Gå til innhold

Ang. crossfit

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er crossfit mest gruppetrening, eller må man trene på egenhånd som i treningsstudio.

Er ute etter en treningsform hvor jeg blir pushet litt av andre, en form som trener hele kroppen, en som er grei også for nybegynnere uten kondis og en som jeg ikke møter de samme øvelsene hver gang.

Så luree på om crossfit kan være å noe gi en sjanse. Er midt i 40-årene, slank, men ser at kroppen kunne trengt litt TLC.

Anonymkode: 9ddf7...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har nylig begynt på Crossfit, og går på timer, eller Wods som det kalles. Man kan og bør vel trene på egenhånd etterhvert i tillegg, men ikke noe man trenger å stresse med i starten. Jeg går på 2 Wods i uken, og trener litt styrke og løping utenom. 

Det er vel den mest utfordrende og gøyeste treningsformen jeg har prøvd. Jeg får mange utfordringer med tanke på teknikk, kroppsvektstyrke osv., og jeg blir pushet av både de andre som deltar, og får masse tilbakemeldinger fra treneren under timen. Det er kjempegøy, hardt og veldig motiverende. Hver gang er det ulike timer med ulike øvelser og sammensetninger, og du får trent hele kroppen.

Jeg kan iallefall sterkt anbefale det, og jeg er godt oppi 40-årene nå. Anbefaler å starte med et introkurs først, for å gå gjennom de ulike styrkeløft-øvelsene. Mye teknikk der, og mange nye uttrykk og navn på øvelser. Her må man gjennom et sånt kurs for å bli medlem. 

Go for it, du kommer ikke til å angre😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går helt fint å trene bare timer. Mange på boxen jeg er på gjør det. Det anbefales å starte med 2 ganger i uken og la kroppen venne seg til treningen da intensiteten er høy. Jeg foretrekker timene og trener 5 ganger i uken, hvor minst en av timene er gymnastikk eller vektløfting for å trene ekstra på det. Fordelen med å trene litt på egenhånd er å få øvd litt ekstra på skills for spesifikke ferdigheter. 

Anbefaler i hvert fall crossfit på dey varmeste. Morsom trening og sosialt hvis man ønsker det 😊😊

Anonymkode: c707f...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det vel kun gruppetrening ute, med tanke på corona. Men kommer vel an på hvor i landet man bor.
Jeg anbefaler å gå mest mulig på gruppetreningene i begynnelsen, slik at du lærer deg hvordan du skal trene, hvordan utføre de ulike løftene og ikke minst hvordan du kan tilpasse treningen til ditt nivå.
Men etterhvert som man blir mer komfortabel, er det deilig å ta noen timer på egenhånd også.

Crossfit er definitivt en treningsform som passer det du er ute etter, så kjør på. Det er veldig gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her.  Begynte for 2 år siden og er 44.  Masse variasjon og sosialt.  Alle timene skaleres til ditt nivå,  God miks mellom styrke og kondisjon.   Har blitt ordentlig bitt av basillen :) Deltar mest på timene (WOD'ene), men i blant trener jeg alene for å trene litt teknikk.  Trener i snitt 4 - 5 ganger i uka.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange svar, er mest ute etter gruppetimer, så supert at det er en stor del av treningen.

Men ser det er to uttrykk som går igjen, Wod og Box, hva betyr det?

En annen ting, på gruppetimer, er de delt inn i nivå, eller kan nybegynnere og erfarene trene sammen uten at det blir noen hindring.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Takk for mange svar, er mest ute etter gruppetimer, så supert at det er en stor del av treningen.

Men ser det er to uttrykk som går igjen, Wod og Box, hva betyr det?

En annen ting, på gruppetimer, er de delt inn i nivå, eller kan nybegynnere og erfarene trene sammen uten at det blir noen hindring.

TS

Wod er workout of the Day. Dagens treningsøkt. 

Box er stedet man trener, ofte et enkelt lokale som er et stort rom, derav navnet. 

Det er litt ulikt fra sted til sted hvordan man gjøre det med nivå. På noen steder har de egne timer for litt nye og timer for de som har trent en stund, men på begge type timer er det skalering. Det betyr at øvelsene finnes i tre versjoner, en fitness, en rx og en for de som konkurrerer.

Noen ganger handler skaleringen om vekt, at man bruker for eksempel 10 kg i fitness og 15 kg i rx, andre ganger er skaleringen på utføring, for eksempel skulderpress med hantler i stedet for handstand pushups. Man skalerer akkurat som man vil, klarer man ikke 10 kg som det står, tar man mindre i den øvelsen.

Coachen skal hjelpe deg å finne hva som passer for deg i din øvelse. Målet med skalering er at alle skal klare øvelsene og bruke ca like lang tid. Alle senter har nybegynnerkurs og prøvetime. Noen krever gjennomført nybegynnerkurs før man blir med på timer, andre tilpasser timene til nybegynnere.

Ofte er det et sted man kan sjekke hva som skal skje på timen, da kan man se øvelsene på YouTube først, men disse blir alltid gjennomgått når timen forklares. Det er mange ord og begreper begynnelsen og lett å bli forvirret, så ikke vær redd for å spørre hvis du er usikker og ikke vær redd for å gjøre feil. 

Og husk at man ikke må være i god form for å begynne eller kunne alt. Noe av det morsomste med crossfit er at det er masse nytt og man aldri bli helt utlært. Det er alltid noe å terpe på. Og alle er opptatt av seg selv, og heier på hverandre. Det er en viktig del av sporten. 

Lykke til 😊

Anonymkode: c707f...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...