AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #81 Skrevet 31. mai 2021 KvinneMannen skrev (7 timer siden): Jeg er ekstremt intelligent, vennligst hjelp. Usikker på om KG er det rette stedet for å søke hjelp. Anonymkode: 6ab75...592
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #82 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er interessert i naturvitenskap, historie, filosofi etc. Et bredt spekter av temaer. Det må være andre intelligente på KG som deler de samme erfaringene? Anonymkode: 753a1...258 Jeg mener det er et problem at intelligente og opplyste mennesker er i mindre tall. Synes mye av beslutningsmyndigheten burde flyttes fra uintelligente politikere og folkevalgte(representanter for majoriteten), over til intelligente fagperson med interesse og kunnskap om sine fagområder. Anonymkode: 6f4a8...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #83 Skrevet 31. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg mener det er et problem at intelligente og opplyste mennesker er i mindre tall. Synes mye av beslutningsmyndigheten burde flyttes fra uintelligente politikere og folkevalgte(representanter for majoriteten), over til intelligente fagperson med interesse og kunnskap om sine fagområder. Anonymkode: 6f4a8...8d4 Mye er nok bestemt av fagpersoner. Politikerne stemmer på lover de aldri har lest. Anonymkode: a7786...67f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #84 Skrevet 31. mai 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Den er veldig eksklusiv for de som har ytterst høy IQ. Anonymkode: 753a1...258 11 hours ago, Polyester said: Mensa er ikke så eksklusivt. Hvis jeg husker rett så er sperregrensa på 140. 10 hours ago, AnonymBruker said: Bare 4% har over 130iq. De andre 96% inkludert meg ser på de smarteste som missfostre som ikke henger med sosialt. Eller bedrevitere. Gjett hva. De vet bedre. Anonymkode: e94c3...4b1 Kravet for å bli med i Mensa er en IQ på minst 130, og det er 2% av befolkningen som har IQ på 130 eller høyere. 10 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det er nettopp poenget. De intelligente barna klarer å lære det de skal uten innsats. Dermed lærer de aldri å jobbe med skole fordi de aldri har trengt å gjøre det. Når de når universitetsnivå er det ikke lenger mulig å få toppkarakter uten å jobbe med pensum på egenhånd, fordi det ikke er obligatorisk undervisning slik det er gjennom grunnskolen og vgs. Det er da de går på en smell, fordi de ikke har arbeidsvanene i orden. Jeg tror også at mange tror at de er mer intelligente enn det de faktisk er er, og at det er flere som tror at de var evnerike barn selv om de ikke var det. Men det er allikevel en myte at de som faktisk er intelligente alltid klarer seg, intelligens er ikke alt som skal til for å lykkes. Anonymkode: 3178e...a8e Hvordan tror du intelligente barn lærer noe som helst om de ikke gjør en innsats og jobber for å lære? Også intelligente barn må jobbe for å tilegne seg kunnskapen i pensum, og bruke denne kunnskapen i skriftlig og muntlig arbeid i skolesammenheng. Intelligente barn skiller seg ut ved at tilegnelsen, forståelsen og integreringen av kunnskap gjerne går raskere enn hos de fleste andre; de viser gjerne særskilt evne til å ta inn, prosessere og bruke kunnskap på selvstendige måter i tillegg til de måtene som læres i skolen. Kunnskapsmengde er ikke alene et mål på intelligens, det handler om hvordan kunnskap videreutvikles og brukes. Det som gjør at mange intelligente barn og unge etterhvert kan miste gnisten til å fortsette, er mangel på stimuli. Alle barn og unge er i en fase der trangen til å lære er som en naturkraft, og de er avhengige av stimuli fra omgivelsene - hjem, skole, samfunn - for å lære og utvikle seg. Hvilke stimuli de mottar og hvordan, har svært mye å si for senere utvikling. Med økende vanskelighetsgrad og varierte utfordringer, stimuleres intelligensen til videre utvikling. Men hvis dette på noe tidspunkt flater ut, stopper opp eller uteblir helt, kan mange intelligente barn og unge bli rastløse, utilfredse og ulykkelige. Drivkraften til å utvikles får ikke sitt utløp, de kan komme til å se skole som kjedelig og meningsløst. Det virker å bli tatt for gitt at de intelligente barna og unge i hvert fall blir tatt vare på hjemme, at de har foreldre som kan bistå dem; men dette er såvisst ikke alltid tilfelle. Videre virker det å bli tatt for gitt at disse elevene greier det aller meste selv. Ja, de er ganske selvstendige, men like fullt avhengige av stimuli fra omgivelsene - stimuli som ikke nødvendigvis er til stede. Der barn og unge med forskjellige lærevansker har lovfestet rett til tilrettelagt undervisning(ja, jeg vet at ikke alle faktisk får dette) for at de skal utvikle sitt potensial så mye som mulig, så mangler de spesielt intelligente barn og unge tilsvarende rettigheter. Dette har vært oppe til debatt flere ganger, der noen tar til orde for ta bedre vare på sistnevnte elevgruppe og deres potensial, mens andre igjen tar til orde mot det de kaller elitisme. Det kan se ut som idealet er at alle skal være mest mulig gjennomsnittlige: De som ligger under skal løftes opp, de som ligger over skal trekkes ned. Så ja - vi kan trenge en slags intelligensbevegelse som tar sikte på å bevare og dyrke fram intelligens. Samfunnet som helhet burde være tjent med at alle får anledning til å utvikle sitt potensial, uansett hva som er deres mulig oppnåelige nivå. Anonymkode: 09f75...d14 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå