Gå til innhold

Drikker øl flere dager i uka

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eksen drakk hele tiden. Måtte ha øl, uavhengig hva vi hadde råd til. På fest, så stoppa han jo ikke heller når nok var nok. 

Fusj

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du forstår vel at å drikke seg beruset 3 dager i uken ikke kan sammenlignes med å ta seg to øl 4 eller 5 dager i uken?

Anonymkode: 1af84...521

Man bør faktisk ikke ligge på 4-5 drikkedager per uke selv om man hver dag kanskje ikke drikker mye. Helsemessig anbefales det maks 3 dager per uke, og maks 2 dager på rad. Så kan det være at man koser seg litt ekstra rund høytider/ferier/andre kortere perioder, men over tid bør man passe litt på. 

For min del ville det vært et minus dersom hun drikker 4-5 dager i uka, siden det tyder på at vi har for forskjellig livsstil, og forskjellig syn på det helsemessige. 

Anonymkode: 6c02c...d91

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror både mannen og jeg har hatt det forbruket i perioder, typisk sommer og en øl eller to på terrassen i sola. Nå har vi barn, og da regulerer det seg selv, men at vi tar en øl en kveld eller tre i uka etter leggetid skjer ofte. Ser ingen forskjell på det og all pepsi maxen folk tyller i seg. 

Anonymkode: de5ea...1d4

Er det ikke forskjell på å innta et rusmiddel og det å drikke vanlig brus?

Jeg hadde sittet unna en som satte seg ned med en øl eller to hver bidige kveld så fort sjansen bød seg.  Det synes jeg ikke er "sunt".  Da bør han finne seg en hobby.

Anonymkode: bfc9a...cc8

• Liker 1
Skrevet

Mange lever helt sikkert godt med dette, enten som partner eller som den som drikker. Men det er vel et problem hvis du synes det? 

Jeg drikker også lite, så for meg ville det klaffet dårlig med en som drikker så ofte, men det betyr jo ikke at det er noe galt med det i seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til rus bør man være like, ha dette avklart :)

Selv drikker jeg ikke alkohol lenger, derfor må min mann også være lik meg der. Ellers går det ikke, nordmenn sitt forhold til alkohol er så dårlig.

Anonymkode: 1dbb3...209

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Man bør faktisk ikke ligge på 4-5 drikkedager per uke selv om man hver dag kanskje ikke drikker mye. Helsemessig anbefales det maks 3 dager per uke, og maks 2 dager på rad. Så kan det være at man koser seg litt ekstra rund høytider/ferier/andre kortere perioder, men over tid bør man passe litt på. 

For min del ville det vært et minus dersom hun drikker 4-5 dager i uka, siden det tyder på at vi har for forskjellig livsstil, og forskjellig syn på det helsemessige. 

Det er da ikke dagene som har noe å si, men den totale mengden over tid. Utrolig rart hvordan enkelte reagerer negativt på 1-2 øl noen ganger på ukedagene, men synes 2-3 dager med fylla er helt ok.

Anonymkode: 3446c...32b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er da ikke dagene som har noe å si, men den totale mengden over tid. Utrolig rart hvordan enkelte reagerer negativt på 1-2 øl noen ganger på ukedagene, men synes 2-3 dager med fylla er helt ok.

Den totale mengden har mye å si ja, men helserådene går også på antall dager man drikker og ikke minst antall dager i strekk, uavhengig av mengde. 

Så for meg, ville 4-5 dager i uka med 2 pils vært mye.

Forskjellen med fylla er at de aller fleste gjør det ganske sjelden, da type maks et par ganger i året. Og sjeldnere når man blir litt eldre. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Den totale mengden har mye å si ja, men helserådene går også på antall dager man drikker og ikke minst antall dager i strekk, uavhengig av mengde. 

Så for meg, ville 4-5 dager i uka med 2 pils vært mye.

Forskjellen med fylla er at de aller fleste gjør det ganske sjelden, da type maks et par ganger i året. Og sjeldnere når man blir litt eldre. 

Da har du enten misforstått dem, eller så er helserådene skrevet av en idiot. Seks øl fordelt over seks dager er ikke mer usunt enn en sixpack drukket på én fest.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opptatt av helse og er tilnærmet totalt avholds. 

Hvis man er opptatt av trening og helse drikker man ingenting eller veldig lite. Personlig vil jeg ha en partner som har like god helse som meg (og jeg har bedre helse og kosthold enn sikkert 70% av befolkningen).

Jeg stiller høye krav til meg selv og til min partner. Det handler om å leve livet med høyest mulig kvalitet og glede innenfor den tiden vi får i livet. Vi vet ikke hvor lenge vi skal leve. Alle kan dø i morgen. I mitt hode finnes det da to veier å gå. Enten å maksimere alle potensialer du har, på utdanning, helse, reising, opplevelser, berikelse, jobb, vennskap og familie. Eller gi opp og være destruktiv. Jeg kunne gått begge veier tror jeg, men jeg valgte å være konstruktiv. 

Jeg tror mange som sitter og drikker hver dag egentlig har det vondt inni seg. Det er en eller annen angst de skal dempe. Noe frykt for å være tilstede i livet som de vil ruse seg vekk fra. Fordi det handler om rus faktisk. Alkohol er et rusmiddel. Smak litt på den setningen og reflekter over ordet "rusmisbruker". Er du en rusmisbruker? Eller en rusbruker? Hva er misbruk? Hvis vi er ærlige med oss selv kommer "misbruk" som begrep ganske fort frem i pannebrasken hvis man sitter og ruser seg hver dag

Jeg tror mange mennesker har en destruktiv side i seg som de får frem gjennom alkoholen. Enten det er en følelse av å gi et stort fuck-you til livet, eller det er et forsøk på å sløve seg fra å akseptere å leve i virkeligheten og kjenne på alle forpliktelser og alvor. Uansett årsak er alkoholen en trøst, en utvei, et tidsfordriv, eller andre måter å unnslippe noe på. Å sitte å drikke alene er den totale falitterklæring. Da har du tapt. Da er det ingen fest, ingen unnskyldning, kun deg selv å skylde på. Og mange er svake. 

Anonymkode: 3b588...581

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er opptatt av helse og er tilnærmet totalt avholds. 

Hvis man er opptatt av trening og helse drikker man ingenting eller veldig lite. Personlig vil jeg ha en partner som har like god helse som meg (og jeg har bedre helse og kosthold enn sikkert 70% av befolkningen).

Jeg stiller høye krav til meg selv og til min partner. Det handler om å leve livet med høyest mulig kvalitet og glede innenfor den tiden vi får i livet. Vi vet ikke hvor lenge vi skal leve. Alle kan dø i morgen. I mitt hode finnes det da to veier å gå. Enten å maksimere alle potensialer du har, på utdanning, helse, reising, opplevelser, berikelse, jobb, vennskap og familie. Eller gi opp og være destruktiv. Jeg kunne gått begge veier tror jeg, men jeg valgte å være konstruktiv. 

Jeg tror mange som sitter og drikker hver dag egentlig har det vondt inni seg. Det er en eller annen angst de skal dempe. Noe frykt for å være tilstede i livet som de vil ruse seg vekk fra. Fordi det handler om rus faktisk. Alkohol er et rusmiddel. Smak litt på den setningen og reflekter over ordet "rusmisbruker". Er du en rusmisbruker? Eller en rusbruker? Hva er misbruk? Hvis vi er ærlige med oss selv kommer "misbruk" som begrep ganske fort frem i pannebrasken hvis man sitter og ruser seg hver dag

Jeg tror mange mennesker har en destruktiv side i seg som de får frem gjennom alkoholen. Enten det er en følelse av å gi et stort fuck-you til livet, eller det er et forsøk på å sløve seg fra å akseptere å leve i virkeligheten og kjenne på alle forpliktelser og alvor. Uansett årsak er alkoholen en trøst, en utvei, et tidsfordriv, eller andre måter å unnslippe noe på. Å sitte å drikke alene er den totale falitterklæring. Da har du tapt. Da er det ingen fest, ingen unnskyldning, kun deg selv å skylde på. Og mange er svake. 

Det var mengder av bullshit i innlegget ditt, men det som er relevant for innlegget til TS: En fullvoksen mann får minimal "rus" av to øl i løpet av en kveld, så med mindre mannen til TS er 1,60 og 50 kg eller styrter begge ølene på fem minutter er dette en ikke-sak. 

Anonymkode: 7775c...f4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da har du enten misforstått dem, eller så er helserådene skrevet av en idiot. Seks øl fordelt over seks dager er ikke mer usunt enn en sixpack drukket på én fest.

Det jeg skrev er dokumentert flere steder/studier, og har f. eks. blitt postet på NHI her:
https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkohol-risikosoner/

"

Fem råd for alkoholkonsum

• Unngå
    • Mer enn 6 AE for menn, eller mer enn 4 AE for kvinner per dag
    • Mer enn 3 drikkedager per uke
    • Mer enn 2 drikkedager på rad
    • Å drikke i bakrus
    • Å drikke når du er gravid

"

Det er faktisk ikke helt uproblematisk å ha alkohol i blodet veldig ofte, type 4-5 ganger i uka. Selv om alkoholmengden er lav etter en øl, så må lever og andre organer jobbe for å bli kvitt alkoholen. 

Men for all del, folk må jo velge selv. Jeg ville hvert fall ikke følt det som komfortabelt å drikke 4-5 ganger i uka over tid, og det er heller ikke et ønske jeg har hos partner. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg skrev er dokumentert flere steder/studier, og har f. eks. blitt postet på NHI her:
https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkohol-risikosoner/

Ok, da er det deg altså. Artikkelen du linker til understøtter ikke det du sier, impliserer det motsatte, og tar ikke opp den konkrete påstanden (at 6 øl fordelt på 6 dager er farligere enn 6 øl drukket på 1 dag).

AnonymBruker
Skrevet

Øl er nydelig på varme sommerkvelder. 2 øl er da ikke all verden :)

Anonymkode: 04087...c3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er halvveis alkiser hele gjengen jo. Hvem i helvete spør en idiot om råd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...