AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #301 Skrevet 28. november 2022 Wilma89 skrev (4 minutter siden): Jeg er helt enig! Var selv tilhenger av at oppdragelse betyr alt, men har lært at til syvende og sist blir hver valp med noen grunnleggende egenskaper/personlighetstrekk som ikke alltid kan oppdras bort. Hadde en Rottweiler som vi valgte å avlive da hun var tre år. Vi kan jo selvfølgelig ikke alt, men vi begge er erfarne hundefolk og visste hva vi gikk til da vi valgte en brukshund. Jeg har stor interesse for både lydighet og spor. Var på treninger 2-3 ganger i uken, pluss store deler av fritiden ble brukt på hunden. 99 prosent av tiden var hunden en stjerne, men fra 1 års alder begynte vi å se en usikkerhet rettet mot enkelte fremmede. En usikkerhet hun løste med å knurre/bjeffe. Etter to mentaltester og oppfølging kom det frem at vi hadde en grunnleggende usikker hund. Det største problemet var dog at hun ikke trakk seg vekk når hun ble usikker, men gikk rett i forsvar. Vi valgte å jobbe videre med utfordringene og vil si at det i 99.99 prosent av tiden ikke var et problem pga av «verktøy» vi fikk å jobbe med, men en gang kom det en fremmed brått på som hunden oppdaget først. Det var vinter og glatt. Hunden går til angrep og drar meg over ende. Ved ren flaks klarer jeg å få tak i et tre samtidig som jeg holder hunden. Så det ble ingen personskade, men en rift i jakka. Det var ingen tvil om at det kunne blitt alvorlig hvis jeg hadde sluppet/ikke fått tak i noe å holde meg fast i. Vi valgte derfor å avlive en tre år gammel hund. Flere mente det var for tidlig, men vi kunne ikke beholde en hund som potensielt kunne drept/alvorlig skadet noen. Vi fant i ettertid ut at dette var et problem hos hundene fra samme kull. Fire av ni av hundene var avlivet før de var fire år. De resterende hadde de samme utfordringene, men eiere som valgte å jobbe videre med de. I dag er det to stykker igjen. Dette ble langt, men har behov for dele erfaringer rundt at oppdragelse ikke betyr alt. Ja det betyr veldig mye, men ikke alt Vet du hvordan det går med de to gjenværende hundene idag? Vet du om oppdretter fortsatt avler på samme hunder? Anonymkode: ba0a9...d95 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #302 Skrevet 28. november 2022 Troyamin skrev (13 minutter siden): Jeg har tidligere skrevet at man ikke bør spekulere i denne saken. Det er fordi jeg har informasjon knyttet opp mot hund og eier. Og på det tidspunktet som hendelsen skjedde, kom ikke fakta ut til folket. Når det er sagt, er det godt å se hva media nå skriver nå. For nå begynner ting å bli bedre belyst. Skulle bare ønske det ble skrevet mer om linjene på rottweileren, treningsmetodene som ble benyttet vs hva den hunden egentlig trengte og en eier som har vært blind mot folk med riktig kunnskap forsøkte å formidle. Saken er uansett tragisk. Jeg vil også sterkt oppfordre folk til å ikke skylde på mor til barnet. Hun hadde fått beskjed om at hund og barn alltid kom til å være atskilt. Og som de fleste av oss, stolte hun på sin mor. Det sto at det var barnets farmor. Altså ikke mormor, ikke barnets mor sin mor. Det var barnets far sin mor, etter hva jeg forstår. Anonymkode: 50a79...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #303 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (På 6.6.2021 den 8.35): Eller de er understimulerte hunder med eiere som ikke kan lese dem eller gi dem det de trenger. Antageligvis. Har møtt hundeeiere som mener at det er hunden som skal gi beskjed til barna om at det er nok, mens de selv ikke tar ansvar for å beskytte hunden mot barna og vice versa. Anonymkode: 0ab0e...d87 2
Troyamin Skrevet 28. november 2022 #304 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det sto at det var barnets farmor. Altså ikke mormor, ikke barnets mor sin mor. Det var barnets far sin mor, etter hva jeg forstår. Anonymkode: 50a79...0d1 La seg inn noen staveleifer og feil der. Gikk litt fort i svingene!😉
Wilma89 Skrevet 28. november 2022 #305 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vet du hvordan det går med de to gjenværende hundene idag? Vet du om oppdretter fortsatt avler på samme hunder? Anonymkode: ba0a9...d95 Jeg har kontakt med hun som har den ene. Hun bor sånn til at hun sjelden møter andre, men er tydelig på at hun aldri kunne bodd på et tettsted med hunden. Oppdretter har fått mye kritikk og det kom frem at flere av kullene hennes har hatt adferdsproblemer. Hun har nå sluttet helt med Rottweiler. Avler nå på en liten rase. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #306 Skrevet 28. november 2022 Tenk å være ansvarlig for at barnebarnet ditt dør og så prøver du å lure deg unna ansvaret i retten ved å melde deg selv ikke skyldig. Det er helt kvalmt. Barnets foreldre må jo være lynende forbanna?! Anonymkode: cc7c0...b54 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #307 Skrevet 28. november 2022 Lurer på om foreldrene var skilt? Ser i en artikkel at det nevnes bistandsadvokat til far, og det er mor som har stevnet farmoren. Anonymkode: e894b...0e9 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #308 Skrevet 28. november 2022 Jeg kan ikke fatte og begripe at hunden ikke ble avlivet etter første gang den bet et barn?! For en grusom sak! I tillegg blir jeg ordentlig trist når jeg leser kommentarfelt rundt om kring nå, der ansvaret legges på mor. Altså!! Stakkars, stakkars dame.. Anonymkode: 6d5fd...327 8
MalloryK Skrevet 28. november 2022 #309 Skrevet 28. november 2022 Den andre hunden, en golden retriever. Gjorde den noe og? Eller ble de begge avlivet samtidig pga omstendighetene?
Sally-Go-Round Skrevet 28. november 2022 #310 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg kan ikke fatte og begripe at hunden ikke ble avlivet etter første gang den bet et barn?! For en grusom sak! I tillegg blir jeg ordentlig trist når jeg leser kommentarfelt rundt om kring nå, der ansvaret legges på mor. Altså!! Stakkars, stakkars dame.. Anonymkode: 6d5fd...327 Saken ble ikke anmeldt da. Det er vel kommet frem i vitneavhør nå.
Sally-Go-Round Skrevet 28. november 2022 #311 Skrevet 28. november 2022 En venn av meg ble bitt av en hund i nabolaget da vi var små. Eier og hund gikk forbi, hund gikk til angrep. Eieren sa til foreldrene våre at det var bare tøys og at hunden bare lekte med oss. Foreldrene våre trodde på eieren. Hunden beit igjen andre barn. Det gikk mange år før det stilt spørsmål ved eierens ferdigheter som hundeeier. 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #312 Skrevet 28. november 2022 Tragisk sak dette, og om mulig enda mer tragisk når det nå er komt frem at denne hunden har angrepet tidligere. Anonymkode: 5e965...353 4
Troyamin Skrevet 28. november 2022 #313 Skrevet 28. november 2022 MalloryK skrev (1 time siden): Den andre hunden, en golden retriever. Gjorde den noe og? Eller ble de begge avlivet samtidig pga omstendighetene? .Alternativet hadde vært å sette begge hundene på kennel frem til saken kom opp. Eier forsto at det egentlig var en tapt sak uansett og samtykket derfor til avliving av begge. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #314 Skrevet 28. november 2022 Sally-Go-Round skrev (1 time siden): Saken ble ikke anmeldt da. Det er vel kommet frem i vitneavhør nå. Likevel, hadde min hund bitt et barn, eller vært i nærheten av det, hadde hun blitt avlivet med en gang. At denne bestemoren kunne la denne hunden leve tross alle den hadde bitt er utenfor min fatteevne, uavhengig av anmeldelser. Anonymkode: 6d5fd...327 3
shab Skrevet 28. november 2022 #315 Skrevet 28. november 2022 (endret) Troyamin skrev (4 timer siden): Jeg har tidligere skrevet at man ikke bør spekulere i denne saken. Det er fordi jeg har informasjon knyttet opp mot hund og eier. Og på det tidspunktet som hendelsen skjedde, kom det ikke ut mye fakta til folket. Når det er sagt, er det godt å se hva media nå skriver nå. For nå begynner ting å bli bedre belyst. Skulle bare ønske det ble skrevet mer om linjene på rottweileren, treningsmetodene som ble benyttet vs hva den hunden egentlig trengte og en eier som har vært blind mot folk med riktig kunnskap forsøkte å formidle. Saken er uansett tragisk. Jeg vil også sterkt oppfordre folk til å ikke skylde på mor til barnet. Hun hadde fått beskjed om at hund og barn alltid kom til å være atskilt. Og som de fleste av oss, stolte hun på sin svigermor. Har lest noe som har kommet ut i media nå, står ingenting om Golden retrieveren annet enn at den ble avlivet samtidig som RW. Hvorfor ble den avlivet? Var det fordi de var usikker rundt dens rolle i angrepet? Var den gammel? I den saken i 2014 hvor en toåring gikk inn i en hundegård med 20 hunder, ble bare den ene hunden avlivet. Edit: Så at dette var spurt om her inne allerede. Stakkars Golden Retriver da. Har sett bilder av den. Leste på et annet forum at den var gammel, men virket elsket av farmors slektninger. Hvil i fred. Endret 28. november 2022 av shab
shab Skrevet 28. november 2022 #316 Skrevet 28. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lurer på om foreldrene var skilt? Ser i en artikkel at det nevnes bistandsadvokat til far, og det er mor som har stevnet farmoren. Anonymkode: e894b...0e9 Flisespikkeri, men de var vel ikke gift. Tipper denne saken var for vanskelig å bære for parforholdet. Det er mange parforhold som ryker når ens foreldre/svigerforelder med vilje eller ved et uhell (ulykke, ingen kan klandres) er grunnen til ens barn død. Endret 28. november 2022 av shab 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #317 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette er konsekvensene av hvordan vårt syn på hunder har endret seg. Det er bare å lese i et hvilket som helst kommentarfelt hvor 95% lirer av seg fraser som dette: «stakkars hunden, den må ha blitt mishandlet» «barnet må ha plaget hunden» «Ingen vet hva som foregikk, barnet kan ha plaget hunden over lang tid» «det var sikkert fortjent, min hund biter hvertfall ikke» «Jeg har samme hund, den er verdens snilleste bare se på bildet så søt han er(insert bilde av en hund som sover)» «Ingen hunder vil bite» Som hundeeier og hundeelsker føler jeg på en stor skam når jeg leser dette. En hund som biter passer ikke inn i samfunnet, og den skal dermed ikke være blant folk. Det er så ufattelig uansvarlig å påføre andre fare ved å unnskylde en hund som biter. Jeg har hatt en sånn hund selv, det var en dårlig kombo av mor og far som ga et stort antall valper som tilslutt beit. Angrer på at jeg brukte titusenvis av kroner på trenere og tilrettelegging når hunden aldri ble trygg og tilslutt bet et barn i et sekunds uaktsomhet.. og denne hunden var supersnill 99,9999 % av tiden, men den brøkdelen hvor hunden ble trigga ble jeg aldri kvitt. Anonymkode: 23c88...774 Enig i dette. En hund som biter vil alltid ha lettere for å ty til det igjen. Å ja det er utrolig mye dårlig avl og dårlige gener ute. Har selv opplevd kull, hvor 6 av 8 valper var avlivet innen de var 2år. Rasen skal være reservert ovenfor fremmede, er ikke det samme som at den skal skjelve under bordet når det kommer folk på besøk. Men jeg ser også hvordan foreldre mener at hunder skal finne seg i alt, for barna vil jo leke med hunden, og det må de jo få lov til. De får ta maten, forstyrre når de sover, og klatre på hunden som de vil. Men dette er ikke barna sin skyld, det er foreldrene og hunde eier sin skyld!! Barn er barn, og de vet ikke mer enn de lærer av voksne! Så jeg vil aldri legge skylden på ett barn. Anonymkode: 13537...f1d 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #318 Skrevet 1. desember 2022 On 6/5/2021 at 8:13 PM, AnonymBruker said: Hvorfor angriper hunder små barn som ikke gjør noe spesielt for å provosere de? Jeg tenker da på familiehunder som er dresserte og sikkert fungerer helt vanlig, og så plutselig går til angrep på små barn. Anonymkode: 2f755...ee7 Det er vel mange faktorer som kan spille inn. Jeg vet at den forferdelige bikkja til søsteren min må ha hatt en kombinasjon av å være syk i hodet og dårlig oppdragelse. En Staffordshire bullterrier som ble behandlet som en kombinasjon av baby og bortskjemt tenåring. Den fikk hoppe opp over alt, vonde lange klør som alltid skrapet huden selv gjennom jeansen. Fikk sitte i sofaen og bestemme hvem som skulle sitte der. Fikk drite rundt i hagen fordi den ikke fikk nok lufteturer... Og jeg tror at en god del hundehold er av dette kaliberet i Norge altså. Kan se velfungerende ut på luftetur men blir helt idiot hjemme. Så i et familieselskap så kan jeg ikke ha min baby krabbene på gulvet fordi der er den viltre hunden. Etter å ha sittet lenge på fanget får ungen mark i rumpa og åler og vrir seg for hun vil ned. Jeg mister nesten grepet og hun siger ned på siden av meg. Tenkte det gikk bra å la hun stå så jeg fikk fiksert grepet litt og løftet henne opp igjen. Hunden var jo på andre siden av rommet og lekte med noe i ro og mak. I et åttendedels sekund så springer hunden helt vill gjennom rommet og kaster seg mot babyen min, jeg blir helt satt ut av både knurringen, glefsingen og bjeffingen at jeg nesten mister grepet i all hastverket med å dra henne opp igjen. Heldigvis var det to sterke karer som var snartenkte og måtte kaste seg over hunden og holde den nede. Søsteren min bare så på og sier "den ville bare leke" 🤯😲 En annen hundeelsker i perifer familie presterer å si "det er ikke søsteren din sitt ansvar, det er du som burde vite bedre enn å ha en baby ned på gulvet når det er en hund her". Stefar sier at hunden er snill og leken og støtter søster. Dette splittet hele det store familieselskap i to. Men det var altså en svært bedagelig baby som gjorde lite ut av seg, ikke hadde vært i nærheten av hunden for å provosere noe som helst. Og hunden ble helt rabiat. Glefsing, knurring, bjeffing og snappet etter ansiktet. Det er IKKE normal atferd for en leken hund. Og det var bare søsteren min sitt ansvar. Jeg forlangte en unnskyldning før jeg så dem igjen. Og kriteriet for å komme var at mine barn skulle alltid være trygge og kunne leke fritt, så den hunden skulle aldri være i samme hus som oss. Det ble respektert.. I ettertid har hunden bitt en 8-åring i hånda, helt uprovosert, hun stod å snakket med en person i en døråpning, men utgjorde vel en slags trussel mot hundens territorier, siden den fikk bestemme alt, uansett hvor den var. Og hunden ble omsider avlivet da stefar ble ganske hardt angrepet og bitt utallige ganger oppover hele armen. Da var den plutselig ikke så snill og leken lenger.. Men jeg har fundert mange ganger på, TENK om jeg hadde glipper henne ut av hendene, eller TENK om de to karene ikke hadde sittet i umiddelbar nærhet.. Det kan skje tragedier selv under oppsyn. Anonymkode: b7c0a...1a7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #319 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 11.48): Dette er konsekvensene av hvordan vårt syn på hunder har endret seg. Det er bare å lese i et hvilket som helst kommentarfelt hvor 95% lirer av seg fraser som dette: «stakkars hunden, den må ha blitt mishandlet» «barnet må ha plaget hunden» «Ingen vet hva som foregikk, barnet kan ha plaget hunden over lang tid» «det var sikkert fortjent, min hund biter hvertfall ikke» «Jeg har samme hund, den er verdens snilleste bare se på bildet så søt han er(insert bilde av en hund som sover)» «Ingen hunder vil bite» Som hundeeier og hundeelsker føler jeg på en stor skam når jeg leser dette. En hund som biter passer ikke inn i samfunnet, og den skal dermed ikke være blant folk. Det er så ufattelig uansvarlig å påføre andre fare ved å unnskylde en hund som biter. Jeg har hatt en sånn hund selv, det var en dårlig kombo av mor og far som ga et stort antall valper som tilslutt beit. Angrer på at jeg brukte titusenvis av kroner på trenere og tilrettelegging når hunden aldri ble trygg og tilslutt bet et barn i et sekunds uaktsomhet.. og denne hunden var supersnill 99,9999 % av tiden, men den brøkdelen hvor hunden ble trigga ble jeg aldri kvitt. Anonymkode: 23c88...774 Tusen takk for at du viser medmenneskelighet og forståelse. Hunden burde vært avlivet etter første gang den bet. Anonymkode: 1e608...c4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå