Gå til innhold

Mamma har tatt pengene mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode tips her (har ikke lest alt) men anbefaler også at du ser etter ny jobb på du skal flytte til. Kanskje du kan finne deg en billig togbillett i sommer og ta skikkelig tak i det. Hvis du får jobb så har du i hvert fall den innteksbiten på plass. Så også at du har jobb i sommer, men spør rundt om noen trenger ekstra help, både på arbeidssteder og privatpersoner.. alle bekker små. 

Lykke til :)

Anonymkode: 88d37...f3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange gode tips her (har ikke lest alt) men anbefaler også at du ser etter ny jobb på du skal flytte til. Kanskje du kan finne deg en billig togbillett i sommer og ta skikkelig tak i det. Hvis du får jobb så har du i hvert fall den innteksbiten på plass. Så også at du har jobb i sommer, men spør rundt om noen trenger ekstra help, både på arbeidssteder og privatpersoner.. alle bekker små. 

Lykke til :)

jobb på stedet*

Skrevet

Vet ikke helt hvordan reglene er, men jeg vet at privatpersoner kan sende faktura, dersom en kan dokumentere at den andre skylder en penger. Her har jo faren din bevis på at han har ført over 40 000 kr, og mulig han kan sende henne en faktura på det beløpet. Da har hun 14 dager på å betale, eller ordne en nedbetalingsplan, før saken kan sendes til inkasso. Da må hun ordne nedbetalingsplan med inkassoselskapet. Si at hun kan betale faren din feks 3000 i mnd, så sender han ikke til inkasso, men kan gjøre det ved første utelatte betaling om han vil. 

Er nok litt lover å sette seg inn i, men det klarer nok du og faren din. Når det er snakk om så store summer så er det verdt det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor det? Jeg har ikke lyst til å ta lappen, bor i Oslo og kan gå /sykle eller ta bussen / t - banen til alle steder. Jeg synes det er mye bedre å begynne på ett studie som garantert fører til jobb som du sier.  Lappen kan jeg ta når som helst. Sikkert enklere å ta den når jeg har en utdanning og jobb. 

Anonymkode: a8aa6...66b

Nei, med utdannelse og jobb får man mindre tid, man er sliten etter jobb og først da skal man begynne å kjøre... det krever mye ekstra, mye bedre å ta det når man er student, mer fritid.

Anonymkode: a24fe...4a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mor til TS har ikke tatt TS sine penger da de ikke stod på TS sin konto. Tar du derimot ut penger fra konto i barnets navn er det underslag. Er du som bryter loven, ikke TS. Uansett hvor uskyldig du tenker det er.

Anonymkode: 7b5f1...872

Vel, da kan jeg jo berolige deg med at barna ikke hadde konto i eget navn. Det fikk de vel ikke før de ble 16. Det var deres penger likevel. 

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ta lappen fortest mulig, du klarer dette, Ufattelig dårlig gjort av en mor, forstår ikke at det går an å være så lite empatisk ovenfor eget barn, du får revurdere den relasjonen grundig og ta fatt på eget liv. Gå på et studie som garantert fører til jobb.

Hæ? Ta lappen fortest mulig? For hvilke penger og hva hjelper det? 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, med utdannelse og jobb får man mindre tid, man er sliten etter jobb og først da skal man begynne å kjøre... det krever mye ekstra, mye bedre å ta det når man er student, mer fritid.

Glad jeg ikke kastet bort penger på « lappen « når jeg var ung. Hadde jeg aldri hatt bruk for,  bor i Oslo som hen du svarte. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (1 minutt siden):

Glad jeg ikke kastet bort penger på « lappen « når jeg var ung. Hadde jeg aldri hatt bruk for,  bor i Oslo som hen du svarte. 

Sertfikatet er en invistering i egen framtid, som nyutdannet var det mange stillinger jeg ikke kunne søke fordi de krevde sertfikat.

AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (4 minutter siden):

Hæ? Ta lappen fortest mulig? For hvilke penger og hva hjelper det? 

Det finnes løsninger, min bror tok lappen ved hjelp av studielån, det har faktisk hjulpet han mye. Lettere å ta når man har fritid til det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Handler ikke om å stjele. Er det bedre da  ikke ha diverse nødvendig ting hjemme? 

Anonymkode: f1d52...769

Jeg synes det er stakkarslig når voksne folk med unger er så lite ressurssterke at de må ta av ungenes penger. 

AnonymBruker
Skrevet

TS: jeg sier det igjen, er kontraktsbrudd fra moren din om hun tok pengene fra faren sin om han har spesifisert hva det skulle gå til.

Anonymkode: 7b5f1...872

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå har jeg kun lest dem første 3 sidene, men f...  til syting det er om anmeldelser. Moren tok penger for å kjøpe ting som hjelper dem begge. Ja, det er ikke greit å lyve om det etterpå, men å anmelde sin mor grunnet dette? Ikke at ts kommer noe hei med det uansett. 

Min mor tok årlig penger fra meg, etter at min far døde. Dette var min arv. Tok også penger grunnet kjøp av leilighet. Jeg tenkte ikke noe over det da jeg fikk vite det. 

Det som er trist her er at moren prøvde å skjule det, og løy om det. Men at det er blitt brukt for dem felles, kan jeg virkelig ikke se noe problem med. 

Anonymkode: f1d52...769

Ts sin mor brukte pengene uten å diskutere dette med Ts først. Moren burde snakket med Ts før moren tok av pengene som ikke er hennes. Dette var en konfirmasjonsgave fra far. Ikke penger fra far til mor. Mor har oppført seg ganske grådig her.

Vi har selv 3 barn og selv om de fikk en del penger i konfirmasjonene, så er ikke vi så uetiske at vi tar av deres penger hvis vi har dårlig råd en gang eller trenger ett nytt kjøleskap fordi det vi har ryker. Ingen foreldre oppfører seg sånn. Ts trodde at hun hadde penger, for i følge far, så skulle hun ha det. Men mor har brukt de opp. Det synes jeg er skikkelig uansvarlig ovenfor Ts. Så jeg synes Ts faktisk skal be om pengene tilbake. Hvis mor nekter, så mener jeg at Ts kan anmelde sin mor for tyveri. Så enkelt er det. 

Endret av Kittykat
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Meg og,  helt sykt når jeg tenker tilbake på det. Måtte skulke skolen for å jobbe for å klare meg. Ikke godt forhold til noen av foreldrene mine i dag for å si det sånn. 

Anonymkode: a1d5d...708

Måtte ta opp studielån på videregående for å betale for meg hjemme... 😒

Anonymkode: 3be63...daa

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har bodd hos pappa annenhver uke fra jeg var 5 år til jeg ble 12 år. Fra 12 års alderen var jeg hos pappa 10 dager i måneden. Alle feriene jeg har vært på har vært med pappa. Moren min er uføretrygdet og har alltid hatt dårlig råd. Pappa har betalt barnebidrag hele veien  

Anonymkode: a8aa6...66b

Ok, skjønner.

Det er en litt vanskelig situasjon det her - selv om jeg er HELT enig i at det var en uakseptabel måte å gjøre det på.

Om du ser det fra hennes side:

Hun er som du sier ufør, og har trolig da alt fra noe lavere til veldig mye lavere inntekt enn om hun var frisk.

Dere bor i Oslo, her er det nærmest umulig å finne en bolig i det hele tatt når man er eneforsørger MED godt betalt jobb. 

Hun er i tillegg ufør, og har ett (?) barn å forsørge. I snitt koster det 1 million kroner å ha barn. 

En MILLION. 

Og igjen, du sier du bor i Oslo. Her forteller naboen vår som er sjef at det verste med korona var når de måtte permittere ungdommene med deltidsjobb og studerte, fordi de ikke fikk noen støtte fra NAV og i tillegg hjalp med å forsørge sin familie og mange småsøsken.

Ja, jeg hadde blitt DRITFORBANNA selv. Virkelig. Dette setter også deg i en stor knipe.

Men......ja. Du slipper i det minste som mange andre du skal studere med fra Oslo å forsørge småsøsknene dine. 

Fra og med nå sørger du for deg selv, og du overlever uten 40.000 kr.

Jeg startet på bar bakke sjøl - ikke et kvekk hjelp hjemmefra med så mye som ei teskje. 

Overlat krangelen til foreldrene dine, og prøv å tenke på at din mor sannsynligvis har brukt alt hun eier og har på deg.

Om hun har sløst pengene på ræl og fyll - så klikk og krev tilbake.

Om det gikk til vaskemaskin og felles goder dere må ha så er det annerledes. 

Men kjipt selvsagt, og ikke greit å lyve. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...