Gå til innhold

Logistikk med vanskelige besteforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

de av dere som har fast besteforeldredag - hvordan gjør dere det med logistikk? Her liker ikke barnet vårt å bli henta av svigers eller bli kjørt dit fordi hun er sliten etter barnehagen og vi får inntrykk av at hun føler seg frarevet oss. Vi ønsker at de skal hente henne i barnehagen, og iblant ut ifra hennes behov og fase (hun er under to år og har behov for ro og nærhet til oss) ønsker vi at de skal være her med henne. Da kan vi styre med vårt hjemme mens hun underholdes av besteforeldre, uten at vi «forlater» henne.
Problemet er at de krever at vi skal kjøre henne dit i en hverdag som ellers er vanskelig å få til å gå opp, og nekter å passe henne hjemme hos oss. Babler om at de er her på tilvenning fordi vi ikke stoler på de med henne, hvilket vi aldri har nevnt eller gitt uttrykk for i det hele tatt. 

krever vi for mye når vi krever at besteforeldre må både hente henne i barnehagen eller hjemme hos oss og kjøre tilbake, når det er de som ønsker en fast dag og vi har det travelt nok som det er ellers? Kan jo nevne at det tar oss en ekstra time på ettermiddagen å kjøre helt hjem til de med henne og tilbake, det blir ekstra seint fordi vi må ha middag først, mens de jobber ikke så langt unna og det tar de bare 10-15 min ekstra å kjøre og hente henne i bhg eller hjemme hos oss etter jobb.

Anonymkode: 220fa...c2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere merket hun synes det er ubehagelig kan dere utsette besteforeldre dager til hun er ett år eldre 😊

• Liker 16
Skrevet

Dette hadde aldri vært en problemstilling hos oss. Å hente barnet i barnehagen kl 16, kjøre barnet til besteforeldre for å være der i 1,5-2 timer for så å hente barnet igjen, det er en no brainer for meg 😅 hvis de absolutt ønsker å være med barnebarnet etter en slitsom dag i barnehagen, så må det være på barnets premisser 😊

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dere krever ikke for mye. Jeg ser ikke helt poenget med at de skal ha henne når de ikke henter henne i barnehagen. Det kan ikke være lange stunden hun er hos dem da? 

Anonymkode: ee94e...e4d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke dere er vanskelige. Her har vi en fast dag med bestemor. Hun henter litt tidlig og tar henne med hjem hit og leker og spiser noen ganger middag med oss. Da får jeg vi lagd middag/jobbet videre mens de leker. Andre ganger henter hun litt tidligere og de drar hjem til henne og spiser sammen der, og kjører henne tilbake til oss. Ca 15 min med bil fra oss.

Syns at man må gjøre det som er best for barnet/foreldrene mtp at det faktisk skal føles som en hjelp i hverdagen. Ikke at det skal være bare på besteforeldres premisser.

Syns ikke du er kravstor. Her er fokuset hos besteforeldre å se barnet OG være en hjelp for oss i hverdagen. Hadde ikke vært en hjelp for oss å måtte kjøre 1 time for å hente og levere...

Anonymkode: 83b45...5ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei!

de av dere som har fast besteforeldredag - hvordan gjør dere det med logistikk? Her liker ikke barnet vårt å bli henta av svigers eller bli kjørt dit fordi hun er sliten etter barnehagen og vi får inntrykk av at hun føler seg frarevet oss. Vi ønsker at de skal hente henne i barnehagen, og iblant ut ifra hennes behov og fase (hun er under to år og har behov for ro og nærhet til oss) ønsker vi at de skal være her med henne. Da kan vi styre med vårt hjemme mens hun underholdes av besteforeldre, uten at vi «forlater» henne.
Problemet er at de krever at vi skal kjøre henne dit i en hverdag som ellers er vanskelig å få til å gå opp, og nekter å passe henne hjemme hos oss. Babler om at de er her på tilvenning fordi vi ikke stoler på de med henne, hvilket vi aldri har nevnt eller gitt uttrykk for i det hele tatt. 

krever vi for mye når vi krever at besteforeldre må både hente henne i barnehagen eller hjemme hos oss og kjøre tilbake, når det er de som ønsker en fast dag og vi har det travelt nok som det er ellers? Kan jo nevne at det tar oss en ekstra time på ettermiddagen å kjøre helt hjem til de med henne og tilbake, det blir ekstra seint fordi vi må ha middag først, mens de jobber ikke så langt unna og det tar de bare 10-15 min ekstra å kjøre og hente henne i bhg eller hjemme hos oss etter jobb.

Det kommer jo an på. Dersom besteforeldrene ønsker å være sammen med et barn som ikke liker å være sammen med dem er det bare å si det rett ut. Ungen er ikke trygg på dere - glem det. De tåler å høre det, og surmuller de så blir de blid igjen med alderen. 

Dersom det er dere foreldre som har behov for avlastning og tenker det skal foregå på "våre premisser" så bommer dere. Å være besteforeldre er ren kos, null "dere må bidra". Så kan man jo si at besteforeldrene oppdro dere til den kravstorheten dere viser, men det er en stråmann. Trenger du avlastning så setter de krava. Du må da enten justere deg eller betale for dagmamma. 

Anonymkode: d97d3...2dc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det der synes jeg høres bare stress ut. Ville droppet besteforeldredag i hverdagene med slike avstander, og heller latt dem passe en dag i helgen innimellom når det passer for alle parter - ikke som fast ordning.

Anonymkode: 282f5...c02

• Liker 4
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Høres ut som barnet ikke er klar for en fast dag i uka med andre?

Hva med å vente til barnet er eldre? 

Unger er ganske slitne etter en hel dag i bhg, så å dra på besøk i ukedagene blir nok mye. Jeg hadde ventet til barnet var eldre og likte eksempelvis en overnatting.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, dere krever ikke for mye. Jeg ser ikke helt poenget med at de skal ha henne når de ikke henter henne i barnehagen. Det kan ikke være lange stunden hun er hos dem da? 

Anonymkode: ee94e...e4d

Nei, det er ikke det. Hvis vi skal kjøre henne er hun ikke der før 17.30, og må være hjemme til 18.30 pga legging. Det er til absolutt ingen hjelp for oss, og datteren vår skriker hver gang jeg går fra henne der. Hvis besteforeldrene henter henne hjemme hos oss skriker hun også, men da kan hun bli hentet 16.30. Hun er glad når hun kommer hjem så hun har jo hatt det fint og har nok godt av det, Hele poenget er at hun skal få tid sammen med de, men jeg ser ikke hvorfor hun ikke kan ha tid sammen med de hjemme hos oss når det er det hun har behov for, og hvorfor det skal være komplisert for de som kun har seg selv å forholde seg. 

Skrevet

«Ukentlig besteforeldredag» er en konstruert ordning som ikke trenger å gjennomføres om det ikke fungerer verken for barnet eller dere. De kan vel komme på besøk og hilse på som mange andre besteforeldre. Om de på død og liv må ha henne alene, er det et gode de kan tilpasse seg litt for å få til på en god måte for alle. 

Er det dere som trenger barnepass, blir det litt annerledes, men fikk ikke inntrykk av det her? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det kommer jo an på. Dersom besteforeldrene ønsker å være sammen med et barn som ikke liker å være sammen med dem er det bare å si det rett ut. Ungen er ikke trygg på dere - glem det. De tåler å høre det, og surmuller de så blir de blid igjen med alderen. 

Dersom det er dere foreldre som har behov for avlastning og tenker det skal foregå på "våre premisser" så bommer dere. Å være besteforeldre er ren kos, null "dere må bidra". Så kan man jo si at besteforeldrene oppdro dere til den kravstorheten dere viser, men det er en stråmann. Trenger du avlastning så setter de krava. Du må da enten justere deg eller betale for dagmamma. 

Anonymkode: d97d3...2dc

Ja, er helt enig der. Her er det besteforelder som ønsker fast dag for å få tid sammen. Vi har ikke behov for det - det er jo selvsagt fint med en dag for seg selv og litt avlastning, men ikke et behov. Datteren vår liker ikke å bli hentet av de heller. Dersom vi trenger barnevakt tilrettelegger vi selvsagt deretter og tilpasser oss, men det blir en helt annen sak. 

AnonymBruker
Skrevet
Hactar skrev (2 minutter siden):

«Ukentlig besteforeldredag» er en konstruert ordning som ikke trenger å gjennomføres om det ikke fungerer verken for barnet eller dere. De kan vel komme på besøk og hilse på som mange andre besteforeldre. Om de på død og liv må ha henne alene, er det et gode de kan tilpasse seg litt for å få til på en god måte for alle. 

Er det dere som trenger barnepass, blir det litt annerledes, men fikk ikke inntrykk av det her? 

Nei, det er besteforelder som ønsker en fast dag for å være sikker på å ha nok tid sammen. Vi har ikke behov for at de har henne en fast dag. Trenger vi barnevakt tilpasser vi selvsagt og tilrettelegger deretter. Det er aldri noe vi har tatt for gitt. Får nesten inntrykk av at de tror det er for oss de passer en fast dag ut ifra oppførselen, men det er jo helt feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er besteforelder som ønsker en fast dag for å være sikker på å ha nok tid sammen. Vi har ikke behov for at de har henne en fast dag. Trenger vi barnevakt tilpasser vi selvsagt og tilrettelegger deretter. Det er aldri noe vi har tatt for gitt. Får nesten inntrykk av at de tror det er for oss de passer en fast dag ut ifra oppførselen, men det er jo helt feil. 

Jeg synes dere skal sette grenser for hvordan dette skal gjennomføres, så det blir minst mulig opprivende for jenta deres. De kan hente i barnehagen eller komme på besøk i bli værende hos dere om de vil se henne på ettermiddagstid.

Den logistikken de ønsker seg, skaper unødvendig mange overganger for henne når hun ennå er så liten, og hun reagerer da også deretter. Om de ikke vil ta hensyn til hva som er praktisk for dere, kan de i alle fall ta hensyn til barnet. 

AnonymBruker
Skrevet

Er de på jobb selv? Her har mormor fri og ungen fri fra barnehagen hver tirsdag sammen(ofte ligger han over fra man til tirs også). Kan de ikke ta henne fri fra bhg så får de jo mye og bedre tid sammen? 

Men skjønner de godt at de ikke gidder å være hjemme til dere da når de først har en ettermiddag sammen, det blir ikke det samme hvis du er der og «hauker» de.

Anonymkode: 989a2...76c

• Liker 1
Skrevet

Forstår jeg det rett? Det er greit at de henter, men du vil ikke at de skal ta henne hjem til seg, men hjem til dere? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er disse besteforeldrene? Er de i arbeid? Er de ved god helse? 

Anonymkode: f27ec...3c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, er helt enig der. Her er det besteforelder som ønsker fast dag for å få tid sammen. Vi har ikke behov for det - det er jo selvsagt fint med en dag for seg selv og litt avlastning, men ikke et behov. Datteren vår liker ikke å bli hentet av de heller. Dersom vi trenger barnevakt tilrettelegger vi selvsagt deretter og tilpasser oss, men det blir en helt annen sak. 

Hvis det ikke funker, så dropper dere det. Men dere kan ikke kreve at besteforeldrene skal være hjemme hos dere. Hvis dere spør og de sier nei, så får besteforeldrene la være å hente. Det er imidlertid ikke det samme som at besteforeldrene er «vanskelige». De gjør dere en tjeneste. Dere trenger ikke si ja til tjenesten. 

Anonymkode: 0b4d0...674

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis det ikke funker, så dropper dere det. Men dere kan ikke kreve at besteforeldrene skal være hjemme hos dere. Hvis dere spør og de sier nei, så får besteforeldrene la være å hente. Det er imidlertid ikke det samme som at besteforeldrene er «vanskelige». De gjør dere en tjeneste. Dere trenger ikke si ja til tjenesten. 

Anonymkode: 0b4d0...674

Ja, det er jo nettopp det. Vi krever det som er best for barnet på den respektive dagen. I dag var det å være hjemme hos oss. Besteforelderen ble da fly forbanna og mente at vi ikke stolte på henne og at vi lagde fryktelig mye trøbbel ut av dette. Det er det som etter min mening gjør besteforelderen vanskelig - at hun blir sint når hun ikke får det som hun vil ha. Det er helt i orden når de ikke skal ha henne og om de sier nei til å være her, vi trenger jo ikke denne avlastningen. men det er jo etter min mening absolutt ikke greit av henne å bli sint fordi vi begrenser besøket til å være her fordi barnet har behov for å være hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
Mousj skrev (54 minutter siden):

Forstår jeg det rett? Det er greit at de henter, men du vil ikke at de skal ta henne hjem til seg, men hjem til dere? 

Enten vil vi at hun skal hente i barnehagen for å ta henne med hjem til seg hvis det er det de vil, og på dager hvor barnet har behov for å være hjemme vil jeg at de skal komme hit og være her sammen med henne og oss her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er de på jobb selv? Her har mormor fri og ungen fri fra barnehagen hver tirsdag sammen(ofte ligger han over fra man til tirs også). Kan de ikke ta henne fri fra bhg så får de jo mye og bedre tid sammen? 

Men skjønner de godt at de ikke gidder å være hjemme til dere da når de først har en ettermiddag sammen, det blir ikke det samme hvis du er der og «hauker» de.

Anonymkode: 989a2...76c

De jobber selv, så det går ikke. Nei det er som jeg har skrevet tidligere helt i orden, problemet er at de blir sinte når de ikke får det som de vil, og driter i hva som er best for barnet😅synes også det er rart, de kan jo ta henne med ut på lekeplass eller finne på masse annet her. Vi hauker de ikke. Poenget er at hun ville ha fast dag for at datteren vår skulle vennes mer til bestemor og bli bedre kjent da hun aldri har vært helt trygg på henne, og da blir det veldig slitsomt om vi hver eneste uke skal måtte legge opp til dette.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...