Gå til innhold

Gruer meg til sommerferien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne 29 her. Jeg har begynt å grue meg til sommerferien.

Skal ha fri 5 uker i strekk siden jeg begynner i ny jobb til høsten. 

Alt hadde vært enklere hvis jeg hadde kjæreste som jeg kunne reise med. Synes det er tungt å planlegge hele sommerferien helt alene. 

Skal en uke på ferie med familien, thats it! 

Har noen venninner som er singel/barnløs og kan reise men føler det alltid blir så voldsomt styrete å planlegge ting og det ender som regel opp med at mine ønsker blir stemt ned. 

Har venner med barn som veeeeeldig gjerne vil ha meg på besøk men jeg blir dritt lei av å sitte på kafé/gjøre barnevennlige aktiviteter. 

Vurderer fellestur med DNT men er redd det er litt sånn «taperne på tur». 

Har ikke lyst å reise alene fordi det rett og slett er utrolig kjedelig. 

Bor i en stor by, og har hatt samme dilemma de siste 3-4 årene. Orker ikke vase hjemme alle 4 ukene da blir jeg bare sliten og deppa.

Noen tips?

Anonymkode: 20af6...4af

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst vil jeg si at jeg forstår deg veldig godt. Jeg er selv nysingel etter et langt forhold og forbinder helt klart ferie med kjæresteturer.. tenker det blir en ganske stusselig sommer for meg også.

Jeg ville meldt meg på fellestur hvis jeg var deg - kommer nok til å gjøre det selv etterhvert 😅 Men med fokus på at dette er noe for DEG, at det en tur du har lyst til å gå for din egen del og at om du treffer noen hyggelige folk er det bare en fin bonus. Ta med en bok du har hatt lyst til å lese, podcaster osv. 

I verste fall får du sett fin natur og brukt kroppen istedenfor å sitte hjemme.

Jeg har dratt alene på et slags sommerkurs før og det var veldig fint. Fikk fokusert på hobbyen min og treffe andre som drev med det samme. Trivelige oppegående folk.

Kanskje du har noen hobbyer/treningsformer/ting du har lyst til å prøve som det arrangeres kurs/samling for et eller annet sted? Kajakk, yoga, matlaging, maling, foto.. går an å søke litt å se i såfall :) håper du finner noe!

Anonymkode: 19329...311

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er litt redd for at fellestur med DNT blir veldig slitsomt. Svær gruppe, opplegg hele tiden, er også redd for at det skal være litt fjortis-stemning i gruppen, typ: Tensing/kristenleir med masse leker og kleint opplegg. 

• Liker 2
Skrevet

www.fjelltid.no 

vet ikke hva sommerprogrammet er, men konseptet er bra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er litt redd for at fellestur med DNT blir veldig slitsomt. Svær gruppe, opplegg hele tiden, er også redd for at det skal være litt fjortis-stemning i gruppen, typ: Tensing/kristenleir med masse leker og kleint opplegg. 

Har null peiling, men kan liksom ikke se for meg dette, med voksne mennesker.  Du skulle vel uansett ikke sette av alle 5 ukene til en slik tur? 

Anonymkode: 8e445...45d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å reise på ferie alene? Da får du jo bare gjort ting du ønsker å gjøre, uten å måtte ta hensyn til at andre feks har barn. 

Anonymkode: 479fb...a86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å reise på ferie alene? Da får du jo bare gjort ting du ønsker å gjøre, uten å måtte ta hensyn til at andre feks har barn. 

Anonymkode: 479fb...a86

Som jeg skrev innledningsvis så synes jeg det er ganske kjedelig å dra på ferie alene. Har gjort det før og endte bare opp med å bli trist fordi jeg ikke hadde noen å dele opplevelsen med. Så det gjør jeg ikke igjen!!

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Har null peiling, men kan liksom ikke se for meg dette, med voksne mennesker.  Du skulle vel uansett ikke sette av alle 5 ukene til en slik tur? 

Anonymkode: 8e445...45d

Er mange voksne mennesker som oppfører seg barnslig...har vært på sånne fellesturer før både i Norge (kristne leirer for 8 år siden...rotet meg inn i et sånt miljø en periode) og har også vært på gruppeturer når jeg har reist på backpacking for noen år tilbake og husker den siste gruppen var ekstremt fjortis, til tross for at folk var over 21. turlederen drev og lekesloss (flørtet) med en av deltakerne midt i lokalet på en  restaurant  og  jeg husket jeg tenkte «dette er siste gang jeg reiser på fellestur». Føler men litt ferdig med sånne påtatte opplegg og orker ikke bruke ferien min på å ha sånne «bli-kjent-samtaler» som hele tiden lugger «hva driver du med på fritiden da?». 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Zouk said:

www.fjelltid.no 

vet ikke hva sommerprogrammet er, men konseptet er bra.

Prøvde å melde meg inn der men var ingen fra mitt område og endte opp med å få en melding fra «mann 55». Ikke helt giret på det opplegget der.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta initiativet overfor en av dine single venner der du har lagt planen på forhånd.

"Jeg har tenkt meg på tur til X i uke 29 eller 30. Der har jeg tenkt å gjøre... Har du lyst å bli med?"

Da har du satt premissene for turen. Selsagt må en gi og ta litt. Trenger heller ikke henge sammen hele tiden om en reiser sammen. Men tenker du må være tydelig på hva du har lyst til. 

Anonymkode: 1c3bf...a54

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Som jeg skrev innledningsvis så synes jeg det er ganske kjedelig å dra på ferie alene. Har gjort det før og endte bare opp med å bli trist fordi jeg ikke hadde noen å dele opplevelsen med. Så det gjør jeg ikke igjen!!

Det finnes apper for dette hvis du synes det er vanskelig å komme i kontakt med folk. Hangouts på Couchsurfing f.eks? Tinder funker faktisk også. Jeg reiser stort sett for meg selv og er sjelden alene hvis jeg ikke vil.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Jdz said:

Det finnes apper for dette hvis du synes det er vanskelig å komme i kontakt med folk. Hangouts på Couchsurfing f.eks? Tinder funker faktisk også. Jeg reiser stort sett for meg selv og er sjelden alene hvis jeg ikke vil.

Jeg synes ikke det er vanskelig å komme i kontakt med folk men ønsker ikke bruke ferien min på sånn fjortis «bli kjent opplegg». For litt siden pratet jeg med en kompis på 39 som hadde vært tre måneder på reise og som fortalte om alle han bare «tilfeldigvis hadde blitt kjent med», og jeg bare merket at den fasen der i livet er jeg så ferdig med....

Jeg har vært singel veldig lenge så har testet ut min andel av sånne «kom i kontakt med mennesker»-opplegg. Føler dessuten at jeg har litt lite til felles med sånne folk. Elefantbuksen jeg kjøpte o Thailand er liksom pakket bort for noen år siden, jeg har ikke dreads eller tatoveringer og jeg røyker ikke hasj.

AnonymBruker
Skrevet

Har bare hørt positivt ang DNT-turene. Det er vel ikke akkurat fjellturer de barnslige og fjåsete drar på, tenker jeg da.

Jeg har bare en ferieuke alene da jeg har barn de andre ukene, men har normalt dratt på tur alene den uka jeg, små eller store. Jeg har vært på fjelltur alene feks, hadde da en hytte som fast base og gikk dagsturer derfra. Møtte masse hyggelige folk. Jeg har også vært en uke i Italia alene feks. I fjor ble det bare småturer der jeg besøkte venner en dag, dro på fjelltur med en overnatting, osv. Hvis man tar litt korte besøk så blir man ikke så lei, men får samtidig brutt opp så man ikke bare blir sittende hjemme. I år så klaffet det så ei venninne er ledig den samme uka, så i år blir det tur/ferie med henne. Det blir veldig hyggelig. Ja, man må tilpasse seg litt, men jeg vet vi går veldig godt sammen også, så hyggen vil være større enn besværet, for å si det sånn.

Ellers er jo så lang fri en gylden anledning til å fikse ting hjemme. Male, ommøblere, virkelig få ryddet opp...

Anonymkode: 2a794...0d0

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har bare hørt positivt ang DNT-turene. Det er vel ikke akkurat fjellturer de barnslige og fjåsete drar på, tenker jeg da.

Jeg har bare en ferieuke alene da jeg har barn de andre ukene, men har normalt dratt på tur alene den uka jeg, små eller store. Jeg har vært på fjelltur alene feks, hadde da en hytte som fast base og gikk dagsturer derfra. Møtte masse hyggelige folk. Jeg har også vært en uke i Italia alene feks. I fjor ble det bare småturer der jeg besøkte venner en dag, dro på fjelltur med en overnatting, osv. Hvis man tar litt korte besøk så blir man ikke så lei, men får samtidig brutt opp så man ikke bare blir sittende hjemme. I år så klaffet det så ei venninne er ledig den samme uka, så i år blir det tur/ferie med henne. Det blir veldig hyggelig. Ja, man må tilpasse seg litt, men jeg vet vi går veldig godt sammen også, så hyggen vil være større enn besværet, for å si det sånn.

Ellers er jo så lang fri en gylden anledning til å fikse ting hjemme. Male, ommøblere, virkelig få ryddet opp...

Anonymkode: 2a794...0d0

Skjønner hva du mener med korte turer så man ikke blir så lei. Har gjort det også før. 

Når det gjelder oppussing, ommøblering så testet jeg det i fjor. Endte med at jeg begynte å gråte etter en tur på Jernia fordi jeg innså at jeg egentlig ikke hadde behov for å fikse noe i leiligheten, dette var bare nok en ting jeg gjorde fordi jeg ikke hadde noen å reise på ferie med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Først og fremst vil jeg si at jeg forstår deg veldig godt. Jeg er selv nysingel etter et langt forhold og forbinder helt klart ferie med kjæresteturer.. tenker det blir en ganske stusselig sommer for meg også.

Jeg ville meldt meg på fellestur hvis jeg var deg - kommer nok til å gjøre det selv etterhvert 😅 Men med fokus på at dette er noe for DEG, at det en tur du har lyst til å gå for din egen del og at om du treffer noen hyggelige folk er det bare en fin bonus. Ta med en bok du har hatt lyst til å lese, podcaster osv. 

I verste fall får du sett fin natur og brukt kroppen istedenfor å sitte hjemme.

Jeg har dratt alene på et slags sommerkurs før og det var veldig fint. Fikk fokusert på hobbyen min og treffe andre som drev med det samme. Trivelige oppegående folk.

Kanskje du har noen hobbyer/treningsformer/ting du har lyst til å prøve som det arrangeres kurs/samling for et eller annet sted? Kajakk, yoga, matlaging, maling, foto.. går an å søke litt å se i såfall :) håper du finner noe!

Anonymkode: 19329...311

Jeg også tenker litt i de baner, kanskje du kan plukke opp en hobby, eller begynne med en ny hobby? :)

skjønner at det er veldig kjedlig, men det er vel desverre ikke så voldsomt mye som arrangeres i år heller desverre, pga korona. 😕

Kunne du tenke deg å date, da? Mange som benytter seg av apper for tiden (tinder, sukker, happn osv), da det er vanskelig å møte noen nå på fest eller på byen. Om det ikke fører til forhold, så kanskje du får deg noen nye vennskap? :)

Anonymkode: f5b69...f48

Skrevet

Tur med DNT er langt fra "taperne på tur".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skaffet meg mange nye hobbyer opp igjennom årene. Tror ingen har like mange hobbyer som meg. I fjor tok jeg klatrekurs (i likhet med alle de andre som nærmer seg 30 og ikke har familie....).

Jeg har datet mye opp igjennom. Det varer som regel bare noen måneder, blir veldig forelsket og tenker «han her er en bra fyr, denne gangen går det min vei...» så kommer det til et punkt hvor man må bestemme seg for hva man vil videre, og da er det som regel «du er en bra dame men jeg er ikke helt klar for et forhold» eller en annen dum unnskyldning. Datet inntil nylig en fyr som kom med akkurat den der. Har møtt folk både gjennom tinder og gjennom venner så det er ikke et problem å treffe noen, men jeg får dessverre ikke beholde dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg også tenker litt i de baner, kanskje du kan plukke opp en hobby, eller begynne med en ny hobby? :)

skjønner at det er veldig kjedlig, men det er vel desverre ikke så voldsomt mye som arrangeres i år heller desverre, pga korona. 😕

Kunne du tenke deg å date, da? Mange som benytter seg av apper for tiden (tinder, sukker, happn osv), da det er vanskelig å møte noen nå på fest eller på byen. Om det ikke fører til forhold, så kanskje du får deg noen nye vennskap? :)

Anonymkode: f5b69...f48

Det er dessverre ikke noen menn på tinder som bare vil ha et vennskap...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært med på en del trenings/aktivitetsreiser og det har vært bra opplegg.  

De har ikke vært for store slik at man blir kjent med hverandre og det er mye felles opplegg - aktiviteter OG måltider sammen, men litt fritid innimellom hvor man kan gjøre hva man vil. 

Jeg vil ha mye felles på slike turer feks. felles måltider. 

Har vært på flere turer med jomfrureiser - da har som konsept tror jeg at det skal være litt felles. 

De som er med på turene er både alenereisende og flere sammen. Der er jo jo mest reiser men noen av de er også for menn.  Aldersgruppen er el godt voksen - 30-50.  Vet ikke om de har turer nå - men sjekk også 

Maxpulse kjører jo en del turer rundt i Norge nå. 

Sjekk også https://balanseihverdagen.no/events/  Samme damen har hatt turer via jomfrureiser. Hun har fokus på aktiviteter og litt mat men ikke noe ekstremopplegg der (jeg er skeptisk til altfor mye sunn mat opplegg på tur)

Anonymkode: 7857b...24c

Skrevet

Da jeg leste overskriften trodde jeg det var noe alvorlig - hva i all verden er dette å klage over? Ser ikke helt problemet? For mange valgmuligheter? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...