Gå til innhold

Tips til vitaminer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal jobbe natt noen måneder fremover. Jeg vet at jeg blir sliten etter hvert (har jobbet natt før), og at jeg ender opp med å sove veldig mye for å hente meg inn. Så jeg lurer på, er det noe vitamintilskudd jeg kan ta for å få mest mulig "ut" av søvnen? Jeg har ikke vitaminmangel, men jeg kunne nok sikkert fått i meg mer av visse ting for å ikke være så sliten og trett. Jeg drikker ikke kaffe eller energidrikker. Men drikker svart te innimellom (koffein) og brus i helger.

Er det noe som kan hjelpe meg med å for eks være litt piggere/få mer ut av søvnen osv?

Det kan være enten tilskudd fra apotek, bare noe naturlig fra frukt eller te osv. Jeg er åpen for det meste. 

Anonymkode: 21c08...e9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle trenger d-vitaminer så du kan gjerne ta tran. Ellers trenger du ikke ta noe, og når du ikke har vitaminmangler er det bare bortkastede penger å kjøpe andre vitaminer.

Anonymkode: dd7b9...401

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alle trenger d-vitaminer så du kan gjerne ta tran. Ellers trenger du ikke ta noe, og når du ikke har vitaminmangler er det bare bortkastede penger å kjøpe andre vitaminer.

Tran er smart! Takk

AnonymBruker
Skrevet

Tran er bortkastet... de har jo funnet ut nå at omega-3-tilskudd er skadelig.

Anonymkode: 9fb58...036

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det stemmer ikke. Det de har funnet ut er at babyer ikke bør få tran, men barn og voksne bør innta dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har mangler så er fokus på kosttilskudd helt bortkastet. Du kan ikke booste systemet på den måten. Når du tuller med søvnen vil kroppen reagere og sånn er det bare. 

Anonymkode: dc515...1f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer ikke. Det de har funnet ut er at babyer ikke bør få tran, men barn og voksne bør innta dette. 

Nei, vi får allerede i oss for mye omega-3 og altfor mye omega-6. Flerumettet fett er ustabilt, det er derfor kroppen selv aldri lager disse, men lager mettet fett som er stabilt. Fettet vi spiser brukes til cellemembran i alle våre celler. Hva skjer hvis man bygger et helt hus med murstein som går i stykker bare du ser stygt på dem?

Vi bør ikke få i oss for mye umettet fett, og takket være dårlige kostholdsråd og dårlig kosthold, så er forholdet mellom omega-6 og omega-3 helt galt. Omega-6 er betennelsesfremmende mens omega-3 er betennelsesdempende. Til en viss grad. Vi får i oss noe sånt som 40 ganger mer omega-6 enn omega-3, og de tror det ideelle forholdet er noe sånt som 1:1. Fett fra planteriket har som regel altfor mye flerumettet fett, og mye mer omega-6 enn omega-3.

Her er en artikkel om en studie som kom ut nylig:

https://www.healthline.com/health-news/study-finds-fish-oil-may-not-help-your-heart

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kasnkje melatonin? Det gir bedre søvn og er en kraftig antioksidant. Ellers har jeg begynt å få troen på et tilskudd (pleier ikke tro på de fleste)  som er stappfullt av antioksidanter fordi jeg ser hvor mye det har påvirket positivt på en som er veldig syk i familien min. Blant annet bedre søvn men også betydelig bedre mental tilstand. Den er dyr dessverre og jeg likte ikke smaken kjempegodt, men jeg har tenkt til å prøve den til meg selv også. Soul heter den og er en drikk/konsentrat fra flere frø med mye antioksidanter. 

Anonymkode: 74af3...f86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kasnkje melatonin? Det gir bedre søvn og er en kraftig antioksidant. Ellers har jeg begynt å få troen på et tilskudd (pleier ikke tro på de fleste)  som er stappfullt av antioksidanter fordi jeg ser hvor mye det har påvirket positivt på en som er veldig syk i familien min. Blant annet bedre søvn men også betydelig bedre mental tilstand. Den er dyr dessverre og jeg likte ikke smaken kjempegodt, men jeg har tenkt til å prøve den til meg selv også. Soul heter den og er en drikk/konsentrat fra flere frø med mye antioksidanter. 

Anonymkode: 74af3...f86

Hvis du hadde spist mindre som oksiderer, så hadde du ikke trengt så mye antioksidanter... Umettet fett oksiderer. Spis mindre omega-6 og omega-3 og erstatt med mettet fett. ;) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det letteste er å snu rundt på rytmen. Er det lettere å sove før eller etter jobb? Spiser du mat på vakt? Kanskje du skal spise middag senere eller like etter du kommer hjem osv? 

Anonymkode: 9262b...ff2

Skrevet

Melatonin -helt klart. Bruker selv når jeg jobber netter -det samme gjør mange av mine kollegaer. Tar en tbl når jeg skal legge meg. Er mye mer uthvilt når jeg våkner (normalt føler jeg meg som en zombie i nattevaktperioder). Utover det viktig å gå en god tur etter man har sovet og spise regelmessig og sunt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det letteste er å snu rundt på rytmen. Er det lettere å sove før eller etter jobb? Spiser du mat på vakt? Kanskje du skal spise middag senere eller like etter du kommer hjem osv? 

Anonymkode: 9262b...ff2

jeg kommer hjem rundt 07.30 og pleier spise noe veldig lett (får ikke sove hvis jeg er sulten), og er i seng rundt 08-08.30 (og sovner i 09-30 tiden). sover til jeg føler meg uthvilt, som pleier være i 17-tiden. Hvis jeg sovner i 08-tiden allerede, så klarer jeg å komme meg opp i 16-tiden.

Jeg pleier spise "middag" (et større måltid) mellom 18-20 tiden. Så tar jeg med meg enten rester til nattevakten eller så smører jeg med litt mat til nattevakten. Forsøker å ikke spise så mye om natta pga fordøyelse, men det hjelper å holde meg gående og våken om jeg får i meg mat og drikke. 

Cessa74 skrev (2 timer siden):

Melatonin -helt klart. Bruker selv når jeg jobber netter -det samme gjør mange av mine kollegaer. Tar en tbl når jeg skal legge meg. Er mye mer uthvilt når jeg våkner (normalt føler jeg meg som en zombie i nattevaktperioder). Utover det viktig å gå en god tur etter man har sovet og spise regelmessig og sunt. 

Bruker dere det også i fri-perioden? Jeg har 7 dager på og 7 dager fri. Er kanskje egentlig verst dette med å snu døgnet, så jeg pleier å ikke tvinge det frem men la meg "gli" inn i det. Blir egentlig mer sliten tror jeg, av å skal tvinge frem "normal døgnrytme" i fridagene, istedet for å være litt sent oppe og sove litt lengre om morgenen.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg kommer hjem rundt 07.30 og pleier spise noe veldig lett (får ikke sove hvis jeg er sulten), og er i seng rundt 08-08.30 (og sovner i 09-30 tiden). sover til jeg føler meg uthvilt, som pleier være i 17-tiden. Hvis jeg sovner i 08-tiden allerede, så klarer jeg å komme meg opp i 16-tiden.

Jeg pleier spise "middag" (et større måltid) mellom 18-20 tiden. Så tar jeg med meg enten rester til nattevakten eller så smører jeg med litt mat til nattevakten. Forsøker å ikke spise så mye om natta pga fordøyelse, men det hjelper å holde meg gående og våken om jeg får i meg mat og drikke. 

Bruker dere det også i fri-perioden? Jeg har 7 dager på og 7 dager fri. Er kanskje egentlig verst dette med å snu døgnet, så jeg pleier å ikke tvinge det frem men la meg "gli" inn i det. Blir egentlig mer sliten tror jeg, av å skal tvinge frem "normal døgnrytme" i fridagene, istedet for å være litt sent oppe og sove litt lengre om morgenen.  

Jeg bruker den første natten i friperiode for å hjelpe kroppen/hjernen ifht søvn. Men ellers ikke behov. Men gull verdt i nattevaktperioder og mellom springskift (kveld -dag). Og beste er at man ikke blir sløv/ får hang over -man sover rett og slett bare bedre og føler seg mer uthvilt. :)

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, vi får allerede i oss for mye omega-3 og altfor mye omega-6. Flerumettet fett er ustabilt, det er derfor kroppen selv aldri lager disse, men lager mettet fett som er stabilt. Fettet vi spiser brukes til cellemembran i alle våre celler. Hva skjer hvis man bygger et helt hus med murstein som går i stykker bare du ser stygt på dem?

Vi bør ikke få i oss for mye umettet fett, og takket være dårlige kostholdsråd og dårlig kosthold, så er forholdet mellom omega-6 og omega-3 helt galt. Omega-6 er betennelsesfremmende mens omega-3 er betennelsesdempende. Til en viss grad. Vi får i oss noe sånt som 40 ganger mer omega-6 enn omega-3, og de tror det ideelle forholdet er noe sånt som 1:1. Fett fra planteriket har som regel altfor mye flerumettet fett, og mye mer omega-6 enn omega-3.

Her er en artikkel om en studie som kom ut nylig:

https://www.healthline.com/health-news/study-finds-fish-oil-may-not-help-your-heart

Det her er jo bare tull. Blir cellemembranene dine mursteinsharde har du et alvorlig problem.

I neste avsnitt skriver du at hovedproblemet er omega-6, og det er jo et av poengene med å ta tran, for å øke forholdet 3:6.

Artikkelen får jeg ikke åpnet, siden jeg ikke godtar massiv cookie-tracking, men man ser jo allerede i overskriften at de skriver "may", altså ikke noe som er helt klarlagt. Vi kan enkelt finne haugevis av enkeltstudier som bekrefter at omega-3 er sunt også. Seneste cochrane-review oppdateres her. De ser ut til at det er en svært liten fordel av langkjedede omega-3 fettsyrer, men det er absolutt ikke farlig. Uansett er vel hovedpoenget med tran at vi nordboere skal få i oss vitamin D.

Ellers signerer jeg de over, har man ikke mangel på vitmainer er det heller ikke nødvendig å ta ekstra. Men melatonin kan fungere. Ellers er det de kjedelige rådene om fysisk aktivitet, sunn mat og prøve å få med seg litt dagslys i løpet av dagen man vet fungerer.

• Liker 2
Skrevet

Du kan gå på innvandrerbutikk og kjøpe noe som heter Yerba Mate. Det er en te, som er oppkvikkende. Om du googler finner du masse om dette. Det er et godt alternativ til kaffe. 

Ellers kan du også kjøpe koffeintabletter om du ikke liker kaffe, eller lage iskaffe om du liker det. 

AnonymBruker
Skrevet
Muscae skrev (1 time siden):

Du kan gå på innvandrerbutikk og kjøpe noe som heter Yerba Mate. Det er en te, som er oppkvikkende. Om du googler finner du masse om dette. Det er et godt alternativ til kaffe. 

Ellers kan du også kjøpe koffeintabletter om du ikke liker kaffe, eller lage iskaffe om du liker det. 

Jeg vil ikke anbefale koffeintabletter. Mange som har tatt dette har ekstremt vanskelig for å få tilbake energien de hadde før de begynte når de slutter å ta de, det blir som en avhengighet. 

Anonymkode: dc515...1f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 22.26):

Hvor står dette? Hvem har funnet ut det?

Anonymkode: d447b...fe8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...