Gå til innhold

Samboer til barneforelder.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, glem det. Jeg spør noen som har peiling.

Anonymkode: 3974e...07e

Rent juridiske ting du lurer på kan du kanskje få bedre svar på under forumet "Forbruker, jus og økonomi" 😉 

Anonymkode: 20ef4...196

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tviler på at det er noen lov om dette. Jeg som bonusmamma har feks vært på foreldremøte, tatt en foreldresamtale og tatt med bonusbarnet til legen uten at mor eller far har måttet gi fullmakt. Dog har jeg måttet ha fullmakt for å få utlevert informasjon om bonusbarnet fra feks lege (bonusbarnet er veldig syk og dermed er det naturlig at jeg får informasjon om sykdomsforløpet dersom det er jeg som er der). 
Men skjønner det godt og det tok lang tid før jeg i det hele tatt ville hente i barnehagen (10 år siden nå). Vi hadde vel bodd sammen i 2 år for barnemor sa til meg at hun anså meg som en omsorgsperson i barnets liv og ville at jeg skulle delta så mye som jeg ville. Ville aldri tråkket over en slik grense selv om barnet har bodd 50/50 siden hun var 4 år, jeg skal være invitert av BEGGE foreldre. 

Ts, du gir litt lite info i hovedinnlegget ditt, men dersom det er en rutinekontroll ville jeg ringt helsestasjonen og spurt om dere feks kunne hatt en time hver. Pga covid er det vel heller ikke lov med flere? Jeg bor i Oslo, men yngste på 4 skal på kontroll nå og får kun ha med en forelder. Er skilt vennepar av oss får ha med begge foreldre. 

Anonymkode: 3bc2f...774

Takk for svar. Jeg har lyst at bare jeg og samboer skal gå i begynnelsen. I det fire første leveår så var det jeg som hadde barnet nesten hele tiden. Det var lite interesse for å delta. Nå er interessen veldig til stedet. Og det er bra. Men jeg vil ikke ha med samboer til ex på de eventuelle første samtaler. Da blir det enten hver for oss eller sammen. Jeg er glad for samboeren engasjerer seg, men noe steder syns jeg det tråkkes over. det betyr ikke at jeg ikke involverer, men av og til trenger jeg space. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for svar. Jeg har lyst at bare jeg og samboer skal gå i begynnelsen. I det fire første leveår så var det jeg som hadde barnet nesten hele tiden. Det var lite interesse for å delta. Nå er interessen veldig til stedet. Og det er bra. Men jeg vil ikke ha med samboer til ex på de eventuelle første samtaler. Da blir det enten hver for oss eller sammen. Jeg er glad for samboeren engasjerer seg, men noe steder syns jeg det tråkkes over. det betyr ikke at jeg ikke involverer, men av og til trenger jeg space. 

Det er veldig forståelig TS. Og jeg som bonusmamma ville aldri tatt det som en selvfølge å bli inkludert i noe som omhandlet barnet dersom det ikke påvirket hvordan jeg kunne feks bedre en situasjon, og man trenger uansett ikke å være med på en samtale for det, det kan barnefar informere om. 

Har han sagt noe om hvorfor hun absolutt må være med?

Håper dette ordner seg for deg❤️ Det er uansett litt vondt å være forelder «alene», ingen å dele alle store gleder og sorger med. Sender deg en stor klem. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er avhengig av hvilken plass denne samboeren har i barnets liv. Jeg er som stemor involvert i det meste rundt barnet, men barnet bor fast hos oss. Uansett tenker jeg at det er nyttig for alle som fungerer som omsorgspersoner å få informasjon fra barnet, og er man tett på, kan man også ha viktige perspektiver å bidra med. Samtidig skal man være forsiktig med å tråkke inn på det som er foreldres territorium, spesielt om de ikke er klare for dette.

Anonymkode: d57f3...3cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er veldig forståelig TS. Og jeg som bonusmamma ville aldri tatt det som en selvfølge å bli inkludert i noe som omhandlet barnet dersom det ikke påvirket hvordan jeg kunne feks bedre en situasjon, og man trenger uansett ikke å være med på en samtale for det, det kan barnefar informere om. 

Har han sagt noe om hvorfor hun absolutt må være med?

Håper dette ordner seg for deg❤️ Det er uansett litt vondt å være forelder «alene», ingen å dele alle store gleder og sorger med. Sender deg en stor klem. 

Tusen takk💖

AnonymBruker
Skrevet

Så din samboer er greit, men ikke fars sin? Du ser problemet der ikkesant? 

Og du prater om de første samtalene, i begynnelsen og sånt. Det er da tydeligvis ikke helsestasjon det gjelder. Er det snakk om barnevernet? 

Anonymkode: d918b...5fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så din samboer er greit, men ikke fars sin? Du ser problemet der ikkesant? 

Og du prater om de første samtalene, i begynnelsen og sånt. Det er da tydeligvis ikke helsestasjon det gjelder. Er det snakk om barnevernet? 

Jeg skrev feil. Barnefar. Barnevernet? Les innlegg før du begynner å fråde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skrev feil. Barnefar. Barnevernet? Les innlegg før du begynner å fråde.

Jeg har lest innleggene du har skrevet. Derfor jeg har fått med meg at det ikke er snakk om helsestasjonen. Og ut i fra det du har skrevet var barnevernet en av mulighetene som var igjen og kunne passe, Det har ingenting med fråding å gjøre. Du virker derimot vanskelig å samarbeide med.

Det er lettere for folk å komme med en mening som kanskje bedre passer situasjonen om du sier hva det faktisk gjelder 

• Liker 3
Skrevet

Dersom dere har delt foreldrerett, hvilket jeg regner med at dere har ettersom dere begge har kontakt med offentlige instanser, så har han juridisk rett til å ta med seg sin partner. Det holder med samtykke fra én av barnets foreldre, ergo er det nok at han synes dette er greit. På samme måte kunne du også tatt med deg en ny kjæreste, og det holder at du synes det er greit. 

Hva du synes er greit, eller hva andre mener, er en annen sak. Du kan selvsagt ta det opp med ham at du synes det er ugreit, men utover det er det ikke stort du kan gjøre. Det høres ut som det beste for dere er å dra hver for dere, som dere er inne på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber som lærer, og jeg må ha samtykke fra den andre forelderen om ny partner skal ha informasjon om barnet. 

Anonymkode: 1e5cf...1f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da vi skulle i slik samtale måtte jeg godkjenne at samboer fikk bli med. Hadde jeg sagt nei hadde hun da måtte ha gått ut  av rommet. 

Jeg liker henne godt å synes det er fint hun engasjer seg så jeg sa ja. 

Men er ikke alltid det funker, så selv om det var rett for  oss er det ikke nødvendigvis det for dere. 

Anonymkode: a5d95...3f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da vi skulle i slik samtale måtte jeg godkjenne at samboer fikk bli med. Hadde jeg sagt nei hadde hun da måtte ha gått ut  av rommet. 

Men er ikke alltid det funker, så selv om det var rett for  oss er det ikke nødvendigvis det for dere. 

*at hans samboer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (1 time siden):

Dersom dere har delt foreldrerett, hvilket jeg regner med at dere har ettersom dere begge har kontakt med offentlige instanser, så har han juridisk rett til å ta med seg sin partner. Det holder med samtykke fra én av barnets foreldre, ergo er det nok at han synes dette er greit. På samme måte kunne du også tatt med deg en ny kjæreste, og det holder at du synes det er greit. 

Hva du synes er greit, eller hva andre mener, er en annen sak. Du kan selvsagt ta det opp med ham at du synes det er ugreit, men utover det er det ikke stort du kan gjøre. Det høres ut som det beste for dere er å dra hver for dere, som dere er inne på.

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jobber som lærer, og jeg må ha samtykke fra den andre forelderen om ny partner skal ha informasjon om barnet. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Takk dere for informerende svar👍

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet

Juridisk trenger du ikke det, så lenge de begge har foreldrerett. Det er mulig skolen har satt opp noen egne regler for å unngå konflikter, eller for å være på den sikre siden dersom dere ikke vet situasjonen med foreldrerett.

Dersom den ene forelderen nektet samtykke, hadde den andre likevel kunne trumfet gjennom. Det er bare sjelden slike ting går så langt, og det er ikke en typisk konflikt man går rettens vei med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (28 minutter siden):

Juridisk trenger du ikke det, så lenge de begge har foreldrerett. Det er mulig skolen har satt opp noen egne regler for å unngå konflikter, eller for å være på den sikre siden dersom dere ikke vet situasjonen med foreldrerett.

Dersom den ene forelderen nektet samtykke, hadde den andre likevel kunne trumfet gjennom. Det er bare sjelden slike ting går så langt, og det er ikke en typisk konflikt man går rettens vei med.

Vil det ikke bli brudd på taushetsplikten om ikke begge foreldrene godkjenner at lærer er fritatt taushetsplikten? Jeg trodde det var nettopp slike ting begge foreldrene måtte signere på. Feks på tillatelse til å dele bilder må begge signere om det er delt foreldreansvar, en godkjenning er ikke nok. Samme med alt innen helse av vaksiner etc. 

Jeg ser flere av dere skriver at "når vi skulle på slik samtale", og svarer deretter, jeg skjønner virkelig ikke hva slags samtaler dere mener jeg, har tre barn, men den yngste er ganske liten. Er dette noe nytt? Er det helsestasjonen som kaller inn? Hvor gammelt er da barnet når det skjer? Og er det utenfor de vanlige kontrollene?

Anonymkode: 68411...391

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...