AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #61 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er snart ferdig med vgs og skal studere til høsten. Flytter da ut. Skal bo på hybel og studere i en by på den andre siden av landet. Jeg regner med at det vil ta litt tid før jeg får deltidsjobb der, da det er en storby med mange studenter. Derfor spurte jeg pappa om penger, han sa at jeg skulle bruke de 35 000kr til konfirmasjonen min. De pengene skulle gå til lappen eller hvis jeg skulle studere. Nå har jeg ikke tatt lappen, så de pengene står nok på mammas konto, tenkte jeg. I dag når jeg spurte etter pengene, sa mamma hvilke penger? Og da jeg sa at pappa hadde gitt meg 40 000kr til konfirmasjonen som hun skulle passe på. Sa hun at pappa løy, og at hun ikke hadde fått en krone. Så ringte jeg pappa igjen, og han ble dritsur og sa at han kunne bevise det fordi han hadde overført det til mammas konto. Litt senere fikk jeg en screenshot av nettbanken til pappa, der det stod at han hadde overført 40 000kr. Da jeg viste mamma det kom det frem at hun har brukt opp alle pengene. Hun sier at de har gått med når kjøleskapet røk, vi måtte ha ny oppvaskmaskin og at det dukket opp ting hele tiden. Og at jeg burde bidra siden jeg tross alt bor her jeg også. Nå er de pengene vekk og pappa er sur på mamma. Han sier at han ikke har mer penger å gi meg fordi han har det trangt økonomisk nå. Nå er jeg skikkelig stressa og sint! Tenk å være så fæl mot sin egen unge?! Hvordan kan hun bruke opp alle pengene mine?! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre til høsten. Jeg har jobbet i butikk to kvelder i uka, siden jeg var 18 år. Har betalt for månedskort, mobil og gitt mamma 2000 kr i husleie hver måned. Jeg har ikke mer penger nå, bare 3400 kr på konto. Er skikkelig stressa for hvordan jeg skal betale depositum og møbler til hybel..og hvordan jeg skal greie meg til jeg får deltidsjobb. Hvordan kan man være så fæl mot barnet sitt?! Anonymkode: a8aa6...66b Hvis du hadde tatt lappen, og de pengene var borte. Hva var planen din da? Spørre far? Anonymkode: 826ed...edc 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #62 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er slik lovverket her til lands er. Anonymkode: f7559...9a6 Nei juridisk har moren gjort underslag med overlegg. Ts var reell eier av pengene IKKE mor. Far kan dokumentere.Hilsen jurist Anonymkode: 8d4b2...3f3 11
Loff77 Skrevet 5. juni 2021 #63 Skrevet 5. juni 2021 Rosatoast skrev (2 timer siden): FY FAEN å slem ja. Moren min gjorde det samme mot meg, min bestemor og bestefar hadde lagd sparekonto til meg fra jeg ble født. Når bestemor døde fikk mamma kontroll over kontoen, og tømte den helt og tok alle pengene selv. Hun har nektet i ettertid, kjempe sint og lei meg ble jeg... Hadde dette skjedd " i dag" så hadde jeg anmeldt hun til politiet, for da hadde jeg fått erstatningskrav og pengene hadde jeg fått tilbake, så jeg syntes du skal gjøre det. Si til hun at hun har 2 uker til å betale tilbake pengene inn på kontoen, hvis ikke anmelder du det til politiet. Ring til banken eller logg inn i nettbanken, og ta en kontoutskrift av transaksjoner/uttak fra kontoen. Slik at du har fysisk bevis på at dette har blitt tatt ut. Da kan du også se dato for når det har skjedd, og hvor uttakene/uttaket har skjedd. Og siden du da anmelder dette, så kan du også fikse overvåkingsbilde/film fra når uttaket skjedde slik at du og politiet ser at det er din mor. Husk når du anmelder at du ber om erstatningskrav, jeg tror det er en "boks" du kan huke av på skjemaet hvor du anmelder. Da er det også fint å vedlegge dokumentasjon som jeg beskrev ovenfor her.. Lykke til. Jeg hadde gitt langt faen i hvor sur mor ble pga anmeldelsen, hun har stjålet alle konfirmasjonspengene til dattera si som skulle gå til billappen og leilighet. Det var din egenkapital. Hun har driti seg heftig ut og får bare bli så grinete hun vil, stå hardt på ditt, så får hun bare takke seg selv for å ha fucka opp forholdet deres. Høres merkelig ut, hvis din mor fikk kontroll på kontoen/pengene så må dette ha vært en konto som tilhørte besteforeldrene dine og ikke opprettet på deg? Da er din mor rettmessig arving av pengene, kan godt hende de var tiltenkt deg men det er altså helt urelevant evt
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #64 Skrevet 5. juni 2021 Selektiv sitering. Les hele teksten i linken der står det at det moren din har gjort er ulovlig. Anonymkode: 8d4b2...3f3 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. juni 2021 #65 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vel, ikke engang på sosialstønad tas barns (under 18 år) inntekt fra arbeid i ferie og fritid med i beregningen av stønaden foreldrene får. Altså, foreldrene får stønad til livsopphold og boutgifter til både seg selv og barnet, og barnets inntekt skal ikke være nødvendig å bruke til å dekke nøkternt livsopphold og boutgifter for hverken foreldre eller barn. Om barnet fortsatt går på vgs slik at foreldre fortsatt har forsørgerplikt etter det har fylt 18 år, vil barnet kunne få sosialstønad dersom foreldrene har så lav inntekt at de er sosialhjelpsmottakere. Ergo, barn som går på vgs skal ikke betale husleie hjemme hos foreldrene, og barns sparepenger skal ikke brukes til nødvendige innkjøp. Hvis kjøleskapet ryker, er det nav (sosialkontoret) som skal hjelpe til dersom mor ikke har mulighet til å kjøpe et annet (brukt, selvsagt). At verge disponerer pengene for umyndige barn, betyr slettes ikke at de kan brukes til familiens utgifter (f. eks kjøleskap). Det er ikke lov å bruke eller låne av barnets penger, men man har lov til å nekte barn under 15 år å bruke sine egne penger til noe man mener ikke er bra for dem. Statsforvalter (vergemålsmyndighet) er rette vedkommende å henvende seg til for barn som oppdager at foreldre har brukt av pengene deres. "Hvem bestemmer over barnets penger og verdier?" https://www.skilsmisse.net/penger/barnets-okonomi.html Anonymkode: 54544...cdc Men da er det også viktig at kontoen står i BARNETS navn. Så om far overførte til mors konto eller barnets konto vil kunne gi utslag om man tar det videre....
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #66 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): DETTE, endelig noen som skriver noe skikkelig, ikke all dritten om at moren er ditten og datten. Herlighet. TS burde være glad TS er født i Norge, med mat på bordet, klær på kroppen og ellers livet greit nok på stell. Neida, klager fra ende til annen her i landet. Anonymkode: 559bc...c43 Nei, det er lavmål og helt totalt feil å ta barnets pengegave fra en konfirmasjon. Uansett hvor blakk du enn er! Anonymkode: 5c1d6...436 6
Gjest laPistola Skrevet 5. juni 2021 #67 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det hjelper lite om TS ikke kan beviste at pengene er hennes. Anonymkode: d63b7...b83 Faren må med i bildet?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #68 Skrevet 5. juni 2021 Opplevd det samme, så vet hvor surt det er. Fikk rett under 100 000,- av bestefaren min, sto på egen konto som pappa var verge over. Da jeg ble 18 og skulle få pengene var det 600,- igjen. Brukte to pr ekstra på lappen og måtte ta lån for å kjøpe min første bil. Surt. Anonymkode: 85b64...3c3 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. juni 2021 #69 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Opplevd det samme, så vet hvor surt det er. Fikk rett under 100 000,- av bestefaren min, sto på egen konto som pappa var verge over. Da jeg ble 18 og skulle få pengene var det 600,- igjen. Brukte to pr ekstra på lappen og måtte ta lån for å kjøpe min første bil. Surt. Anonymkode: 85b64...3c3 Skulle ønske flere satte pengene i fond der pengene ikke kunne tas ut før de fylte 25 eller noe. Da er pengene trygge for griske foreldre.
Gjest laPistola Skrevet 5. juni 2021 #70 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det høres ut som din mor har dårlig råd? Jeg tror ikke at hun har brukt pengene for å være slem, men fordi hun har vært i en knipe. Selvsagt burde hun ha løst det på en annen måte, men nå gjorde hun ikke det. Du er gammel nok til å lage din egen sparekonto. Har du fortsatt jobb? Har du sjekket hva du kan få hos lånekassen? Depositum må du ha. Møbler må du ikke ha. Du kan enten leie møblert eller finne mye gratis på finn. Mange studenter har sittet på gulvet i perioder fordi de har hatt dårlig råd. Jeg synes at du skal lage en avtale med deg selv. Fra nå av skal du aldri ha mindre enn 40.000 på bufferkonto. Det kommer du til å sette pris på den dagen du trenger pengene. Anonymkode: fae34...9c5 Hun får vel ikke mer hos Lånekassen enn andre? Hvordan i all verden skal en student bygge opp en sånn buffer? Dette rådet burde noen ha gitt moren hennes for mange år siden , det kan er forvente av voksne ( spesielt om de har barn ) ikke en student. Hun har en liten jobb nå, men hun skal altså flytte. Det er vanskeligere for studenter og få jobber nå, en kiwi butikk fikk inn 1000 søknader på en stilling tidligere i uken. Hun må prøve og få jobb, og håpe og få jobb for studielån alene er det nesten ingen som kan leve av i dag, men inntil det må hun ha en start, den starten faren hennes ga henne men moren stjal. noe møbler må hun ha, hun kan sitte på gulvet, men hun trenger i det minste en seng og hvitevarer. Ja, hun kan leie møblert, men da blir husleien dyrere. Og leie møbler er vil litt det motsatte rådet om og bygge buffer. Hun kan håpe og finne noe på Finn, men husk at fattigdom har blitt veldig utbredt det siste året, så det blir vanskeligere.
Gjest laPistola Skrevet 5. juni 2021 #71 Skrevet 5. juni 2021 WhisperingWind skrev (Akkurat nå): Skulle ønske flere satte pengene i fond der pengene ikke kunne tas ut før de fylte 25 eller noe. Da er pengene trygge for griske foreldre. Hvorfor 25? Hadde ikke hjulpet her... enig, men 18 eller 20.
Gjest laPistola Skrevet 5. juni 2021 #72 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvis du hadde tatt lappen, og de pengene var borte. Hva var planen din da? Spørre far? Anonymkode: 826ed...edc Gaven var ment til lappen eller studier. Hun valgte studier. Det var planen hennes.
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. juni 2021 #73 Skrevet 5. juni 2021 Anonyminist skrev (1 minutt siden): Hvorfor 25? Hadde ikke hjulpet her... enig, men 18 eller 20. Kommer selvsagt an på summen, men med tanke på EK kan det ofte være lurt å ikke gi barna store summer når de fyller 18. Lett å være impulsiv. Kanskje 2 fond🥸 Et til skolegangen og et til etableringsfasen 😅
Gjest laPistola Skrevet 5. juni 2021 #74 Skrevet 5. juni 2021 WhisperingWind skrev (2 minutter siden): Kommer selvsagt an på summen, men med tanke på EK kan det ofte være lurt å ikke gi barna store summer når de fyller 18. Lett å være impulsiv. Kanskje 2 fond🥸 Et til skolegangen og et til etableringsfasen 😅 Ved stort fond er jeg enig i at noe kan settes senere til etablering / boligkjøp . Denne summen , som var passende til lappen eller studier som den var ment for, passer nok best rundt 18-20.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #75 Skrevet 5. juni 2021 Hva slags shitty foreldre er dette egentlig? Som tar barnas penger? Ja man har forsørgerplikt, ja man kan ha dårlig råd, ja man kan i verste tilfelle disponere barnas penger til barnas gode, men det er da barnas gaver og ikke foreldrenes! Som aleneforeldre får man ekstra ekstra barnetrygd, nå er den summen om man har ett barn rett over 2000 i barnetrygd tilsammen. I tillegg får man skattefradrag (i mitt tilfelle er dette ca 45 000 i året). Har man en far som har økonomi til det får man også barnebidrag. Man får altså ca 4000 i mnd for å ha ett barn, pluss evt barnebidrag fra den andre parten. Dette skal dekke mat, klær, aktiviteter og utstyr. Barn er dyrt, ja, men som foreldre bør man klare seg med dette. Hva gjør foreldrene når barna er store og man ikke får 4000 ekstra i mnd? Når de i tillegg tar husleie fra barna sine samt stjeler deres pengegaver? Unner de virkelig barna sine en så dårlig start når de stjeler deres penger? Og denne moren til TS, som først lyver om pengene og så forteller at de er brukt på kjøleskap osv. Jeg ville mye heller kjøpt et brukt kjøleskap på finn, enn å ta av mitt barns penger. For forskjellen er er at jeg tenker at mitt barns penger som hun har fått i gave fra andre, som står på en konto med hennes navn, er hennes penger, ikke noe jeg skal ta av. Pengegaver som er øremerket et barn er barnets og er en fin buffer når de skal ta lappen eller flytte for seg selv. Giveren gir jo ikke pengegaven til min husholdning, men til barnet som den kan bruke når den blir stor. Hårreisende holdning på enkelte foreldre altså. Folk som gir pengegaver til dåp, konfirmasjon og bursdager til barn, bør sjekke ut hvilke holdninger foreldrene til barna de gir pengene til. En grei løsning er å spare i fond til barn. Min far har opprettet et fond til mitt barn der den setter inn penger som gaver ved anledninger. Dette fondet vil barnet få tilgang til når det er myndig, det er ikke noe foreldre har tilgang til. Min far stoler på meg økonomisk, men stoler ikke på barnets far, så derfor sparer han i fond til mitt barn. Anonymkode: a0fa8...58d 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #76 Skrevet 5. juni 2021 Står kontoen i ditt navn eller i din mors navn? Det er svært relevant Anonymkode: 91fb4...a52 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. juni 2021 #77 Skrevet 5. juni 2021 Anonyminist skrev (2 minutter siden): Ved stort fond er jeg enig i at noe kan settes senere til etablering / boligkjøp . Denne summen , som var passende til lappen eller studier som den var ment for, passer nok best rundt 18-20. Enig. Men iallefall beskytte pengene mot uvedkommende... Nå har jeg en konto i barnets navn på 500 kr🙈 Men har også brukskonto(til klær, løpende utgifter), sparekonto og fond. De står i mitt navn. Men så er de øremerket ungen og jeg får meg ikke til å røre de pengene. Men jeg vil tro at om man er skilt eller gir arv tenker litt på hvordan man sikrer ungen sine penger?
Gjest Fnuggolina Skrevet 5. juni 2021 #78 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Moren din hadde forsørgerplikt for deg så lenge du går/gikk på VGS, så det er ikke lov da å ta "husleie" som du sier hun har gjort. Google forsørgerplikt. Anonymkode: fd948...15a Nei..... men om man har veldig dårlig råd er det helt OK at ungdom bidrar. I mange familier er det vanlig. Men til TS: Mora di er jævlig kjip, det var sinnsykt dårlig gjort. Samtidig......hun har tross alt utfra det jeg forstår hatt hovedomsorgen for deg? Altså din far ikke har bidratt med så voldsomt mye annet enn de pengene? Det hun gjorde er jo uakseptabelt, men om du en gang får barn selv tror jeg du får litt mer forståelse av hvor dyrt det faktisk er. Og om hun virkelig ikke hadde penger, vaskemaskinen ødelegges+++......🤷♀️ Har du et annet forslag til hvordan hun skulle fått ordnet disse tingene du også bruker? Jeg personlig hadde snakket med ungdommen først og forklart situasjonen om virkelig ingenting annet var mulig, og eventuelt spurt om å LÅNE pengene og betale tilbake over tid.
Trolltunge Skrevet 5. juni 2021 #79 Skrevet 5. juni 2021 Det har hendt at jeg har lånt fra barnas kontoer opp gjennom årene, men da sa jeg det, selv da de var 6-7 år, og de fikk også litt ekstra tilbake i renter som takk for hjelpen, og beskjed om at jeg hadde betalt tilbake og hva de hadde fått i renter. Det ble litt økonomiopplæring av det, men det var også til stor hjelp for meg i år der jeg innimellom måtte ty til dette. Hva hver av dem hadde på konto visste de til enhver tid. Å spare penger til ting de ønsket seg, og å vurdere om ønsket var verdt å bruke pengene på sparekonto på var det jevnlig dialog om. Det er faktisk ikke så lenge siden jeg lånte av min datter, for vi kjøpte båt og peis samtidig som vi fikk et stort utlegg for vår sønn, og istedenfor å øke lånet på huset, siden det ikke var veldig stor sum som manglet og jeg visste at jeg snart kunne betale tilbake, så spurte jeg istedenfor min datter. Da jublet hun, for mammas takk for hjelpen-renter er alltid langt bedre enn det hun får i banken. 😄 Det jeg vil frem til er at jeg ikke ser noe galt i å låne fra barnas kontoer, men at det gjøres i skjul, ikke betales tilbake og i tillegg lures og lyves, det er så ufint og uredelig gjort at det ikke er unnskyldning for slikt. Samme hvor tøft mor har hatt det. Det er uansett tyveri. Like mye som om det var naboens penger mor hadde tatt, og nesten enda verre. Stjele fra sitt eget barn, og så lyve i tillegg. For en mor! 🤬 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #80 Skrevet 5. juni 2021 Hvis han har overført penger til moren din, og spesifisert at det er til deg så er det kontraktsbrudd fra moren din sin side. Her er det faren din som kan ha noen rettigheter. Anonymkode: 7b5f1...872 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå