AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 Jeg føler vi har barn på oss «hele døgnet». Vet vi har valgt det selv og at barn krever mye, føler meg bare så ganger. Har to barn, 3 og 6 år. Ene starter dagen i 6 tiden. De krever mye hele dagen, mye krangling, maser, sutrer etc. På kvelden bruker de lang tid på å sovne. Ene stikker ut av sengen hele tiden (yngste) og eldste sovner sent. Begge våkner i løpet av natten. Et utslitt av at noen krever meg konstant. Noen i samme situasjon? Noen råd? Trenger ikke pekefingre - «oppdra», «bare la de skrike» etc Anonymkode: 72bdc...f28 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #2 Skrevet 4. juni 2021 Jeg forstår deg godt. Har ingen konkrete råd annet enn å bestille tid hos familiekontoret/familiens helsestasjon. Det er et lavterskeltilbud som alle barn og familier kan benytte seg av, De har gode eksperter som kanskje kan gi litt veiledning og råd. De vet noe om det meste når det kommer til barnefamilier😊 Anonymkode: bf5ff...3ab 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 Vanskelig å gi råd når du ikke gir så mye informasjon om rutiner. Anonymkode: a1cf8...f88 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 Jeg skal vel egentlig ikke uttale meg, siden jeg har ett barn, men vil si at jeg forstår at det er krevende (før alle pekefingerne kommer). Her sovner 4-åringen altfor seint og har alltid gjort det + sover på ingen måte natta gjennom.... Full fres hele dagen. For å si det litt flåsete, så hadde det vært godt med én natt sammenhengende søvn FØR vi starter prøving på nr. 2🤪. Uansett, jeg forstår deg godt! Anonymkode: 437a9...55f 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skal vel egentlig ikke uttale meg, siden jeg har ett barn, men vil si at jeg forstår at det er krevende (før alle pekefingerne kommer). Her sovner 4-åringen altfor seint og har alltid gjort det + sover på ingen måte natta gjennom.... Full fres hele dagen. For å si det litt flåsete, så hadde det vært godt med én natt sammenhengende søvn FØR vi starter prøving på nr. 2🤪. Uansett, jeg forstår deg godt! Anonymkode: 437a9...55f Et barn kan i mange tilfeller være like mye eller mer stressende. Kommer jo helt an på personlighet og energien til disse små søte turbotrolla😅 Anonymkode: bf5ff...3ab 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vanskelig å gi råd når du ikke gir så mye informasjon om rutiner. Anonymkode: a1cf8...f88 Står opp, steller meg, ordner barna (må følges opp hele veien), felles frokost. Så skole og bhg. Henter, lager middag, spiser. En rydder av, en prøver å holde barna aktivisert (de leker ikke alene, selv om vi har trent på det). En dag fritidsaktivitet på eldste. Ellers lekser. Av og til besøk. Bading, kveldsmat og bok på sengen. Anonymkode: 72bdc...f28
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 Etter legging, husarbeid, forberedelse til neste dag Anonymkode: 72bdc...f28
Hedda-78 Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Om noen er i samme situasjon? Ja, alle småbarnsforeldre har det jo sånn? 12
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 Hedda-78 skrev (Akkurat nå): Om noen er i samme situasjon? Ja, alle småbarnsforeldre har det jo sånn? Ja, i mer eller mindre grad sikkert. Derfor jeg spurte om noen hadde noen triks😬 føler meg bare så fanget! Er liksom omtrent ikke noe tid hvor det er fredelig her hjemme, f.eks ikke mulig å drikke en kaffekopp i fem minutter mens barna leker. Aldri!! Eller at vi er på tur, uten at en unge hyler, en klager over at hen er sliten etc. Synes barna krever enormt.. Ser andre familier og hører fra venner at barna kan pusle litt i sandkassen eller leke litt i hagen mens foreldrene ser på/drikker en kopp kaffe eller vanner litt i er blomsterbed etc. Her går det ikke.. Til og med vanskelig for en å håndtere begge (selv om vi selvsagt må det også innimellom). Kanskje vi er dårlige foreldre? Kanskje barna er krevende? Eller en kombo? Savner en kveld hvor jeg kunne sett episode av en serie.. ikke gjort på 3 år, altså før yngste barnet ble født. Eller tatt et glass vin på terrassen med mannen etter leggetid. Anonymkode: 72bdc...f28 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 Min erfaring med ei på 7 og en på 4 er at barnehagen stiller krav til ungene om å rydde etter seg. Da jeg fikk se og høre det, stilte jeg samme krav til mine barn. Med mye oppmuntrende ord og skryt gikk det veldig fint. Ellers så tar jeg de med i husarbeidet, da finner de fort en lek som er morsommere😄. Anonymkode: 16800...698 6
Pinto2013 Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 Vi har ikke så store barn enda, men regner med det er veldig krevende, spesielt hvis de er mye uenig eller krangler... Men kanskje dere må prøve å finne litt tid og sette av til egentid? I det minste hver for dere (men også sammen hvis dere har noe nettverk som kan avlaste). Vi har bare et barn, og hun er ikke 2 enda, men jeg kjenner hvor mye det gir meg å dra på trening en kveld i uka. Jeg er borte ca. 2 timer, men det gjør virkelig underverker. Kanskje dere kan bytte på å ta med barna på lekeplassen etter middag eller istedet for middag en ettermiddag i uka? Da kan den andre være litt hjemme aleine. Evt. kan en dra ut en tur og gjøre noe for seg selv. Eller avtale barnevakt/besøk med noen i kohorten, sånn at dere kan bytte på å ha hverandres barn på besøk. Det er jo gøy for barna, og i tillegg kan dere kanskje få noen timer med fred og ro når det er deres barn som er borte på besøk 😊 Føler med deg, selv om det sikkert er helt vanlig å ha det sånn. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 Høres ut som du ikke sover nok. Legg deg tidligere. Ingenting av det du forteller om høres unormalt ut Anonymkode: 1c21d...3de 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som du ikke sover nok. Legg deg tidligere. Ingenting av det du forteller om høres unormalt ut Anonymkode: 1c21d...3de Legger meg så fort barna har sovnet hver eneste kveld... Anonymkode: 72bdc...f28
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Legger meg så fort barna har sovnet hver eneste kveld... Anonymkode: 72bdc...f28 Såpass, da burde vel du og mannen dele dere opp litt og finne på noe alene på kveldstid Anonymkode: 1c21d...3de 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 Bli i sengen med treåringen til han sovner, mens mannen legger eldste. De er små, dere burde jo egentlig hatt god tid til en episode av en serie etter leggetid. Jeg tror dere må se litt på leggerutinene. Det er heller ikke helt vanlig å ikke kunne ta seg en kaffe en gang mens de leker. Vær klar og si at du kommer når du har drukket den. Kanskje de er overtrøtte hvis de sover dårlig? Og derfor er sutrete og kranglete? Har du råd til å jobbe 80 prosent en stund kanskje? Anonymkode: bbe1f...2eb 9
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #16 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Såpass, da burde vel du og mannen dele dere opp litt og finne på noe alene på kveldstid Anonymkode: 1c21d...3de Ja, men skjønner ikke hvordan. Når yngste sover, så er eldste fortsatt våken. Da er en opptatt med legging av eldste og andre rydder/gjør husarbeid, ordner til dagen etter. Får ikke gjort det mens barna er våkne. Er her vi strever, altså barna krever så mye i våkentiden at det er vanskelig å sette på f.eks klesvask da. Lurer på om noen er i samme situasjon og har noen råd? Anonymkode: 72bdc...f28
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #17 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bli i sengen med treåringen til han sovner, mens mannen legger eldste. De er små, dere burde jo egentlig hatt god tid til en episode av en serie etter leggetid. Jeg tror dere må se litt på leggerutinene. Det er heller ikke helt vanlig å ikke kunne ta seg en kaffe en gang mens de leker. Vær klar og si at du kommer når du har drukket den. Kanskje de er overtrøtte hvis de sover dårlig? Og derfor er sutrete og kranglete? Har du råd til å jobbe 80 prosent en stund kanskje? Anonymkode: bbe1f...2eb Ja, tjener nær 1 mill Anonymkode: 72bdc...f28
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #18 Skrevet 4. juni 2021 This too shall pass. Om ikke så alt for lenge er de over kneiken. Da kan de få en vennlig, men bestemt beskjed om å holde seg på rommet etter leggetid. Så kan du og mannen trygt ta dere det ene vinglasset. Hvis det er veldig mye drama så må du tenke gjennom din egen kommunikasjon. Er du tydelig på hva du forventer? Anonymkode: 912ad...eca 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #19 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men skjønner ikke hvordan. Når yngste sover, så er eldste fortsatt våken. Da er en opptatt med legging av eldste og andre rydder/gjør husarbeid, ordner til dagen etter. Får ikke gjort det mens barna er våkne. Er her vi strever, altså barna krever så mye i våkentiden at det er vanskelig å sette på f.eks klesvask da. Lurer på om noen er i samme situasjon og har noen råd? Anonymkode: 72bdc...f28 Du kan vel gå ut alene selv om ene barnet er våkent? Når er det de legger seg? Høres ut som eldste er overtrøtt om h*n bruker så lang tid på å sovne. Hadde lagt de samtidig. Anonymkode: 1c21d...3de 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #20 Skrevet 4. juni 2021 Føler med deg. Kjenner på det samme selv men lever litt på at jeg tross alt bare har dem 50/50 🤐 Å skille seg er vel ikke akkurat et velegnet råd her 😄 Bare sier at jeg er avhengig av den barnefrie uken for i det hele tatt å få puste... Anonymkode: fb23a...a10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå