Gå til innhold

Snakker schizofrene usammenhengende?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en søster som dessverre har schizofreni. Hun har helt siden hun ble syk snakket usammenhengende og orda går bare i surr liksom. Er dette en del av sykdommen? 

Anonymkode: 85019...af6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 5fc98...b89

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis🙂 Men det kan være sånn 

Anonymkode: fe516...663

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ja de kan ha usammenhengende tale. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Tanta mi har sterk schizofreni hun bruker masse medisiner, har det veldig alvorlig. Hun er virkelighetsfjern, veldig syk, lyver om det meste og babler usammenhengende. Hun spiller noen ganger frisk og har lurt legene trill rundt for å slippe terapi. Hun jobbet aldri for å bli kvitt diagnosen, derfor tror jeg hun har det såpass hardt. Håper søsteren din tar i mot hjelp så fort som mulig og tenker positive tanker, hun kan bli bedre.

Anonymkode: 0f88f...797

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Tanta mi har sterk schizofreni hun bruker masse medisiner, har det veldig alvorlig. Hun er virkelighetsfjern, veldig syk, lyver om det meste og babler usammenhengende. Hun spiller noen ganger frisk og har lurt legene trill rundt for å slippe terapi. Hun jobbet aldri for å bli kvitt diagnosen, derfor tror jeg hun har det såpass hardt. Håper søsteren din tar i mot hjelp så fort som mulig og tenker positive tanker, hun kan bli bedre.

Mener du usammenhengende som i at hun plutselig snakker om da hun gikk tur i skogen til at nå skal hun lage middag? Eller mener du usammenhengende som i at selve orda er usammenhengende, altså at hun snakker sånn her omtrent "idag har jeg vært på nå var det varmt her tror jeg må ta av oi husker du da vi var å grilla ifjor?" 

AnonymBruker
Skrevet

Eller jeg mente egentlig det eksempelet over eller sånn her "nå jeg grille oi det var varmt jeg var på tur elsker hamburger" 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tanke- og taleforstyrrelser er et symptom mange psykotiske kan ha. Det er liksom ingen rød tråd og sammenheng i det de sier og alt blir veldig vanskelig å forstå.

Anonymkode: d836b...0fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mener du usammenhengende som i at hun plutselig snakker om da hun gikk tur i skogen til at nå skal hun lage middag? Eller mener du usammenhengende som i at selve orda er usammenhengende, altså at hun snakker sånn her omtrent "idag har jeg vært på nå var det varmt her tror jeg må ta av oi husker du da vi var å grilla ifjor?" 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Eller jeg mente egentlig det eksempelet over eller sånn her "nå jeg grille oi det var varmt jeg var på tur elsker hamburger" 

Hun kan bytte tema ganske ofte, men det var ikke det jeg tenkte på. Det jeg mente er at hun snakker bare tull, det er ikke mye fornuft i det hun sier. Det er ikke så ille som «i dag har jeg vært på nå var det  oi husker du hei og hamburger». Ikke masse forskjellige ord i en setning det.. Eksempelet her vil jeg heller kalle ekstrem babling sammensatt av masse ord som ikke gir mening i en setning.

Jeg vil heller si hun er mer sånn her: «Hei politimannen jeg møtte i går elsker meg og vil gifte seg med meg» (liten pause) «men du tantebarnet mitt, vil du ha kaffe?» (smiler og går og henter en skitten kopp hun ikke har vaska og forstår det ikke selv) Så plutselig setter hun seg ned. hyling og skriking «du har stjålet alt i boligen min, din tyv, i fengsel med deg nå! Du voldtar fuglene!!!». 

Skjønner du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...