AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Jeg klarer ikke helt forstå hva som er galt med meg. Jeg opplever anspenthet, indre uro, bekymringer, unngåelse, tiltaksløshet. Samtidig får jeg beskjed om at jeg er for fungerende til å ha noen angst diagnose. Utad virker jeg sosial og blid, men inni meg er jeg mye nervøs. Jeg er frytktelig anspent, føler kroppen er helt på bærtur til tider. Jeg er feks stresset på butikken, når jeg går tur, på besøk hos andre osv. Men jeg kommer meg alltids igjennom det, det går alltid bra. Men det samme stresset kommer tilbake neste gang jeg skal gjør det samme. Psykologen min sa feks før hun avsluttet behandlingen at mange klarer jo ikke handle mat engang, jeg klarer det jo selv om jeg føler meg stresset. Men jeg ønsker jo en hverdag uten denne indre uroen, men selv om jeg gjør de samme tingene hver dag får jeg alltid de samme ubehagelige følelsene. Dette ble rotete, men er det noen som forstår og føler det samme? Det er vondt å vær så lite fungerende som jeg føler meg, men samtidig få beskjed om at man er for fungerende til å være virkelig (p)syk. Anonymkode: 1ad11...dc8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Prøv å lese om engstelig, unnvikende personlighetsfortyrrelse. Jeg har det og ble avvist i mange mange år fordi helsevesenet mente jeg fungerte jo tross alt bra, det var sikkert bare det at jeg hadde 3 barn alene, ikke fast jobb, litt tunge hendelser bak meg etc. Men jeg har altså en personlighetsforstyrrelse og det er som å leve i kroniske angst uten å vite helt hvorfor. I dag uføretrygdes jeg pga strikken ble dratt for langt, hadde jeg fått hjelp tidlig nok kunne jeg hatt en deltidsjobb i det minste. Anonymkode: 40d71...47b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Kan minne om adhd, som hos kvinner kan utarte seg mye som indre uro. Jeg har det, og blir veldig stresset på butikken for eksempel. Anonymkode: 52950...f00
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Jeg glemte Å skrive at jeg er 30 år gammel, og hatt disse plagene i ca 1,5 år. Det varierer hvor plaget jeg føler meg, nå i vår har det vært ille. Kan man få adhd i voksen alder? Jeg har vært både fysisk og psykisk frisk helt til dette begynte. Jeg har tenkt på om det kan ha noe med at jeg ble mor for nesten 3 år siden. Det begynte på en måte gradvis når barnet var 1 år. Har aldri kjent på noe tidligere og har vært velfungerende i en jobb der jeg omgås mye mennesker. Nå er jeg derimot sykemeldt pga dette. Anonymkode: 1ad11...dc8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøv å lese om engstelig, unnvikende personlighetsfortyrrelse. Jeg har det og ble avvist i mange mange år fordi helsevesenet mente jeg fungerte jo tross alt bra, det var sikkert bare det at jeg hadde 3 barn alene, ikke fast jobb, litt tunge hendelser bak meg etc. Men jeg har altså en personlighetsforstyrrelse og det er som å leve i kroniske angst uten å vite helt hvorfor. I dag uføretrygdes jeg pga strikken ble dratt for langt, hadde jeg fått hjelp tidlig nok kunne jeg hatt en deltidsjobb i det minste. Anonymkode: 40d71...47b Leste litt om dette, men føler ikke det stemmer helt, jeg bryr meg ikke så mye om hva andre mener om meg. Anonymkode: 1ad11...dc8
atropos Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 Opplever du mye stress i livet ditt? Jeg hadde slike plager en god stund før jeg ble utbrent. Og jeg koblet ikke de tingene til utbrentheten før etter en god stund. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Ble mye fra meg nå, men disse kroppslige fornemelsene som anspenthet osv gjør meg veldig redd fordi det er så ubehagelig. Kan kjenne meg litt igjen det å ha angst for angst, men samtidig føler jeg ikke jeg har panikk heller når det står på. Det er mer som et evig ubehag som ikke slipper. Ts Anonymkode: 1ad11...dc8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 atropos skrev (Akkurat nå): Opplever du mye stress i livet ditt? Jeg hadde slike plager en god stund før jeg ble utbrent. Og jeg koblet ikke de tingene til utbrentheten før etter en god stund. Ikke stresset som i den forstand at jeg har det travelt og mye å gjøre. Heller tvert imot siden jeg er sykemeldt. Men stresser jo mye med dette da.. ts Anonymkode: 1ad11...dc8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 Du kan ha angst og utad virke som du fungerer. Jeg har diagnose fra psykiater og jobber fulltid og er sett utenfra et "fungerende" menneske. Det provoserer meg veldig at særlig helsepersonell har så lite kunnskap om dette. Hadde vurdert å skifte psykolog hvis jeg var deg, eventuelt prat med fastlegen din om det. Anonymkode: 3cbd4...c53 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 Det ramler inn med massevis av nymotens diagnoser her, ser jeg. Så jeg får komme med en, som ikke er like moderne, men som høres mer ut som det du beskriver. Generalisert angstlidelse. Angst kan jobbes med og du kan bli fullstendig frisk av det, i motsetning til ADHD og personlighetsforstyrrelse. Ville nevt det for legen. https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/angstlidelser/generalisert-angstlidelse/ Anonymkode: 8f8f5...2d9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 Anbefaler målrettet kognitiv terapi hos en som er erfaren på området. Sånne samtaletimer med pjatt og småprat hjelper lite. Her må du jobbe beinhardt og målrettet, og det er tøft, men verdt det! Anonymkode: 8f8f5...2d9
flusa Skrevet 1. juni 2021 #12 Skrevet 1. juni 2021 Det høres ut som sosial angst, uten at jeg kan sette noen diagnose. Du kan få hjelp ved å gå til fast legen din og beskrive hvordan du har det. Masse lykke til❤vet det er tungt❤
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #13 Skrevet 1. juni 2021 Har du sjekket stoffskifte etc. Anonymkode: eb473...7d8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #14 Skrevet 1. juni 2021 Om du per nå er sykemeldt, og ikke får behandling, er veien kort til arbeidsavklaringspenger, som utgjør 66% av lønna di. Da vil jeg heller anbefale å bruke inntil 33% av lønna på en privat psykolog som kan få deg frisk og arbeidsfør. Anonymkode: 8f8f5...2d9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #15 Skrevet 1. juni 2021 Kjære deg. Du er ikke alene. Kjenner meg veldig godt igjen i den indre uroen. Jeg var velfungerende fram til ca 40. Verdensmester i alt, både på jobb og hjemme. Trodde jeg var uovervinnelig. Så fikk jeg angst. Skjønte ingenting, hadde angst mesteparten av døgnet. Ble sykemeldt. Etter noen år i terapi fikk jeg diagnosen dissosiativ lidelse. Det går ut på å ha en velfungerende dagliglivsdel, mens sårbare deler knyttet til traumer er gjemt unna. Du jobber beinhardt for å holde sårbarhet og vonde følelser på avstand. På grunn av dagliglivsdelen får jeg til å presse meg til jobbutprøving og derfor ble det 50% ufør på meg. Den indre uroen kan handle om undertrykte deler som du ikke er bevisst. Anonymkode: f73e8...b9a
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #16 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det ramler inn med massevis av nymotens diagnoser her, ser jeg. Så jeg får komme med en, som ikke er like moderne, men som høres mer ut som det du beskriver. Generalisert angstlidelse. Angst kan jobbes med og du kan bli fullstendig frisk av det, i motsetning til ADHD og personlighetsforstyrrelse. Ville nevt det for legen. https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/angstlidelser/generalisert-angstlidelse/ Anonymkode: 8f8f5...2d9 Dette passet veldig bra egentlig. Med en touch av helseangst også muligens. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har du sjekket stoffskifte etc. Anonymkode: eb473...7d8 Legen sier alle prøver ser kjempebra ut. Har sjekket flere ganger. Det er det som er greia, at alt legen sjekker ser lissom «kjempefint» ut. Han sier også at jeg er full av selvinnsikt om egen situasjon osv, så han mener det er så lite som skal til for å bli bra. Men jeg skjønner ikke hva som skal til, og hva er egentlig diagnosen min, om det er noen. Jeg tror det hadde vært enklere å godta og jobbe med om jeg visste hva jeg har med å gjøre. Anonymkode: 1ad11...dc8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #17 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kjære deg. Du er ikke alene. Kjenner meg veldig godt igjen i den indre uroen. Jeg var velfungerende fram til ca 40. Verdensmester i alt, både på jobb og hjemme. Trodde jeg var uovervinnelig. Så fikk jeg angst. Skjønte ingenting, hadde angst mesteparten av døgnet. Ble sykemeldt. Etter noen år i terapi fikk jeg diagnosen dissosiativ lidelse. Det går ut på å ha en velfungerende dagliglivsdel, mens sårbare deler knyttet til traumer er gjemt unna. Du jobber beinhardt for å holde sårbarhet og vonde følelser på avstand. På grunn av dagliglivsdelen får jeg til å presse meg til jobbutprøving og derfor ble det 50% ufør på meg. Den indre uroen kan handle om undertrykte deler som du ikke er bevisst. Anonymkode: f73e8...b9a Trist å høre at det kan snu slik, hadde du store traumer? Jeg vet ikke hva jeg evt skulle undertrykke, har ikke opplevd noe spesielt traumatisk. Har vært veldig heldig i livet synes jeg selv. Hatt mange venner, utdannelse, jobb, kom inn på boligmarkedet når jeg var tidlig 20-årene, har hus, bil, mann, barn, god kontakt med familie. Alt har alltid ordnet seg for meg, utenom dette nå da. Bekymrer meg endel for jobb da, er redd jeg må bytte yrke pga dette. Jobber tett på mennesker, og det funker ikke når jeg har det slik. Ts Anonymkode: 1ad11...dc8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #18 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trist å høre at det kan snu slik, hadde du store traumer? Jeg vet ikke hva jeg evt skulle undertrykke, har ikke opplevd noe spesielt traumatisk. Har vært veldig heldig i livet synes jeg selv. Hatt mange venner, utdannelse, jobb, kom inn på boligmarkedet når jeg var tidlig 20-årene, har hus, bil, mann, barn, god kontakt med familie. Alt har alltid ordnet seg for meg, utenom dette nå da. Bekymrer meg endel for jobb da, er redd jeg må bytte yrke pga dette. Jobber tett på mennesker, og det funker ikke når jeg har det slik. Ts Anonymkode: 1ad11...dc8 Var ikke meningen å være skrytete i dette innlegget. Poenget var at jeg føler ikke jeg mangler noe i livet, utenom «normal funksjon» da. Anonymkode: 1ad11...dc8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #19 Skrevet 2. juni 2021 Hvor lenge har du jobbet med angsten og og jobbet konkret med å utføre disse tingene? Jeg brukte litt over ett år på å jobbe i samarbeid med behandler, da klarte jeg gjrnnomføre selv om det var stort ubehag. Deretter fulgte to-tre år egentrening for å fortsette jobbe mot angsten, og håndtere symptomene. Jeg er fungerende nok til at det er egentrening og mengdetrening som må til. Hadde aldri hatt angst tidligere, før det kom omtrent som en bombe... Anonymkode: b3ce0...439 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #20 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg glemte Å skrive at jeg er 30 år gammel, og hatt disse plagene i ca 1,5 år. Det varierer hvor plaget jeg føler meg, nå i vår har det vært ille. Kan man få adhd i voksen alder? Jeg har vært både fysisk og psykisk frisk helt til dette begynte. Jeg har tenkt på om det kan ha noe med at jeg ble mor for nesten 3 år siden. Det begynte på en måte gradvis når barnet var 1 år. Har aldri kjent på noe tidligere og har vært velfungerende i en jobb der jeg omgås mye mennesker. Nå er jeg derimot sykemeldt pga dette. Anonymkode: 1ad11...dc8 Du kan få diagnosen adhd i voksen alder,men man kan ikke utvikle adhd i voksen alder Anonymkode: b7e15...c87
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå