Gå til innhold

Saxenda, hvordan gå fram?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har fått saxenda, hvordan gikk dere fram? Hva spurte dere lege om? Hva var prøvd først? 

Anonymkode: 62630...ccc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

🏻

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ba om henvisning til overvektsklinikken på Haukeland. Fikk da hos legen der, som søkte og på blå resept. Fikk avslag på refusjon, da min bmi er 35. Men har betalt selv. Har gått ned 3kg på 14 dager no. Ingen bivirkninger 

Anonymkode: 66e76...acb

AnonymBruker
Skrevet

Man skal vel helst ha prøvd Mysimba først - hvis man ikke har en helsetilstand som gjør at man ikke kan bruke Mysimba,  Ihvertfall for å få den på blå resept.

Jeg antar at man går fram på samme måte som for Mysimba, bestiller en legetime for å få resept. Vær klar over at du må på vekta hos legen.

Jeg er i et løp på overvektsklinikk, så legen vet jo om min overvekt. Fikk resept på Mysimba her om dagen og tok min første pille idag. 

Anonymkode: 2d23a...b1f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har BMI på 42, bare spurte legen om hva han tenkte om å kunne prøve mysimba eller saxenda. Han sa han var positiv til det, men at han ville sette seg litt inn i det og så kontakte meg. To dager senere sa han at han ville søke saxenda for meg, og argumentere med at jeg har hatt panikkangst tidligere (som kan bli verre av mysimba). Fikk svar dagen etter og startet for fire dager siden. Ingen bivirkninger til nå, og syns jeg merker en forskjell i metthetsfølelse og mindre sult. 

Anonymkode: 296ac...fa9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man skal vel helst ha prøvd Mysimba først - hvis man ikke har en helsetilstand som gjør at man ikke kan bruke Mysimba,  Ihvertfall for å få den på blå resept.

Jeg antar at man går fram på samme måte som for Mysimba, bestiller en legetime for å få resept. Vær klar over at du må på vekta hos legen.

Jeg er i et løp på overvektsklinikk, så legen vet jo om min overvekt. Fikk resept på Mysimba her om dagen og tok min første pille idag. 

Ja har vært på overvektsklinikken 2 ganger, men pga helsa sliter jeg med å følge opp avtalene det. Har en bmi på 39.4, og har allerede prøvd og gå lenge ned i vekt. Men sult følelsen og matinntaket mitt er veldig ekstremt. Kan ikke ha my simba pga helse heller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja har vært på overvektsklinikken 2 ganger, men pga helsa sliter jeg med å følge opp avtalene det. Har en bmi på 39.4, og har allerede prøvd og gå lenge ned i vekt. Men sult følelsen og matinntaket mitt er veldig ekstremt. Kan ikke ha my simba pga helse heller. 

Bestill en time hos fastlegen din. Jeg gruet veldig for å nevne Mysimba, og trodde legen ville være negativ da jeg har depresjon og angst, men hen var veldig positiv og sa at vi prøver. Men hvis jeg får bivirkninger så skal jeg ikke prøve ut så lenge før jeg tar kontakt med legen og det blir søkt om Saxenda. 

Din lege vet jo om din helsetilstand, så du skal ikke være redd for å be om resept på Saxenda. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bestill en time hos fastlegen din. Jeg gruet veldig for å nevne Mysimba, og trodde legen ville være negativ da jeg har depresjon og angst, men hen var veldig positiv og sa at vi prøver. Men hvis jeg får bivirkninger så skal jeg ikke prøve ut så lenge før jeg tar kontakt med legen og det blir søkt om Saxenda. 

Din lege vet jo om din helsetilstand, så du skal ikke være redd for å be om resept på Saxenda. 

Okei, takk ❤️ Ja syntes det er så utrolig skummelt og spørre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser den, jeg synes også det var ubehagelig å spørre om Mysimba (er jo noe annet, men det handler om det samme). Men det gikk veldig fint!

Anonymkode: 6d854...47a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skjønner jeg. Man går å gruer seg, og når man kommer til legen så erfarer man at det ikke var noe  grue seg for. Kjenner til den ;D 

Kan du bestille time elektronisk? Hvis det, så gjør det nå. Så skriver du Saxenda på årsak til timen. Da er du ett skritt nærmere. Også vet jo legen hva du er der for :) Ikke farlig i det hele tatt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det skjønner jeg. Man går å gruer seg, og når man kommer til legen så erfarer man at det ikke var noe  grue seg for. Kjenner til den ;D 

Kan du bestille time elektronisk? Hvis det, så gjør det nå. Så skriver du Saxenda på årsak til timen. Da er du ett skritt nærmere. Også vet jo legen hva du er der for :) Ikke farlig i det hele tatt. 

Ja, da var det gjort😳 Wææææ...  Har hatt litt dårlige fastlege erfaringer før, så tar litt tid og føle seg trygg på fastlegen 😅 Men krysser fingrene for at det går helt fint 🤞🏻😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vær klar over at du ikke kan få godkjent blå resept på Saxenda med en BMI under 40 med mindre du har en tilleggslidelse av typen diabetes eller høyt blodtrykk. 

Anonymkode: 98e52...caa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, da var det gjort😳 Wææææ...  Har hatt litt dårlige fastlege erfaringer før, så tar litt tid og føle seg trygg på fastlegen 😅 Men krysser fingrene for at det går helt fint 🤞🏻😅

Så bra 👍 Klapp på skulderen til deg :) Dette går nok helt fint skal du se. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vær klar over at du ikke kan få godkjent blå resept på Saxenda med en BMI under 40 med mindre du har en tilleggslidelse av typen diabetes eller høyt blodtrykk. 

Anonymkode: 98e52...caa

Dette har nok både ts og fastlegen oversikt over :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...