Gå til innhold

Turnus, søvn og trening

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber todelt turnus med tidlig - og seinvakter. Tidligvakter beg enten 07:30 eller 8 mens seinvakter slutter 21 eller 21:30. For noen år tilbake foretrakk jeg definitivt å jobbe tidlig, var en periode jeg desperat forsøkte å finne meg dagjobb uten hell. Nå den siste tiden har jeg hatt en annen erfaring. Med seinvakter har jeg alarmen på 7, står opp et sted mellom 8 og 9 hvor jeg da trener før jobb. Føler meg frisk og opplagt til seinvakt da. Problemet er når jeg kommer hjem, særlig på de vaktene jeg er ferdig 21:30. Hjernen jobber på høygir, jeg bruker lang tid på å roe meg og sovne. Har prøvd alle teknikker, men ingenting hjelper. Jeg tror noe av årsaken er at jeg pleier å være i seng før kl 22, og psyken min blir litt ødelagt av å vite at jeg ikke klarer å være i seng til da. Jeg ser ikke på klokken overhodet etter endt vakt, men jeg vet mentalt at klokken er over 22 når jeg legger meg. Flere som erfarer noe av det samme?

Når det gjelder tidligvakter er jeg sjeldent trøtt på morgenen, kommer meg på jobb og føler meg opplagt. Problemet starter gjerne den siste timen før jeg er ferdig. Da blir jeg segen, drar hjem og spiser og etter dette føler jeg meg totalt ødelagt. Må virkelig sette stålviljen til for å tvinge meg selv ut på trening el. Jeg har derfor vurdert å prøve å trene før jobb, men ser for meg at det og blir knalltøft, særlig med turnusarbeid.

hva er deres erfaringer og tips?

Anonymkode: b5829...c68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det som deg da jeg jobbet todelt. Er B-menneske og fungerer dårlig når jeg står tidlig opp. Klarte å tvinge meg opp, gikk greit, men kjempe sliten etter jobb og måtte gjerne sove. Da var jo kvelden ødelagt. Følte kroppen var helt gele. 

Jeg begynte derfor å gå over på natt. Mye bedre for min del. Sover når jeg kommer hjem og ca 6-7t. Trener når jeg våkner. Ellers har jeg mer fri, så god tid til trening da. Tror en 75% stilling tilsvarer ca 100% dag.

Anonymkode: 5ad7f...c1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...