Gå til innhold

Hvordan bli kvitt katta?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan håndtere ukjent katt som bare har begynt å benytte seg av åpen terrassedør til å forsyne seg av matskåla til min egen katt? I det siste har den bare oppført seg mer og mer som om den bor her? Å beholde er ikke aktuelt da de to kattene ikke går overens.

Den dukka plutselig opp en dag og har ikke blitt mata med vilje, men har tilbudt den vann i sommervarmen.

Anonymkode: bca2c...3dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vannpistol.

Anonymkode: adb98...119

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå pustet jeg lettet ut. Som kattemor ble jeg litt redd for den overskriften. Ta matskålene inn en periode. Den stikker når den ikke får mat. 

Anonymkode: 0032e...683

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå pustet jeg lettet ut. Som kattemor ble jeg litt redd for den overskriften. Ta matskålene inn en periode. Den stikker når den ikke får mat. 

Anonymkode: 0032e...683

Ut i fra hvor tynn og ustelt den er så er jeg ikke helt overbevist om at den faktisk har en eier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dyrebrskyttelsen bør i så fall kontaktes, dersom du etterlyser eiertomt ingen melder seg.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dyrebrskyttelsen bør i så fall kontaktes, dersom du etterlyser eiertomt ingen melder seg.

Har etterlyst en eventuell eier både på dyrebar og i ei lokal fb-gruppe. Ingen som har meldt seg enda.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ut i fra hvor tynn og ustelt den er så er jeg ikke helt overbevist om at den faktisk har en eier.

Da blir det en annen sak. Ta kontakt med en dyrevernsorganisasjon, så kan de ta den inn og omplassere den. Da blir du garantert kvitt den og en god gjerning er det også!

Anonymkode: 64c41...215

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov. 

Perelandra, mod. 

• Liker 1
Gjest malifika
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I en slik forfatning som du beskriver her så hadde jeg tatt vare på den til jeg fant noen andre. Hadde den ikke gått overens med min katt så hadde jeg funnet en måte å holde de adskilt på. Jeg syntes det er empatiløst å fokusere på hvordan man skal bli kvitt et dyr i nød.

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer, nå har du en ny katt i kosten. Vi har hatt nabokatter rekende inn og ut her i ti år, så den blir du ikke kvitt hvis du ikke skalker alle luker. Så lenge de vet at det er mat å få, så kommer de tilbake.

Anonymkode: 824a8...20b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dyrebeskyttelsen. Visst den ser ut som den er i dårlig forfatning så kan du banne på at den er det, det er nok enda verre enn du tror og den burde nok hatt sjekk hos veterinær. Hold den i nærheten ved å sette ut vann og mat mens su kontakter en organisasjon så kommer de forhåpentligvis med bur. Hadde det vært en nabokatt ville jeg rådet deg til å skaffe deg sureflap med id brikke, men nå når du mistenker at katten er syk og eierløs så har du hjelpeplikt så da må du passe på at katten blir tatt hånd om.

Anonymkode: ebae5...442

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/nar_dyr_lider/hva_skal_du_gjore_naar_du_kommer_over_et_skadet_dyr.7838

Man kan faktisk få bot/bli straffet om man ikkw hjelper et dyr i nød, og om man gir jevnlig mat/vann/opphold til katt over en lengre periode så blir man faktisk regnet som ansvarlig for katten om du vil eller ikke. 

Men organisasjonene pleier å være meget behjelpelig ☺️

Anonymkode: ebae5...442

• Liker 7
Skrevet

Som mange andre nevner så kan du få hjelp av dyrevernsorganisasjoner. Men belag deg på å måtte stille opp som (noe ufrivillig) fosterhjem. For nå er kapasiteten sprengt hos de aller fleste. Det du derimot kan få hjelp til, er at de betaler alle utgiftene dine. Veterinær, mat og utstyr. Hvis du kan ha katten og gjøre den klar for ny eier, så er det noe av det beste du kan gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Enig med de fleste her. Dyrebeskyttelsen er veien å gå dersom du finner en syk og eierløs katt. Håper det ordner seg. ❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...