Gå til innhold

bleie om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sønnen min er fire år og har ikke blitt tørr om natten. For snart en uke siden sluttet vi med bleie om natten. Han tisser seg ut og våkener minst en gang hver natt.

Hvor lenge kan det holde på?

Han drikker til middag mellom halv seks og seks og ikke noe etter dette, og vi går på do litt over syv ved legging.

noen med erfaring her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta han med for å tisse når dere skal legge dere, det har jeg hørt har funket for andre. Etterhvert går det seg til, han er vel egentlig ikke så stor?

Skrevet
Ta han med for å tisse når dere skal legge dere, det har jeg hørt har funket for andre.

Dette er veldig fristende, men anbefales ikke, han skal jo lære seg å holde seg hele natten.

Jeg har slitt veldig med det samme, og det eneste jeg kan si til deg er at du må opprettholde en streng rutine med drikking og tissing før leggetid. Resten kommer når kroppen hans er klar for det (sønnen min ville veldig gjerne slutte for lenge siden, men kroppen var ikke helt 'med'...)

Lykke til!

Gjest Madeline
Skrevet

Var bleien til sønnen din tørr om morgenen da dere sluttet med nattbleie? Hvis han ikke hadde begynt med tørr nattbleie enda så ville jeg ha ventet en stund til med å slutte med bleien. Han er ikke så stor enda. Det er slett ikke uvanlig å bruke nattbleie i 4-5 års alder og det er slett ikke sikkert at sønnen din er klar til å slutte med bleien riktig enda. Det å oppleve å ligge i en våt seng hver natt er dessuten ingen god opplevelse.

Gjest Apple- ikke innlogget
Skrevet
Var bleien til sønnen din tørr om morgenen da dere sluttet med nattbleie? Hvis han ikke hadde begynt med tørr nattbleie enda så ville jeg ha ventet en stund til med å slutte med bleien. Han er ikke så stor enda. Det er slett ikke uvanlig å bruke nattbleie i 4-5 års alder og det er slett ikke sikkert at sønnen din er klar til å slutte med bleien riktig enda. Det å oppleve å ligge i en våt seng hver natt er dessuten ingen god opplevelse.

Enig med deg, Hannen, det var meg over deg, ikke innlogget...

Dumt å ikke si det, jeg tok det som en forutsetning da jeg skrev mitt innlegg. Min hadde hatt tørr nattbleie i lang tid da vi endelig sluttet, ellers nytter det jo ikke. Men han har fortsatt uhell ca én gang i uken...

Skrevet
Hei

Sønnen min er fire år og har ikke blitt tørr om natten. For snart en uke siden sluttet vi med bleie om natten. Han tisser seg ut og våkener minst en gang hver natt.

Hvor lenge kan det holde på?

Han drikker til middag mellom halv seks og seks og ikke noe etter dette, og vi går på do litt over syv ved legging.

noen med erfaring her?

Min sluttet med bleie da han var tre,men ble ike tørr om natten. Fik han undersøkt og det ble satt igang div.tiltak. Senere viste det seg at ene stenen ike var nede

Skrevet

Hvordan ville han ha reagert om du gjeninnførte nattbleien for han da? Du spør om hvor lenge det kan komme til å pågå, tissingen altså, og her finnes det jo ingen fasit svar. Men det som er sikkert er at om det viser seg at han blir sengevæter, så kan det vedvare helt til tenårene. Nå er jo det worst case scenario, men poenget mitt er vel at om man har muligheten til å benytte bleier som et hjelpemiddel for å holde sengen tørr, ja så bør man benytte dette så lenge som mulig. Det blir i hvert fall ikke noe lettere å begynne med bleier igjen jo eldre barnet blir, dersom tissingen fortsetter, og man må vaske sengetøy hver eneste dag. Og det var en som foreslo å ta han opp om natten, det skal man IKKE gjøre som en annen påpekte.

De aller fleste barn blir tørr om natten i alderen 3 - 6 år, så det er håp for at din sønn også blir det snart. Hva tissingen skyldes er umulig å svare på, men det skyldes som regel følgende ting:

1. barnet sover så tungt at hjernen ikke registerer signalene fra blæren at den må tømmes.

2. Kroppen produserer ikke nok av et hormon som skal redusere urinproduksjonen om natten.

3. Lukkemuskler, blærekapasitet og nerver i blæren er ikke ferdig utviklet.

Så lenge man ikke vet årsaken til problemet, så er det heller desverre ikke så enkelt å behandle barna. Det anses som helt normalt at barn tisser i sengen opp til 6 års alder, så de fleste leger vil ikke begynne noen form for behandling før etter denne alder.

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet

Det å slutte med nattbleie før barnet kan holde seg tørt er bare tull. Det er dumt å skulle være "snill" og la barnet sove uten bleier om natten, når hun/han virkelig trenger bleier. Barnet slutter ikke å tisse på seg av den grunn og det blir bare en masse ekstra arbeid når man lar de sove uten bleie på seg. Fortell barna om mulige årsaker til at hun/han tisser på seg, at mange andre barn på deres alder også gjøre dette, og at det ikke er noen som helst grunn til å være flau over at hun/han må sove med bleier. Støtt barnet og være forståelsesfull, men vis samtidig at dere er de voksne og mest fornuftige personene rundt problemet. og om du tenker deg om, så er det mest fornuftige at han han sover med bleie på seg så lenge han fortsatt tisser i senge.

Skrevet

Hvorfor slutte med bleier når barnet fortsatt tisser på seg? Barn som tisser i sengen trenger jo beskyttelse og er og skal være bleiebarn. Fatter ikke hvorfor vi som foreldre ikke vil innse dette og forsøker å endre statusen til barnet når det ikke er modent for det. Syns vi det er flaut å ha litt store bleiebarn kanskje?

Skrevet

Hei!

Jeg sov med nattbleie til jeg var minst seks, tror det kommer naar man er klar for det og ikke er noe man kan tvinge frem.

(var ikke noen raad og tips det her, men ville bare faa frem at han kanskje ikke var klar enda ;) )

xx

Skrevet

Jeg syns også det høres ut som han ikke er klar. Vi slutta med nattbleia først da Storesøster hadde sovet natta gjennom uten å tisse i bleia over en lengre periode. Faktisk var det hun selv som en morgen uttalte at hun nå var stor jente, og slett ikke trengte bleie om natta mer :ler: Jeg tror kanskje det er en idé å la han bruke nattbleie en stund ennå. Det må jo oppleves negativt for han at det blir styr når tisser seg ut hver natt.

Skrevet

Han fikk bleie på seg igjen i natt.

Har hørt litt for mye på min mor, som tror at min sønn er akkurat som det jeg og søsknene mine var når vi var små.

Var også usikker på om han tisset seg ut fordi han ikke gadd gå på do, eller mens han sov.

Takk for innspill!

Skrevet
Han fikk bleie på seg igjen i natt.
Det var nok lurt av deg, ble det noen protester fra han når du tok på bleien da?

Var også usikker på om han tisset seg ut fordi han ikke gadd gå på do, eller mens han sov.

Det er jo veldig enkelt å finne ut når han tisser da, du kan jo bare foreta en liten bleieinspeksjon dersom du mistenker at han tisser på seg når han våkner. Sjekk bleien om kvelden før du legger deg, en gang sent på natten, og igjen om morningen. Kjenn etter om bleien er våt eller tørr like før du vekker han. På denne måten finner du ut en god del om hvor moden han eventuelt er også. Tisser han på seg tidlig på kvelden, eller bleien blir våt midt på natten er det nok et stykke igjen til han kan bli tørr. Blir han våt først en gang tidlig på morgenen begynner han jo å nærme seg en full natt uten å tisse. og ikke minst, dersom bleien hans er tørr når du kontrollerer han like før du vekker han, men våt så fort dere er kommet dere på badet for å stelle han, ja da tisser han jo på seg så fort han våkner. Dette er da et tegn på at han kan holde seg tørr, og du bør ta av han bleien med engang han våkner slik at han ikke rekker å tisse i bleien sin.
Skrevet

ingen protester fra han, han brydde seg ikke særlig

takk for råd!

synes forresten ikke at det er flaut, men det er pes å vaske skrittet hver morgen og utgifter på bleier og avfallet det fører med seg.

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet
synes forresten ikke at det er flaut, men det er pes å vaske skrittet hver morgen og utgifter på bleier og avfallet det fører med seg.

Det tar da kun 2 minutter å fukte en klut med litt såpe på og vaske skrittet han. Og en bleie i døgnet kan da umulig ta så stor plass i søpplebøtta at det er noe problem. Økonomisk er det selvsakt en utgiftspost, men men det er nå dagbleiene som stor for den store utgiftsposten da, når ungen kun bruker bleie om natten, så går det jo ikke særlig mer enn en pose med bleier i måenden og det kan da umulig gjøre stort utslag på budsjettet. Jeg bruker med glede disse få kronene på bleier til ungen, enn å måtte stå opp opp om natten å skifte på sengen, eller å måtte vakse pysj, sengetøy og dyne hver natt.
Skrevet

har aldri sagt at det er noe stoooooooooooooort problem

slapp av!

Skrevet

Det er svært mange gutter på fire fem som bruker bleie om natten. Gutter slutter senere enn jenter. Gi ungen tid. Du sparer ikke noe på å vaske sengetøy kontra bleiebruk.

Skrevet

Kan man ikke få bleier da? Har du spurt legen deres om du ikke kan få bleier til sønnen din på blå resept?

Skrevet
Kan man ikke få bleier da? Har du spurt legen deres om du ikke kan få bleier til sønnen din på blå resept?

Når ungen er 4 år? Ærlig talt.

Skrevet
Når ungen er 4 år? Ærlig talt.

Ja, hva vet vel jeg. Forsøkt bare å hjelpe jeg om bleiebudsjettet er et problem :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...