Gå til innhold

Hva mener du med det å "velge side"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg gjorde det slutt med min kjæreste for ca. 1 år siden. Vi hadde vært sammen i maange år, men jeg kjente rett og slett ikke kjærestefølelser for han lengre. Han tok dette svært hardt mtp at han ikke ønsket dette, snakket med alle som ville lytte om det og sa han ikke skjønte noen ting. Jeg derimot forholdt meg taus, sa ingenting med mindre noen spurte og passet på å bare snakke høflig om han. Her er problemet. Ei venninne av meg, som har blitt vår felles venninne har nå valgt hans side i dette. Hun har ikke snakket med meg på et halvt år og jeg får høre fra andre at hun snakker faktisk stygt om meg.

Vi har vært venner i 10 år. Jeg har introdusert henne for min ex, og dermed har de blitt venner. Hun bor sammen med min ex sin søster.. Etter det ble slutt sendte jeg snap til henne, men fikk ikke etterhvert ikke svar. Ingen likes på bilder jeg legger ut (hun har likt bildene slavisk i alle år). Dette begynte å skje etter jeg fikk meg ny kjæreste. Etter som jeg forstår så har hun, min ex og søsteren hans kommet frem til at jeg har vært utro(noe som ikke stemmer). Dette er noe som blir sagt til alle som vil høre. I tillegg får jeg høre at en hemmelighet som bare hun vet har kommet frem, noe som betyr at hun har delt dette videre nå. Forferdelig dårlig gjort.. En ting er at exen min og søsteren er sinte, men hvorfor i alle dager skal min "venninne" henge seg på dette? Kan forstå at hun blir påvirket når hun bor med søsteren hans og har mye med exen min og familien hans å gjøre, men i alle dager? Hvordan kan hun velge han fremfor meg, vi som har vært bestevenner i så lang tid? Jeg har aldri bedt henne velge mellom meg eller han, men det har hun altså gjort helt av seg selv. Er egentlig fryktelig lei meg og føler meg såret. Føler vennskapet vårt ikke har vært verdt noe når hun bare plutselig velger å ikke snakke med meg mer.  Burde jeg ta kontakt og spørre hva som er greia? Eller skal jeg heve meg over det?

Vil nevne at når hun og kjæresten hennes gjorde det slutt etter mange år, så var jeg der for begge to. Hun ba meg faktisk velge side, for han gikk videre med ny dame ganske raskt og det gjorde nok vondt. Jeg valgte ikke side, og holdt kontakten med begge. I dag er de venner og kan omgåes. 

Takk for alle svar.

Anonymkode: f09fd...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar at hun velger ut fra hvem hun liker best eller mulig hun er interessert i han? 

Kan være at hun følte mer på det med eget brudd enn du tror. Da du ikke valgte side så valgte du ikke henne. Noen er slik også. 

Har ei tidligere venninne som mener sitt om hvorfor vi ikke er så gode venner mer. Der er det to helt forskjellige versjoner. 

Anonymkode: 5196a...9dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett ikke kjærestefølelser? For meg virker dette ganske overflatisk. Jeg har etterhvert fått inntrykk av at folk har ganske ulike syn på hva kjærlighet er, og at ikke alle setter trofasthet og forpliktelser like høyt.

Kanskje din venninne følte seg dypt sveket av den hun trodde var hennes nærmeste, da han slo opp og hoppet rett inn i et nytt forhold? Og nå ser hun deg behandle din eks på samme måte, og derfor har mistet respekten for deg og ikke liker deg lenger?

Dette blir jo selvsagt bare spekulasjoner fra min side. 

Anonymkode: efd80...2c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei. Jeg gjorde det slutt med min kjæreste for ca. 1 år siden. Vi hadde vært sammen i maange år, men jeg kjente rett og slett ikke kjærestefølelser for han lengre. Han tok dette svært hardt mtp at han ikke ønsket dette, snakket med alle som ville lytte om det og sa han ikke skjønte noen ting. Jeg derimot forholdt meg taus, sa ingenting med mindre noen spurte og passet på å bare snakke høflig om han. Her er problemet. Ei venninne av meg, som har blitt vår felles venninne har nå valgt hans side i dette. Hun har ikke snakket med meg på et halvt år og jeg får høre fra andre at hun snakker faktisk stygt om meg.

Vi har vært venner i 10 år. Jeg har introdusert henne for min ex, og dermed har de blitt venner. Hun bor sammen med min ex sin søster.. Etter det ble slutt sendte jeg snap til henne, men fikk ikke etterhvert ikke svar. Ingen likes på bilder jeg legger ut (hun har likt bildene slavisk i alle år). Dette begynte å skje etter jeg fikk meg ny kjæreste. Etter som jeg forstår så har hun, min ex og søsteren hans kommet frem til at jeg har vært utro(noe som ikke stemmer). Dette er noe som blir sagt til alle som vil høre. I tillegg får jeg høre at en hemmelighet som bare hun vet har kommet frem, noe som betyr at hun har delt dette videre nå. Forferdelig dårlig gjort.. En ting er at exen min og søsteren er sinte, men hvorfor i alle dager skal min "venninne" henge seg på dette? Kan forstå at hun blir påvirket når hun bor med søsteren hans og har mye med exen min og familien hans å gjøre, men i alle dager? Hvordan kan hun velge han fremfor meg, vi som har vært bestevenner i så lang tid? Jeg har aldri bedt henne velge mellom meg eller han, men det har hun altså gjort helt av seg selv. Er egentlig fryktelig lei meg og føler meg såret. Føler vennskapet vårt ikke har vært verdt noe når hun bare plutselig velger å ikke snakke med meg mer.  Burde jeg ta kontakt og spørre hva som er greia? Eller skal jeg heve meg over det?

Vil nevne at når hun og kjæresten hennes gjorde det slutt etter mange år, så var jeg der for begge to. Hun ba meg faktisk velge side, for han gikk videre med ny dame ganske raskt og det gjorde nok vondt. Jeg valgte ikke side, og holdt kontakten med begge. I dag er de venner og kan omgåes. 

Takk for alle svar.

Anonymkode: f09fd...53f

Som du selv sier så var det sårt for din venninne når hennes eks fikk seg ny dame kjapt etter brudd. Du valgte ikke side du holdt kontakt med begge, dvs at kanskje din venninne ikke opplevde deg om spesielt lojal mot henne i en periode hvor hun gikk gjennom et brudd.

Din venninne har jo ikke gjort noe galt annet enn at hun ikke «liker» alt du legger ut på sosiale media? Det er vel knapt å «velge side», er det? 

Jeg tenker at du skal heve deg over det i første omgang, og at nå som bruddet fortsatt er ganske nylig så gjør du best i å skape minst mulig drama rundt dette. 
 

Livet går videre og gode vennskap er ikke avhengig av konstante «likes» på sosiale media. Det er også helt OK at man i visse faser av et vennskap ikke har like jevn kontakt. Langvarige vennskap tåler det, da man ikke trenger kontant bekreftelse.

Hev deg over det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "velge side" tenker jeg betyr hvem av de to man fokuserer på å beholde vennskapet med. Det betyr ikke at man skal utestenge den andre part eller snakke stygt, men når man ikke kan være sammen med A og B samtidig, så blir det vanligvis til at man velger en. Hvis min bestevenninne A blir sammen med B og vi omgås dem begge, så vil jeg naturlig holde kontakt med A etter bruddet, og B vil antakeligvis fade ut. De fleste trekker seg også bevisst litt unna de vennene som var vennene til partneren i utgangspunktet.

Hvis kjæresten til en partner ble en veldig god venn som du faktisk verdsatte veldig sterkt, så skjønner jeg at du kanskje vil være opptatt av det vennskapet. 

MEN jeg merker også at noen mennesker "nekter å velge side" fordi de er litt konfliktsky, og hater tanken på at de blir mislikt. Så de retter hendene i været og sier "jeg er nøytral". Hun vil da oppfatte dette som at hun ikke kan snakke åpent om bruddet med deg siden du stadig omgås eksen, og går heller til andre venninner.

Jeg tenker denne situasjonen gjør at hun ikke føler samme nærhet med deg, spesielt i lys av at du ikke er spesielt åpen om hva du føler etter ditt brudd. Hun er allerede blitt bedre venn med eksen din gjennom hans søster, og det føles naturlig å slutte seg ditt.

(Forsvarer ikke dette på noen måte, og ser hun er barnslig. Men jeg tror det er dynamikken som har skjedd her).

Anonymkode: 81df6...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...