AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #41 Skrevet 31. mai 2021 Mitt barn ble født i februar og fikk starte i februar. En relativ stor og populær barnehage. Hadde storesøsken der fra før. Mulig det hadde innvirkning Anonymkode: 72e3e...a8e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #42 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mitt barn ble født i februar og fikk starte i februar. En relativ stor og populær barnehage. Hadde storesøsken der fra før. Mulig det hadde innvirkning Anonymkode: 72e3e...a8e Er det en by eller bygd du bor i? Anonymkode: 21558...51b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #43 Skrevet 31. mai 2021 I Oslo er aleneforeldre prioritert i gruppe 6, etter bl.a barnevernsbarn. Hvis det er heeeelt krise kan du prøve å kontakte barnevernet, og få vedtak om barnehageplass. De færreste vil vel ha barnevernet innblandet uten at de egentlig har behov for det da.... Uansett ordner det seg, dagmamma koster i realiteten bare det samme som en bhg plass da (7500 i kontantstøtte +3500 i egenandel) . Anonymkode: 35216...00e 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #44 Skrevet 31. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Veldig bittert med denne urettferdige ordningen kjenner jeg. Jeg vil jo evt tape penger ut i året etter også, mindre opptjente feriepenger i 2023. Taper veldig mye. Nesten så jeg vurderer abort, dette er sykt. Har ikke råd til å stå uten jobb i et halvt år, og overgangsstønad virker ikke mulig å få. Anonymkode: 21558...51b Overgangsstønad for å vente på bhg plass? Håper du tuller. Anonymkode: aab29...a43 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #45 Skrevet 31. mai 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke økonomisk privilegert nei. Noen nevner 11000 for dagmamma, er det realistisk eller kan det finnes noen billigere? Anonymkode: 21558...51b Det er realistisk. Og som flere sier, det gir samme utgift som barnehage gitt at du også får kontantstøtte. Anonymkode: aab29...a43 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #46 Skrevet 31. mai 2021 Hvor lenge du eventuelt må vente avhenger helt av hvor du bor. Retten til når man har krav på barnehageplass er lik overalt (jf. Barnehageloven), men dekningen varierer enormt (også mellom bydeler i f.eks. Oslo). På steder hvor man har full dekning kan du få plass når som helst. Som aleneforsørger er du nok også prioritert mange steder. I Oslo, og sikkert en del andre steder, har du små, private "familiebarnehager" hvor det er relativt lett å få plass tidlig. Man kan søke og få plass der først, og deretter søke om å få bytte til ordinær barnehage fra august til de en ordinære søknadsfristen. Eventuelt så bruker du kontantstøtte + barnehagepris på dagmamma. Vi fikk januarbarn i fjor, med oppstart i midten av august i år. Anonymkode: 44f04...aa5
Bokdamen Skrevet 31. mai 2021 #47 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Barnet mitt er født i januar. Her betalte vi for plassen fra oktober for å "holde den av " frem til hun fylte 1 år . Anonymkode: 1c59d...a5d De kommunene som har dårlig barnehagedekning vil vanligvis ikke tillate dette. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det virker lurt. Men da har kommunen din hovedopptak senere enn august? Anonymkode: 21558...51b Alle kommuner har ett hovedopptak. Dette gjelder alle barna som skal starte i barnehagen i august - november det året. I Bergen er søknadsfristen 1. mars, dette tror jeg er vanlig. I hovedopptaket får alle som har rett på plass tildelt plass etter en prioritet. Det er noen prioriterte grupper (barn av ansatte, barn med funksjonshemninger, søsken etc) og deretter tildeles plass fra det barnet som er født først og nedover. Barnehagene får tilskudd i fht. hvor mange barn de har 15. desember (mener jeg), så alle ønsker å fylle opp plassene før det. Si ditt barn blir født januar -22. Du har ikke rett på plass dersom du søker det året og i kommuner med antall barnehageplasser som er i nærheten av antall barn som skal ha plass, vil du ikke få plass. Hvis barn slutter i løpet av året, supplerer de med nye barn, men dette er et sjansespill. Du vil ha rett på plass fra august -23 som du vet, og må da sjekke lokalt hvordan suppleringsopptak fungerer. Håper det ordner seg for deg!
Bokdamen Skrevet 31. mai 2021 #48 Skrevet 31. mai 2021 Tønsberg kommune har forresten veldig tydelig og oversiktlig informasjon på sin nettside. Du har dessverre ingen prioritet som aleneforsørger i forbindelse med opptaket. Om barnehageopptak Tønsberg kommune
Gjest Albbas Skrevet 31. mai 2021 #49 Skrevet 31. mai 2021 41 minutter siden, AnonymBruker said: Er det en lang og vanskelig prossess å finne en dagmamma? Anonymkode: 21558...51b Langt vanskeligere enn før. Før var det jo noe alle måtte ha siden barnehagedekningen var så dårlig, nå trenger folk bare dagmamma noen få mnd i året og derfor finnes det ikke lenger dagmammaer som har det som sin faste jobb. Men kan jo hende du blir kjent med noen med termin omkring samme tid som kan tenke seg det for å finansiere sin egen ulønnede permisjon. Umulig er det jo heller ikke, men mer krevende enn før.
^^Belle^^ Skrevet 1. juni 2021 #50 Skrevet 1. juni 2021 Har et januarbarn, og vi betalte for barnehage fra hun var 6 mnd og til hun begynte da hun var rett over året. Det var kun hovedopptak én gang i året i den barnehagen (som storesøsteren gikk i) den gangen.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #51 Skrevet 1. juni 2021 Tønsberg blir vanskelig, det er barn i kø. Barn på Vear må gå i Bhg på Eik fordi det ikke er plass på Vear osv. I Slagen og rundt Eik osv. er det også dårlig plass... Tror det er uvanlig å få plass midt i året i Tønsberg/på Nøtterøy. Jeg ville begynt å tenke dagmamma ganske tidlig, slik at du slipper å stresse med det på slutten av permisjonstiden. Anonymkode: 23188...346
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #52 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor i landet ca er dette? Anonymkode: 21558...51b Telemark. Anonymkode: 120c6...c26
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #53 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det en by eller bygd du bor i? Anonymkode: 21558...51b En relativt stor by. Mulig vi var heldige Anonymkode: 72e3e...a8e
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #54 Skrevet 1. juni 2021 Kan du ikke passe noen andres barn? Hvis du går hjemme med ditt eget barn + 1 til, får du 7500kr i kontantstøtte, sparer 3500kr til bhg = 11000kr, så får du kontantstøtten til det andre barnet + 3500kr som ville gått til bhg = 22 000. Passer du enda et barn blir det 33000 og det bør hvertfall kunne gå. Anonymkode: 13bf7...f7a
Mango Skrevet 1. juni 2021 #55 Skrevet 1. juni 2021 Min kar er født i desember, fikk barnehageplass i januar- året etter. Gikk helt fint.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #56 Skrevet 1. juni 2021 Men er dette virkelig å forvente? Da jeg fikk mine barn for 9 år siden var det en selvfølge at du ikke fikk plass før i august. Tror dere plasser vokser på trær? Barn ut =barn inn. Anonymkode: 17606...775 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #57 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men er dette virkelig å forvente? Da jeg fikk mine barn for 9 år siden var det en selvfølge at du ikke fikk plass før i august. Tror dere plasser vokser på trær? Barn ut =barn inn. Anonymkode: 17606...775 Nettopp. Det har vært slik i 10 år minst... Man kan ha kjempeflaks at et barn flytter ut av kommunen, og at ingen står i kø i den barnehagen. Men når du ikke er prioritert, står man vel heller ikke på noe liste, og da er det vel ingen fra kommunen som følger opp saken og sier fra hvis noen slutter midt i året? TS burde derfor lage seg en telefonliste og ringe hver måned for å sjekke direkte med barnehagen. Kanskje hun har flaks. Anonymkode: 23188...346 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #58 Skrevet 1. juni 2021 Vi fikk egentlig ikke plass, men så ringte 4 desember og sa de hadde en ledig plass fordi et annet barn sluttet pga flytting.. så man kan ha flaks også Anonymkode: 2488c...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #59 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nettopp. Det har vært slik i 10 år minst... Man kan ha kjempeflaks at et barn flytter ut av kommunen, og at ingen står i kø i den barnehagen. Men når du ikke er prioritert, står man vel heller ikke på noe liste, og da er det vel ingen fra kommunen som følger opp saken og sier fra hvis noen slutter midt i året? TS burde derfor lage seg en telefonliste og ringe hver måned for å sjekke direkte med barnehagen. Kanskje hun har flaks. Anonymkode: 23188...346 Det har vært slik alltid. Man skulle ikke tro at de som klager over noen måneder uten barnehageplass og kaller det «sykt» og «urettferdig» visste noe som helst om hvor heldige de egentlig er. Det har aldri vært lettere å få plass enn nå. Det er blitt billigere også. Anonymkode: 4e698...3c9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #60 Skrevet 1. juni 2021 Fikk barn 2 desember, og hadde dermed ikke rett på plass før august 1 år og 8 mnd senere. Vi sparte som galninger, hadde avtale med svigermor om barnepass, snakket med jobbene om at mannen kunne jobbe kun kveld og jeg kun dag (jeg har ikke jobb med mulighet for kveld) frem til barnehagestart. Heldigvis holdt vi bare på slikt i 1 mnd da noen i kommunen flyttet og det kom en ledig plass i en barnehage. skikkelig drit hvis vi måtte holdt på sånt i 8-9 mnd, men hadde vi måttet så hadde det blitt sånn. Heldigvis kun for en kort periode av livet, men ja urettferdig og vanskelig! Anonymkode: f6a3d...ed1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå