Gå til innhold

Eksempler på lavstatusnavn i Norge

Realverdien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
12 minutter siden, Realverdien said:

Populær og lavstatus er to forskjellige ting. Et bedre spm av meg som TS ville kanskje vært: hvilke navn synes dere er typisk arbeiderklassenavn?

Det er sant men når det er sagt er det mange som heter mohammed og Ali og hassan og mange andre muslimekenavn som har meget gode jobber som jobber som leger advokater politi og som har sitt eget firma, store firma. I oslo spesiellt l!

Anonymkode: c2bf8...a32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Abdul. 

Anonymkode: a5a02...c38

Jada vi har skjønt at du ikke liker muslimskenavn men fortsatt er navnene du nevner veldig fine og høy status og poppulære navn. Abdul er ett fint navn. Troll

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier

Lavstatusnavn kan deles i flere grupper:

- Navn gjerne tilknyttet rånerkulturen i Norge, som Laila, Ronny og Kim Roger. Luksusfellen neste.

- Navn som virker som man prøver å flotte seg, som Chantel og Desiree. Gis gjerne av mødre som ser mye på TLC.

-Navn som tilhører kulturer som nordmenn ser på som lavstatus/fattige land. F.eks. typisk Øst-europeiske navn (Olga, Dragan, etc.), og 3.-verden navn som Mohammad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (10 minutter siden):

Synes det blir litt teit å drøfte saken når du har to innlegg på den uten å ha lest artikkelen.

Det er rikelig med eksamener på universitetsnivå som ikke sensureres anonymt. Alle enkeltemner som har med mappevaluering, selve masteroppgaven, og mere til, så det stemmer nok ikke. Har tatt noen av disse selv.

Men om du leser artikkelen var det 400 testpersoner som ga karakter. Og de kan kun ha blitt påvirket av navnene på dem.

Ok, det visste jeg ikke. Uansett var mitt poeng at ingen blir døpt det lenger, noe følgende setning fra navnestatistikken underbygger: Ronny har vært nesten helt ute av bruk siden rundt 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny, Frode, Espen, Glenn, Kim (og alle dobbeltnavn som starter med Kim), alle dobbeltnavn som slutter på André (eller Andrè som de fleste skriver. Kim-Andræææ. 😂), Lucas, Jeanett, Gunn, Sally, Siren, Michelle, Desirée, Stella, Nova Diamanthe og lignende, Nathaniel, Chrisander, Sienna osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønne ikke hva lavstatus navn er. Og det er nevnt så mange navn at jeg ikke ser et mønster engang! Er navn som er godt brukt/for rare lavstatus fordi du har  fordommer eller engang møtte en "jonas" som var en kvalm fyr?

Anonymkode: 2b622...86a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønne ikke hva lavstatus navn er. Og det er nevnt så mange navn at jeg ikke ser et mønster engang! Er navn som er godt brukt/for rare lavstatus fordi du har  fordommer eller engang møtte en "jonas" som var en kvalm fyr?

Anonymkode: 2b622...86a

Nja. Det er vel mest snakk om slikt man kalte 'østkantnavn' før i tiden.

Fra artikkelen:Typiske østkantnavn er som oftest guttenavn, og klarest østkantprofil har Glenn, Kenneth, Kent og Tommy, navn som er omtrent fire ganger så vanlige i øst. Også Christer, Daniel, Frank, Johnny, Kevin, Kim, Patrick, Robin, Roger, Ronny, Roy, Rune, Stian, samt Anita, Jeanette, Linda, Mona, Monica og Nadia er (eller var) i klar overvekt i øst.

https://www.klikk.no/foreldre/navn/navn-som-gir-status-3486328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lorieen skrev (15 minutter siden):

Ronny, Frode, Espen, Glenn, Kim (og alle dobbeltnavn som starter med Kim), alle dobbeltnavn som slutter på André (eller Andrè som de fleste skriver. Kim-Andræææ. 😂), Lucas, Jeanett, Gunn, Sally, Siren, Michelle, Desirée, Stella, Nova Diamanthe og lignende, Nathaniel, Chrisander, Sienna osv.

Hvem heter Nova Diamanthe? Har sett dette navnet bli nevnt flere ganger, men er det virkelig noen som heter det?? 

Anonymkode: 40c47...196

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem heter Nova Diamanthe? Har sett dette navnet bli nevnt flere ganger, men er det virkelig noen som heter det?? 

Ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rodney og Ramsey. Rhino. Ronny, Roy, René, Remi. Rickard, Raymond, Roy, Roger. Pga dette plassere jeg (litt ufortjent tror jeg) Ruben, Rafael og Robert i denne kategorien også. 

Men: Jeg har en tendens til å tenke at navn jeg ikke liker er lavstatus-navn, og det er jo ikke sant. Men tror det er de engelsk-klingende som er "harry" akkurat som navnet Harry. Derfor blir Liam osv. nevnt, og blant jenter: Melissa, Vanessa, Sienna, Veronica, Carmen osv kanskje litt ufortjent sett på som litt lavstatus også, bare fordi de er "unorske". Men de som elsker disse navnene, vil jo si at Astrid, Mari, Sigrid og lignende er gammeldagse, trauste "lavstatus-navn". I hvert fall Gro og Gerd og Bjørg.

Anonymkode: 5b84d...0eb

Robert er fint navn ☺️. De jeg kjenner med det navnet er flotte menn

Anonymkode: f9502...904

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det finnes helt klart høy- og lavstatusnavn. Et generelt trekk jeg har merka meg (og også lest i artikler om emnet, som denne https://www.klikk.no/foreldre/navn/navn-som-gir-status-3486328?_ga=2.194228525.1053235536.1622460599-1457040879.1587373137), er at såkalte lavstatusnavn veldig ofte er navn av angloamerikansk opprinnelse, som ikke har lang tradisjon i Norge. Som Harry, Johnny, Ronny, Roy, Linda osv. Av nyere populære navn vil jeg tippe Liam blir ganske lavstatus når populariteten er over. 

Jeg kjenner for øvrig folk med alle de nevnte navna, og alle er normale og hyggelige mennesker, så dette handler ikke om individer og deres personlighet, men på gruppenivå er dette definitivt navn med lav status, jfr. gjennomsnittsinntekt, konkursstatistikk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 18.47):

Ronny og Jørn. Mener å ha lest at det er flest Ronny’er og Jørn’er som sitter i fengsel.

Anonymkode: bb1d1...542

Kilde? 

Anonymkode: d349d...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 20.46):

Google det

Anonymkode: d349d...2c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 19.07):

Uenig. Mohammed er ett av de fineste navnene. Og er ikke lavstatusnavn akkuratt, de fleste gutter som er fra muslimske foreldre har det navet. og mange leger sjefer osv har det navnet.

Om du ikke liker navnet er en ting men lavstatusnavn er det ikke. Jeg syns det er høy status og ha det navnet. Hilsen muslim som kommer fra en ressurssterk familie.

Alle kaller vel den førstefødte gutten for Mohammed men alle som heter Mohammed er ikke leger. 

Anonymkode: 87d09...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er Marianne og Susanne lavstatus navn?

Anonymkode: 86997...dc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er Marianne og Susanne lavstatus navn?

Anonymkode: 86997...dc3

Nei. Marianne er veldig 60-talls og Susanne veldig 70-talls da. 

Jeg synes Renate og Maiken er skikkelig lavstatusnavn.

Anonymkode: 78b91...c0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 19.07):

Uenig. Mohammed er ett av de fineste navnene. Og er ikke lavstatusnavn akkuratt, de fleste gutter som er fra muslimske foreldre har det navet. og mange leger sjefer osv har det navnet.

Om du ikke liker navnet er en ting men lavstatusnavn er det ikke. Jeg syns det er høy status og ha det navnet. Hilsen muslim som kommer fra en ressurssterk familie.

Jeg er helt enig med deg. Hilsen ei som har konvertert til islam ☺️ Før tenkte jeg slik som folk her inne, at «alle» heter jo Mohammed.. men nå vet jeg hvorfor og syns det er et vakkert navn, (selv om jeg personlig syns det er litt kjedelig at så mange heter det)

For dere norske som ikke skjønner hvorfor så mange heter Mohammed så er det navnet til profeten, og blir ansett som det fineste du kan kalle barnet ditt rett og slett. Muslimer er også svært opptatt av karriere, så det er mange med dette navnet som er leger og tannleger osv. En grunn til at så mange fra Syria har toppkarakterer, f eks.

De dere ser på som lavstatus som forherliger kriminalitet, er umodne ungdommer som syns dette er kult. Ingen trenger å selge knark for å overleve i Norge, det vet alle. De fleste utenlandske familier er som sagt opptatt av status og utdanning. Mange har høy utdanning fra landet de kommer fra, men så må de innom Nav i Norge likevel, fordi de enten sliter med språket og ikke kan jobbe eller at utdanningen ikke er godkjent i Norge. Man kan jo tenke seg selv hvordan det er å flytte til et helt nytt land. Prøv å åpne øynene litt og vær ydmyk og takknemlig for det dere har, og ikke døm så fort. Og når vi er inne på temaet: «jalla» betyr «kom igjen.» Slutt å kall ting «jalla» når dere ikke vet hva det betyr ☺️👍🏼

Anonymkode: 8afbd...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva menes med lavstatus navn? At alle som heter Ronny er underklasse?

Om det menes navn som forsvinner i mengden så vil jeg si Anne. Og Marie. Evt Anne Marie.

Anonymkode: 8afbd...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...