AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Del Skrevet 5. juni 2021 Jeg ønsker å løpe maraton. Ikke et arrangert løp men alene. Hvilke forberedelser bør jeg gjøre for å kunne gjennomføre det? Jeg løper flere ganger i uka og har løpt halvmaraton uten å føle meg sliten når jeg var i mål. Men knær og hofter begynte å klage ved ca 19 km, hvordan skal jeg da kunne klare 23 km til? Dere som har fullført maraton hvordan har dere opplevd det? Anonymkode: 4dbd3...124 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 6. juni 2021 #2 Del Skrevet 6. juni 2021 Det er jo bare å prøve, da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møretausa Skrevet 7. juni 2021 #3 Del Skrevet 7. juni 2021 Maraton "starter" egentlig ikke før man har passert 30 km. Først da kjenner du egentlig om du har trent nok til å tåle distansen. Jeg har løpt flere maraton og ultra-distanser, og det gjelder å trene utholdenhet, altså langturer og km i bena. Du må øke den ukentlige langturen fram mot løpet, jeg vet ikke hvor du er nå, men la oss si du starter på 19 km da. Øk så med en km hver uke til du kommer opp til ca 30 km. Det er ikke vits i å løpe hele distansen på trening, det sliter ned mer enn det bygger opp. Ta gjerne ei helg i mnd med en litt kortere langtur for å hente deg inn igjen. Hvis du føler dette blir for tøft, og kjenner litt på evt skadeforløp, så ta det enda roligere i oppbyggingen. Jeg vet ikke hvor mange km i uka du løper nå, men du bør som et minimum løpe antall km i uka som den løpsdistansen du skal løpe. Altså 42 km minimum. Varier mellom litt intervaller, tempotrening og rolige turer Eks. Uke 1: 19 km Uke 2: 20 km Uke 3: 21 km uke 4: 13-15 km 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå