Gå til innhold

Tvungen lønnsnemnd?

Fremhevede innlegg

Skrevet
stan skrev (26 minutter siden):

Ja. Hva foreslår du? 

Tvungen lønnsnemd umiddelbart. Kanskje med noen statistiker parametere som lovbestemt virkemiddel. Hadde lønt seg i alle streiker i Norge de siste 40 åra.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er ikke det streikebryteri? Hadde KS kommet med forslaget om å omdisponere, kan du gi deg faen på at Unio da hadde sagt at det var streikebryteri. Men når ser at det hadde gagnet dem, at de da hadde unngått tvungen lønsnemnd, da er det plutselig helt i orden med omdisponering? 

Anonymkode: 887b0...9f5

Ikke om man får tillatelse til det. Og slik det ser ut på diverse skjermdumper jeg har sett fra et intervju med tillitsvalgte, så var de med på det. 

Anonymkode: 46b31...ac8

Skrevet
Brunello skrev (6 minutter siden):

Tvungen lønnsnemd umiddelbart. Kanskje med noen statistiker parametere som lovbestemt virkemiddel. Hadde lønt seg i alle streiker i Norge de siste 40 åra.

I forkant av denne streiken hadde partene blitt enige om å nedsette et utvalg for å komme opp med tall og statistikk. Det hjalp lite når KS ikke bryr seg om tallene. 

Lønnsnemnd som automatisk tar midtpunktet mellom tilbud og krav, kanskje.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan kan det bli tvungen lønnsnemnd i en forsvarlig streik etter så kort tid? Handal sier at dispensasjon til anlegget i Fredrikstad ble innvilget tidligere i dag (Dagsnytt 18)

Hva i alle dager er det egentlig som har skjedd her? 

Anonymkode: e6edb...d4d

Det er usikkert om dispensasjon ble gitt siden det ikke førte til noe fornuftig på møtet med Røe Isaksen. Det virket svært usannsynlig at Røe Isaksen ville sett bort fra dispensasjonen. Hva som har skjedd på dette møtet er uvisst. Det er dog kjent at Unio ga avslag på 3 søknader om dispensasjon før det ballet på seg. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Frevar-tillitsvalgte stiller seg helt uforstående til at det var fare for brann på Frevar. Det er jo litt merkelig. 

Anonymkode: e6edb...d4d

Nei, de tillitsvalgte vet nok bedre enn Brannvesenet. 

Brunello skrev (3 timer siden):

Når fagforeningsrepresentantene er så dumme at de ikke innvilger dispensasjoner umiddelbart har de bare seg selv å takke.

I bunn og grunn er det nettopp det det handler om. Unio tabbet seg ut 3 ganger og tilrettela for at KS utnyttet tabbene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal man gi disposisjon om det kan løses på andre måter, for eksempel ved å omdisponere folk? Og hvorfor er tillitsvalgte ved Frevar tatt på senga? Jeg antar at han også kjenner situasjonen. Og hvorfor skal man komme unna med å nekte å ta i mot disposisjonen når den kommer? 

Dette er skittent spill, og jeg tror ikke det kommer til å lønne seg for KS i det lange løp. 

Omdisponere folk? Det er jo de 8 som kan dette på anlegget og samtlige blir tatt ut i streik. Tenker du å plassere en tilfeldig mann på gata å gjøre jobben deres? Går det ikke mot reglene for streik? Da kan også hvem som helst jobbe på skolen og i barnehagen mens de ansatte streiker, eller?

Frevar søkte dispensasjon 3 ganger - først lokalt, så sentralt, så lokalt kun for 1 arbeider av de 8 som kan overvåke og varsle, altså det absolutte minimumet av drift. Unio viste muskler og avslo alle tre søknader. Hvorfor kunne de ikke innvilge den siste når det ble argumentert med brannfare? Fordi de ikke trodde på ledelsen at det er brannfare. Men 4t etter at Brannvesenet var på plass og bestemte at det var akutt brannfare, da skjønte de tabben.

Neste gang er det bare å sjekke nøye før man gir avslag automatisk på trass.

Jeg synes det er litt rart at hele streiken avsluttes på grunn av disse tabbene, men så er det en dyrekjøpt lærepenge for Unio?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (15 minutter siden):

Det er usikkert om dispensasjon ble gitt siden det ikke førte til noe fornuftig på møtet med Røe Isaksen. Det virket svært usannsynlig at Røe Isaksen ville sett bort fra dispensasjonen. Hva som har skjedd på dette møtet er uvisst. Det er dog kjent at Unio ga avslag på 3 søknader om dispensasjon før det ballet på seg. 

Nei, de tillitsvalgte vet nok bedre enn Brannvesenet. 

For å sitere tillitsvalgte som faktisk jobber der (https://www.f-b.no/frevar-tillitsvalgt-uforstaende-til-at-det-skulle-vare-brannfare-pa-frevar/s/5-59-2264098😞

Han er også kritisk til at avfallsmengdene som er blitt liggende under streiken, skulle representere noen stor brannfare.

– Når vi har vedlikeholdsstopp, så er det heller ikke uvanlig at vi fyller opp bunkeren det vi kan for å ta imot mest mulig avfall – for å avhjelpe avfallsproblematikken. Da står anlegget i opp til 14 dager uten at det er noe problem, sier Kazinci.

Han gjentar at det også under streiken har vært brannvakter på plass hele tiden

Sitat slutt 

Det var forøvrig direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap som sa det kunne bli brann. De samme som mente det var viktig å vaksinene stortingspolitikere i permisjon før helsearbeidere og folk i risikogruppa.  Så dsb har jeg liten tiltro til for tida...

Anonymkode: f55fc...863

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å sitere tillitsvalgte som faktisk jobber der (https://www.f-b.no/frevar-tillitsvalgt-uforstaende-til-at-det-skulle-vare-brannfare-pa-frevar/s/5-59-2264098😞

Spoiler

Han er også kritisk til at avfallsmengdene som er blitt liggende under streiken, skulle representere noen stor brannfare.

– Når vi har vedlikeholdsstopp, så er det heller ikke uvanlig at vi fyller opp bunkeren det vi kan for å ta imot mest mulig avfall – for å avhjelpe avfallsproblematikken. Da står anlegget i opp til 14 dager uten at det er noe problem, sier Kazinci.

Han gjentar at det også under streiken har vært brannvakter på plass hele tiden

Sitat slutt 

Det var forøvrig direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap som sa det kunne bli brann. De samme som mente det var viktig å vaksinene stortingspolitikere i permisjon før helsearbeidere og folk i risikogruppa.  Så dsb har jeg liten tiltro til for tida...

Så det var ikke brannvesenet som ble tilkalt som sa det var akutt fare for brann, men noen byråkrater i et direktorat? :klo: Og det var aldri fare for brann der?

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Så det var ikke brannvesenet som ble tilkalt som sa det var akutt fare for brann, men noen byråkrater i et direktorat? :klo: Og det var aldri fare for brann der?

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Nemlig. 

De som jobber på frevar sier de hadde full kontroll,  de hadde omdisponert folk slik at alt var trygt og i orden. 

Unio ble kjent med brannfaren gjennom frevars NETTSIDER. Hvor det sto at brann skulle komme på befaring.  Og da ga UNIO umiddelbart dispensasjon.  

Og to timer senere ble det tvungen lønnsnemnd.  

Dette stinker. 

20210604_202749.jpg

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Omdisponere folk? Det er jo de 8 som kan dette på anlegget og samtlige blir tatt ut i streik. Tenker du å plassere en tilfeldig mann på gata å gjøre jobben deres? Går det ikke mot reglene for streik? Da kan også hvem som helst jobbe på skolen og i barnehagen mens de ansatte streiker, eller?

Frevar søkte dispensasjon 3 ganger - først lokalt, så sentralt, så lokalt kun for 1 arbeider av de 8 som kan overvåke og varsle, altså det absolutte minimumet av drift. Unio viste muskler og avslo alle tre søknader. Hvorfor kunne de ikke innvilge den siste når det ble argumentert med brannfare? Fordi de ikke trodde på ledelsen at det er brannfare. Men 4t etter at Brannvesenet var på plass og bestemte at det var akutt brannfare, da skjønte de tabben.

Neste gang er det bare å sjekke nøye før man gir avslag automatisk på trass.

Jeg synes det er litt rart at hele streiken avsluttes på grunn av disse tabbene, men så er det en dyrekjøpt lærepenge for Unio?

Det er litt merkelig at tillitsvalgte ved arbeidsplassen ikke vet at det bare er disse 8 som kan gjøre jobben, eller hva? Og «gi avslag på trass»? Er det derfor de har innvilget den store majoriteten av søknader? Her er det noe som stinker, og det er ikke bare søpla i Fredrikstad. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, det ser ut til at opposisjonen begynner å se sitt snitt til å rasle med sablene? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var ikke bare lærere som streiket 

Anonymkode: 57a2d...f25

Nei, men uansett var det feil tidspunkt å streike på. Det hadde jeg sagt om min egen yrkesgruppe hadde blitt tatt ut også.

Veldig liten solidaritet med de langtidspermiterte her synes jeg.

Anonymkode: aaca3...523

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

9E64759C-9711-4DE5-AFD5-FB2E2CE3B5E2.thumb.jpeg.bef909e8e6ea5d9ad0e5e8390c4edeca.jpeg27EDE26E-0774-467D-B872-4E7CF061B81A.thumb.jpeg.d38b10f048dfbcb8475d92d9bb3a4939.jpeg

Som sagt, noe stinker. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt greit, lærere tjener nok! 

Anonymkode: 86d90...b10

😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men uansett var det feil tidspunkt å streike på. Det hadde jeg sagt om min egen yrkesgruppe hadde blitt tatt ut også.

Veldig liten solidaritet med de langtidspermiterte her synes jeg.

Anonymkode: aaca3...523

Solidaritet? Vi har hatt et etterslep på lønn i 15 år, som er både dokumentert og anerkjent av begge parter. KS har lovet og lovet i flere år, men utsetter det hver bidige gang. I år har man i tillegg hatt et tøft år, og vi ble nærmest lurt i fjor, og da blir det ekstra provoserende. Så, fortell meg gjerne hvordan de langtidspermiterte får det bedre av at lærere, og andre, nok en avblåses? Jeg viser solidaritet jeg, bla ved å støtte bussjåførene i deres streik, og å handle i lokale bedrifter. 

AnonymBruker
Skrevet

Ellers synes jeg også det er interessant å se at adm. dir. i KS er tidligere rådmann i Fredrikstad. 🥳

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (11 timer siden):

Når fagforeningsrepresentantene er så dumme at de ikke innvilger dispensasjoner umiddelbart har de bare seg selv å takke.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Etter tre søknader, ja og først når Unio skjønte at nekten kom til å ende i tvungen lønsnemnd. Sjekk fakta før du poster. 

Anonymkode: 887b0...9f5

Jeg og min arbeidsplass er også berørt av streiken, og i år driver arbeidsgiver et ekstremt skittent spill. På min arbeidsplass søker de disp for 100% av de som er tatt ut i streik, og får innvilget for de aller aller fleste.  
De søker på ikke-eksisterende grunnlag, de smører tykt på, de begrunner med arbeidsoppgaver de vanligvis ikke har, og flere ansatte søkes det disp på det samme grunnlaget og for de samme arbeidsoppgavene. 
For eksempel er 2-3 personer fått innvilget disp for den samme oppgaven (og til en annen tid enn oppgaven faktisk utføres på), og unio tørr ikke annet enn å godkjenne alt for at ikke arbeidsgiver skal påberope dage for liv og helse. Søknadene kommer også inn sent på kvelden dagen før det søkes om for å lage mest mulig kaos rundt alle søknadene. For å si det sånn så søker de slik at vi er bemannet godt over vanlig ferie-og helgebemanning! 

Dette er så råttent av kommunene som arbeidsgiver at jeg er helt sjokkert!! 

Men jeg lurer på om de har tenkt over at de gjør seg selv en bjørnetjeneste når de holder på sånn her?! De definerer jo nå hva som er forsvarlig bemanning, og det må jo føre til at vi bemannes opp både i helger og ferier, siden arbeidsgiver søker disp med begrunnelse for fare for liv og helse når man faktisk er bemannet med helgebemanning. 
Når streiken er over så håper jeg folk bombarder arbeidsgiver med avviksmeldinger når vi er bemannet dårligere enn hva de har fått innvilget disp for. 

Anonymkode: 49be6...1a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det verste med dette er jo at 50% av oss lærere vurderer jo allerede å slutte. 

Jeg er svært stygt redd for at mange nå tar skrittet bort fra yrket. 

Jeg kjenner selv at dette ble en ekstra vekt på vektskåla.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det verste med dette er jo at 50% av oss lærere vurderer jo allerede å slutte. 

Jeg er svært stygt redd for at mange nå tar skrittet bort fra yrket. 

Jeg kjenner selv at dette ble en ekstra vekt på vektskåla.

La dem slutte. Opp til hver enkelt.

Anonymkode: 89e51...9c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...