Gjest Gjest Skrevet 8. september 2005 #1 Skrevet 8. september 2005 Hei Jeg skriver dette for en mannlig bekjent av meg. Han har to barn som han betaler bidrag for, rettere sagt, staten betaler, statens innkrevingssentral trekker ham i lønn. Jeg vet, dette høres ut som enda en unnasluntrer som ikke gidder å betale, men det er ikke riktig. Faren er mer en villig til å betale, men han makter rett og slett ikke. Etter at Boutgifter og gjeld (som han hadde med seg ut av forholdet) er betalt, og bidrag trukket av lønna, har han ikke en krone igjen til mat eller annet livsopphold. Det er da gjelden som får vente, for mat må han jo ha. Uansett, han lever ikke over evne, har en enkel leilighet, har solgt bilen (som han fikk 5.000 for), så nå går han til og fra jobb, går for å hente ungene da de skal være hos ham, og går tilbake til moren med dem. Han lever til de grader enkelt på alle måter. Så kommer moren til barna og mener at han bør kjøpe en del utstyr til barna selv, så han ikke behøver ta med fra henne hver gang han skal ha dem (barnevogn, og en del andre ting). Er det virkelig sånn at han skal holde dette selv? Jeg vet han ikke har mulighet til å skaffe.
Gjest Violetta Skrevet 8. september 2005 #2 Skrevet 8. september 2005 Hei Jeg skriver dette for en mannlig bekjent av meg. Han har to barn som han betaler bidrag for, rettere sagt, staten betaler, statens innkrevingssentral trekker ham i lønn. Jeg vet, dette høres ut som enda en unnasluntrer som ikke gidder å betale, men det er ikke riktig. Faren er mer en villig til å betale, men han makter rett og slett ikke. Etter at Boutgifter og gjeld (som han hadde med seg ut av forholdet) er betalt, og bidrag trukket av lønna, har han ikke en krone igjen til mat eller annet livsopphold. Det er da gjelden som får vente, for mat må han jo ha. Uansett, han lever ikke over evne, har en enkel leilighet, har solgt bilen (som han fikk 5.000 for), så nå går han til og fra jobb, går for å hente ungene da de skal være hos ham, og går tilbake til moren med dem. Han lever til de grader enkelt på alle måter. Så kommer moren til barna og mener at han bør kjøpe en del utstyr til barna selv, så han ikke behøver ta med fra henne hver gang han skal ha dem (barnevogn, og en del andre ting). Er det virkelig sånn at han skal holde dette selv? Jeg vet han ikke har mulighet til å skaffe. ← Hva med å heller starte en ny tråd i stedet for å bryte inn i denne?
Gjest allium Skrevet 8. september 2005 #4 Skrevet 8. september 2005 Nei, jeg tror ikke hun kan kreve det. Hun skal ihvertfall sende med det barna trenger av klær. Seng og sånt må han nok holde selv, men jeg vil tro at barnevogn klassifiseres sammen med klær.
Far til 2 Skrevet 8. september 2005 #5 Skrevet 8. september 2005 Hei Jeg skriver dette for en mannlig bekjent av meg. Han har to barn som han betaler bidrag for, rettere sagt, staten betaler, statens innkrevingssentral trekker ham i lønn. Jeg vet, dette høres ut som enda en unnasluntrer som ikke gidder å betale, men det er ikke riktig. ... ... Han lever til de grader enkelt på alle måter. Så kommer moren til barna og mener at han bør kjøpe en del utstyr til barna selv, så han ikke behøver ta med fra henne hver gang han skal ha dem (barnevogn, og en del andre ting). Er det virkelig sånn at han skal holde dette selv? Jeg vet han ikke har mulighet til å skaffe. ← Desverre er det slik at en del bidragsmottagere (uavhengig av kjønn) ser mulighet til å tilegne seg bedre økonomi ved å "angripe" bidragsyter fremfor å ta opp evt økonomiske problemer med de som har penger (myndighetene). I noen tilfeller er det reelle behov for bedre økonomi for bidragsmottager. I andre tilfeller er det rett og slett fordi bidragsmottager ønsker et høyere forbruk, noe myndighetene kan avsløre da de sitter på informasjon som tilsier at vedkommende bidragsmottager ikke har det dårligere økonomisk enn andre personer. I tilfellet med barnevognen synes jeg dette avslører enhver mangel på samarbeidsevne fra bidragsmottager. Så lenge far og barn går mellom boligene (fordi han måtte selge bilen) synes det som et klassisk eksempel på hvordan noen presser en av de tapende partene (barn og samværsforeldre) for penger, kansje bare for å være jævlig ettersom barnevognen sansynligvis ikke brukes av mor når barna er hos far. Jeg synes det er flott at stadig flere kvinner ser hvilken urett som gjøres mot barn og samværsforeldre (i hovedsak fedre). Vi vet at Barne og Familiedepartementet består av ca 85% kvinner. Desverre lever mange av disse fortsatt i sin egen verden mht likeverd mellom foreldrene, og viser at noen av de som bestemmer ikke har den minste empati for barns ønske om samvær/omsorg fra begge foreldrene. Da er det foregangskvinner, som vi ser noen eksempler av i dette forumet, som vil fremtvinge et bedre lovverk. Den mannen du beskriver er nok et klassisk eksempel på en som ikke tør ta opp kampen med overmakten, kansje fordi han er redd barna ikke lenger skal få det samværet de ønsker. Men noen ganger må en ta en sjanse og ta igjen (det måtte jeg gjøre). Vi kan ikke lenger la en liten gruppe styre både samvær, omsorg og økonomi for nesten 50% av befolkningen.
Gjest Martin Skrevet 8. september 2005 #6 Skrevet 8. september 2005 Hun kan i henhold til loven om bidrag kun kreve tre ekstra ting ut over bidraget: Nemlig at han er med på å dele tannregulering, konfirmasjonsutgifter og briller. I tillegg er det noen særregler der bidragsyter også skal dele utgiftene ved sykehusutgifter. Alt ut over dette, skal selv bidraget dekke: Klær, fritidsaktiviteter, sykkel osv.
Gjest allium Skrevet 8. september 2005 #7 Skrevet 8. september 2005 Hun kan i henhold til loven om bidrag kun kreve tre ekstra ting ut over bidraget: Nemlig at han er med på å dele tannregulering, konfirmasjonsutgifter og briller. I tillegg er det noen særregler der bidragsyter også skal dele utgiftene ved sykehusutgifter. Alt ut over dette, skal selv bidraget dekke: Klær, fritidsaktiviteter, sykkel osv. ← Hos henne, ja. Men her er det spørsmål om hva hun er pliktig til å sende med ved samvær. Faren får jo fradrag i bidraget for utgifter til samvær. Men jeg tror fortsatt ikke at det forventes at han holder egen barnevogn.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2005 #8 Skrevet 8. september 2005 Hei Jeg skriver dette for en mannlig bekjent av meg. Han har to barn som han betaler bidrag for, rettere sagt, staten betaler, statens innkrevingssentral trekker ham i lønn. Jeg vet, dette høres ut som enda en unnasluntrer som ikke gidder å betale, men det er ikke riktig. Faren er mer en villig til å betale, men han makter rett og slett ikke. Etter at Boutgifter og gjeld (som han hadde med seg ut av forholdet) er betalt, og bidrag trukket av lønna, har han ikke en krone igjen til mat eller annet livsopphold. Det er da gjelden som får vente, for mat må han jo ha. Uansett, han lever ikke over evne, har en enkel leilighet, har solgt bilen (som han fikk 5.000 for), så nå går han til og fra jobb, går for å hente ungene da de skal være hos ham, og går tilbake til moren med dem. Han lever til de grader enkelt på alle måter. Så kommer moren til barna og mener at han bør kjøpe en del utstyr til barna selv, så han ikke behøver ta med fra henne hver gang han skal ha dem (barnevogn, og en del andre ting). Er det virkelig sånn at han skal holde dette selv? Jeg vet han ikke har mulighet til å skaffe. her må mor være klar over hans tilstand med økonomien. Hun kan ikke kreve det du skriver om. hadde jeg vert far, så har jeg villet søkt om nedsettelse av bidraget, så lenge det går slik utover økonomien. an skal leve,bo og spise han også. slike saker går an å anke. vet om en bekjent som gikk fra leiligheten pga samme sak. søkte om nedsettelse,men fikk avslag.an anket og fikk medhold. Det var så lite penger at det var ikke penger til noe. Noe som igjen gikk utover barna. ←
Gjest sexysadie Skrevet 8. september 2005 #9 Skrevet 8. september 2005 Det her høres litt merkelig ut, for tjener bidragsyter under 200000 kroner, så slipper de å betale bidrag.....
mockinbird Skrevet 8. september 2005 #10 Skrevet 8. september 2005 Må si meg enig med sexysadie... Dette hørtes FOR søkt ut til at jeg klarer å svelge det.
Far til 2 Skrevet 8. september 2005 #11 Skrevet 8. september 2005 Må si meg enig med sexysadie... Dette hørtes FOR søkt ut til at jeg klarer å svelge det. ← Enkelte er desverre av den mening at det bare er mødre som har dårlig råd fordi hun ikke får så mye penger som hun ønsker seg i bidrag. Jeg hadde et eksempel på hva en BY sitter igjen med om inntekten er på 250.000,- (en annen tråd). Det var ikke mye.
Gjest sexysadie Skrevet 8. september 2005 #12 Skrevet 8. september 2005 Enkelte er desverre av den mening at det bare er mødre som har dårlig råd fordi hun ikke får så mye penger som hun ønsker seg i bidrag. Jeg hadde et eksempel på hva en BY sitter igjen med om inntekten er på 250.000,- (en annen tråd). Det var ikke mye. ← Bidragspliktige under 220.000 altså. 220.000 er over minstelønnen til hjelpepleierne f.eks. Bare for å sette ting i perspektiv. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article798005.ece Endringen er en utilsiktet bivirkning av endringer i gjeldsordningsloven. Med et pennestrøk vil rundt 9000 bidragspliktige - de fleste menn - ikke lenger bli ansett som betalingsdyktige nok til å betale barnebidrag, eller de får bidraget satt ned.
mockinbird Skrevet 9. september 2005 #13 Skrevet 9. september 2005 Enkelte er desverre av den mening at det bare er mødre som har dårlig råd fordi hun ikke får så mye penger som hun ønsker seg i bidrag. Jeg hadde et eksempel på hva en BY sitter igjen med om inntekten er på 250.000,- (en annen tråd). Det var ikke mye. ← Nå jobber faren til barnet mitt,og tjener rundt 250-270.000 i året. Da jeg er student uten anneninntekt enn omsorgsstønad, og han ikke har noen samværsnetter med barnet, har han blitt beregnet til maks bidrag utifra sin inntekt; 2000 i måneden. Så jeg tror ikke noen som helst bidragsytere trenger å lide sultedøden om de har inntekt på 250.000. Har de noen dager med samvær, og/eller at moren til barnet tjener litt, blir det fradrag på bidrag, altså under 2000 i mnd.
Gjest sexysadie Skrevet 9. september 2005 #14 Skrevet 9. september 2005 Far til 2 er så bitter på kvinner at det er faktisk bare artig.
Gjest vsn Skrevet 9. september 2005 #15 Skrevet 9. september 2005 Desverre er det slik at en del bidragsmottagere (uavhengig av kjønn) ser mulighet til å tilegne seg bedre økonomi ved å "angripe" bidragsyter fremfor å ta opp evt økonomiske problemer med de som har penger (myndighetene). ← Mannen i dette eksempelet er jo ingen bidragsyter Jeg synes derfor ikke det er noe rart om mor mener han bør holde ungene med klær og utstyr selv.
Gjest sexysadie Skrevet 10. september 2005 #16 Skrevet 10. september 2005 Nei, det går på kvinnene hele tiden i hans argumentasjon....
Far til 2 Skrevet 10. september 2005 #17 Skrevet 10. september 2005 Mannen i dette eksempelet er jo ingen bidragsyter Jeg synes derfor ikke det er noe rart om mor mener han bør holde ungene med klær og utstyr selv. ← Hvor har du det fra. Det står da faktisk at han blir trukket i lønn i det første innlegget. Sitat: " Han har to barn som han betaler bidrag for, rettere sagt, staten betaler, statens innkrevingssentral trekker ham i lønn." Men vi leser kansje forskjellige innlegg. Isteden synes det som om du forsøker å latterliggjøre en far uten økonomisk mulighet til å betale det mor ønsker. At mor nekter denne mannen å låne barnevogna tyder på at det finnes bidragsmottagere som kun har som mål å gjøre livet surt for tidligere partner.
Gjest sexysadie Skrevet 11. september 2005 #18 Skrevet 11. september 2005 Hvor har du det fra. Det står da faktisk at han blir trukket i lønn i det første innlegget. Sitat: " Han har to barn som han betaler bidrag for, rettere sagt, staten betaler, statens innkrevingssentral trekker ham i lønn." Men vi leser kansje forskjellige innlegg. Isteden synes det som om du forsøker å latterliggjøre en far uten økonomisk mulighet til å betale det mor ønsker. At mor nekter denne mannen å låne barnevogna tyder på at det finnes bidragsmottagere som kun har som mål å gjøre livet surt for tidligere partner. ← Eller hun kjenner sin X.....
Far til 2 Skrevet 11. september 2005 #19 Skrevet 11. september 2005 Eller hun kjenner sin X..... ← Kjenner sin X .......????? Du sier altså at det er OK for denne moren å kreve at far skal kjøpe egen barnevogn for de få dagene han har barna selv om barnevognen som mor har ikke er i bruk den tiden barna er hos far ? Hva slags kostnadsfordeling er det ? Nettopp slike holdninger mener jeg vitner om egoisme og maktmisbruk etter et samlivsbrudd, og viser på ingen måte omtanke for barna som en av de berørte parter.
Gjest sexysadie Skrevet 11. september 2005 #20 Skrevet 11. september 2005 Slik jeg leser hovedinnlegg så bør den her faren her være fritatt for bidragsplikten. Slik leser jeg deg også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå