AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Jeg var hos legen i beg, av april for div. blodprøver. Kolestrol var for høyt og jeg fikk medisiner for dette samt at jeg har skjerpet kostholdet. Verdien har jo gått veldig raskt ned ? S-kolestrol fra 7,4 til 4,9 ref.omr 3,9 - 7,8 S-hdl fra ,5 til 1,4 ref,omr 1.0 - 2,7 s-ldl fra6,3 til 3,4 ref.omr 2,0 - 5,3 Er jo spes, den siste jeg lurer på. Det er jo den jeg trodde hadde sammenheng med kosthold - men viker medisiner så bra på den også ? Nå er jo alle innenfor normalen så de gikk jo veldig raskt ned - ca. 2 mnd. Ps. jeg er bare nysgjerrig - er under oppfølging hos legen og verdiene er jo også på vei ned, så her tar jeg i mot alle kommentarer. Her har jo legen rett men han sier jeg må gå på medisiner resten av livet - har ikke så lyst til det. Alderen min er passert 50. Anonymkode: 1ac45...e08
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 Heldig du som får kolesterol-medisin! Jeg har omtrent samme verdier og alder men får ikke medisin.... Anonymkode: d2f11...79e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 Det er mulig en av prøvene er blitt påvirket av visse ting som f.eks medikamenter, f.eks om du har tatt en kortisonkur eller bruker betablokkere, alkoholinntak kvelden før testen, innflammasjon eller infeksjon eller en menneskelig svikt under enten prøvetaking eller analyse. Jeg anbefaler deg derfor å ta opp hva legen din tenker om mulighetene for at det er feilmåling, og om du skal ta bare en kontrolltest eller om du skal gå uten medisinene en stund for å se hva som skjer. Anonymkode: 19ca5...d1a
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg anbefaler deg derfor å ta opp hva legen din tenker om mulighetene for at det er feilmåling, og om du skal ta bare en kontrolltest eller om du skal gå uten medisinene en stund for å se hva som skjer. Anonymkode: 19ca5...d1a Jeg spurte jo i legetimen før res. av siste prøve kom om jeg skulle slutte med medisiner om verdier gikk ned - var da han svarte at jeg sanns. skulle gå på de resten av livet. Skulle være svake da med lite bivirkninger - men jeg vil jo helst ta minst mulig medisiner så jeg får nok sjekke med han . Ikke noe spes. som skulle påvirke res. - ingen alkohol eller annet og hadde ikke spist før noen av prøvene - men kan jo selvsagt være litt forskjellige utgangspunkter allikevel eller noe som gjør at de kan variere litt, Til deg første som svarte så er de jo rart at du ikke får medisiner om du selv ile ha det , men jeg trodde jo også at S-LDL verdier påvirkes av kosthold slik at man kan styre det litt selv. Jeg spiser ikke veldig usunt men har nok definitivt litt å gå på der. Men om du spiser sunt så hadde jeg jo da mast litt mer på legen . Jeg håper jo hvertfall at du blir fulgt opp. Kanskje vi kan bytte 🙂 Legen sjekket blodårer i halsen med ultralyd som så fine ut og jeg har ikke noe spes. i famiien - så jeg skal vel i utgangspunktet ikke dit igjen før om 1 år. Anonymkode: 1ac45...e08
Dina87 Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 Har 10 i kolesterol jeg 🙈 Men har det familiære (Elverum- syndromet).
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 For en fantastisk nedgang! Ofte må man stå på kolesterolmedisiner livet ut, og hvorfor stoppe når det er så mye bedre ? Har du mange birvirkninger? Bedre kolesterolnivå er i stor grad forebyggende for hjerte og karsykdommer!:-) Anonymkode: 910b7...9d0
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): For en fantastisk nedgang! Ofte må man stå på kolesterolmedisiner livet ut, og hvorfor stoppe når det er så mye bedre ? Har du mange birvirkninger? Bedre kolesterolnivå er i stor grad forebyggende for hjerte og karsykdommer!:-) Anonymkode: 910b7...9d0 Den var jo så bra at jeg nesten blir litt mistenksom - men såklart fornøyd. Har ikke merket noen spes. bivirkninger egentlig, Er vel kanskje det legen tenker at det er forbyggende - men usikker på om han trodde jeg hadde mye hjertesykdom i familien - det har jeg ikke , det ble oppklart på slutten av timen . Det er jo en grunn til at man tar medisiner for å forbygge. Anonymkode: 1ac45...e08
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #8 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Den var jo så bra at jeg nesten blir litt mistenksom - men såklart fornøyd. Har ikke merket noen spes. bivirkninger egentlig, Er vel kanskje det legen tenker at det er forbyggende - men usikker på om han trodde jeg hadde mye hjertesykdom i familien - det har jeg ikke , det ble oppklart på slutten av timen . Det er jo en grunn til at man tar medisiner for å forbygge. Anonymkode: 1ac45...e08 Fastleger bruker i dag en kalkulator som regner ut den totale risiko for hjerte og karsykdommer, så dersom den er høy begynner man gjerne på medisin, eller om man har total kolesterol over 7 eller ldl over 5. høres ut som du har en oppegående fastlege som faktisk følger retningslinjene om å forebygge Anonymkode: 910b7...9d0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 Synes det var rart du ble satt rett på kolesterolsenkende uten først å gjøre kostholdsendringer. Tenker du neppe må stå på kolesterolsenkende fast dersom kostholdet endres og gir gode resultater. Merkelig i grunn. Anonymkode: cd3ed...8cf
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Synes det var rart du ble satt rett på kolesterolsenkende uten først å gjøre kostholdsendringer. Tenker du neppe må stå på kolesterolsenkende fast dersom kostholdet endres og gir gode resultater. Merkelig i grunn. Anonymkode: cd3ed...8cf Med så høye verdier er det jo helt riktig at det ble satt på direkte medisinering. De aller færreste klarer å redusere kolesterolet så mye med kostendringer, iallefall ikke over tid. Totalkolesterol over 7 og ldl over 5 er ganske høye verdier og da gir man ikke tid til livsstilsendring, da skal man starte rett på medisiner. Anonymkode: 910b7...9d0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 Det er jo forøvrig litt rart at blodprøver tas etter timen , de burde jo være klare til timen ? nå var jo timen satt av til ultralydundersøkelse da. Hadde man visst resultatene kunne man jo hatt en mer diskusjon hva som skjer videre. MEN kan jo være at legen tar prøven bevisst etterpå for å unngå kverulerende pasienter ...... 😛 Jeg spurte vel om det om jeg kunne prøve å spise den ned før jeg begynte på medisinene men fikk da til svar at den var litt for høy til det. Jeg er vel kanskje litt for skeptisk/redd for å ta medisiner - men igjen , stoler absolutt på at legen vet best så da får jeg "syte" litt her heller. Takk til dere som svarer Anonymkode: 1ac45...e08
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå