AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Hei! I dag skal vi spise reker til middag (på skiva, med majones og sitron). Datteren vår på 1,5 er vanskelig i matveien og det enkleste å få i henne er brød. Noen som har et tips til hvordan vi kan servere rekene slik at hun også skal få det i seg og ikke bare spise loffen? Vanskelig for henne å spise skive med reker fordi hun er så liten, og samtidig kjedelig å kun spise håndskrella reker. Noen som vet om en barnevennlig rekesalat som er god og lett å spise med fingrene? Andre tips? Kan selvsagt lage noe annet til henne, men vil gjerne at hun spiser det samme som oss På forhånd takk Anonymkode: f0fb9...495 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Er det så innmari viktig da? La henne spise noen reker uten brød. Anonymkode: b0ffc...b8e 35
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 En tallerken med en skive. En haug med reker. Og mulig litt majones om du orker sølet. Sleng på noen agurskiver, eller halve cherrytomater. Hver for seg. Har knapt møtt et barn som ikke liker reker. Har aldri møtt et barn som er i stand til å spise en skive med reker oppå. Anonymkode: 1de4b...cf1 14
Violetta Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 Jeg tenker: velg dine kamper. Denne hadde ikke jeg valgt. 37
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #5 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det så innmari viktig da? La henne spise noen reker uten brød. Anonymkode: b0ffc...b8e Ja, selvsagt er det viktig å tilpasse maten til et så lite barn for å introdusere det på en fin måte, når alternativet er at hun ikke spiser noe i det hele tatt fordi hun ikke liker det? Spørsmålet mitt var om tips til tilpassing, hvis du ikke har det kan du la vær å kommentere. Anonymkode: f0fb9...495 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #6 Skrevet 2. juni 2021 Violetta skrev (2 minutter siden): Jeg tenker: velg dine kamper. Denne hadde ikke jeg valgt. Det er da åpenbart at jeg velger denne kampen, det ser du jo på innlegget. Det er ikke din kamp å velge, så du skal få slippe. Hva er greia med å kommentere masse tøv som ikke svarer på spørsmålet mitt? Anonymkode: f0fb9...495 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, selvsagt er det viktig å tilpasse maten til et så lite barn for å introdusere det på en fin måte, når alternativet er at hun ikke spiser noe i det hele tatt fordi hun ikke liker det? Spørsmålet mitt var om tips til tilpassing, hvis du ikke har det kan du la vær å kommentere. Anonymkode: f0fb9...495 La henne spise noen reker. Du trenger ikke være uhøflig. Anonymkode: b0ffc...b8e 27
Summeer Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 Tilby det og la henne smake om hun vil. Tvang kommer bare til å sette henne på bakbeina og gjøre at hun nekter å smake neste gang også. I mitt hode er det bedre å la henne få det som små mengder hver for seg på en tallerken og "montere" det selv, enn å gi henne det som smørbrød. Hvordan spiser en 18mnd gammel baby det liksom? Hilsen hun som den dag i dag ikke hærer reker, potetsalat eller majones etter å ha MÅTTET spise det som barn.... 18
Meadow Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 Lag bittesmå firkanter med brød med én eller to reker på hver? 9
Violetta Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er da åpenbart at jeg velger denne kampen, det ser du jo på innlegget. Det er ikke din kamp å velge, så du skal få slippe. Hva er greia med å kommentere masse tøv som ikke svarer på spørsmålet mitt? Anonymkode: f0fb9...495 Beklager at svaret mitt ikke var tilpasset ditt humør 🤗 27
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #11 Skrevet 2. juni 2021 Vi pleide å gi barna fiskekake på brød når vi spiste reker. Etterhvert ville de og ha reker. Da de ble litt eldre. Anonymkode: 6f81e...02b 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 Er det ikke bare å ha det dere har bare ikke satt sammen? Biter av brød, hele eller halve reker, biter av egg, agurk osv? Så plukker hun og spiser det som er på tellerken? Trenger du noe mer komplisert? Har jeg misforstått spørsmålet? Hva slags andre tips ser du for deg? Anonymkode: 306cb...724 21
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 Det finnes jo ingen rekesalat som er lettere å spise med fingrene - enn å bare spise reker...? Beklager, men dette skjønner jeg ikke at det lages et problem av. Om barnet liker reker, så gi reker. Skjær evt ei loffskive i et par mindre biter, bruk majones nederst for å ‘lime’ på et par reker. Anonymkode: 7b167...08b 23
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #14 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hei! I dag skal vi spise reker til middag (på skiva, med majones og sitron). Datteren vår på 1,5 er vanskelig i matveien og det enkleste å få i henne er brød. Noen som har et tips til hvordan vi kan servere rekene slik at hun også skal få det i seg og ikke bare spise loffen? Vanskelig for henne å spise skive med reker fordi hun er så liten, og samtidig kjedelig å kun spise håndskrella reker. Noen som vet om en barnevennlig rekesalat som er god og lett å spise med fingrene? Andre tips? Kan selvsagt lage noe annet til henne, men vil gjerne at hun spiser det samme som oss På forhånd takk Anonymkode: f0fb9...495 Ha maten på bordet. Ikke mas eller gi oppmerksomhet, ikke spør så mye, observer. La henne ta ledelsen og vise interesse for maten. La henne "forsyne" seg selv, så plukker hun det hun liker. Kresne barn er som regel produkt av voksne som tror de "tilrettelegger". Hilsen pedagog Anonymkode: 6a9c8...790 11
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #15 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er det ikke bare å ha det dere har bare ikke satt sammen? Biter av brød, hele eller halve reker, biter av egg, agurk osv? Så plukker hun og spiser det som er på tellerken? Trenger du noe mer komplisert? Har jeg misforstått spørsmålet? Hva slags andre tips ser du for deg? Anonymkode: 306cb...724 Etter å ha lest svarene begynner jeg å tro at TS vil vi skal dele den store hemmeligheten bak hvordan man får en 1,5 åring til å sitte fint ved bordet, spise pent med kniv og gaffel, en tynn loffskive, med en god haug nypillede reker, en tynn sitronskive, majones, og en dillkvast på toppen. Sorry, jeg måtte bare.. Anonymkode: 1de4b...cf1 42
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #16 Skrevet 2. juni 2021 Som andre sier, sett det på bordet og gjør det tilgjengelig uten mye mas. Jeg spiste ikke reker før jeg ble 30. Fikk skive med pålegg isteden. Nå er reker livretten. Ett stalltips fra en gammel traver er å velge dine kamper med omhu. Reker inneholder ikke livsviktige næringsstoffer som en 18 mnd gammelt barn bare må ha. Anonymkode: 6ba73...806 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #17 Skrevet 2. juni 2021 Tallerken med loff og reker ved siden av. Kanskje fylle på med noen grønnsaker. Ser at noen har tallerken med skille så du kan ha loffbiter i en, reker i en, og grønnsaker i en foreksempel. Plukk og spis. Anonymkode: 8b1eb...1b8 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #18 Skrevet 2. juni 2021 Jeg hadde gitt henne reker og en skive ved siden av. Hadde kanskje ikke sagt noe om at "nå må du spise, dette vil du like". Kan være hun blir nysgjerrig av å prøve uten å gjøre eller si noe mer. Anonymkode: 1a856...c35 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #19 Skrevet 2. juni 2021 Du kan jo rense noen reker og skjære opp, blande dem med littegrann majones og sitron og smøre på brødskiva som en slags rekesalat? Da blir det jo som å spise loff med smørepålegg, det klarer sikkert barnet om du deler opp skiva litt. Ellers er vel det letteste å få loffbiter, pillede reker, agurkbiter og en dæsj majones på tallerkenen og så la barnet plukke og blande selv/spise det med fingrene. Anonymkode: d5ef8...08e 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #20 Skrevet 2. juni 2021 Crabsticks som intro. Anonymkode: c0f1b...ee4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå