Gå til innhold

Undervurderte områder i Oslo.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

St. Hanshaugen og Galgeberg er vel relativt anerkjente områder.

Ammerud, Høybråten og deler av Furuset er veldig undervurdert. 

Anonymkode: 99ca6...e26

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høyenhall 🥰 så koselig her og sentralt. Når jeg forteller folk hvor jeg bor er det overraskende mange som ikke kjenner til dette området.

Anonymkode: 482fe...2b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Argumentet holder jo like fullt. Bydelen forbindes med lav sosioøkonomisk status, og historisk sett er det de øvre klasser som legger beslag på de flotteste områdene. Derfor er det et mysterium hvordan denne perlen av et område ikke er kuppet av mer velbemidlede folk. Men det er jo bare flott at folk med mer beskjeden inntekt og midler også kan få bosette seg i nydelige omgivelser.

Anonymkode: 2c14a...09f

Det har du rett i. Og jeg tenker over det stadig vekk. Det er en nydelig beliggenhet på Homlia. Gode solforhold og kort vei til sjøen. Egentlig bedre enn Kolbotn/Oppegård. 

Anonymkode: 68a60...4b8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høyenhall 🥰 så koselig her og sentralt. Når jeg forteller folk hvor jeg bor er det overraskende mange som ikke kjenner til dette området.

Anonymkode: 482fe...2b0

Jeg har gått noen turer hos dere. Furuveien er en perle. For noen eiendommer.

Anonymkode: 68a60...4b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (6 timer siden):

Holmlia. Egentlig helt utrolig at man «lot» Holmlia bli en innvandrerbydel. Det er gode turmuligheter, svært gode solforhold og gangavstand til sjøen. Og 7 minutter med tog til Oslo s.

Helt enig! Og flere boliger der har fantastisk sjøutsikt og 10 minutter til sentrum med toget. jeg fatter ikke at det er en lavstatusbydel.

Anonymkode: aaa28...054

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det der er faktisk sant 🙈 Det er veldig mange utlendinger som bor på Frogner, det merkes også på barneskolen. Det er europeiske utlendinger da, type franskmenn og ikke pakistanere. Men jeg tror det har noe med å gjøre, at 40% av boliger på Frogner sies å være sekundære boliger - de er altså utleid. Så mange som jobber midlertidig i Norge, leier boliger der, f.eks.

Anonymkode: e8107...22b

Det er fordi unge voksne fra Oslo bor på Frogner før de etablerer seg, og flytter til Smestad/Vinderen/Ullern/Tåsen når barna skal begynne på skolen. 

De som "er igjen" og har barn på barneskoler i sentrum er der oftere midlertidig, og det er mange expats. 

Det er mange unge voksne på Frogner som er fra Oslo i alderen 25-35, men de flytter videre etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Rodeløkka er en perle! Dyrt, men mindre poppulært enn løkka og mere sjarm får du ikke innenfor ring 2.

Ljan: veldig mange har ikke hørt om stedet, og det er fantastisk, rett ved sjøen, rolig og stille, 8 minutter med tog til sentrum. 

Risløkka syntes jeg har en veldig fin demografi. Ikke for snobbete, ikke for mye sosiale problemer. Sånn oppvekstmiljømessig tenker jeg det er helt prima. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Rodeløkka er en perle men er vel ikke akkurat undervurdert, det må da være av de mest populære og ettertraktede stedene innenfor ring 2? 

Anonymkode: c9c4f...f44

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Argumentet holder jo like fullt. Bydelen forbindes med lav sosioøkonomisk status, og historisk sett er det de øvre klasser som legger beslag på de flotteste områdene. Derfor er det et mysterium hvordan denne perlen av et område ikke er kuppet av mer velbemidlede folk. Men det er jo bare flott at folk med mer beskjeden inntekt og midler også kan få bosette seg i nydelige omgivelser.

Anonymkode: 2c14a...09f

Det handler jo mye om at dette området, da det ble bygget, var veldig usentralt og dermed uattraktivt.
Noen områder der ute var jo bedre enn andre fra starten, men ettersom området fikk større og større sosialøkonomiske problemer (Det ble bygget mye med høy fellesgjeld og lavt innskudd rett før renta føk i været og folk slet med å nedbetale fellesgjelden.) så fikk det også et rykte som gjorde at de som hadde råd, flyttet vekk med barna.

Senere har det vært vanskelig å "hente inn igjen" området, for det har vært der barnefamilier med litt dårligere økonomi har hatt mulighet til å kjøpe seg bolig.

Tipper området vil bli mer og mer drabantby ettersom Oslo vokser, og at neste generasjon eller generasjonen etter, vil presse de dårligst stilte lenger ut av byen og ut i dårligere områder. De vil ta med seg de sosialøkonomiske problemene. Og så vil boligprisene stige enda mer fordi det er et mer attraktivt område igjen.

Anonymkode: 3fce8...d4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Veitvet/Kalbakken.  🙈

Nå har jeg ikke bodd der, men jobbet (Legemiddelverket). Men, det virker jo som et område med potensiale. Boligprisene er sykt lave, for Oslo å være, så alle som bor der, har råd til store dyre biler. Det er veldig multinasjonalt men samtidig, virker som å være helt vanlig, typisk, preget barnevennlig strøk med mange småbarnsfamilier. Det er grønt og det er mange rekkehus/småhus, ikke bare kjipe blokker.

Men, forbedringspotensialet er stort. Området virker tomt, industriell og ukoselig. Både rundt begge T-banestasjoner, og rundt skole, og blokkene der. Lengre ned, der Legemiddelverket er, er det veldig trafikkert vei - og absolutt ingenting annet. T-bannen burde definitivt gå oftere. Og, kjøpesenter på Veitvet er en vits, men det er også den på Tåsen, uten at Tåsen lider så mye av den grunn, prismessig. Også ville det vært fint om det har blitt slutt på familiedrapene i område, men det er vel en stund siden nå.. 

Gå oftere? Banen går jo hvert 7. Minutt da 😅

Også lurer jeg på hva du definerer som sykt lave boligpriser?🙊

Anonymkode: 5c9de...d30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Rodeløkka er en perle men er vel ikke akkurat undervurdert, det må da være av de mest populære og ettertraktede stedene innenfor ring 2? 

Anonymkode: c9c4f...f44

Mange som aldri har hørt om Rodeløkka. Og billigere kvm pris enn på Løkka. 

• Liker 5
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (1 time siden):

Det er fordi unge voksne fra Oslo bor på Frogner før de etablerer seg, og flytter til Smestad/Vinderen/Ullern/Tåsen når barna skal begynne på skolen. 

De som "er igjen" og har barn på barneskoler i sentrum er der oftere midlertidig, og det er mange expats. 

Det er mange unge voksne på Frogner som er fra Oslo i alderen 25-35, men de flytter videre etterhvert. 

Mange studenter som bor der også. De kommer fra hele landet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Gå oftere? Banen går jo hvert 7. Minutt da 😅

Også lurer jeg på hva du definerer som sykt lave boligpriser?🙊

Anonymkode: 5c9de...d30

Det er 10 år siden jeg jobbet der 🙃 Da kunne man kjøpe et rekkehus for litt over en million, på samme tid da en toroms på Sagene kostet ennå 2,5. Jeg ser nå selges disse rekkehusene til 5,6 mil, men igjen, er jo billig for Oslo å være, vil jeg påstå. Det er visse områder i Oslo der gamle rekkehus koster 10+ mil. 

Apropos T-banen, siden jeg pendlet, husker jeg sto og sto på den stoppen i evigheter. 😅 Kan hende det bedret seg på 10 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bydelssnobberi. Bare såå 1999. Gjeeesp.

Anonymkode: 3e323...b57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ljan! Oppvokst i solveien og det er det fineste stedet jeg vet om. Ordentlig sjøutsikt, pent område og veldig kjapt inn til sentrum.

Hadde en venninne som bodde på tiriltunga på Holmlia, med havutsikt og koselige rekkehus - veldig undervurdert!

Anonymkode: 1014b...11f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Idag er det flott å bo på Holmlia, Bøler, Torshov og Sagene. 

Anonymkode: 6d06e...976

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor selv på Torhov og det er så bra her. Hyggelig miljø. 

Har en venninne som flyttet til Holmlia pga bra skolemiljø, og de stortrives. Kort vei til marka og fjorden. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Romsås er også veldig bra. Var på besøk der og de hadde nydelig utsikt utover Oslo og nær marka og et rolig og hyggelig bomiljø. 

• Liker 6
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Hvordan er det med Lambergseter? 

Skrevet
origin skrev (5 timer siden):

Hvordan er det med Lambergseter? 

Helt nydelig her, alt er i nærheten. Rolig og grønt. 

Anonymkode: 8ff0f...955

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...