men jo mer du kuer en hund. Jo mer kan den ha behov for å bryte ut. Anonymkode: 60077...b3f 2
Minime94 Skrevet 7. juni 2021 #9 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En rase som er blitt populær kun fordi den ser ut som en kamphund som er ulovlig. Har aldri møtt en slem Staffe da. Dressur er nøkkelordet Anonymkode: 77338...853 Nja, er nok ikke blitt populær kun for den ser ut som en kamphund. Er i grunn en veldig kul rase foruten at de er som mange andre raser ihjelavlet 2
Pauline Skrevet 7. juni 2021 #10 Skrevet 7. juni 2021 (endret) Veldig snille hunder, kjærlige, kosete og hengivne, men kraftige og sterke, så kan bli litt voldsomt. Vi hadde en skjønn staffe-jente, og jeg skulle gjerne hatt staff igjen. Har bare møtt snille staffer. MEN de har dessverre en del helsemessige utfordringer. Uansett hvilken rase man skaffer seg, må man sette seg inn i hva det er å være en ansvarlig hundeeier. Endret 7. juni 2021 av Pauline 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #11 Skrevet 7. juni 2021 Problemet nå er jo at de har vært populære i Norge veldig lenge nå. Det er maange av de. Og dvs maange oppdrettere. Og ikke alle like seriøse. Anonymkode: 5f7aa...99b 3
Durinur Skrevet 7. juni 2021 #12 Skrevet 7. juni 2021 Staffordshire bull terrier kan være en fin hunderase for en familie det. De er stort sett kjempesnille og greie, og går godt overens med barn. Noen er litt sta, så det er lurt å ha en plan for oppdragelsen og planlegge valpekurs. Her er litt lesestoff om rasen som kan være verdt å ta en titt på: https://dyreliv.no/hund/staffordshire-bull-terrier/ 2
fuerza Skrevet 7. juni 2021 #13 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De er veldig fine i familier, og har ikke fått kallenavnet nanny-dogs for ingenting. Generelt lette å trene om de kommer fra fine linjer. Sosiale, men kan sloss om de tipper over i stresslek (som alle hunder!), og da kan de sloss noe hardere enn en whippet liksom. Sà vi pleier roe de ned i flokk, ikke lov å stresse seg for mye opp. (En grei regel for alle hunder uansett) Anonymkode: 5f7aa...99b Sloss hardere enn en whippet? Slåss whippet så mye da? Nysgjerrig ettersom jeg er interessert i whippet-rasen.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #14 Skrevet 7. juni 2021 Har rimelig dårlig erfaring med staffer vi har møtt på tur, vi da🙈 Mulig de er supre familiehunder men de er jammen ikke alltid greie med andre hunder... Anonymkode: fc773...49b 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #15 Skrevet 7. juni 2021 Som menneske synes jeg Staffordshire Bull Terrier er søte og kosete. Som hundeeier derimot, er jeg livredd dem. Naboen her fikk nesten drept fuglehunden sin på tur av en Staff for en tid tilbake. Og før noen sier "Det er eieren og ikke hunden", vel, eieren til staffen var ikke i nærheten, for den gikk rundt løs. Min erfaring er at de er stort sett veldig kosete med mennesker, men så kan de bli utrolig krevende og ha med å gjøre i forhold til andre hunder. Spesielt når de blir kjønnsmodne. Anonymkode: 7cd4e...2c8 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #16 Skrevet 7. juni 2021 Har hatt staff i mange år. Det er den perfekte familiehunden for de som liker mye energi. Lette å trene og fin størrelse. Snille og trygge. Samkjønnsaggresjon kan forekomme og er noe man må være obs på. Min nåværende hannstaff tåler ikke andre hanner og er av den grunn alltid i bånd. Anonymkode: 603a8...171 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #17 Skrevet 7. juni 2021 Det er ikke en nybegynner hund! Anonymkode: dd436...21d 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #18 Skrevet 7. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Har rimelig dårlig erfaring med staffer vi har møtt på tur, vi da🙈 Mulig de er supre familiehunder men de er jammen ikke alltid greie med andre hunder... Anonymkode: fc773...49b Helt enig, aktivt unngår disse hundene når jeg er ute på tur med hunden. Har nesten bare hatt dårlig erfaring med hunder av denne rasen…. Anonymkode: 2d396...9c2 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #19 Skrevet 7. juni 2021 Hei. Tenkte jeg skulle tilføye litt her. har vokst opp med staff fra jeg var liten og hele familien min inkludert meg selv har Staffer. Mye er allerede nevnt her som jeg er veldig enig i. Fantastisk morsom og energisk rase som elsker mennesker. Nysgjerrig og følger etter deg overalt, inkludert på do😂. krever en del av deg som eier både med mosjon, trening og at man bør ha tid til de. Det gjelder selvsagt alle raser men Staff er ikke en hund man bør være borte fra mange timer i døgnet hver dag. En annen utfordring nå er allergi og sykdom som er nevnt litt av her. Andre utfordringer kan være med andre hunder, spesielt av samme kjønn. Merk at jeg sier «kan». Vet at mange har Staffer med flere andre og med andre raser som går helt fint, men man bør ha i bakhodet at dette ikke nødvendigvis går bra. Jeg har Staffer med chihuahuaer. Viktig å sosialisere de godt fra de er små, men det er ikke gitt at de som voksne aksepterer alle andre hunder selvom hunden er veldig godt sosialisert. Det er ikke uvanlig at en staff plutselig switcher om ved 1,2-2 års alder. Jeg er ekstremt forsiktig sammen med andre hunder og lar ikke mine løpe i hundepark med andre ukjente hunder. Vi har noen faste turkamerater vi går tur med og leker med i park når det bare er de. Vi hilser kun på hunder når hundene våre legger seg ned eller viser tegn på positiv og glad atferd. Våre gir tydelig signaler dersom det er hunder de er skeptiske til og vi hilser selvsagt aldri da. Man lærer seg å lese hunden sin etterhvert og er man skeptisk til om hunden ønsker å hilse på en annen hund så skal man avstå. Staff er jo så populært og det er mange «oppdrettere» som kanskje ikke formidler den informasjonen man bør vite om som nybakt eier. For sannheten er at det kan være problematisk med andre hunder, noe som selvsagt ikke bare gjelder denne rasen. Man forelsker seg fort i rasen og det med god grunn. Hengivene, lojale, sta, rampete,barnslige og overdose av glede beskriver de ganske bra 🥰 Anonymkode: 00046...086 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #20 Skrevet 8. juni 2021 Har alltid syntes at staffer er så flotte! Har selv hatt flere rottweilere; så vet hva det vil si å ha en viljesterk og sterk fysisk hund. Av en eller annen grunn så kunne jeg aldri tenkt meg å ha en terrier-type selv. Synes mange terriere , inkludert staffen, har et til tider voldsomt temperament. Har aldri følt meg helt trygg når jeg møter disse hundene, og har som sagt rottweiler selv. Pleier å snu eller unngå møter. Har derimot hørt at de skal være flotte familiehunder og gode i forhold til barn, selvfølgelig under oppsyn. De blir vel ganske fysisk sterke til tross for at de ikke er de aller største hundene. Ville også anbefalt at de satte seg nøye inn i avl og seriøse oppdrettere. Er en del sykdommer og skal vel også følge med blodprøveresultater eller lignende. (Beveger meg ut på dypt vann her, så kan være jeg tar feil.) Kurs burde være obligatorisk ved kjøp av hund, og absolutt å anbefale valpekjøpere, både erfarne og spesielt til de uten noe erfaring. Her lærer man vel egentlig mest som eier, og viderefører gode metoder til hund. Anonymkode: fa917...5a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå