Gå til innhold

Hvorfor angriper hunder små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tull. Hunder har alltid vært aggressive mot mennskene som ikke kontrollerer dem. De er rovdyr; muterte rovdyr i tillegg.

Anonymkode: 1e608...c4a

I fjor var den en golden retriever og en schäfer som drepte en ettåring i Brummunddal. Vi må aldri glemme at hunder er enkle, kjøttetende dyr.

Anonymkode: 547be...5b7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 13.06):

Den tilhører også blandt de hundene som har fått fordommer mot seg!  En hund er en hund uansett størrelse og rase, og har sitt eget språk som vi må lære og se!  Må heller ikke glemme mindre hunder som "er så snille att..." - de kan også bli skumle i visse situasjoner! Enkelte "glemmer" også oppdra den/ har ikke så mange regler for det er jo så liten og "uskyldig" hund...!  En annen ting folk bør tenke litt på om de skal ha hund,- det er og skaffe en rase som faktisk kan passe til personligheten de har og hva de vil bruke den til/ oppgaver de kan gi hunden!:)  Bedre får både eier og hund det!:)

Anonymkode: 029dd...035

Hvorfor må vi lære noe som helst? Hold hundene deres unna uskyldige ukjente mennesker. Slutt å ta opp hele gangfeltet eller veien der dere går med en lang line i midten. Hvorfor må vi ikke lære om kattens språk i stedet? Katter dreper ikke og herjer slik med oss slik som hunder gjør. Hunder har så mye privilegier i samfunnet og får alt servert på gullfat, bokstavelig talt. Likevel er dem aldri fornøyd. Enkelte hunder lærer seg aldri grensesetting uansett hvor flink og tydelig eier er. De er halvtemmede rovdyr. Nettopp derfor er de så farlige. Menneskets beste venn er katt. Slik ubetinget toleranse og kjærlighet for menensker finner man ikke i andre arter. 

• Liker 3
Skrevet
Linny111 skrev (På 14.6.2022 den 0.22):

Nå har det kommer overvåkningsbilder av hunden Beast i Wales i dagene før han drepte en ti år gammel gutt. Helt fryktelig sak, men disse bildene viser tydelig at angrepet ikke kom ut av det blå.

Advarer om dyremishandling.

Legger ved denne linken fordi klippene er lenger enn jeg har sett noen andre steder, selv om man må se en reklame først.

https://www.southwalesargus.co.uk/news/20204041.cctv-shows-killer-dog-beast-days-death-jack-lis/

Typisk hundeeier å belønne hunden for å gå på og angripe andre. Det gjorde han med shæferen i Bølle Bestevenn også. Dama som leder programmet brydde seg ikke. Syke folk hele gjengen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Typisk hundeeier å belønne hunden for å gå på og angripe andre. Det gjorde han med shæferen i Bølle Bestevenn også. Dama som leder programmet brydde seg ikke. Syke folk hele gjengen. 

Hva prater du om her? Hvilket angrep? 

Anonymkode: 13537...f1d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva prater du om her? Hvilket angrep? 

Se video i linken jeg svarte på

Skrevet
On 6/8/2021 at 3:09 PM, AnonymBruker said:

Rottweiler er som nummer to på listen over raser som har forårsaket flest dødsfall hos mennesker i USA. Google "fatal dog attacks", så ser du selv.

Den er også hyppig representert på denne listen over dødelige hundeangrep i Storbritannia.

Anonymkode: 50a79...0d1

Det kan jo ha sammenheng med andre ting enn at Rottweileren nødvendigvis er medfødt mannevond. Som for eksempel at det er en viss type folk som gjerne liker å ha sånne hunder for "beskyttelse". Samme type folk som neppe drar på valpekurs og årlig vetrinærkontroll med hunden sin. Og som havner i hissige situasjoner oftere enn andre. 

Rottweilere som får vanlig oppdragelse og stell er gode familiehunder. 

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull. Hunder har alltid vært aggressive mot mennskene som ikke kontrollerer dem. De er rovdyr; muterte rovdyr i tillegg.

De hundene som er nærmest rovdyr/ulv er jo urhund-rasene som shiba, basenji og lundehund. Ingen av de er kjnt for å være spesielt aggresive eller farlige, de er bare sta og vanskelig å trene opp. 

De rasene er som er "aggresive" er jo de som vi mennesker har avla til å bli sånn fordi de skulle brukes til hundekamp. Så det er jo fullt mulig å avle hunder både snillere og sintere ved å selektere på gemytt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvorfor må vi lære noe som helst? Hold hundene deres unna uskyldige ukjente mennesker. Slutt å ta opp hele gangfeltet eller veien der dere går med en lang line i midten. Hvorfor må vi ikke lære om kattens språk i stedet? Katter dreper ikke og herjer slik med oss slik som hunder gjør. Hunder har så mye privilegier i samfunnet og får alt servert på gullfat, bokstavelig talt. Likevel er dem aldri fornøyd. Enkelte hunder lærer seg aldri grensesetting uansett hvor flink og tydelig eier er. De er halvtemmede rovdyr. Nettopp derfor er de så farlige. Menneskets beste venn er katt. Slik ubetinget toleranse og kjærlighet for menensker finner man ikke i andre arter. 

Katt, Katt, Katt, greit, deg om det. Men avstå heller da for å snakke om det som er relevant for tråden. At du har valgt eller kun evner å ha et såpass smalt kunnskapsnivå for stå for din egen regning...

Anonymkode: c11d0...324

Skrevet
Maleficenta skrev (På 10.5.2022 den 6.20):

Enig her men så er det tilfeller jeg har hørt der hunder har bitt babyer som har ligget i vogna si og ikke har gjort noe for å provosere. Hva er da grunnen?

Fordi bikkja er psyko.. og selvsagt fordi eieren er psyko. Jeg rister på hodet når jeg ser disse over-kule typene med tatoveringer fra topp til tå og som er så jævlig stolte over sin liksom tøffeste Staff i kjetting-bånd på byen. En god del av de er også innvandrere med de feiteste gullkjedene. Og capsen bak frem så klart. Patetisk.

I det skjulte finnes fortsatt hundekamper? Skulle ikke forundre meg. Dermed parkerer du ikke barnevogna di ved siden av en slik Staff, som vant sine fire siste hundekamper. Se an eier for all del. Der problemene ALLTID ligger.

Anonymkode: c11d0...324

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 19.23):

I fjor var den en golden retriever og en schäfer som drepte en ettåring i Brummunddal. Vi må aldri glemme at hunder er enkle, kjøttetende dyr.

Anonymkode: 547be...5b7

Før du skal kommentere noe så er det en fordel og vite fakta. 

Anonymkode: 68f68...f56

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 20.13):

Hvorfor angriper hunder små barn som ikke gjør noe spesielt for å provosere de?

Jeg tenker da på familiehunder som er dresserte og sikkert fungerer helt vanlig, og så plutselig går til angrep på små barn.

Anonymkode: 2f755...ee7

Hunder har en ynkelig natur, de ser en mulighet når de møter noen som er svakere enn dem.

Anonymkode: 6cae6...e3c

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Ifølge Nrk hadde rottweileren bitt og skadet 5 andre barn før denne hendelsen. Bl.a broren til den drepte gutten og

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, MalloryK said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/767jmo/barn-1-doede-etter-hundeangrep-hunden-hadde-bitt-flere-barn-tidligere

Her står det også at hunden i denne saken hadde bitt flere barn tidligere. Når man har en så stor og sterk hund som en rottweiler, som man VET er redd for barn så må man jo passe ekstra godt på. Rart at hunden har fått være så mye sammen med barn egentlig.

Lar aldri min hund på 8 kilo være med barn uten å passe veldig godt på, i og med at jeg vet han ikke er vant med barn. Han har aldri vist aggresjon på noe vis, men barn er jo så uberegnelige, så man kan ikke snu ryggen til.

• Liker 5
Skrevet

Hadde en gang verdens snilleste hund,som plutselig begynte å knurre mot barna våre hvis de begynte å bråke eller tulle i nærheten. Viste seg etterhvert at hunden hadde en svulst,og sikkert smerter. 

Anonymkode: 2e5dd...27e

Skrevet
MalloryK skrev (34 minutter siden):

Ifølge Nrk hadde rottweileren bitt og skadet 5 andre barn før denne hendelsen. Bl.a broren til den drepte gutten og

MalloryK skrev (37 minutter siden):

Det kom ikke som noe sjokk, at det hadde vært hendelser tidligere dessverre 😢 

Lurer på hva som gjorde at foreldrene til barnet ,mente det var greit at farmor fikk passe barnet mens hunden er der. Hun har jo tydelig vist fra tidligere at hun ikke tar det alvorlig at hunden har skadet barn før 🤬🤬

• Liker 2
Skrevet

Dette er konsekvensene av hvordan vårt syn på hunder har endret seg. Det er bare å lese i et hvilket som helst kommentarfelt hvor 95% lirer av seg fraser som dette:

«stakkars hunden, den må ha blitt mishandlet»

«barnet må ha plaget hunden»

«Ingen vet hva som foregikk, barnet kan ha plaget hunden over lang tid»

«det var sikkert fortjent, min hund biter hvertfall ikke»

«Jeg har samme hund, den er verdens snilleste bare se på bildet så søt han er(insert bilde av en hund som sover)»

«Ingen hunder vil bite»

Som hundeeier og hundeelsker føler jeg på en stor skam når jeg leser dette. En hund som biter passer ikke inn i samfunnet, og den skal dermed ikke være blant folk. Det er så ufattelig uansvarlig å påføre andre fare ved å unnskylde en hund som biter.

Jeg har hatt en sånn hund selv, det var en dårlig kombo av mor og far som ga et stort antall valper som tilslutt beit. Angrer på at jeg brukte titusenvis av kroner på trenere og tilrettelegging når hunden aldri ble trygg og tilslutt bet et barn i et sekunds uaktsomhet.. og denne hunden var supersnill 99,9999 % av tiden, men den brøkdelen hvor hunden ble trigga ble jeg aldri kvitt. 

Anonymkode: 23c88...774

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er konsekvensene av hvordan vårt syn på hunder har endret seg. Det er bare å lese i et hvilket som helst kommentarfelt hvor 95% lirer av seg fraser som dette:

«Jeg har samme hund, den er verdens snilleste bare se på bildet så søt han er(insert bilde av en hund som sover)»

«Ingen hunder vil bite»

Som hundeeier og hundeelsker føler jeg på en stor skam når jeg leser dette. En hund som biter passer ikke inn i samfunnet, og den skal dermed ikke være blant folk. Det er så ufattelig uansvarlig å påføre andre fare ved å unnskylde en hund som biter.

Jeg har hatt en sånn hund selv, det var en dårlig kombo av mor og far som ga et stort antall valper som tilslutt beit. Angrer på at jeg brukte titusenvis av kroner på trenere og tilrettelegging når hunden aldri ble trygg og tilslutt bet et barn i et sekunds uaktsomhet.. og denne hunden var supersnill 99,9999 % av tiden, men den brøkdelen hvor hunden ble trigga ble jeg aldri kvitt. 

Det er jo alltid en årsak til at en hund biter, men det unnskylder jo ikke hundeeier i dette tilfellet. Man skal alltid regne med at noe kan skje når hund og barn er sammen, derfor må man aldri la de være alene - uansett! At denne hunden har fått anledning til å bite gjentatte ganger er jo veldig kritikkverdig - selv om hunden sikkert hadde en grunn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har tidligere skrevet at man ikke bør spekulere i denne saken. Det er fordi jeg har informasjon knyttet opp mot hund og eier. Og på det tidspunktet som hendelsen skjedde, kom det ikke ut mye fakta til folket. Når det er sagt, er det godt å se hva media nå skriver nå. For nå begynner ting å bli bedre belyst. Skulle bare ønske det ble skrevet mer om linjene på rottweileren, treningsmetodene som ble benyttet vs hva den hunden egentlig trengte og en eier som har vært blind mot folk med riktig kunnskap forsøkte å formidle. 

Saken er uansett tragisk. Jeg vil også sterkt oppfordre folk til å ikke skylde på mor til barnet. Hun hadde fått beskjed om at hund og barn alltid kom til å være atskilt. Og som de fleste av oss, stolte hun på sin svigermor. 

Endret av Troyamin
Skriveleifer grunnet adhd og dårlig tid...
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Ingen hunder vil bite»

Jeg er helt enig! Var selv tilhenger av at oppdragelse betyr alt, men har lært at til syvende og sist blir hver valp født med noen grunnleggende egenskaper/personlighetstrekk som ikke alltid kan oppdras bort. 

Hadde en Rottweiler som vi valgte å avlive da hun var tre år. Vi kan jo selvfølgelig ikke alt, men vi begge er erfarne hundefolk og visste hva vi gikk til da vi valgte en brukshund. Jeg har stor interesse for både lydighet og spor. Var på treninger 2-3 ganger i uken, pluss store deler av fritiden ble brukt på hunden. 99 prosent av tiden var hunden en stjerne, men fra 1 års alder begynte vi å se en usikkerhet rettet mot enkelte fremmede. En usikkerhet hun løste med å knurre/bjeffe. 

Etter to mentaltester og oppfølging kom det frem at vi hadde en grunnleggende usikker hund. Det største problemet var dog at hun ikke trakk seg vekk når hun ble usikker, men gikk rett i forsvar. 

Vi valgte å jobbe videre med utfordringene og vil si at det i 99.99 prosent av tiden ikke var et problem pga av «verktøy» vi fikk å jobbe med, men en gang kom det en fremmed brått på som hunden oppdaget først. Det var vinter og glatt. Hunden går til angrep og drar meg over ende. Ved ren flaks klarer jeg å få tak i et tre samtidig som jeg holder hunden. Så det ble ingen personskade, men en rift i jakka. Det var ingen tvil om at det kunne blitt alvorlig hvis jeg hadde sluppet/ikke fått tak i noe å holde meg fast i. 

Vi valgte derfor å avlive en tre år gammel hund. Flere mente det var for tidlig, men vi kunne ikke beholde en hund som potensielt kunne drept/alvorlig skadet noen. 

Vi fant i ettertid ut at dette var et problem hos hundene fra samme kull. Fire av ni av hundene var avlivet før de var fire år. De resterende hadde de samme utfordringene, men eiere som valgte å jobbe videre med de. I dag er det to stykker igjen. 

Dette ble langt, men har behov for dele erfaringer rundt at oppdragelse ikke betyr alt. Ja det betyr veldig mye, men ikke alt

Endret av Wilma89
  • Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...