Gå til innhold

"Gubbete mann" anno 2021. Hva er det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har det forandret seg siden 90-tallet og tidligere? 

Søsteren min mener bestemt av faren vår er en typisk gubbete mann. Han hadde kanskje noen gubbete trekk, som å lese avisen i godstolen med kaffekoppen hver ettermiddag, hvile ettermiddagslur noen ganger i uka, følge ukas tippekamp slavisk.. Han var og er heller ikke den mest eventyrlystne eller spontane så min mor kunne aldri dra han med til Thailand eller Maldivene på sommeren fks. Men han var likevel ingen trøtt type. han dro oss ut i skogen, lærte oss å fiske, ro, telte, ja lærte oss å te oss i naturen og forvalte den på en god måte. 

Dette var på midten av 90-tallet. Kvalifiserer dette til en gubbe? Må en gubbe være sur og litt bisk fks? Og har bildet på en gubbete mann endret seg i løpet av årene? I vår teknologiske smarttelefon-generasjon er det flere ting som gjør en mann til en gubbe?

Anonymkode: 9eb29...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satt A4-livs gift mann. Litt sånn "happy wife, happy life". Livet er preget av ting alle gjør, sykler/spinner eller løper 2-3 ganger i uka. Hytta annenhver helg med kjerringa. Tar ei langhelg med jakt sammen med kompisene på tidlighøsten, som er den eneste helga han er borte fra kjerringbaken.

Anonymkode: 3c347...60a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn må tas, som min svenske venninne sier... "för dom har gubbat ner sig".  Altså  mllom gutte og gubbestadiet, ca-25 - 35 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det forandret seg siden 90-tallet og tidligere? 

Søsteren min mener bestemt av faren vår er en typisk gubbete mann. Han hadde kanskje noen gubbete trekk, som å lese avisen i godstolen med kaffekoppen hver ettermiddag, hvile ettermiddagslur noen ganger i uka, følge ukas tippekamp slavisk.. Han var og er heller ikke den mest eventyrlystne eller spontane så min mor kunne aldri dra han med til Thailand eller Maldivene på sommeren fks. Men han var likevel ingen trøtt type. han dro oss ut i skogen, lærte oss å fiske, ro, telte, ja lærte oss å te oss i naturen og forvalte den på en god måte. 

Dette var på midten av 90-tallet. Kvalifiserer dette til en gubbe? Må en gubbe være sur og litt bisk fks? Og har bildet på en gubbete mann endret seg i løpet av årene? I vår teknologiske smarttelefon-generasjon er det flere ting som gjør en mann til en gubbe?

Anonymkode: 9eb29...1b7

Den gubbete mannen har ikke evne til å underholde seg selv lenger. Den gubbete mannen er på stadig jakt etter tilfredsstillelse utenfra siden han ikke har noe liv og er ikke flau over å innrømme heller. Han er faktisk stolt av å ikke ha noe liv og at slike som han møter så stor og bred aksept i samfunnet, han føler seg som den nye vinen, men egentlig er det kloakkvann, men det viktigste er jo at flasken ser OK ut og har noenlunde fancy navn. 

Anonymkode: 1475b...78c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubbe for meg er sneversynte mannfolk som ikke ser nyanser i det hele tatt. De uttaler seg gjerne friskt utifra å kun lese overskrifter i aviser og hater stort sett utlendinger og kvinner som ikke kan runkes til. Det har ingenting med om han liker å sove ettermiddagslur eller hvilke rutiner han han. Alle mennesker søker jo rutiner, noen er bare veldig opptatt av å framstå som eventyrlysten og at det skjer noe i livene dere kontinuerlig.

Gubbe er egnetlig ikke et ord man hører ofte lengre, men gubbejævel er egentlig et godt og friskt uttrykk noen ganger:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gretne gamlinger som tusser etter kjerringa si på shopping. Kremter og drar snørr opp av halsen. Ofte sett med sliten slapp caps på hodet med skriften "Honda" eller "Volvo".

Anonymkode: 97317...82a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...