AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Skrevet 4. juni 2021 Hei jeg har en datter på 10, - straks 11 år. Hun har ingen ytre tegn til å være kommet i puberteten. Selv var jeg 16 da jeg fikk mensen. Nå har hun intense smerter/kramper i nedre del av magen. Hun har problemer med å beskrive smerten, men det kommer i tak. Hun sier nå det har vart i 3 dager. Jeg kan ikke tenke meg at det er eggløsning eller menssmerter, men hva kan det evt da være? Forsøker å lese på nettet men finner ingenting som stemmer. Har ikke kontaktet lege nå, men det blir vel neste steg hvis det ikke bedrer seg. Noen med lignende erfaring? Hun har hatt noen episoder før men veldig kortvarig. Da har hun hatt vondt i skjeden i noen minutter etterfulgt av utflod. noen evt sammenheng? Anonymkode: 7afb9...4e3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #2 Skrevet 4. juni 2021 Ja, du må kontakte lege. Det er vanskelig, men du bør også våge å tenke tanken at hun kan ha vært utsatt for noe. Anonymkode: 65d77...f14 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, du må kontakte lege. Det er vanskelig, men du bør også våge å tenke tanken at hun kan ha vært utsatt for noe. Anonymkode: 65d77...f14 Nei hun har nok ikke det! Hun har ingen daglig kontakt med menn og vi lever veldig isolert pga corona. Hun er kun på skolen og med meg. så overgrep er overhodet ikke et tema i forbindelse med dette! Anonymkode: 7afb9...4e3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 Det kan jo være menstruasjon, jenter får mensen tidligere og tidligere. Selv om du fikk den "sent" så er det ikke sikkert hun gjør det. Jeg ville kontaktet lege uansett, bare for en prat rundt saken. Det går an å få videotimer eller telefontimer dersom du bare trenger en prat Anonymkode: 2ad3d...876 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 Herregud kontakt lege! Det kan være noe galt med tarmene feks. Det kan være noe med forplantningsorganene. Ingen vet. Det må sjekkes. Og ikke vent enda tre dager.... Anonymkode: 42251...637 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 Trenger ikke være relatert il livmor/eggstokker i det hele tatt, det kan f.eks henge sammen med sykdom i tarm. Rart å ikke kontakte lege når barnet har gjentakende smerter. Anonymkode: beac5...84e 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei hun har nok ikke det! Hun har ingen daglig kontakt med menn og vi lever veldig isolert pga corona. Hun er kun på skolen og med meg. så overgrep er overhodet ikke et tema i forbindelse med dette! Anonymkode: 7afb9...4e3 Jeg skal ikke mase videre på dette i det uendelige, jeg vil bare legge til at ikke alle overgripere er menn og noen overgripere er jevnaldrende. Det sitter mennesker rundt omkring som har blitt utsatt for overgrep på skolen. Det er ikke en umulighet at det kan skje. Det viktigste er at voksne som ikke finner andre åpenbare svar våger å stille seg selv spørsmålet, kan det være overgrep, og ta en vurdering. Det har du nå gjort. 👍 Anonymkode: 65d77...f14 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Jeg syns bare det høres ut som om kroppen begynner å gjøre seg klar til å starte mens. Anonymkode: 5365c...caf 3
Fiffig Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 1. Jenter får mensen tidligere enn før nå. 2. Vi er ikke medisinsk fagpersonnell og har ikke tilgang på pasienten, så en legetime er på sin plass om smertene fortsetter. 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, men spørsmålet er altså til dere med jenter som nylig har kommet i puberteten/fått mensen. Har deres jenter hatt smerter/kramper FØR de har fått mensen? Og selvsagt tar jeg henne t legen hvis dette ikke roer seg nå! Men man blir vel ikke hysterisk pga litt vondt i magen!? vedvarer det eller eskalerer det er saken en helt annen! prøver bare å finne ut om dette kan være relatert til en tidlig mens! ts Anonymkode: 7afb9...4e3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 Hvorfor er det viktig for deg om det er mens eller vanlig magevondt? Ta henne til legen. Anonymkode: fe55e...83f 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 Ring legevakta og forhør deg. Å ikke kontakte lege er uansvarlig. Anonymkode: ee26b...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 Magevondt er en av de vanligste grunnene til å dra til legen, og har hun hatt vondt i 3 dager er det på høy tid at du får dette sjekket. Det kan være ingenting, det kan være noe, men du må sjekke! Stakkar jente. Anonymkode: 24e99...13b 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 Jeg tenker at det er på tide med en legesjekk, sånn at det er gjort. Er ikke så tidlig med mens heller når hun snart er 11 år. I klassen til mitt barn så fik 3 jenter mensen i 3 klasse faktisk så når hun nå snart er 11 så er kan det nok være den som er i gang ja. Men med tanke på at mye mageplager og tilstander kan og kjennes ut som menssmerter så ville jeg sjekket det. Og siden det ble nevnt overgrep her så kan og jevnaldrende utføre overgrep mot hverandre. Var et tilfelle på en skole der en eldre elev har fått elever på et lavere klassetrinn til å gjøre ting med hverandre... Så ja overgrep kommer i mange former. Anonymkode: d7bd9...062 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei hun har nok ikke det! Hun har ingen daglig kontakt med menn og vi lever veldig isolert pga corona. Hun er kun på skolen og med meg. så overgrep er overhodet ikke et tema i forbindelse med dette! Anonymkode: 7afb9...4e3 Så naiv er det ikke lov å være... Anonymkode: 9c91a...676
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå