AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Hei Hvordan er egentlig regler for at bonusfar/mor kan være med på samtaler i ulike instanser angående barnet? Min ex vil ta med samboer i samtale angående barnet på familiesenter/familiehelsestasjon. Først ville samboer at alle tre skulle gå sammen, men jeg vil bare at vi foreldrene skal. jeg er ikke interessert i en tredjeperson der. Da vil ex gå alene med samboer. Og jeg kommer til å gå alene, helt greit det. Det er uansett jeg som alltid har ordnet opp i ting angående barnet. Vi har et helt greit forhold og dette er ikke noe jeg gjør for å være vanskelig. Men akkurat her syns jeg det er mor og far og ingen andre som skal ha samtaler angående barnet, Men er det egentlig lov å ta med ny samboer uten samtykke fra den andre forelderen først? Anonymkode: 3974e...07e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 Kommer an på greia. Jeg var på en slik samtale for å få helt nødvendig veiledning i hvordan håndtere en adferdsdiagnose og hjelpe barnet unngå vold. Skjønner ikke hvorfor noe sånt f eks er feil? Anonymkode: a7c10...936 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommer an på greia. Jeg var på en slik samtale for å få helt nødvendig veiledning i hvordan håndtere en adferdsdiagnose og hjelpe barnet unngå vold. Skjønner ikke hvorfor noe sånt f eks er feil? Anonymkode: a7c10...936 Det er ikke adferdsdiagnose eller noe diagnose. Jeg lurte bare på rettigheter. Anonymkode: 3974e...07e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 For å svare på spørsmålet ditt: Ja, det er lov å ta med samboeren til den ene forelderen uten samtykke fra den andre.0 Anonymkode: a1d5b...152 7
Nymerïa Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 Jeg kan ikke tenke meg at det finnes noen lov som forbyr å ta med den man vil på helsestasjonen. Men jeg tenker som deg, jeg hadde ikke ønsket å hatt med fars nye samboer på helsestasjonsamtale hvis jeg var i den situasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 En helt standard samtale om måling og veiing av barnet skjønner jeg ikke hva stemor skal på. Har du spurt om grunnen? Trenger hun hjelp eller veiledning på noe? Anonymkode: a7c10...936 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 Nei, glem det. Jeg spør noen som har peiling. Anonymkode: 3974e...07e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #8 Skrevet 3. juni 2021 Det er helt sikkert lov, men jeg forstår ikke hva en ny kjæreste har der å gjøre. Med mindre det omhandler en ev. ny kjæreste. Anonymkode: 15f54...15e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #9 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, glem det. Jeg spør noen som har peiling. Anonymkode: 3974e...07e Haha du spør noen som gir deg svaret du vil ha? Det finnes ingen lov eller forskrift som forbyr far å ta med samboer. Høres ut som han vil det beste for samarbeidet og du slår deg vrang. Anonymkode: 554ff...489 14
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #10 Skrevet 3. juni 2021 Kommer helt an på situasjonen, å hvor lenge de har vært sammen. Er samboeren mye inkludert ellers i hverdagen f.eks. Anonymkode: c3a87...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er helt sikkert lov, men jeg forstår ikke hva en ny kjæreste har der å gjøre. Med mindre det omhandler en ev. ny kjæreste. Anonymkode: 15f54...15e En ny kjæreste har selvsagt ingenting der å gjøre. Derimot en stemor som kanskje bor sammen med barnet annenhver uke, kjenner barnet godt, har en nær og god relasjon til det, kanskje er alene med det deler av tiden mens far jobber, trener etc, kan fint ha noe der å gjøre. Anonymkode: 6c252...ab9 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #12 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er helt sikkert lov, men jeg forstår ikke hva en ny kjæreste har der å gjøre. Med mindre det omhandler en ev. ny kjæreste. Anonymkode: 15f54...15e Samboer ---bor også sammen med det omtalte barnet når det er hos far. Anonymkode: b5f42...877 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #13 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, glem det. Jeg spør noen som har peiling. Anonymkode: 3974e...07e Får du ikke svaret du vil ha....? 😏 Anonymkode: b5f42...877 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #14 Skrevet 3. juni 2021 Jeg forstår at det kan virke litt sårt at far ønsker å ha med samboeren sin, og at mor gjerne kan føle at stemor prøver å «ta hennes plass» selv om det ikke nødvendigvis stemmer. Samtidig ser jeg også fordeler med at stemor er med på disse møtene dersom hun bor sammen med barnet 50% av tiden, og er en viktig omsorgsperson i barnets liv. Anonymkode: c129a...276 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #15 Skrevet 3. juni 2021 Tenker at stemor vil involerer seg og være til stede. Hvis dette er negativt for deg TS burde du heller ta deg en tenkepause 🤦♀️ Anonymkode: d8a13...da9 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #16 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En ny kjæreste har selvsagt ingenting der å gjøre. Derimot en stemor som kanskje bor sammen med barnet annenhver uke, kjenner barnet godt, har en nær og god relasjon til det, kanskje er alene med det deler av tiden mens far jobber, trener etc, kan fint ha noe der å gjøre. Anonymkode: 6c252...ab9 Ok takk for konstruktivt svar👍 Anonymkode: 3974e...07e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #17 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg forstår at det kan virke litt sårt at far ønsker å ha med samboeren sin, og at mor gjerne kan føle at stemor prøver å «ta hennes plass» selv om det ikke nødvendigvis stemmer. Samtidig ser jeg også fordeler med at stemor er med på disse møtene dersom hun bor sammen med barnet 50% av tiden, og er en viktig omsorgsperson i barnets liv. Anonymkode: c129a...276 Takk for fornuftig svar👍 Anonymkode: 3974e...07e 1
Chantielle Skrevet 3. juni 2021 #18 Skrevet 3. juni 2021 Tråden er ryddet for brukerdebatt,avsporing,samt svar til dette. Chantielle mod.
Ulven Skrevet 3. juni 2021 #19 Skrevet 3. juni 2021 Jeg antar at eksen din har foreldreansvar? Isåfall kan du nok ikke nekte han å ta med sin nye samboer. At samboeren til eksen din synes det er greit å være med når hun vet at dette innebærer at foreldrene får to separate møter, vitner om at hun har misforstått sin rolle som stemor. Steforeldre kan absolutt være viktige og også en ressurs for barnet, men de bør forstå at slike møter er forbeholdt barnets biologiske foreldre. 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #20 Skrevet 3. juni 2021 Tviler på at det er noen lov om dette. Jeg som bonusmamma har feks vært på foreldremøte, tatt en foreldresamtale og tatt med bonusbarnet til legen uten at mor eller far har måttet gi fullmakt. Dog har jeg måttet ha fullmakt for å få utlevert informasjon om bonusbarnet fra feks lege (bonusbarnet er veldig syk og dermed er det naturlig at jeg får informasjon om sykdomsforløpet dersom det er jeg som er der). Men skjønner det godt og det tok lang tid før jeg i det hele tatt ville hente i barnehagen (10 år siden nå). Vi hadde vel bodd sammen i 2 år for barnemor sa til meg at hun anså meg som en omsorgsperson i barnets liv og ville at jeg skulle delta så mye som jeg ville. Ville aldri tråkket over en slik grense selv om barnet har bodd 50/50 siden hun var 4 år, jeg skal være invitert av BEGGE foreldre. Ts, du gir litt lite info i hovedinnlegget ditt, men dersom det er en rutinekontroll ville jeg ringt helsestasjonen og spurt om dere feks kunne hatt en time hver. Pga covid er det vel heller ikke lov med flere? Jeg bor i Oslo, men yngste på 4 skal på kontroll nå og får kun ha med en forelder. Er skilt vennepar av oss får ha med begge foreldre. Anonymkode: 3bc2f...774 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå