AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Har en 13 åring som spiser alle måltidene på rommet eller forran TV i stua. Vi spiser aldri sammen og det har vi ikke gjort på noen år. Jeg pleier ofte å lage maten og servere den til han nede på rommet. Ofte når jeg ringer eller roper å sier at det er mat så sier han at han kommer snart også glemer han det og blir sittene på PCen. Jeg vil gjerne at vi skal spise sammen men lurer på om dette er veldig viktig å gjøre hver dag eller er det innafor å bare prøve å få til å spise middag sammen et par dager i uka? Jeg vet at han syntes det er teit å skulle sitte å små prate om tilfeldige ting i en halvtime i stede for å få slappe av å se litt på tv å bruke tiden godt den timen før han skal på skolen så frokost syntes jeg går greit at han spiser forran tven eller på rommet. Men middag vil jeg jo prøve å få til innimellom. Hvordan har dere det hjemme? Spiser dere alltid sammen? Får tenåringen lov å spise på rommet? Må alle sitte til alle er ferdige å spise? Skjemmer jeg han bort? Kommer bare ned med mat til han fordi jeg vet at han ikke kommer å henter selv fordi han glemmer det eller utsetter det for så å ikke komme. Skjemmer jeg han bort? Anonymkode: d1d89...3c0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 Her spises det kun foran TV fredag og lørdagskveld, og da som et felles måltid. Alle andre måltider inntas på kjøkkenet. Frokost, lunsj og kveldsmat varierer litt ut i fra arbeidstider, leggetider osv, men alltid ved kjøkkenbordet. Middager så og si alltid felles ved kjøkkenbordet, unntak er f.eks. hvis en må jobbe overtid ol. Jeg vil si du skjemmer han bort, har har ikke vondt av å lære seg å sitte sammen med familien og innta et måltid. Jeg blir ofte litt satt ut når tenåringer oppfører seg som barnehagebarn i familieselskaper, går fra bordet før alle er ferdig, henter mat og setter seg i sofaen. For meg handler det om å lære barna litt bordskikk. Anonymkode: 8c16e...c70 20
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 Utrolig. Her spiser ingen på rommet eller foran TV. Alle spiser middag sammen selvsagt. Alle måltider ved spisebordet. Anonymkode: 3f4f1...c3c 30
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 Altså du er voksen, om du vil at familien skal spise middag sammen så bestemmer du vel bare at det skal dere gjøre.. Jeg er vokst opp med at vi spiste middag sammen de fleste dager og tror det er nokså vanlig. Anonymkode: 6566e...5e0 25
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 Ja, du skjemmer han bort! Våre tenåringer har aldri fått spise på rommet. Frokost og kvelds spises gjerne mens de ser på mobil/nettbrett. Det er ok så lenge det er greit for alle som er i rommet. Dvs når jeg kommer og skal ha frokost så må de slå av og småprate for jeg orker ikke det youtube maset så tidlig. Middag spiser alle som er hjemme sammen. Er noen sene hjem spises det på kjøkkenet, men da er det ofte medmobil/nettbrett. Om de bruker for lang tid på å komme ned til middag (mer enn 5 min etter at vi har startet og de har fått god beskjed i forkant) så har det hendt at jeg har tatt internett. (Slår det selvsagt på etterpå). Middag spises sammen, og vi sitter til alle (barn) er ferdig. Sett dere ned å lag noen gode regler sammen. Husk at ungdommen din skal kunne oppføre seg blant andre folk og da er det å spise sammen og småprate en viktig del! Anonymkode: f9030...554 6
Hannah80 Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 Ingen av oss søsken spiste måltider alene på rommene våre eller foran tv'n, da vi vokste opp. Middag og kveldsmaten var dagens høydepunkt for alle. Da samlet vi oss alle rundt kjøkkenbordet. Nå er jeg alene med en 8-åring. Vi spiser kun foran tv'n på lørdagskvelden. Vi spiser ellers alle måltider ved spisebordet. 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 Vil si du skjemmer ham bort ja, og jeg opplever at jeg egentlig er ganske liberal sammenlignet med mange rundt oss. Her kan gjerne opp til ett brødmåltid om dagen inntas ved pc eller foran tv på rommet (noe de fleste vennene ikke får lov til), men middag spiser vi sammen hver dag så sant alle er hjemme ved middagstid, noe som gjelder de fleste dagene. Hvis ikke spiser de som regel hos venner, og da sitter de jo ved bordet der. Om noen kommer hjem senere og uansett spiser alene, så kan de gjerne spise på rommet, men da må de ta det med selv (og rydde opp etter seg). Fortsetter du på denne måten er sjansen stor for at dere ender opp som mamma og lillebroren min. Han er 20 år og bor hjemme, og hun serverer ham alle måltider mens han ligger på sofaen og ser på tv... Jeg synes altså ikke det er så galt å spise på rommet og/eller foran tv eller pc innimellom (men vet mange er uenig i det), men ikke hver dag, og man kan i det minste hente maten selv når man er såpass gammel. Anonymkode: 4bb5c...f48 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 Jeg har ikke så store barn. Men jeg husker veldig godt at vi alltid spiste middag rundt kjøkkenbordet da jeg var liten (med unntak som lørdagskvelder vi spiste foran tv mens vi så på idol o.l. ) Vi spiste også alltid frokost rundt bordet i helgene. Jeg er nøye på dette hjemme med min familie nå - egentlig kanskje mest fordi jeg hadde en veldig god venn som alltid spiste på rommet sitt, det var aldri dekket på til middag og alle bare lagde egen mat og spiste hvor og når de ville . En dag spiste denne vennen middag hos oss, og han sa "åh, dette er jo akkurat som julaften jo!" - fordi det var den eneste dagen i året de satt samlet rundt et bord. Husker jeg syns det var så merkelig. En ting som var så normalt hjemme hos oss, som var som julaften for han. Veldig trist syns jeg. Anonymkode: b8fba...781 8
Blomsterpotta Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 Barna mine fikk ikke lov til å spise middag foran tv eller på rommet. Eneste unntak var Fredag og Lørdag kveld da vi alle spiste god mat og så tv sammen. De fikk pent legge fra seg mobil og nettbrett før absolutt alle måltider. Det er noe av det desidert verste jeg vet er folk som skal sitte og glo ned i tlf under måltider. Det er ikke lov hos meg og jeg sier tydelig ifra. Hvorfor har du latt det gå så langt, TS? 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 Jeg tenker du bør få han til å spise middag sammen som hovedregel. Normalt at 13åring ikke er så snakkesalig og elsker å henge me foreldre det er normal tenåringoppførsel, men tenker det er litt din mammarolle å 'mase' om å spise middag sammen ikke gi helt opp og la han bestemme alt. Kanskje prøve å se et program sammen og spise noe ekstra godt en dag i helgen. Anonymkode: 3ea97...231
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #11 Skrevet 6. juni 2021 Nei, vi spiser alle måltid ved bordet. Hender seg vi spise pizza sammen i sofaen på lørdag. Middag spiser vi sammen ved bordet ja. De spiser ikke på rommet. Anonymkode: 75d7f...4ac
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 Vi spiser sen middag foran TVen fredag og lørdag. Alle andre dager spiser vi sammen på kjøkkenet. Helt uaktuelt å la vår 13-åring spise på rommet. Felles middag er kanskje den eneste tiden vi får sammen som familie, før trening o.l på ettermiddags- og kveldstid. Anonymkode: 24509...5eb 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #13 Skrevet 6. juni 2021 Vi spiser middag alle dager sammen rundt spisebordet. Hender kvelds blir spist foran TVen. Anonymkode: 2534e...b31 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #14 Skrevet 6. juni 2021 Det viktigste er at han får i seg nok næringsrik mat da! Anonymkode: 134ae...3bc 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 Jeg har blandede følelser fordi jeg var litt sånn et par år når jeg var tenåring. Det var ikke noe krangling eller slikt, jeg hadde bare en utrolig vranghet inni i meg. Jeg får fortsatt vondt når jeg tenker på hvordan jeg behandlet min mor som lagde alle disse måltidene. Jeg synes du kan finne en mellomting, det kan neppe skade å gi en vennlig påminnelse om at du lager måltider og ønsker at visse dager så skal dere sitte til bords sammen som en familie og at dette er en måte å vise respekt for den som tilbereder maten. Tenåringer tenker ikke på slikt, men å lære at også andre har følelser og behov og å lære vise hensyn og respekt er også en del av det å vokse opp. Anonymkode: 15ffe...637 5
Hannah80 Skrevet 6. juni 2021 #16 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har blandede følelser fordi jeg var litt sånn et par år når jeg var tenåring. Det var ikke noe krangling eller slikt, jeg hadde bare en utrolig vranghet inni i meg. Jeg får fortsatt vondt når jeg tenker på hvordan jeg behandlet min mor som lagde alle disse måltidene. Jeg synes du kan finne en mellomting, det kan neppe skade å gi en vennlig påminnelse om at du lager måltider og ønsker at visse dager så skal dere sitte til bords sammen som en familie og at dette er en måte å vise respekt for den som tilbereder maten. Tenåringer tenker ikke på slikt, men å lære at også andre har følelser og behov og å lære vise hensyn og respekt er også en del av det å vokse opp. Anonymkode: 15ffe...637 Sønnen til ts har ikke vært tenåring lenge. Dette har pågått i flere år allerede, skriver hun. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #17 Skrevet 7. juni 2021 Ser ikke hvorfor du Skjemmer han bort liksom. vi spiser middag sammen, kvelds spises ofte på rommet, har barnet besøk får de spise på rommet Anonymkode: 06a18...267
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #18 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har en 13 åring som spiser alle måltidene på rommet eller forran TV i stua. Vi spiser aldri sammen og det har vi ikke gjort på noen år. Jeg pleier ofte å lage maten og servere den til han nede på rommet. Ofte når jeg ringer eller roper å sier at det er mat så sier han at han kommer snart også glemer han det og blir sittene på PCen. Jeg vil gjerne at vi skal spise sammen men lurer på om dette er veldig viktig å gjøre hver dag eller er det innafor å bare prøve å få til å spise middag sammen et par dager i uka? Jeg vet at han syntes det er teit å skulle sitte å små prate om tilfeldige ting i en halvtime i stede for å få slappe av å se litt på tv å bruke tiden godt den timen før han skal på skolen så frokost syntes jeg går greit at han spiser forran tven eller på rommet. Men middag vil jeg jo prøve å få til innimellom. Hvordan har dere det hjemme? Spiser dere alltid sammen? Får tenåringen lov å spise på rommet? Må alle sitte til alle er ferdige å spise? Skjemmer jeg han bort? Kommer bare ned med mat til han fordi jeg vet at han ikke kommer å henter selv fordi han glemmer det eller utsetter det for så å ikke komme. Skjemmer jeg han bort? Anonymkode: d1d89...3c0 Jeg vil ikke si du skjemmer han bort. Dwt er ikke smart i min verden å lære barn at pc-tid er viktigere enn familietid. Og at tv-tid er god utnyttelse av tiden. De aller fleste har mer enn nok av skjermtid. Du gjør sønnen din en bjørnetjeneste ved at han får unngå sosialisering på denne måten. Hva når han får kjæreste eller egen familie? Er det greit å bortprioritere den lille tiden man har sammen til fordel for spilling eller tv-serier? Jeg syns dette er en forferdelig uting. Å skjemme bort er å gjøre noe enklere for noen. Dette vil på sikt gjøre ting vanskeligere. Anonymkode: e5fee...eeb 9
Lykkehjerte Skrevet 7. juni 2021 #19 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg vil ikke si du skjemmer han bort. Dwt er ikke smart i min verden å lære barn at pc-tid er viktigere enn familietid. Og at tv-tid er god utnyttelse av tiden. De aller fleste har mer enn nok av skjermtid. Du gjør sønnen din en bjørnetjeneste ved at han får unngå sosialisering på denne måten. Hva når han får kjæreste eller egen familie? Er det greit å bortprioritere den lille tiden man har sammen til fordel for spilling eller tv-serier? Jeg syns dette er en forferdelig uting. Å skjemme bort er å gjøre noe enklere for noen. Dette vil på sikt gjøre ting vanskeligere. Anonymkode: e5fee...eeb Dette! Er sannelig en bjørnetjeneste, og vil gjøre det vanskeligere for sønnen på sikt. Det er ikke slik at ungdom i den alderen ikke har så stort behov for å prate, men de velger gjerne å prate med venner framfor foreldre. Venner er i en periode viktigere enn foreldrene, når det gjelder samtaler. Dvs det er slik de gjerne føler det. Er derfor elstra viktig at foreldre griper de sjansene de har til gode samtaler, i alle fall legger til rette at de kan finne sted. Da er måltider og matbordet et godt sted. Dette er ikke viktig for bare maten og samtalen i seg selv, men det er så mye annet viktig som læres og tas med videre, i løpet av en slik setting. Når sønnen i tillegg tilbringer mye tid foran pc, er det ekstra viktig med avbrekk, og få med seg den læringen som følger med rundt et felles måltid. Syns det var trist lesning, at gutten kun er 13, og dette har pågått i flere år. Er dog ikke for sent å snu trenden. Sett grenser, og gjør måltidet til en felles hyggelig stund!❤ 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #20 Skrevet 7. juni 2021 Om du ikke lærer gutten NÅ skikkelig vaner og manerer så vil han slite når han blir voksen og han vil ende som en av disse mennene som er kronisk singel for ingen dame gadd ha en mann som kun sitter og gamer mens han spiser. Er nå du skal smi han om til å bli et skikkelig mannfolk, ikke en lat drittsekk. Barn/ungdom tar med seg vaner fra hjemmet ut i voksenlivet. Begynn med å si til han at nå er det mat og fra nå av skal mat inntas ved bordet sammen. Om han vil spise på rommet en gang i blant i helger er det jo ok, men ellers burde det ikke være ok. Da vi vokste opp (jeg og min søster) så måtte vi spise ved bordet. Ikke alltid mamma spiste med oss, men vi fikk ikke lov til å dra med oss maten opp på rommene våre. Var unntak i helger da vi fikk lov til å se tv og spise på tv-rommet. Var liksom ekstra koselig spise foran tv-en når man ellers skulle være ved bordet. Anonymkode: d66e1...987 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå