AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #21 Skrevet 4. juni 2021 Ellers ville jeg ha gjort ferdig husarbeid før legging. Jeg pleier f.eks. å brette sammen klær på badet mens barna bader om kvelden, rydder samtidig som jeg lager middag osv. Da er det ikke noe spesielt å gjøre etter leggetid. Anonymkode: 1c21d...3de 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #22 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg føler vi har barn på oss «hele døgnet». Vet vi har valgt det selv og at barn krever mye, føler meg bare så ganger. Har to barn, 3 og 6 år. Ene starter dagen i 6 tiden. De krever mye hele dagen, mye krangling, maser, sutrer etc. På kvelden bruker de lang tid på å sovne. Ene stikker ut av sengen hele tiden (yngste) og eldste sovner sent. Begge våkner i løpet av natten. Et utslitt av at noen krever meg konstant. Noen i samme situasjon? Noen råd? Trenger ikke pekefingre - «oppdra», «bare la de skrike» etc Anonymkode: 72bdc...f28 Jeg har en på snart 3, og ikke samme opplevelse. Det høres ut som at de er trøtte, og sover litt lite (siden de er mye sutrete på dagtid). Ville lagt inn ekstra innsats på kveldsrutinene fremover. Pass på at begge er ute og får brukt energien sin på dagtid. Ro ned i god til før legging, og legg vekk alt av skjermer (blått lys gjør oss mer våkne). Pass på at begge får spist og gått på do. Les en bok, syng nattasang. Kanskje eldste kan høre på en rolig podcast, eller ha en bok i sengen? La dem ha vannflaske (som ikke søler) og bamse i sengen. Vær konsekvent når yngste forlater sengen. "Nå er det sovetid vennen min, du må være i sengen din." Følg tilbake hver gang, ikke la h*n være oppe. De første kveldene tar det kanskje lang tid, men deretter finner h*n fort ut at det ikke er vits å prøve seg. Du vet at alle behovene er tilfredsstilt, og at barna trenger søvn. Du trenger ikke bite på alt av "jeg er sulten", "jeg er tørst"+++. Det er ikke lov å stå opp bortsett fra når man må på do. Ved oppvåkning på natten, er det viktig at de lærer å falle til ro selv (uten stimuli fra deg). Ved mareritt osv, må du selvfølgelig trøste og trygge. Men ellers går du bare inn og sier at du sover i rommet ved siden av, og at det er natta nå. Det er trygt å sove. Ville også jobbet med å forskyve oppvåkningen. Det finnes sånne dag-natt klokker som man kan stille, f.eks. kl 07. At dagen ikke begynner før lampa lyser kl 07, og først da er det lov å stå opp. Hvis du også fjerner TV-tid på morningen, blir det kanskje mindre fristende å stå opp. Legg eventuelt ved noen bøker på gulvet som de kan bla i om de våkner før 7. Ellers pleier jeg å være veldig konsekvent med hva jeg godtar av hvordan barnet snakker til meg. Det er lov å ha ønsker og spørsmål, men jeg krever ok tone og normal folkeskikk. Også fint å benytte seg av muligheten til å la dem utføre flere og flere ting selv. Da er de mindre avhengige av deg og opplever mer mestring. Anonymkode: e8e41...b83 13
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #23 Skrevet 4. juni 2021 Jeg nyter at jeg har tid og bittelitt overskudd til å sitte her og skrive dette innlegget akkurat nå. Vi har to små på 2 og 4, og selv om jeg er veldig glad i å være sammen med barn, kan jeg absolutt kjenne igjen dette med å ha barn "på meg" hele døgnet. Nå jobber jeg i barnehage også for tiden, så det er vel nesten bokstavelig talt sant. Råd som passer for én trenger ikke å være til hjelp for andre. Men det som hjelper meg er i hvert fall å nyte stunder med ro og egentid. Å tenke på dem som verdifulle siden de kommer litt sjelden for tiden. Og å tenke på at alt er i perioder. Barna er små nå, men de blir raskt større. Når jeg sitter inne hos toåringen som snurrer og snurrer i sengen mens jeg venter på at hun skal sovne, tenker jeg på at det kommer en dag hvor jeg sitter slik for siste gang. Det kommer en tid hvor hun ikke ikke vil rope på mamma, og hvor jeg ikke kan sitte å se på det lille barnet som til slutt sovnet i en eller annen merkelig stilling mer. Når det blir, vet jeg ikke. Men når jeg tenker på det, er jeg også litt glad hun er liten en stund til, samme hvor slitsomt det er. Så er også barn ulike. For oss er det mulig, men ikke alltid like enkelt, å få gjort husarbeid mens barna er våkne. Hvis jeg er alene, setter jeg på barne-tv, og da får jeg tatt oppvasken. Så går en av oss med begge på badet, og legger dem på samme rom etterpå, mens den andre enten slapper av eller gjør noe annet fornuftig. Anonymkode: bd6e7...bc1 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #24 Skrevet 4. juni 2021 Åh har det akkurat på samme måte. En 9 åring og en 1 åring. De sover hele natten og legger seg fint med engang så sånn sett har jeg det enkelt, men det er full fres absolutt hele dagen. Jobber med barn i tillegg så har liksom "aldri" fri. Noen dager skulle jeg ønske jeg bare kunne legge meg med engang jeg kom hjem, men jeg kan ikke det og føler meg helt tom enkelte dager. Anonymkode: 0784b...0b9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #25 Skrevet 4. juni 2021 Jeg er alene med en på 2,5 som drar meg i hånda for hver gang jeg skal gjøre noe, og bruker 1,5 time på å sovne. Jeg er helt zombie klokka halv ni når han endelig har sovna. Så føler med deg! Her er jeg overlykkelig for hjemmekontor fordi jeg da kan løpe ned og sette på en klesvask midt på dagen som jeg kan henge opp om kvelden. Robotstøvsuger hjelper meg mye i én etasje, og i den andre overser jeg hybelkaniner 😅 Tar ei støvfille og drar over overflater av og til samtidig som jeg løper etter ungen 😄 Vinduene har jeg ennå ikke vasket etter at jeg flytter inn for ett og et halvt år siden 🙈 Jeg tenker av og til på hvor mye jeg kommer til å savne denne tida når han er en hengslete, kvisete tenåring som sitter og fiser inne på rommet sitt 😄 Anonymkode: 67f28...53a 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #26 Skrevet 4. juni 2021 Tusen takk for gode råd og innspill 😊🤩 Synes det er fint å høre erfaringer og setter pris på alle som deler konstruktive råd 😊😊 Anonymkode: 72bdc...f28 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #27 Skrevet 4. juni 2021 Når sovner ungene dine TS? Mine barn er 1.5 og 4.5 og jeg må innrømme at jeg har det du savner, og det byrdene teorien være enklere for deg siden dine barn er eldre. I kveld er min mann på konsert mens jeg har kost meg med en serie. Ungene sovnet litt for sent, men har likevel et par timer for meg selv. De sover natten gjennom, men burde komme med i seng så jeg ikke angrer når mannen får sove lenge i morgen 😅 Ville begynt med leggerutinene; ungene trenger mer søvn så de sutrer mindre og du trenger egentid på kvelden. Anonymkode: 7736c...32f 1
badevakta Skrevet 4. juni 2021 #28 Skrevet 4. juni 2021 Det blir nok bedre om ikke lenge. Våre er 5 og 7, og vi har en helt annen hverdag nå. Ta en dag om gangen, pust med magen, spis sjokolade og vipps så er du der. 😅 2
morning_sun Skrevet 6. juni 2021 #29 Skrevet 6. juni 2021 Disse artiklene kan kanskje være til hjelp: https://www.babysleepscience.com/single-post/2014/05/01/important-sleep-basics-all-parents-pediatricians-and-caregivers-should-know https://www.babysleepscience.com/single-post/2019/06/07/quick-fix-checklist-for-early-risers-infographic https://www.babysleepscience.com/single-post/2014/02/17/prepare-for-battle-toddler-and-preschooler-bedtimes https://www.babysleepscience.com/single-post/2018/12/10/solve-bedtime-battles-with-a-win-win-outcome https://www.babysleepscience.com/single-post/2018/10/23/the-disruption-of-sleep-due-to-fears-and-anxieties-and-what-to-do-about-it
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #30 Skrevet 6. juni 2021 5 og 8 her. 8-åringen sovnet tidlig og sov lenge fram til i høst. Så ble det verre og verre. Måtte til slutt få melatonin for å få han til å sove. Han sover nå fra ca 20.30-6. yngste har alltid vært trøblete med søvn. Han er i tillegg fryktelig klengete og «redd alt». Så han sover mellom oss, og legger seg ikke før jeg legger meg. Står jeg opp etter han har sovna, så kommer han etter. Han har som regel sovet fra 22-6.30 hele livet. Fra han var baby. Så jeg har unger oppå meg 24/7 bokstavelig talt. Pappaen er ikke bra nok heller, så jeg kan ikke dra noe sted på kveldene. Begge har i tillegg adhd diagnose med et enormt tempo og temperament hele dagen. Helgene går til skrik og skrål, slåssing og faenskap fra dem fra de står opp til de legger seg. Huset flyter, for når de sover, så sover jeg. Anonymkode: 8b864...28f
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #31 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 4.6.2021 den 21.23): Ja, men skjønner ikke hvordan. Når yngste sover, så er eldste fortsatt våken. Da er en opptatt med legging av eldste og andre rydder/gjør husarbeid, ordner til dagen etter. Får ikke gjort det mens barna er våkne. Er her vi strever, altså barna krever så mye i våkentiden at det er vanskelig å sette på f.eks klesvask da. Lurer på om noen er i samme situasjon og har noen råd? Anonymkode: 72bdc...f28 Hvorfor ikke? Kan ikke barna i hvert fall se på barne-TV alene i mens du rydder og smører matpakker? Jeg gir de som regel valget mellom å leke alene/med hverandre eller være med på den oppgaven jeg hadde tenkt å gjøre. Jeg nekter å gjøre husarbeid når barna er lagt det er MIN tid☺️ Anonymkode: fc38a...546 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #32 Skrevet 6. juni 2021 On 6/4/2021 at 8:57 PM, AnonymBruker said: Ja, i mer eller mindre grad sikkert. Derfor jeg spurte om noen hadde noen triks😬 føler meg bare så fanget! Er liksom omtrent ikke noe tid hvor det er fredelig her hjemme, f.eks ikke mulig å drikke en kaffekopp i fem minutter mens barna leker. Aldri!! Eller at vi er på tur, uten at en unge hyler, en klager over at hen er sliten etc. Synes barna krever enormt.. Ser andre familier og hører fra venner at barna kan pusle litt i sandkassen eller leke litt i hagen mens foreldrene ser på/drikker en kopp kaffe eller vanner litt i er blomsterbed etc. Her går det ikke.. Til og med vanskelig for en å håndtere begge (selv om vi selvsagt må det også innimellom). Kanskje vi er dårlige foreldre? Kanskje barna er krevende? Eller en kombo? Savner en kveld hvor jeg kunne sett episode av en serie.. ikke gjort på 3 år, altså før yngste barnet ble født. Eller tatt et glass vin på terrassen med mannen etter leggetid. Anonymkode: 72bdc...f28 Jeg synes du må ta pauser på turen, når barna sier de er slitne! Min mor nektet det, og det har fått meg til å virkelig hate å gå på tur i voksen alder fordi jeg ikke forbinder det med noe positivt!! Forsøk å finn på gøyale aktiviteter på turen slik at de blir litt "opptatt". For eksempel kan du bruke en tom melkekartong. Jo større den er, jo bedre er det. Mal alle de ulike enhetene som ulike egg har vært oppi, i sine egne farger. Så må barna finne en ting ute i naturen som har lik farge som hver enhet. Kanskje lokke med premie til den som klarer å finne flest? Sørg også for å ha knæsj farger på klærne deres på tur, særlig i skog, så er det enda lettere å se dem i terrenget. Hele perioden før barn blir tre år må forresten regnes som en unntaktstilstand. For vår del ble det noe bedre da vi ikke behøvde bleier i hus mer. Jo mer selvstendige barn blir, jo lettere kan livet bli. Så jeg ville hatt fokus på å lære dem alt mulig nettopp av den grunn. Anonymkode: 05060...443
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå