Gå til innhold

Vanlig å bare gi voksne barn masse penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart pensjonist og gleder meg til å gå av med pensjon og nyte mine eldre dager. Etter å ha stått på lenge både som alenemor og i en krevende jobb i over 40 år. 

Jeg har vært eneforsørger og økonomien har derfor vært trang, men barna har alltid blitt prioritert, de har fått være med på ferier, skoleturer og fritidsaktiviteter som andre barn. 

I år solgte jeg boligen og kjøpte meg en lettstelt leilighet, som jeg gleder meg til å bli gammel i. Her i nabolaget bor flere venninner, vi koser oss på turer og kafé.  

Livet mitt er veldig godt nå, hovedgrunnen til at jeg kan senke skuldrene er ingen boliglån, penger på bok og at jeg kun jobber 50 %, men planen er å gå helt av med pensjon i løper av året. Ved å jobbe mindre har jeg også overskudd til å ta del i det sosiale. Jeg orket ikke stort da jeg jobbet 100 %, da var det jobb og sofaen. Der er nettopp salg av huset og kjøp av leilighet som har gjort det mulig for meg å jobbe redusert. Det har økt livskvaliteten min betraktelig. 

Ungene mine, en sønn og en datter, i 30 - årene, maser stadig om penger. De vil gjerne ha "forskudd på arv", de sier det som om det skulle være noe de har krav på. Begge ønsker kjøpe seg større boliger, de bor nå i 3 -roms leiligheter, og ønsker seg større plass. Begge har 2 barn hver, så jeg skjønner jo at det blir trangt om plassen etterhvert.  Det er både hus og rekkehus, som er innenfor deres prisklasser utenfor Oslo, men de ønsker å bli boende og at moren deres skal dekke den utgiften. Jeg kan ikke stille som garantist for begge, og de har ikke muligheten til å betjene ett så stort lån, risikoen blir for stor i følge en rådgiver vi snakket med i banken. 

De ønsker nå at jeg selger leiligheten min og kjøper noe enda mindre på østkanten, og at jeg gir overskuddet til dem. Min datter og svigersønn snakket om hvor fint der i Groruddalen nå og at det bare er 16 minutter med t-bane inn til sentrum. Jeg har ingenting imot Groruddalen,  men jeg stortrives der jeg bor nå. Jeg sa det til dem. Sa også at de sparepengene jeg har på konto er jeg nødt til å beholde, ettersom jeg skal gå av med pensjon så trenger jeg en sparekonto, slik at jeg har råd til en verdig alderdom. 

Mine barn mener at det er helt normalt å gi barna penger og de fleste gjør det for å hjelpe barna sine. At flere i vennekretsen har fått store pengesummer når foreldrene har solgt hus og hytte. Er det virkelig så vanlig? 

Anonymkode: 66732...379

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det på sin plass å gi kraftig beskjed.

Anonymkode: de3c8...59d

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

De er frekkere enn flatlusa, og de bør brette opp ermene og spare til egenkapital selv. Å mase om forskudd på arv er rett og slett sykfrekt. Har du skrevet om dette før? De har et høyt forbruk, liker å spise ute, og forventer at mamma skal stå for egenkapital?

Anonymkode: 0cf94...f93

• Liker 20
Skrevet

De får jobbe for pengene sine selv, akkurat som moren sin.

• Liker 15
Skrevet

Nei vet du hva! Du skal da virkelig ikke oppgi din livskvalitet nå for de. De får jobbe selv og ha eget ansva for sin økonomi. Du må ikke finne på å gjøre det de foreslår. Du har jobbet hardt hele livet og nå skal du bare nye det du har jobber hardt for. Synes barna dine er utrolig frekke og egoistiske her..

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Her har du sviktet med oppdragelsen, så har kun deg selv å takke 

Anonymkode: b45c2...91c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har du sviktet med oppdragelsen, så har kun deg selv å takke 

Anonymkode: b45c2...91c

Å jeez altså 

Anonymkode: abbe0...2b5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange tråder skal du opprette om dette?

Anonymkode: 0a200...de9

• Liker 10
Gjest laPistola
Skrevet

Ja, det er vanlig. Generelt ... din generasjon har passivt tjent dere rike på og kjøpe boliger billig og ødelegge boligmarkedet slik at generasjoner etter aldri vil få den mulighetene dere hadde. Generelt.. nei, voksne barn har ikke krav på forskudd på arv, men moralskt bør din generasjon bli litt mindre egoistiske og hjelpe til i kaoset dere har skapt. 
Det er selvfølgelig ikke alle som har muligheten. Vet ikke hva du har på sparekonto og hvilke planer du har. Vanligvis er sikkerhet i egen bolig for boliglån til barna sine lite risiko , det blir bare blir betalt tilbake med arv når den tid kommer. Hvis banken fraråder deg det, er det vel noe som skurrer med økonomien til barna dine, så da lytter du til banken. 

ja, det er vanlig og « bare gi voksne barn masse penger «, som i å hjelpe dem med bolig. Har du ikke mulighet så har du ikke mulighet. Du skal ikke måtte flytte for og hjelpe dem. 

Skrevet

Dette må du ikke finne deg i. Du skal med god samvittighet fortsette som du har planlagt. Jeg har aldri spurt mine foreldre om forskudd på arv og forventet at de skulle flytte for å gi meg det. En evt arv tar jeg imot dersom det er noe igjen når den tid kommet, men jeg håper det er lenge til. Det viktige er at mine foreldre har et fint liv og det er deres penger som de styrer over som de selv vil. Jeg unner de dette. Synes dine barn er frekke som fy og jeg tenker du må være klar og tydelig og si fra ril de på en måte som gjør at de ikke spør og forventer dette. Nyt livet du!

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det er egentlig et kjent problem. Man gjør alt for ungene, de blir bortskjemte og krever mer.  Jeg orket ikke mer, og ble nødt til å sette kroken på døra. Sier rett ut at jeg har ikke råd.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ungene mine, en sønn og en datter, i 30 - årene, maser stadig om penger. De vil gjerne ha "forskudd på arv", de sier det som om det skulle være noe de har krav på.

Hvor har de dette fra? Hvorfor maser de stadig hvis du har sagt klart og tydelig fra at de må klare seg selv? Og hva har du kommunisert til barna dine om penger gjennom oppveksten?

Jeg vet ikke om du er den samme personen som har laget lignende tråder tidligere, men jeg savner svar på disse spørsmålene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du fortjener å ha det godt etter et langt liv som yrkesaktiv og forsørget barna dine. Hadde du hatt mye til overs slik at du selv kunne leve godt selv om du hadde gitt masse penger, så hadde det vært en annen sak. Du skal ikke flytte, du skal nyte livet ditt med god samvittighet. 

Anonymkode: 85a9c...364

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor mange tråder skal du opprette om dette?

Anonymkode: 0a200...de9

Samme lurer jeg på også. 

Hvorfor TS? Den forrige tråden jeg leste ble veldig lang, så du fikk vel nok kommentarer både for og i mot der? 

Anonymkode: 02a27...45a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at det er like vanlig å hjelpe barna sine med bolig som å ikke gjøre det. Det som derimot IKKE er vanlig er å kreve det eller i det hele tatt spørre foreldrene sine om det. I de tilfellene jeg har hørt om, så har intiativet kommet fra foreldrene.

Hverken jeg eller mannen har fått noe fra våre foreldre, og vi har heller aldri spurt (ikke engang hintet).

Anonymkode: 37402...3f2

• Liker 4
Skrevet

Men i all verden, hvordan er det de voksne barna dine oppfører seg?

Jeg har foreldre som sitter godt i det, de har penger både på bok og i eiendom - men aldri, aldri, ALDRI i verden om jeg ville oppført meg som dine barn!! Det er MITT ansvar at vi har et sted å bo (sammen med mannen min da), IKKE deres! Alt jeg vil er at de skal bo der de ønsker, leve livet som de vil, den tiden de har igjen!

Her må "barna" stikke fingeren i jorda og sjekke realitetene altså....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Deg igjen 🤦‍♀️ Og nå har du moderert historien slik at flere vil være på din side. Ikke bit på folkens!!!

Mitt svar blir det samme som de ti andre gangene: ja, du er en stor egoist som ikke hjelper barna dine!!!

Anonymkode: 8998e...dba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja Det er vanlig, men Det er jo også vanlig å ikke gi penger. Men det bør ikke spille noen rolle for kva du vil gjøre. Du må nesten stå for det du mener, og få en slutt på maset. 

Anonymkode: edfd8...7f6

AnonymBruker
Skrevet

Barna er voksne og burde klare seg selv. Og ikke minst unne moren en god alderdom. Jeg hadde aldri forventet eller tenkt på å spørre foreldrene mine om noe sånt. 

Anonymkode: 35d8b...97d

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Min mor var aleneforsørger med oss fra vi var små. Når hun selger huset skal hun få UNNE seg de millionene som blir til overs. Gjøre hva fader hun enn vil. 

Anonymkode: b15c3...85c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...