jente960 Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Hei. Jeg sitter å grubler og vurderer å skaffe meg hund, men er veldig usikker. jeg bor alene og går på tur hver dag, så kunne virkelig kost meg med en turvenn. Jeg er vokst opp med hund, så har erfaringer fra før, men grunnen til at jeg tviler litt er fordi jeg synes det er et stort ansvar og jeg aner ikke hvordan det er å ha hund alene. Er det noen som har erfaringer og tips og råd?
venus24 Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Så koselig! En hund kan være verdens beste venn, men du har rett i at det er mye ansvar. Det er mye som er viktig å tenke nøye gjennom. Hvordan ser jobbsituasjonen din ut (hvis du har jobb)? Har du mulighet for hjemmekontor? Kan du ta ut ferie over lengre tid? Skaffer du deg en valp må du være klar over at det de første månedene er MYE jobb, og at hunden ikke kan være noe særlig hjemme alene. Dersom dette ikke fungerer med jobbsituasjonen din ville jeg heller vurdert å skaffe en omplasseringshund som kan være alene mens du er på jobb. Hvilken rase passer for deg? Hva ønsker du deg i en hund? Det er viktig å sette seg nøye inn i de ulike rasene for å finne ut hvilken du burde skaffe deg. Det er enormt stor forskjell på aktivitetsnivået til en pomeranian og en border collie, for å nevne noe. Og selv hvis du velger en rase som ikke krever all verden er det likevel mye jobb. En ting er tur, noe annet er mental stimuli, noe alle hunder må ha hver dag. Har du økonomi til å betale for det hunden trenger av mat, leker, forsikring, veterinærutgifter og utstyr? Har du klarert hundehold med eventuelle huseiere eller borettslag? Er du klar for å kanskje måtte si nei til å dra på den konserten eller den festen eller den reisen, fordi du har en hund hjemme som trenger deg? Er du klar for å karre deg ut i snøværet en tidlig morgen i januar når du har feber fordi hunden må få aktivitet? Det kan også være greit å tenke over nødløsninger siden du skal ha hund alene: hvem passer på hunden hvis det skulle skjedd noe med deg som gjør at du må på sykehus over en lengre periode? På noen måter kan det nok være enklere å ha hund hvis man er flere om ansvaret, f.eks. når hunden er valp og skikkelig slitsom, eller hvis man har influensa og heller vil dø enn å bevege seg utenfor døren. Det hjelper å være to om utgiftene også, selvsagt. Men i en vanlig hverdag tror jeg det går helt fint å ha hund alene. Å skaffe seg hund er en forpliktelse. Men det er også utrolig givende, skikkelig gøy og veldig, veldig trivelig. Jeg anbefaler alle å skaffe seg hund, men først etter å ha tenkt ordentlig igjennom det først. Lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Skrevet 4. juni 2021 Jeg har en valp som jeg er alene om, og har ikke familie i nærheten som kan hjelpe. Må innrømme at det er virkelig beintøft til tider, langt hardere enn jeg trodde, og har lurt på om det var et riktig valg å skaffe seg en hund når jeg er alene. Jeg var forberedt på det fysiske (bor høyt i blokk uten heis så dotreninga vil ta litt tid), men ikke det psykiske presset på å måtte følge så mye med - valpen trenger masse oppmerksomhet og oppfølging. Jeg har en forholdsvis rolig og sosial rase, shih tzu, så for min del ville det ikke gått særlig bra med en enda mer krevende hund. Kan ha hjemmekontor og ha den med på kontoret, dog (hehe) har ferie akkurat nå. Men nå som det begynner å gå seg litt mer til, tror jeg det skal gå bra på sikt. Det beste rådet jeg kan gi er å sørge for å ha et størst mulig nettverk som kan bidra til litt pass og avlastning, særlig i valpetiden. Valpekurs er kjempeviktig, og hvis du må vente litt, ta en time eller to med en privat hundetrener for veiledning, det hjalp meg veldig. Nå begynner det å bli flere gode dager enn dårlige, så håper på det beste. Valpen min er jo nydelig da ❤️ Anonymkode: 420f6...dd3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå