Gå til innhold

Min forrige jobb har ødelagt psyken min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er KONSTANT forbanna, sint, og hater alle mennesker jeg ser. Jobben har fått meg til å konstant være på vakt, og hate alle. Jeg er så forbannet, og den jobben var det frykteligste jrg noen gang har vært borti. Tanken på å finne meg en jobb nå får meg virkelig til å skjelve og hate livet så mye at jeg ikke orker mer. Er dette normalt? 

Anonymkode: 53d6e...dfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har vi heldigvis noe som heter en arbeidsmiljølov. Benyttet du deg ikke av den?

Anonymkode: 04e6c...78a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde på jobben som har gjort deg så sint og forbanna på alt og alle?

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Hva skjedde på jobben som har gjort deg så sint og forbanna på alt og alle?

Konstant frekke kommentarer. Nedlatende uansett hva

Anonymkode: 53d6e...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be legen din henvise deg til psykolog hvor du kan få hjelp med å sette ord på ting og organisere tankene dine. Forhåpentligvis får du da hjelp med å bearbeide ting og komme deg inn i en mer positiv rytme. 

Anonymkode: eac7f...682

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har vi heldigvis noe som heter en arbeidsmiljølov. Benyttet du deg ikke av den?

Anonymkode: 04e6c...78a

Du er meget naiv om du tror at arbeidsmiljøloven kommer feiende inn og redder alle som blir dårlig behandlet på jobb. AML er fin i teorien, men lite nyttig i praksis om man er uheldig og havner på feil arbeidsplass. Hvordan skal man "benytte seg" av en lov, egentlig? Anmelde og bli uglesett i bransjen i 20 år? 

Anonymkode: 9811f...e20

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. 

- Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå har vi heldigvis noe som heter en arbeidsmiljølov. Benyttet du deg ikke av den?

Anonymkode: 04e6c...78a

Du virker veldig naiv. Det er på tide å lære av slike historier, og skjønne at du står på dine egne bein i arbeidslivet. Det er ingen som kommer til å dulle med deg eller hjelpe deg på veien, og å slå arbeidsmiljøloven i bordet får deg bare til å dumme deg ut. Det er et hav av dårlige ledere, og da blir man bare skvist ut og behandlet dårlig. Dette er veldig vanskelig å etterprøve, så da står man der som en ussel arbeidstaker uten mye rettigheter. Det viktigste er at man er organisert, og er påpasselig med dokumentasjon på diverse. 

Ja, lederen din kan virke grei helt til vedkommende ikke er det lenger, og da blir den 37,5-timers arbeidsuka ganske forferdelig. 

Anonymkode: adf79...ded

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Konstant frekke kommentarer. Nedlatende uansett hva

Anonymkode: 53d6e...dfb

Ikke rart at det tærer på deg. Jeg ville nok ha samlet tankene litt, gjerne sammen med en partner, venn, lege eller noen andre du føler du kan betro deg til. Generelt sett er det lurt å involvere lege ganske tidlig når man merker at man sliter i arbeidslivet. Da er det lettere å komme seg tilbake igjen, og eventuelt med tilrettelegging. 

Så ja, jeg vil si at det du føler er helt normalt etter å ha vært i et slikt arbeidsmiljø, men det er jo overhodet ikke heldig for deg. Personlig ville jeg ha gitt meg selv deadlines, og spurt om hjelp fra venner og familie, til å klare å få sendt ut disse søknadene og kommet deg videre. Samtidig ville jeg ha gått til fastlegen min og fortalt om arbeidsforholdene, og at du nå er i en så dårlig situasjon at du unnviker det å søke jobber og å forsørge deg selv. Ikke legg skjul på noe. Vær helt ærlig. Dette er ditt liv, og det er viktig at du kommer deg på beina igjen. Normalt er ikke dette nok til å få en rask henvisning til psykisk helsehjelp, men du kan jo selvsagt forsøke. Det mest realistiske er vel oppfølging hos fastlege. Ha ukentlige timer i starten, eventuelt hver andre uke. 

Når det er sagt går dette her over med tiden. Det visner sakte, men sikkert. Nå har du fått deg en horribel lærepenge, så jeg håper du får en bra arbeidsplass videre. Jeg er i alle fall glad for at du er ute fra det arbeidsmiljøet. Det er fort gjort å bli utbrent med slike arbeidsforhold. 

Anonymkode: adf79...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ubehandlet add, og vært i en livskrise, med seperasjon og utredning av et barn. Slet med å fokusere.

Ny jobb. Sjefen ble et mareritt. Sur og kjeftete, og manipulerende mot alle. Kommentering på utseende, at man ikke er "proff nok" eller smildende nok. 

Jeg er i ny jobb med sliter med å stole på at noen mener noe godt. Sliter om noen er sure. Sliter med trygghet. Og i det mistet jeg kjærlighet for faget. 

Så.forstår deg ts. 

Men vet ikke hvordan du bør gå frem. Men kansje snakke med noen om hva du opplevde. Ila min utredning så fortalte jeg om eks sjefen til psykolog og han var absolutt klar på at det ikke var en god leder. Mange leder med sin personlighet, uten å bruke det som de har lært på kurs. Og er de av den problematiske sure typen, så kommer de ikke til å bli gode ledere.

Du kom over en fæl person. Neste sjef er anmerledes. 

Anonymkode: 1e3b2...0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er KONSTANT forbanna, sint, og hater alle mennesker jeg ser. Jobben har fått meg til å konstant være på vakt, og hate alle. Jeg er så forbannet, og den jobben var det frykteligste jrg noen gang har vært borti. Tanken på å finne meg en jobb nå får meg virkelig til å skjelve og hate livet så mye at jeg ikke orker mer. Er dette normalt? 

Anonymkode: 53d6e...dfb

Har det sånn jeg også.

Veldig vanskelig å søke ny jobb når man overhoder ikke stoler på folk lengre, og man hittil har erfart at de fleste som er sjefer er faktisk ikke gode i hodet.

 

Anonymkode: 35920...ed3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå har vi heldigvis noe som heter en arbeidsmiljølov. Benyttet du deg ikke av den?

Anonymkode: 04e6c...78a

Den funker dårlig, man har ingen rettigheter i dag.

Rettsystemer funker jo heller ikke.

Kan du bli ufør: gå for det.

Anonymkode: 2c239...abf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det sånn jeg også.

Veldig vanskelig å søke ny jobb når man overhoder ikke stoler på folk lengre, og man hittil har erfart at de fleste som er sjefer er faktisk ikke gode i hodet.

 

Anonymkode: 35920...ed3

99% av ledere er jo psykopater, er derfor de havner i den stillingen.

Anonymkode: 2c239...abf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har det sånn jeg også.

Veldig vanskelig å søke ny jobb når man overhoder ikke stoler på folk lengre, og man hittil har erfart at de fleste som er sjefer er faktisk ikke gode i hodet.

 

Anonymkode: 35920...ed3

Men du må jo bare søke. Du trenger en inntekt. Bli den beste versjonen av deg selv. Og søk.

Anonymkode: 1e3b2...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

99% av ledere er jo psykopater, er derfor de havner i den stillingen.

Anonymkode: 2c239...abf

Sier også noe om hvor elendig det står til med rekrutterings-kompetansen i Norge, da tenker jeg særlig i det kommunale. En ting er å se på CV, men en annen er å se på personlig egnethet. Har sett utlysninger som peker på personlig egnethet men i realiteten sitter jo de med rekruttering med null kompetanse i å kunne avgjøre om en person er personlig egnet til å lede mennesker. Du kan ha mastergrad i administrasjon og økonomi men er totalt uegnet til å lede andre enn deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som du har vært utsatt for mobbing?

Jeg kjenner flere som har gått fra et helt forferdelig arbeidsmiljø, bytta jobb og har bygd seg opp igjen, også etter mobbing. Men det er mulig terapi trengs i en overgangsfase, for å bearbeide de vonde følelsene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fiffig skrev (8 minutter siden):

Kan høres ut som du har vært utsatt for mobbing?

Jeg kjenner flere som har gått fra et helt forferdelig arbeidsmiljø, bytta jobb og har bygd seg opp igjen, også etter mobbing. Men det er mulig terapi trengs i en overgangsfase, for å bearbeide de vonde følelsene. 

Mobbing er mer vanlig i arbeidslivet enn mange tror, står man i dette over 15-20år blir det vanskelig å snu tilbake.

Selv er jeg i 40åra, tror jeg aldri kommer tilbake. Må leve på det jeg har, før evt NAV hjelper meg med penger.

Frykter arbeidslivet, det er så krevende. De krever all din tid.

Anonymkode: 2c239...abf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jobb kan knekke folk om en opplever kjipe ting over tid.

rett deg opp i ryggen og stå på videre, ikke la disse ubrukelige folka få ødelegge mer for deg. 
hadde også en sjef fra helvete tidligere, og er sjeleglad jeg sa opp og fikk meg en ny jobb der jeg ble verdsatt.

la aldri drittsekker ta grep på deg, du er verdt så mye mere 

Anonymkode: 666cb...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør snakke med en psykisk helsearbeider (kommunalt) eller psykolog om dette. På en eller annen måte må du reise deg og finne livsgleden igjen. At ting er tungt og du har sinne i deg er ikke så rart, noen har jo tatt ifra deg livsgleden din, selvfølelsen og arbeidsevnen. Det er heller ikke enkelt å få ny jobb når vonde følelser sitter såpass på utsiden av kroppen, flinke ledere merker det på intervju.  Jeg har vert der du er, har all medfølelse. Kjemp for å bli deg selv igjen, du fortjener det. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 1.00):

Du er meget naiv om du tror at arbeidsmiljøloven kommer feiende inn og redder alle som blir dårlig behandlet på jobb. AML er fin i teorien, men lite nyttig i praksis om man er uheldig og havner på feil arbeidsplass. Hvordan skal man "benytte seg" av en lov, egentlig? Anmelde og bli uglesett i bransjen i 20 år? 

Anonymkode: 9811f...e20

Dette. Jeg anmeldte til og med arbeidsgiver til både politi og arbeidstilsynet. Hn drev med blant annet skatteunderslag fra oss ansatte bla. Enden på visa var at jeg selv måtte betale skattesmellen for pengene min sjef puttet i sin lomme (på tross av at fra min side hadde vi arbeidsgiver trukket riktig skatt fra meg... bare puttet de i lomma selv). 

Hurra for lover og regler... 

Anonymkode: 56fd7...e40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...