Gå til innhold

Er dette agorafobi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et problem som jeg synes er flaut og egentlig ganske tåpelig. Jeg har en indre frykt for å være på steder hvor jeg ikke har umiddelbar tilgang på toalett, og jeg ser gjerne for meg irrasjonelle scenarioer i hodet hvor jeg får akutt diaré (eller kvalme) og ikke kan nå frem til et toalett. Jeg aner ikke hvor denne frykten kommer fra og jeg føler meg ganske dum for å være redd for noe som mest sannsynlig ikke kommer til å skje. Dette er en litt ond sirkel for jeg blir gjerne så stresset i forkant at jeg faktisk får urolig mage 🙄 Her om dagen skulle jeg noe så enkelt som å få meg nytt pass. Ikke noe jeg i utgangspunktet er redd for eller stresset for. Men rett før jeg skal så kjenner jeg at kroppen er stresset og at jeg ikke klarer å slappe av, uten at jeg på en rasjonell måte klare å sette fingeren på hvorfor jeg føler det slik. Jeg får som resultat av dette urolig mage å må nærmest løpe på toalettet. Ett par dager senere skulle jeg til frisøren, også her får jeg i forkant spenninger og stress i kroppen uten at jeg aner hvorfor. Tror jeg var på toalettet 4 ganger før frisørtimen 🙄 Jeg har hatt det slik i en lengre periode, hvor det har gått litt opp og ned. 

Hva i alle dager er dette? Kan det være agorafobi? Noen andre som har det på samme måte? Og ikke minst, hvordan kommer man seg forbi dette? 

Anonymkode: 3b93c...047

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Agorafobi er ikke redsel for plasser uten toalett, men redsel for åpne plasser generelt. Dårlig mage kan dog være et symptom.

Anonymkode: 1f09e...afe

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Agorafobi er ikke redsel for plasser uten toalett, men redsel for åpne plasser generelt. Dårlig mage kan dog være et symptom.

Anonymkode: 1f09e...afe

Det er mulig jeg tar feil fordi jeg er ikke spesielt kjent med fobien, jeg har bare googlet litt. Forstår det ikke slik at agorafobi er frykt for åpne plasser, men frykt for å være "innesperret" uten mulighet for å kunne flykte. Typisk kan være offentlig transport, kino, steder med store mengder mennesker.

"De fleste mennesker med agorafobi har også panikklidelse, og problemene innledes vanligvis med at personen opplever et brått og skremmende panikkanfall. Typiske kjennetegn er:

• angst for å bli «fanget» på bestemte steder der det er liten mulighet til flukt og assistanse
  • angst for at en på dette stedet vil rammes av panikk
  • angst for at dette igjen vil utvikle seg i en katastrofal retning, ved at en blir alvorlig syk, besvimer eller utsettes for ydmykende opplevelser"
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er til hjelp for deg, men jeg har en sykdom som gjør at jeg veldig brått må på do. Er sånn at jeg MÅ på do der og da ellers... Og jeg hater å dra nye steder hvor jeg ikke vet hvor doene er, men det finnes faktisk do-kart som app som man kan laste ned. I tillegg pleier jeg gjerne å ringe i forveien hvis jeg har spørsmål. Så hvis jeg f.eks. skal på en ny restaurant ringer jeg og booker bord og stiller noen spørsmål om hvor toalettet er. Føler meg mye tryggere når jeg på forhånd vet hvor toalettet er. 

Anonymkode: 9925a...d2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet ikke om dette er til hjelp for deg, men jeg har en sykdom som gjør at jeg veldig brått må på do. Er sånn at jeg MÅ på do der og da ellers... Og jeg hater å dra nye steder hvor jeg ikke vet hvor doene er, men det finnes faktisk do-kart som app som man kan laste ned. I tillegg pleier jeg gjerne å ringe i forveien hvis jeg har spørsmål. Så hvis jeg f.eks. skal på en ny restaurant ringer jeg og booker bord og stiller noen spørsmål om hvor toalettet er. Føler meg mye tryggere når jeg på forhånd vet hvor toalettet er. 

Anonymkode: 9925a...d2e

Tusen takk for svar. Hvilken app er dette? 🙂

Anonymkode: 3b93c...047

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...