Gå til innhold

Keyboard til nybegynner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er et voksent menneske som har lyst til å lære meg å spille piano. Siden jeg ikke har instrument hjemme kunne jeg tenke meg å investere i et keyboard. Det bør helst være litt mobilt og mindre da jeg bor i en 2-roms med samboer. Har du noen tips eller anbefalinger? 

Anonymkode: be7f9...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har tenkt å lære deg å spille, vil jeg absolutt anbefale å kjøpe et digitalt piano fremfor et keyboard, da man får en helt annerledes og bedre spillefølelse når tangentene er vektet (at de gir motstand når man trykker dem ned); det beste er for øvrig tangenter i tre, men selv med vektede tangenter av plast på et rimelig digitalt piano føles det mye behageligere å spille enn med lette tangenter på et keyboard. Dessuten er det også en stor fordel å spille på et 88-tangenters piano.

De mest populære modellene blant nybegynnere er Yamaha P-145B (som nå har erstattet P-45) og Roland FP 10, så dette er modeller det kan være en fordel å prøvespille i en butikk; de er verken store eller spesielt tunge, slik at det går helt fint å finne en plass til et piano i denne størrelsen i en mindre leilighet, og man kan uten problemer flytte det etter behov; Yamahaen veier 11,1 kilo, mens Roland veier litt over 12. Med et stativ det er mulig å klappe sammen er det enkelt å legge pianoet til side når man ikke har bruk for det.

Ulempen med de billigere modellene er at det er dårlig med opptaktsmuligheter på selve pianoet, så skulle det være viktig for deg å ta opp det du spiller, må man litt opp i pris - og vekt, da tangenter av tre veier mer. For min del har jeg et bedre digitalt piano med solide tangenter av tre som veier 19 kilo, og en synth med dårlige plasttangenter, men som likevel er praktisk, da den bare veier 7 kilo, og jeg kan sette meg i sofaen og spille med instrumentet på fanget.

Så både et lettere og tyngre instrument har sine fordeler og ulemper, men vektede tangenter gir en behagelig følelse når man spiller, slik at jeg som sagt vil anbefale et digitalt piano om det er et instrument du vil lære deg å spille på.

Lykke til med musikken; dette er en flott hobby man kan ha mye glede og nytte av ...!

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Endret av - Brian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
- Brian skrev (10 minutter siden):

Hvis du har tenkt å lære deg å spille, vil jeg absolutt anbefale å kjøpe et digitalt piano fremfor et keyboard, da man får en helt annerledes og bedre spillefølelse når tangentene er vektet (at de gir motstand når man trykker dem ned); det beste er for øvrig tangenter i tre, men selv med vektede tangenter av plast på et rimelig digitalt piano føles det mye behageligere å spille enn med lette tangenter på et keyboard. Dessuten er det også en stor fordel å spille på et 88-tangenters piano.

De mest populære modellene blant nybegynnere er Yamaha P-45 og Roland FP 10, så dette er modeller det kan være en fordel å prøvespille i en butikk; de er verken store eller spesielt tunge, slik at det går helt fint å finne en plass til et piano i denne størrelsen i en mindre leilighet, og man kan uten problemer flytte det etter behov; Yamahaen veier 11,5 kilo, mens Roland veier litt over 12. Med et stativ det er fulig å klappe sammen er det enkelt å legge pianoet til side når man ikke har bruk for det.

Ulempen med de billigere modellene er at det er dårlig med opptaktsmuligheter på selve pianoet, så skulle det være viktig for deg å ta opp det du spiller, må man litt opp i pris - og vekt, da tangenter av tre veier mer. For min del har jeg et bedre digitalt piano med solide tangenter av tre som veier 19 kilo, og en synth med dårlige plasttangenter, men som likevel er praktisk, da den bare veier 7 kilo, og jeg kan sette meg i sofaen og spille med instrumentet på fanget.

Så både et lettere og tyngre instrument har sine fordeler og ulemper, men vektede tangenter gir en behagelig følelse når man spiller, slik at jeg som sagt vil anbefale et digitalt piano om det er et instrument du vil lære deg å spille på.

Lykke til med musikken; dette er en flott hobby man kan ha mye glede og nytte av ...!

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Tusen takk for grundig og hjelpsomt svar :)

Anonymkode: be7f9...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...