AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #1 Skrevet 31. mai 2021 Har alltid lurt på hvordan leger har tid til alle. Har de en grense for hvor mange faste pasienter de har lov til å ha? Anonymkode: a892b...8a1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #2 Skrevet 31. mai 2021 Vet ikke grensen men interessant spørsmål. Valgte en 4-5 tilfeldige kommuner på helsenorge under valget "Skifte fastlege". I den listen var det meste x antall ledige plasser av 1700. Kanskje man kan ha enda flere også? Stakkars folk. Håper ikke alle pasienter er like ofte hos legen som jeg er! 😗 Anonymkode: b105e...11f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #3 Skrevet 31. mai 2021 Maks liste er 2500. Legeforeningen anbefaler derimot ikke mer enn ca 1200 pasienter. Helsedirektoratet regner 1500 som et årsverk. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/disse-legene-har-lengst-pasientliste/s/12-95-3423273616 Anonymkode: 6734d...981
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #4 Skrevet 31. mai 2021 Jeg tror de fleste pasientene aldri går til legen, og at det er fåtallet som går ofte. Jeg gikk aldri til legen før, men så ble jeg plutselig syk da jeg ble 32, så nå har jeg vært litt ofte til legen det siste året. Legen min har mye å gjøre, men han er flink og dreven. Iblant tror jeg han er sliten. Anonymkode: 6896a...2fb
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 Synes fastlegene burde ha og få lønn for så mange pasienter på lista i 100% som er realistisk å kunne håndtere i normalt tempo.. Hvor mange er det tro? Noen folk må vente altfor lenge på time og særlig mange eldre, som en av de gruppene i samfunnet som har en del helseproblemer, kvier seg for å bestille time fordi de ikke vil bry legene som har for mye å gjøre... Også dette med utbredt bruk av e-konsultasjon som følge av korona virker føre til at arbeidstiden strekkes ut i det uendelige? Har fått svar på meldinger i app ganske sent og tenker at dette ikke er eneste bransjen som berøres. Grensen mellom fritid og jobb ble forskjøvet med digitaliseringen og nå enda mer pga hjemmekontor, stengte tjenester som også ble digitaliserte osv. Det vil føre til en falsk oppfatning av hva som er normal arbeidskapasitet fordi folk velger å gå utover den opprinnelige tiden - dette gjelder nok mange flere bransjer også. Folk må slutte å være så arbeidsnarkomane og bli mer realistisk late. Anonymkode: b105e...11f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #6 Skrevet 31. mai 2021 Har flere fastleger i omgangskretsen, de fleste har mer enn nok med å følge opp en liste på ca 1000 pasienter. Er listen tung (dvs mange som trenger mye) så bør den være under det også. Er det en ung liste med folk som helst kommer med graviditet, uvi, utredning for diabetes eller annet rett frem og småplukk så klarer man flere. Jeg syns de burde hatt ett mye lavere makstak enn 2500, og staten burde sponset mer så flere ville jobbe som fastlege og de fikk tid til å gjøre en skikkelig jobb for alle pasientene. Anonymkode: 40fa6...521 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå