Gå til innhold

traumeterapi mens gravid?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

kan det være farlig for fosteret? hvor kan man få svar?

Anonymkode: ae359...db6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2021 den 19.33):

kan det være farlig for fosteret? hvor kan man få svar?

Hei! 

Jeg ble søkt til inntak på dps med utredbing/behandling av depresjon mens jeg gikk gravid. Fikk beskjed om at de måtte vente noen mnd etter graviditet var over/hormoner mer på plass fordi hormoner og kroppslige og psykiske forandringer endrer seg mye under graviditet og barsel. Eller.. Enklere forklart så er man bedre rustet til å håndtere og gjennomfør en traumebehandling etter at babyen er ute.

Så det er ikke pga fosteret men at DU må være i stand til å takle traumebehandling. Det er visst veldig intenst, det kan trigge mye, og man kan bli retraumatisert, så at andre ting kan ligge latent i kroppen samtidig hjelper ikke for å bearbeide traumene. At hodet og kroppen må takle de behandlingene/man skal være stabil. Sikkert veldig dårlig forklart, men prøvde iallefall. 

Anonymkode: 4591e...0c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! 

Jeg ble søkt til inntak på dps med utredbing/behandling av depresjon mens jeg gikk gravid. Fikk beskjed om at de måtte vente noen mnd etter graviditet var over/hormoner mer på plass fordi hormoner og kroppslige og psykiske forandringer endrer seg mye under graviditet og barsel. Eller.. Enklere forklart så er man bedre rustet til å håndtere og gjennomfør en traumebehandling etter at babyen er ute.

Så det er ikke pga fosteret men at DU må være i stand til å takle traumebehandling. Det er visst veldig intenst, det kan trigge mye, og man kan bli retraumatisert, så at andre ting kan ligge latent i kroppen samtidig hjelper ikke for å bearbeide traumene. At hodet og kroppen må takle de behandlingene/man skal være stabil. Sikkert veldig dårlig forklart, men prøvde iallefall. 

Jeg skal selv i traumebehandling nå, men er nesten 2 år siden babyen var ute. Tatt lang tid med utredning av depresjoner osv så det har ikke vært bare-bare. Men jeg er mer og mer rustet for å håndtere det nå. Ting tar tid. Og det er aldri for seint. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal selv i traumebehandling nå, men er nesten 2 år siden babyen var ute. Tatt lang tid med utredning av depresjoner osv så det har ikke vært bare-bare. Men jeg er mer og mer rustet for å håndtere det nå. Ting tar tid. Og det er aldri for seint. 

TS her. Hva slags traumebhandling skal du til?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner meg ikke på folk som skaffer seg barn MENS de har det så dårlig at de tydeligvis har lyst til å gå på dps. Skjerp dere! Man setter ikke barn til verden i ustabile forhold! 

Anonymkode: f65b0...b9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei! 

Dere kan da ikke være særlig alvorlig traumskadd når dere klarer å fokusere på å skaffe familie midt opp i det hele.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde utsatt det til etter barselperioden er over.

Det er såpass mye hormoner i omløp at det fort bare blir mer kaotisk og ikke sp nyttig for deg. 

Anonymkode: cacde...f52

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere kan da ikke være særlig alvorlig traumskadd når dere klarer å fokusere på å skaffe familie midt opp i det hele.. 

Greit om du kan lire av deg oppgulpet ditt i ett enkelt innlegg, så blir vi ferdige med det :) 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner meg ikke på folk som skaffer seg barn MENS de har det så dårlig at de tydeligvis har lyst til å gå på dps. Skjerp dere! Man setter ikke barn til verden i ustabile forhold! 

Hehe. Hva er det som får deg til å tro at jeg lever i ustabile forhold??? Jeg har levd et stabilt iv i ca 8 år nå, inkl utdanning, jobb, mann og barn. Stabilt forhold i 6 år. Ble gravid på prevensjon, ikke oppdaget før i 4. måned. Ikke alle traumelidende er svingdørspasienter i psykiatrien med voldsom utageringsproblematikl.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var graviditeten som ga siste utslag til depresjon, og etter barnet kom til verden var det eksen min som ga siste utslag til traumene. Ble gravid på prevensjon med siste barnet, og var relativt oppegående selv med mye psykiske belastninger. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Beklager, men du har ikke møtt min eks. Og langvarige psykiske belastninger som ikke har gitt utslag før etter barn har kommet til verden.. Og etter man er ute av psykisk voldelige forhold... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hehe. Hva er det som får deg til å tro at jeg lever i ustabile forhold??? Jeg har levd et stabilt iv i ca 8 år nå, inkl utdanning, jobb, mann og barn. Stabilt forhold i 6 år. Ble gravid på prevensjon, ikke oppdaget før i 4. måned. Ikke alle traumelidende er svingdørspasienter i psykiatrien med voldsom utageringsproblematikl.

Jeg mente ikke ustabilt forhold som i at partneren din og du er ustabil, men at DU er ustabil. Når man har alvorligere traumer så blir man jo syk og ustabil i hodet. Du må jo ha problemer i og med at du tenkte gå til dps. Jeg bare skjønner ikke hvorfor du ikke venter med å skaffe barn tildu har fått et ok liv først? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mente ikke ustabilt forhold som i at partneren din og du er ustabil, men at DU er ustabil. Når man har alvorligere traumer så blir man jo syk og ustabil i hodet. Du må jo ha problemer i og med at du tenkte gå til dps. Jeg bare skjønner ikke hvorfor du ikke venter med å skaffe barn tildu har fått et ok liv først? 

Det var ikke planlagt. Livet skjer, hvis du ikke har merket det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...