AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #1 Skrevet 31. mai 2021 Hei. Her kan vi skravle oss i mellom som har/har hatt schizofreni/bipolar. Selv har jeg gått i behandling for schizofreni i to år. I dag er jeg så godt som frisk, jeg er i avslutning av medisiner og behandlere skal fjerne min schizofreni diagnose. Det har vært de to tøffeste årene i mitt liv og et stort nederlag å bli så syk. Men jeg har virkelig stått på. Gitt alt og tatt i mot alle råd og kunnskap fra behandlere. I dag kan jeg si at jeg er blitt frisk fra schizofreni og er uendelig lykkelig (og litt stolt) for det. Jeg ønsker også i denne tråden å spre ut til dere at det er fult mulig å bli frisk. Klarte jeg det, så klarer du det! Kom gjerne med innspill/din historie. Anonymkode: 308b1...219
Marye Skrevet 31. mai 2021 #2 Skrevet 31. mai 2021 Jeg gikk fra bipolar rapid cycling til bipolar type 1 etter 10 år. 7 år senere fikk jeg diagnosen Schizoaffektiv lidelse jeg ser ikke for meg å leve uten medisiner
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #3 Skrevet 31. mai 2021 Marye skrev (19 minutter siden): Jeg gikk fra bipolar rapid cycling til bipolar type 1 etter 10 år. 7 år senere fikk jeg diagnosen Schizoaffektiv lidelse jeg ser ikke for meg å leve uten medisiner Håp er det viktigste for å bli frisk. Anonymkode: 308b1...219
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei. Her kan vi skravle oss i mellom som har/har hatt schizofreni/bipolar. Selv har jeg gått i behandling for schizofreni i to år. I dag er jeg så godt som frisk, jeg er i avslutning av medisiner og behandlere skal fjerne min schizofreni diagnose. Det har vært de to tøffeste årene i mitt liv og et stort nederlag å bli så syk. Men jeg har virkelig stått på. Gitt alt og tatt i mot alle råd og kunnskap fra behandlere. I dag kan jeg si at jeg er blitt frisk fra schizofreni og er uendelig lykkelig (og litt stolt) for det. Jeg ønsker også i denne tråden å spre ut til dere at det er fult mulig å bli frisk. Klarte jeg det, så klarer du det! Kom gjerne med innspill/din historie. Anonymkode: 308b1...219 Hvorfor akkurat schizofreni OG bipolar? De to diagnosene er jo vidt forskjellige.. Anonymkode: 85bcb...da7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Hvordan ble du frisk? Hvor gammel var du da du fikk schizofreni? Har bipolar lidelse, og er langt ifra frisk, men håper at jeg kommer der en dag. Anonymkode: 18794...852
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvordan ble du frisk? Hvor gammel var du da du fikk schizofreni? Har bipolar lidelse, og er langt ifra frisk, men håper at jeg kommer der en dag. Anonymkode: 18794...852 Hei. TS her. Jeg var 25 år da jeg ble diagnostisert. Hvordan ble jeg frisk? Jeg tror det handlet om mange ting. Særlig medisiner og samtaleterapi. Jeg lærte mye av egen sykdom og trosset angst jeg hadde. Jeg lærte meg å skille hva som var sykt og hva som var friskt. Jeg unngikk det som var sykt. Jeg lærte mye om meg selv, hva som utløste sykdommen (traumer og negativt stress) og klarte å legge både traumer og sykdommen bak meg, og gå videre i livet. Jeg begynte også å ta mer vare på meg selv og fant teknikker som hold meg stabil (god døgnrytme, bra kosthold, sosialisering, gå ut hver dag, trening). Jeg har også fått mulighet til å bygge meg opp igjen og stoler mer på meg selv. Jeg unngår ikke ting som er vanskelig, men står i motgang. Nå venter studier på meg igjen, og jeg gjør alt for å holde meg frisk. Håp om tilfriskning, stå i motgang, stole på seg selv og legge sykdommen bak seg mener jeg er viktigst for å bli frisk fra psykisk lidelse. Anonymkode: 308b1...219 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei. TS her. Jeg var 25 år da jeg ble diagnostisert. Hvordan ble jeg frisk? Jeg tror det handlet om mange ting. Særlig medisiner og samtaleterapi. Jeg lærte mye av egen sykdom og trosset angst jeg hadde. Jeg lærte meg å skille hva som var sykt og hva som var friskt. Jeg unngikk det som var sykt. Jeg lærte mye om meg selv, hva som utløste sykdommen (traumer og negativt stress) og klarte å legge både traumer og sykdommen bak meg, og gå videre i livet. Jeg begynte også å ta mer vare på meg selv og fant teknikker som hold meg stabil (god døgnrytme, bra kosthold, sosialisering, gå ut hver dag, trening). Jeg har også fått mulighet til å bygge meg opp igjen og stoler mer på meg selv. Jeg unngår ikke ting som er vanskelig, men står i motgang. Nå venter studier på meg igjen, og jeg gjør alt for å holde meg frisk. Håp om tilfriskning, stå i motgang, stole på seg selv og legge sykdommen bak seg mener jeg er viktigst for å bli frisk fra psykisk lidelse. Anonymkode: 308b1...219 Hadde du mest positive symptomer? Har lest at de med mest negative symptomer har dårligere prognose.. Anonymkode: 85bcb...da7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde du mest positive symptomer? Har lest at de med mest negative symptomer har dårligere prognose.. Anonymkode: 85bcb...da7 Jeg har hatt både positive og negative symptomer, men jeg har jobbet meg ut av de. De positive symptomene forsvant med medisiner. De negative symptomene har ikke vært veldig sterke fordi diagnosen ble oppdaget i tidlig fase. Men der igjen, jeg har stått i det og kjempet meg ut av de negative symptomene. Jeg har ikke unngått eksempel sosiale situasjoner, men stått i dem og stolt på meg selv. Anonymkode: 308b1...219
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor akkurat schizofreni OG bipolar? De to diagnosene er jo vidt forskjellige.. Anonymkode: 85bcb...da7 Begge diagnosene kan inneholde psykose. Anonymkode: 308b1...219 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 Alle kan ikke bli friske, for min del prøvde jeg å bli psykisk frisk i 30 år. Gikk i terapi, prøvde medisiner, trente meg på utfordrende situasjoner, var sosial, jeg gjorde alt jeg kunne fordi jeg trodde at jeg ville bli frisk. Men det ble jeg ikke. Til slutt aksepterte jeg at jeg har et "handikap" og aldri kommer til å bli helt frisk, jeg må bare lære meg å leve med det og finne gode strategier slik at jeg kan leve et ok liv. Det var en enorm sorgprosess å akseptere at jeg aldri ville bli "helt normal" og frisk, at jeg aldri vil klare å håndtere alt jeg skulle ønske, men jeg kom ut igjen på den andre siden mye lykkeligere. Nå har jeg vært stabil psykisk i 15 år, nettopp fordi jeg slapp å kjempe mer og leve et liv som var altfor utfordrende for meg og som bare gjorde meg ulykkelig, full av angst og syk. Så selv om du ble frisk, Ts, er det ikke nødvendigvis slik for alle. Jeg er veldig glad på dine vegne, men tenkte bare at jeg kunne komme med det andre perspektivet, som likevel har endt på en ok måte. For meg. Anonymkode: 9e1eb...5a7 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har hatt både positive og negative symptomer, men jeg har jobbet meg ut av de. De positive symptomene forsvant med medisiner. De negative symptomene har ikke vært veldig sterke fordi diagnosen ble oppdaget i tidlig fase. Men der igjen, jeg har stått i det og kjempet meg ut av de negative symptomene. Jeg har ikke unngått eksempel sosiale situasjoner, men stått i dem og stolt på meg selv. Anonymkode: 308b1...219 Hvorfor er du så sikker på at du hadde akkurat schizofreni og ikke bare forbigående psykose? Anonymkode: 85bcb...da7 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #12 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er du så sikker på at du hadde akkurat schizofreni og ikke bare forbigående psykose? Anonymkode: 85bcb...da7 Fordi behandlerne diagnostiserte meg med schizofreni. Anonymkode: 308b1...219
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #13 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi behandlerne diagnostiserte meg med schizofreni. Anonymkode: 308b1...219 Ja men schziofreni er ikke noe man blir kvitt etter 2år liksom. Det du gjør er å få oss andre med langt mer alvorlig schizofreni enn deg til åføle oss dårlige, føle at grunnen til at vi ikke er kvitt den er fordi vi ikke gjør nok innsats liksom. Det er helt feil. Jeg begynte å utvikle schizofreni da jeg var 15år og har enorme negative og positive symptomer. Altså jeg lever som en eremitt. Sosial tilbaketrekning er kanskje det mest fremtredende symptomet på schizofreni. Anonymkode: 85bcb...da7 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #14 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja men schziofreni er ikke noe man blir kvitt etter 2år liksom. Det du gjør er å få oss andre med langt mer alvorlig schizofreni enn deg til åføle oss dårlige, føle at grunnen til at vi ikke er kvitt den er fordi vi ikke gjør nok innsats liksom. Det er helt feil. Jeg begynte å utvikle schizofreni da jeg var 15år og har enorme negative og positive symptomer. Altså jeg lever som en eremitt. Sosial tilbaketrekning er kanskje det mest fremtredende symptomet på schizofreni. Anonymkode: 85bcb...da7 Kan jeg spørre hvorfor du trekker deg tilbake sosialt? Mammaen min var schizofren. Hun trakk seg også tilbake. Jeg skjønte aldri helt hvorfor- kan du si noe om hvorfor du trekker deg tilbake? Jeg lurer på mammaen min, var det fordi at hun skjønte at de andre ikke kunne se/ høre hallusinasjonene, og at det ble for sårt å forholde seg til? Eller var hun bare ikke interessert i oss, bare i å leve i hallusinasjonene? Lurer på om du kan si noe om hva som forårsaker sosial tilbaketrekning, for din del? Skulle ønske jeg forstod. Anonymkode: 81810...2a1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #15 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja men schziofreni er ikke noe man blir kvitt etter 2år liksom. Det du gjør er å få oss andre med langt mer alvorlig schizofreni enn deg til åføle oss dårlige, føle at grunnen til at vi ikke er kvitt den er fordi vi ikke gjør nok innsats liksom. Det er helt feil. Jeg begynte å utvikle schizofreni da jeg var 15år og har enorme negative og positive symptomer. Altså jeg lever som en eremitt. Sosial tilbaketrekning er kanskje det mest fremtredende symptomet på schizofreni. Anonymkode: 85bcb...da7 Forresten, ikke føl deg dårlig bare fordi noen andre gjør noe du ikke klarer. Du er deg med dine forutsetninger, og gjør det beste ut av de, ikke sammenlign deg med andre. Anonymkode: 81810...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #16 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan jeg spørre hvorfor du trekker deg tilbake sosialt? Mammaen min var schizofren. Hun trakk seg også tilbake. Jeg skjønte aldri helt hvorfor- kan du si noe om hvorfor du trekker deg tilbake? Jeg lurer på mammaen min, var det fordi at hun skjønte at de andre ikke kunne se/ høre hallusinasjonene, og at det ble for sårt å forholde seg til? Eller var hun bare ikke interessert i oss, bare i å leve i hallusinasjonene? Lurer på om du kan si noe om hva som forårsaker sosial tilbaketrekning, for din del? Skulle ønske jeg forstod. Anonymkode: 81810...2a1 Jeg føler jeg bare blir "trukket til det" på en måte. Jeg blir fort sliten av sosiale ting og detter helt ut og blir nærmest psykotisk. Ellers tror jeg ofte folk vil meg vondt og hvis man tror det så gidder man jo ikke være med dem. Anonymkode: 85bcb...da7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #17 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg føler jeg bare blir "trukket til det" på en måte. Jeg blir fort sliten av sosiale ting og detter helt ut og blir nærmest psykotisk. Ellers tror jeg ofte folk vil meg vondt og hvis man tror det så gidder man jo ikke være med dem. Anonymkode: 85bcb...da7 Skjønner, takk for svar. Tror jeg forstår veldig godt det du sier om at du bare blir "trukket til det". Det høres krevende ut. Håper du finner noe fint å gjøre, som du kan mestre og kose deg med. Ønsker deg alt godt ❤️ Anonymkode: 81810...2a1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #18 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja men schziofreni er ikke noe man blir kvitt etter 2år liksom. Det du gjør er å få oss andre med langt mer alvorlig schizofreni enn deg til åføle oss dårlige, føle at grunnen til at vi ikke er kvitt den er fordi vi ikke gjør nok innsats liksom. Det er helt feil. Jeg begynte å utvikle schizofreni da jeg var 15år og har enorme negative og positive symptomer. Altså jeg lever som en eremitt. Sosial tilbaketrekning er kanskje det mest fremtredende symptomet på schizofreni. Anonymkode: 85bcb...da7 TS her. Schizofreni kunne diagnostiseres og behandles for meg i løpet av 2 år, og jeg ble helt frisk. Jeg ønsker ikke at noen skal føle seg dårligere av mitt innlegg, men jeg ønsker å vise at det er HÅP! Det går an å bli frisk fra schizofreni, fordi jeg er blitt det. Sosial tilbaketrekking slet jeg også med. Mye angst for å gå ut. Men jeg stod i det, tvingte meg selv ut, stod i motgang og var sosial. Anonymkode: 308b1...219
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #19 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): TS her. Schizofreni kunne diagnostiseres og behandles for meg i løpet av 2 år, og jeg ble helt frisk. Jeg ønsker ikke at noen skal føle seg dårligere av mitt innlegg, men jeg ønsker å vise at det er HÅP! Det går an å bli frisk fra schizofreni, fordi jeg er blitt det. Sosial tilbaketrekking slet jeg også med. Mye angst for å gå ut. Men jeg stod i det, tvingte meg selv ut, stod i motgang og var sosial. Anonymkode: 308b1...219 Jeg var veldig syk i tenårene, men hadde fortsatt håp om å bli frisk og fortsatte skolegangen så langt det lot seg gjøre, medisiner, terapi, innleggelser osv. Ble "plutselig bedre", tok høyere utdanning, fikk fast jobb og jobbet i flere år, fikk familie og plutselig over 10 år senere så smalt det igjen og siden har det bare gått i ett. Enda jeg er ganske streng på rutiner, søvnrytne, medisiner på samme tidspunkt, ikke stresse osv. Men jeg kommer meg ikke opp på et "normalt" nivå som jeg gjorde før, jeg har mye restsynptomer selv om jeg ikke er manisk eller deprimert. Ikke for å ta vekk håpet, men du forklarer det som det er så enkelt. Og det er så mange der ute som sliter og aldri klarer det som mister håpet og mister troen på seg selv fordi at andre har jo klart det og hva er galt med meg som ikke klarer det. Og det er noe jeg også føler, ikke for det du skriver, men fordi jeg har "klart" det før, så hvorfor klarer jeg ikke det nå? Mye selvhat pga dette. Og for all del, jeg er virkelig glad på dine vegne for at du har blitt bedre. Og det mener jeg, for å slite psykisk er virkelig helt jævlig og noe jeg ikke ønsker noen. Anonymkode: 533a4...b7a 1
Marye Skrevet 1. juni 2021 #20 Skrevet 1. juni 2021 Jeg ser for meg at de schizofrene symptomene kunne bli behandlet vellykket, men jeg står ikke en sjans mot det bipolare. når jeg skriver dette kommer jeg på alt kaoset i hjernen som den er helt utslitt og jeg er som en 90 åring..det er bare noe medisiner kan hjelpe på. men det er ikke så fælt å måtte ha medisiner Men bare glad medisinene fungerer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå