Gå til innhold

Mamma har tatt pengene mine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (1 minutt siden):

Det jeg vil frem til er at jeg ikke ser noe galt i å låne fra barnas kontoer,

Det er jo faktisk underslag. Var ei som havnet i fengsel for det for noen måneder siden.

Anonymkode: 7b5f1...872

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Laffatus
Skrevet
Fnuggolina skrev (7 minutter siden):

Nei.....

men om man har veldig dårlig råd er det helt OK at ungdom bidrar. I mange familier er det vanlig.

Men til TS:

Mora di er jævlig kjip, det var sinnsykt dårlig gjort.

Samtidig......hun har tross alt utfra det jeg forstår hatt hovedomsorgen for deg? Altså din far ikke har bidratt med så voldsomt mye annet enn de pengene? 

Det hun gjorde er jo uakseptabelt, men om du en gang får barn selv tror jeg du får litt mer forståelse av hvor dyrt det faktisk er.

Og om hun virkelig ikke hadde penger, vaskemaskinen ødelegges+++......🤷‍♀️

Har du et annet forslag til hvordan hun skulle fått ordnet disse tingene du også bruker?

Jeg personlig hadde snakket med ungdommen først og forklart situasjonen om virkelig ingenting annet var mulig, og eventuelt spurt om å LÅNE pengene og betale tilbake over tid. 

Hva med et lån eller jobbe ekstra

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo faktisk underslag. Var ei som havnet i fengsel for det for noen måneder siden.

Ja det denne moren gjorde var definitivt underslag. Jeg vil ikke si at det har vært det når jeg har lånt av barna. Det er en vesentlig forskjell. Mor til ts bare tok pengene. Jeg har spurt om å få låne, fått ja, og har betalt tilbake med renter. 

Jeg håper du ser forskjell på de to tingene. 

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Laffatus skrev (Akkurat nå):

Hva med et lån eller jobbe ekstra

Forbrukslån tenker du?

Tja.

Ikke så lurt om man ikke kan betale veldig raskt tilbake.

Jobbe ekstra er det ikke alle som har mulighet til, enten pga jobb eller helse.

Som voksen ser jeg jo at det som ungdom var lett å gi all skyld til min mor hele tiden. Men det er viktig å huske på at den tenåringer har mest konflikter med ofte er den forelderen som faktisk tar et ansvar 🤷‍♀️ 

Fint at pappa gav 40.000. Om de hadde 50/50 fordeling får pappa ta kampen om pengene. 

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (7 minutter siden):

Ja det denne moren gjorde var definitivt underslag. Jeg vil ikke si at det har vært det når jeg har lånt av barna. Det er en vesentlig forskjell. Mor til ts bare tok pengene. Jeg har spurt om å få låne, fått ja, og har betalt tilbake med renter. 

Jeg håper du ser forskjell på de to tingene. 

Har du tatt penger fra barnas konto er det underslag ifølge loven, jo. Hva mener du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er ikke TS, men mine forelde tok også husleie da jeg gikk på VGS. 

Anonymkode: d63b7...b83

Men de har ikke lov fordi de valgte å ta månedsleie. Du ble dessverre svindlet av dine egne foreldre.

Ts; snakk med din mor og forklar henne at med uttalen fra din far kan du anmelde henne, og du er villig til å gjøre det. Forklar henne at du da også anmelder henne for å ha lurt deg til å tro hun har lov å kreve leie av deg. Gi henne 1 uke på å sette pengene inn på din konto. Snakk så med din far om det praktiske rundt anmeldelse, og gjennomfør (for du vil måtte gjennomføre). I anmeldedelnsen skal du også anføre at hun har krevd husleie og at du ikke har visst om forsørgerplikten, slik at du anser deg som svindlet for 2000 i måneden over x måneder, og at du også krever desse i retur. Avvent så å møte henne i forliksrådet. Det er idioti å,tro at å anmelde «småsaker» tapper systemet for resurser til viktige ting - systemet blir ikke bedre av at vi lar familier svindle hverandre internt.

I mellomtiden må du slutte å betale henne noe som helst for noe som helst. Jeg ville også flyttet til far, gitt at mor trolig blir både utidig og potensielt psykisk voldelig. 

Men dette vil ikke ordne seg til skolestart, så du bør jobbe skjorta av deg nå i sommer og samle absolutt alt på en konto du er HELT sikker på at din mor ikke har tilgang til. 

At hun blir sur og gretten og muligens fryser deg it er ikke noe du skal tenke på som et tap - hun vil trolig forsøke å presse penger av deg livet ut, så å sdistansere deg fra henne er det eneste riktige. Lev ditt liv, ts. Husk at du ikke har noe som helst slags ansvar for henne.

Anonymkode: 0321c...27e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du tatt penger fra barnas konto er det underslag ifølge loven, jo. Hva mener du?

Herregud, det er lov å tenke.

Jeg har ikke tatt penger fra mine barn. Jeg har lånt, helt åpent. Mor til ts har tatt. 

Ifølge din logikk må du ikke ta epler i fruktdisken, selv om du skal betale for dem. 🤦‍♀️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (41 minutter siden):

Samtidig......hun har tross alt utfra det jeg forstår hatt hovedomsorgen for deg? Altså din far ikke har bidratt med så voldsomt mye annet enn de pengene? 

Jeg har bodd hos pappa annenhver uke fra jeg var 5 år til jeg ble 12 år. Fra 12 års alderen var jeg hos pappa 10 dager i måneden. Alle feriene jeg har vært på har vært med pappa. Moren min er uføretrygdet og har alltid hatt dårlig råd. Pappa har betalt barnebidrag hele veien  

Anonymkode: a8aa6...66b

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep,brukerdebatt,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du hadde tatt lappen, og de pengene var borte. Hva var planen din da? Spørre far?

Anonymkode: 826ed...edc

Jeg tok ikke lappen nettopp fordi jeg ville spare pengene til jeg skulle studere. Det var planen min. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

. Å stjele fra eget barn er så lavtmål at jeg mangler ord.

Anonymkode: fd3e2...bc7

Jeg vet om flere tilfeller hvor det har skjedd. Av både mor og far.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tok ikke lappen nettopp fordi jeg ville spare pengene til jeg skulle studere. Det var planen min. 

Ta lappen fortest mulig, du klarer dette, Ufattelig dårlig gjort av en mor, forstår ikke at det går an å være så lite empatisk ovenfor eget barn, du får revurdere den relasjonen grundig og ta fatt på eget liv. Gå på et studie som garantert fører til jobb.

Anonymkode: a24fe...4a9

Skrevet
Loff77 skrev (2 timer siden):

Kjipt,  men seriøst tror du virkelig moren din er fæl? Virker heller som at hun har rimelig dårlig råd og at hun har brukt dem på ting som har kommet deg tilgode. Dårlig samvittighet har hun sikkert også

Da er det et lån! Det skal betales tilbake. Synes hun var "fæl" la hun løy om det i tillegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg kun lest dem første 3 sidene, men f...  til syting det er om anmeldelser. Moren tok penger for å kjøpe ting som hjelper dem begge. Ja, det er ikke greit å lyve om det etterpå, men å anmelde sin mor grunnet dette? Ikke at ts kommer noe hei med det uansett. 

Min mor tok årlig penger fra meg, etter at min far døde. Dette var min arv. Tok også penger grunnet kjøp av leilighet. Jeg tenkte ikke noe over det da jeg fikk vite det. 

Det som er trist her er at moren prøvde å skjule det, og løy om det. Men at det er blitt brukt for dem felles, kan jeg virkelig ikke se noe problem med. 

Anonymkode: f1d52...769

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (41 minutter siden):

Jeg har ikke tatt penger fra mine barn. Jeg har lånt, helt åpent. Mor til ts har tatt. 

Ifølge din logikk må du ikke ta epler i fruktdisken, selv om du skal betale for dem. 🤦‍♀️

«Herregud det er lov å tenke». Om du låner penger fra ditt barns konto er det uansett underslag, du har ikke lov å ta ut penger fra disse kontoene med mindre det er til barna. 

Det er ikke MIN logikk, det er LOVEN. Ærlig talt, hvor dum går det an å bli...

«Asså går an å tenke loven - gjelder jo ikke for MEG»

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Herregud det er lov å tenke». Om du låner penger fra ditt barns konto er det uansett underslag, du har ikke lov å ta ut penger fra disse kontoene med mindre det er til barna. 

Det er ikke MIN logikk, det er LOVEN. Ærlig talt, hvor dum går det an å bli...

«Asså går an å tenke loven - gjelder jo ikke for MEG»

Trolltunge skrev (44 minutter siden):

Mor til TS har ikke tatt TS sine penger da de ikke stod på TS sin konto. Tar du derimot ut penger fra konto i barnets navn er det underslag. Er du som bryter loven, ikke TS. Uansett hvor uskyldig du tenker det er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå har jeg kun lest dem første 3 sidene, men f...  til syting det er om anmeldelser. Moren tok penger for å kjøpe ting som hjelper dem begge. Ja, det er ikke greit å lyve om det etterpå, men å anmelde sin mor grunnet dette? Ikke at ts kommer noe hei med det uansett. 

Min mor tok årlig penger fra meg, etter at min far døde. Dette var min arv. Tok også penger grunnet kjøp av leilighet. Jeg tenkte ikke noe over det da jeg fikk vite det. 

Det som er trist her er at moren prøvde å skjule det, og løy om det. Men at det er blitt brukt for dem felles, kan jeg virkelig ikke se noe problem med. 

Så fordi du synes det er greit at mora di stjal fra deg, så skal Ts synes det er greit?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, O.G. said:

Så fordi du synes det er greit at mora di stjal fra deg, så skal Ts synes det er greit?

Handler ikke om å stjele. Er det bedre da  ikke ha diverse nødvendig ting hjemme? 

• Liker 1
Skrevet
Loff77 skrev (2 timer siden):

Kjipt,  men seriøst tror du virkelig moren din er fæl? Virker heller som at hun har rimelig dårlig råd og at hun har brukt dem på ting som har kommet deg tilgode. Dårlig samvittighet har hun sikkert også

Men da må hun jo faktisk innrømme at hun har dårlig samvittighet. Ikke lyve til datteren og si at faren hennes ikke har gitt henne pengene i gave. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ta lappen fortest mulig, du klarer dette, Ufattelig dårlig gjort av en mor, forstår ikke at det går an å være så lite empatisk ovenfor eget barn, du får revurdere den relasjonen grundig og ta fatt på eget liv. Gå på et studie som garantert fører til jobb.

Anonymkode: a24fe...4a9

Hvorfor det? Jeg har ikke lyst til å ta lappen, bor i Oslo og kan gå /sykle eller ta bussen / t - banen til alle steder. Jeg synes det er mye bedre å begynne på ett studie som garantert fører til jobb som du sier.  Lappen kan jeg ta når som helst. Sikkert enklere å ta den når jeg har en utdanning og jobb. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...