Gå til innhold

Barn i hagen alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når tenker dere at barn er gamle nok til å være ute i en inngjerdet hage alene? Det er en terasseplatting, litt gressplen, en trampoline og et blomsterbed der. Barnet kan selv gå ut og inn. Igjennom verandadør. 

Anonymkode: db718...9dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fra de er 2 eller du kjenner ditt barn godt nok til at du veit at det ikke stikker av eller gjør noe annet med risiko.

Anonymkode: a1c8f...b53

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot mine på 1 og 3 være ute sammen mens jeg lage middag og fulgte med dem gjennom åpent vindu. Var et par eventyr inn i hagen til naboen da, så måtte følge med absolutt hele tiden...

Anonymkode: a67ff...447

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jeg paranoid? Jenta mi på fire får ikke lov. Det er tomannsbolig, inngjerdet, men vi bor i andre etasje, og jeg har ikke oversikt over hele området. 

Anonymkode: 2ae2a...d3d

AnonymBruker
Skrevet

Spørs helt. Lett oversiktlig hage hvor en selv kan se/høre og det ikke er mye trafikk fra rundt 3 år?

Stor hage, unge som ikke hører, lite oversikt osv. Ikke før ungen er 4-5 år.

Alt er egentlig individuelt.

Jeg har naboer som har hatt ungene ute, uten tilsyn i det hele tatt. Fra de var 1 år gamle. Eneste grunnen til at det har gått bra er at alle andre naboer har tatt ansvar.

Har mang en gang sett dem løpe rundt svett fordi ungene har gått inn til en av naboene, men de må ringe på hos alle fordi de vet ikke hvor.

Så om du selv har kontroll og  stoler på barnet så går det nok greit. Om du ikke har kontroll og ungene har ikke snøring på regler, grenser eller kan ikke kommunisere med andre bør du nok la være.

Anonymkode: 55c00...e13

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er jeg paranoid? Jenta mi på fire får ikke lov. Det er tomannsbolig, inngjerdet, men vi bor i andre etasje, og jeg har ikke oversikt over hele området. 

Jeg tenker at det kommer helt an på om du har oversikt eller ikke! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Treåringen får være ute alene om en av oss er i stua eller på kjøkkenet med åpen dør / vindu og kan følge med og høre ham, men da har alltid sko stående så vi kan gå ut om noe skjer. Som regel er han fordypet i pinner eller aquaplay, og da vurderer han ikke en gang å gå noe sted 

Anonymkode: 07115...aff

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man ser/hører barna så tenker jeg rundt 2 år, men da med forutsetning at barnet ikke er av typen som stikker av over gjerder osv. 

Her får toåringen være ute alene på baksiden, der er det platting og skråning oppover. Da har jeg full kontroll hele tiden. 

Når vi flytter så kommer hun til å få løpe ut og inn som hun vil, når vi har fått opp gjerde.

Anonymkode: 065cd...e62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker at det kommer helt an på om du har oversikt eller ikke! 

Har ikke tilstrekkelig oversikt, så dermed føler ejg det blir uforsvarlig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hagen, huset og ungen. Her kunne jeg latt henne (21 mnd) være alene om det ikke var for en trapp fra hagen til fortau/vei, åpent bort hagen langs hele husrekka, og at hun kan løpe rundt huset og ut i gata/falle ned betongtrappa til kjelleren. Hadde det vært inngjerdet hele veien hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Hva er det verste som kan skje? Ville jo hatt et øye/øre med henne. 

Hun får være alene ute på terrassen med lukket grind ved trappa. 

Anonymkode: 27941...5cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra de er 2 eller du kjenner ditt barn godt nok til at du veit at det ikke stikker av eller gjør noe annet med risiko.

Anonymkode: a1c8f...b53

Man kjenner aldri en toåring godt nok. 

Anonymkode: 747c2...bd6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn fikk være ute alene fra noen måneder før hun ble 3 år. Da fulgte jeg med hele tiden, og barnet gikk hovedsakelig frem og tilbake mellom inngangsdøra og terrassedøra, og ropte på meg. Og det var ikke så lange perioder hun var ute alene. Jeg tror at små barn kan vokse veldig på den tilliten de får når de får være ute alene.

Det er hovedsakelig to ting som gjorde at jeg følte det var trygt å la 2-åringen være ute alene. For det første har hun alltid vært super-pliktoppfyllende og opptatt av at alle følger reglene. Hun visste at hun kunne gå til postkassa, ikke lenger, og jeg stolte på henne. For det andre bor vi et rolig område med lite biltrafikk.

Anonymkode: 91782...174

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet

Fra 2-3 år. Kommer jo an på hagen og hvor god sikt man har til hagen. 

Snart femåringen får gå rundt i gata alene nå, på lekeplassene i nærheten osv. 

Skrevet

Om hagen var godt sikret og ikke noe spesielt han kunne skadet seg på, så tenker jeg rundt 2 år. 

Min kar er en klatrer og hopper, som gjerne løper alle veier.. så da måtte hagen vært GODT sikret 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hagen, og barnet. 

Anonymkode: 3814b...c42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke for noen måneder siden, men nå som det er sommer finner barnet mye mer ro i Hagen og løper ikke ut i skogen, så kan være litt alene nå. Men holder oppsikt. 3,5. 

Anonymkode: a467b...5bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kjenner aldri en toåring godt nok. 

Anonymkode: 747c2...bd6

Google betydningen av ordet «eller»

Anonymkode: a467b...5bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på layout på hus og hage og hva foreldrene gjør på imens. Jeg driver fint med prosjekter i stua mens toåringen løper litt inn/ut av døra til hagen, men da med åpen dør og vinduer som gir fullt utsyn, slik at jeg har henne i øyekroken hele tiden. Hagen er også inngjerdet, og det er lett for meg å se om hun i det hele tatt nærmer seg utkanten av hagen. 

Men liker ikke å ha døren åpen hvis jeg er litt frem og tilbake mellom ulike rom. Selv om det skal litt til før hun klarer å klatre over gjerdet så liker jeg ikke å miste oversikten.

Anonymkode: ef4a7...bba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 3-åring får ikke lov alene, han er alt for kreativ, og finner fort på sprell. Men hvis broren/andre barn er der så går det fint. Da følger jeg litt med fra vinduet/åpen dør. 

Anonymkode: 2966f...ba8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke oversikt over hele hagen fra inne i huset, barnet er 4 år. Da jeg sa det til venninnen min fikk hun hakeslipp😱 jeg trodde det var normalt jeg. Jeg ser ikke blant annet trampolinen fra inni huset, men alt er inngjerdet og han kommer seg ingen steder. 

er jeg gal? 

ts

Anonymkode: db718...9dc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...