Gå til innhold

Mamma har tatt pengene mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå må dere være realistisk. Hun bor med moren sin, hvordan skal ts anmelde henne da?

At hun har brukt opp pengene må hun innse ikke går an, hun må betale de tilbake. Jeg syns det verste er at hun lyver i tillegg.

Jeg ville dog forberede meg at pengene er borte, moren ikke gidder betale tilbake og at forholdet mellom dere er ødelagt. Å stjele fra eget barn er så lavtmål at jeg mangler ord.

Anonymkode: fd3e2...bc7

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Her har du nok ingen sak. Foreldre kan bruke av umyndige barns midler så fremt pengene brukes til å forsørge barnet og/eller husstanden. Et kjøleskap er absolutt nødvendig for å holde sitt barn med mat, så at moren til TS har brukt av sitt umyndige barns midler til å kjøpe et kjøleskap er innenfor reglene.

Anonymkode: f7559...9a6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du få deg en sommerjobb ? Spare alt og ikke betale noe hjemme frem til du flytter. Krev at mor betaler alt av mat, buss, mobilregning etc. Dette hadde jeg hatt vanskelig for å tilgi. 

Anonymkode: a1d5d...708

Når Ts har fullført VGS har ikke lenger foreldrene plikt til å forsørge henne, så hun har ingen grunn til å kreve at mor skal betale hennes utgifter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars deg, det er drøyt! Moren din har gjort noe straffbart når hun har tatt pengene dine. Det kalles underslag. Det er ikke lite penger heller! Jeg synes at du skal gå på det lokale NAV-kontoret ditt og be om å få snakke med rådgiver på sosial. Forklar situasjonen din, at moren din har tatt dine penger og at du ikke har penger til det du trenger for å flytte. Så kan de forhåpentligvis hjelpe deg med det nødvendige. Så synes jeg at du skal be moren din om å betale tilbake. Om du ikke vil anmelde og hun ikke kan betale alt nå kan du be henne signere gjeldsbrev og nedbetalingsavtale. Du kan gå til namsmannen å få snakke med noen der som helt sikkert kan gi deg råd om hvordan du lager gjeldsbrev og hva du kan gjøre om hun ikke betaler. Går hun ikke med på det så synes jeg du skal anmelde henne å få en dom på a hun skylder deg pengene.

Moren din har forsørgeransvar for deg frem til du er 18 år/er ferdig med vgs. Hun mottar barnetrygd hver måned og jeg synes det er ganske sjokkerende at hun krever at du skal betale 2000 i mnd. At hun et frekk nok til å ta dine penger, lyve om det og så prøve å rasjonalisere det er helt vanvittig. Det er bra du skal flytte for deg selv.

Anonymkode: 8d4b2...3f3

• Liker 9
Skrevet

Føler så inderlig med deg!

Det er ganske stygt gjort at hun i første omgang sa at faren din løy til deg, vel vitende om at hun har brukt opp pengene dine!

Jeg synes at du skal foreslå å lage en nedbetalingsplan for hvordan hun skal betale deg tilbake, inkludert renter for tre år og frem til hun har betalt alt.

Kjempetrist at faren din overførte til moren din i stedet for å ha det på en konto hos seg selv, men det hjelper jo ikke nå. Han hadde vel heller aldri trodd at hun skulle ta pengene.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når Ts har fullført VGS har ikke lenger foreldrene plikt til å forsørge henne, så hun har ingen grunn til å kreve at mor skal betale hennes utgifter. 

Jo, det synes jeg absolutt, frem til moren har betalt tilbake det hun skylder henne.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette var jævli dårlig gjort av moren din TS. Jeg bor i fosterhjem og er like gammel som deg, og mine Foster foreldre har brukt opp mine konfirmasjonspenger, men de sier at jeg har gjort det selv.

Jeg hadde sparepengene mine i en boks på rommet mitt og fostermor sa at hun skal sette de inn i banken på en egen konto, men så gjorde hun det aldri, og istedenfor så lånte alle i familien litt penger fra boksen hver gang de trengte kontanter og vips en dag var buksen tom. Det var nesten 30 000 kr i boksen, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for jeg får ikke anmelde mine Foster foreldre og når jeg har sagt det til barnevernet så snakker bare barnevernet det bort. Jeg synes du skal vise til moren din alle svarene du har fått her inne, og si at dere må sette opp en tilbakebetalingsplan der hun er forpliktet til å tilbakebetale vært j**** øre, hvis ikke anmelder du henne!

Anonymkode: 806c6...a6a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hjelper lite om TS ikke kan beviste at pengene er hennes.

Anonymkode: d63b7...b83

Faren kan jo dokumentere at pengene som er overført var til datter. Lett å dokumentere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Faren kan jo dokumentere at pengene som er overført var til datter. Lett å dokumentere.

Dette, TS har en ganske enkel sak her hvis hun vil gjøre noe med det.

Anonymkode: b3ad5...f45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her har du nok ingen sak. Foreldre kan bruke av umyndige barns midler så fremt pengene brukes til å forsørge barnet og/eller husstanden. Et kjøleskap er absolutt nødvendig for å holde sitt barn med mat, så at moren til TS har brukt av sitt umyndige barns midler til å kjøpe et kjøleskap er innenfor reglene.

Dette stemmer ikke. En gave tilhører mottaker. Faren har gitt ts pengene, ikke moren. Det er underslag.

• Liker 10
Gjest Laffatus
Skrevet (endret)

Gå til politiet

Endret av Laffatus
AnonymBruker
Skrevet

Dersom moren din sier hun ikke hun betale så kan du

1) få henne til å signere gjeldsbrev og nedbetalingsavtale

2) anmelde henne for straffbart forhold+kreve erstatning for tap, og få dom på at hun skylder deg penger 

3) ta saken i forliksrådet og få dom der på at hun skylder penger (krever ikke anmeldelse)

Du kan da kreve inn pengene med hjelp av namsmannen som vil kunne ta trekk i lønnen til moren din. Du kan få hjelp til hvordan du går frem om du går å snakker med noen hos namsmannen. Ikke la henne slippe unna med det. Håper hun tilbyr seg å betale deg frivillig.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dersom moren din sier hun ikke hun betale så kan du

1) få henne til å signere gjeldsbrev og nedbetalingsavtale

2) anmelde henne for straffbart forhold+kreve erstatning for tap, og få dom på at hun skylder deg penger 

3) ta saken i forliksrådet og få dom der på at hun skylder penger (krever ikke anmeldelse)

Du kan da kreve inn pengene med hjelp av namsmannen som vil kunne ta trekk i lønnen til moren din. Du kan få hjelp til hvordan du går frem om du går å snakker med noen hos namsmannen. Ikke la henne slippe unna med det. Håper hun tilbyr seg å betale deg frivillig.

Dette.

Anonymkode: f2dfb...757

• Liker 3
Skrevet

Helt hårreisende at vgs-elever betaler husleie hos foreldrene ... Jeg hadde mange venner som kom fra familier med dårlig råd på vgs (uføre o.l), men INGEN, ingen av foreldrene gikk så langt at de krevde husleie av barna sine. Jeg er rett og slett målløs. Det er noe ganske annet enn voksne barn som ikke får seg til å flytte ut  ... 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten verre at ho løy til deg. Du kan jo ikkje stole på ho..

Anonymkode: f2dfb...757

• Liker 7
Annonse
Skrevet

Din far gjorde en liten feil. Han burde opprettet en konto (evt under sin) hvor gaver fra han gikk inn på. Hadde han gjort det ville han hatt kontroll på alle gaver som kom fra han frem til 18 og du kunne disponere disse selv. 

Jeg vet ikke hva du kan gjøre videre. Mine barn hadde sparekontoer hvor jeg satte inn fra meg selv og gaver de fikk fra andre, men jeg husker også godt at jeg måtte "rane" dem. Det var aldri for å berike meg selv. Det handlet alltid om strøm, husleie - altså det mest nødvendigste. 

Jeg har vært i en veldig, veldig vanskelig situasjon, det har jeg kommet ut av og dette er ikke lengre et tema. 

Jeg vil nødig felle en dom over din mor, men jeg husker min egen situasjon, men jeg blir også lei meg for den situasjonen du har blitt satt i. Det er hjerteskjærende. Opplever du at dette er helt urimelig, snakk med din far om hva du skal gjøre videre. Får du ikke svar ring fri rettshjelp, mange tilbyr dette: 

"For å få fri rettshjelp må du som hovedregel ikke ha årlig bruttoinntekt over 246 000 kroner eller nettoformue over 100 000 kroner. Har du ektefelle/samboer, blir økonomien vurdert samlet. Inntektsgrensen er 369 000 kroner for ektefeller og andre som lever sammen og har felles økonomi"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det høres ut som din mor har dårlig råd? Jeg tror ikke at hun har brukt pengene for å være slem, men fordi hun har vært i en knipe. Selvsagt burde hun ha løst det på en annen måte, men nå gjorde hun ikke det.

Du er gammel nok til å lage din egen sparekonto. Har du fortsatt jobb? Har du sjekket hva du kan få hos lånekassen?

Depositum må du ha. Møbler må du ikke ha. Du kan enten leie møblert eller finne mye gratis på finn. Mange studenter har sittet på gulvet i perioder fordi de har hatt dårlig råd.

Jeg synes at du skal lage en avtale med deg selv. Fra nå av skal du aldri ha mindre enn 40.000 på bufferkonto. Det kommer du til å sette pris på den dagen du trenger pengene. 

Anonymkode: fae34...9c5

Dette hjelper ikke ts i det hele tatt i dag. Det finnes ingen unnskyldning for at mor har brukt pengene hns, og ikke en gang sagt ifra? Og å fortelle en ungdom at hn bør ha 40.000 på bufferkonto når hn ikke har den minste mulighet til det pr nå??

Anonymkode: 5e4c1...7be

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Penger gjør mennesker så jævlig rare ... 

Anonymkode: 8d4d1...182

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd lignende. Det ble opprettet en konto for meg til dåpen, som familie satte inn penger på. Mamma stod som eier av kontoen og den var stengt for meg en periode. Da jeg ble eldre ville jeg opprette en konto i samme bank som den første kontoen var. Jeg spurte da hvor mye penger som var på kontoen, og da var det nesten ingenting igjen. 

Konfronterte mamma med med det, og hun sa det hadde gått til diverse ting. Visste at mamma hadde dårlig råd, så jeg gikk ikke videre med det da. Jeg gikk på ungdomsskolen. For noen år siden døde bestemoren min og mamma arvet penger. Jeg spurte da om å få tilbake de pengene hun hadde tatt fra meg. Jeg trengte pengene da jeg lette etter bolig. Etter en liten runde fikk jeg dem tilbake. Men jeg synes det var litt av et svik at hun hadde gått bak ryggen min sånn. 

Anonymkode: 5e034...7fe

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke. En gave tilhører mottaker. Faren har gitt ts pengene, ikke moren. Det er underslag.

I dette tilfellet var den tenkte slutt-mottaker umyndig og derfor var det barnets verge (i dette tilfellet moren til TS) som disponerte midlene og som valgte å bruke dem på en måte som kom TS tilgode. Dette er fullt lovlig. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...