Polyester Skrevet 31. mai 2021 #61 Skrevet 31. mai 2021 Lampe1 skrev (3 minutter siden): Ja, men i dag fokuseres det for mye på vage «verdier», og for lite på det som egentlig betyr noe, intelligens. Jeg er ikke overbevist om at alle verdiene i samfunnet er særlig intelligente heller. De går for langt i relativisering og likhetstenkning, der jeg vil vektlegge høykultur og verdien av kunnskap. Høykultur og intelligens har ikke nødvendigvis noe med hverandre å gjøre, det du liker er stort sett formet av miljøet du befinner deg i. Det er mange Oslo-berter som elsker naturvin, men det er ikke fordi de er så innmari smarte. Og hva er egentlig forskjellen der du ønsker at høykultur skal brukes mer tid på for alle, og likhetstenkningen til de du synes er dumme?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #62 Skrevet 31. mai 2021 1 hour ago, Unika said: Det vi bør oppfordre til, og som bør løftes frem i mediene, er å være opptatt av og interessert i kunnskap og utvikling. At det er kult å lære og utvikle seg, uavhengig av IQ. Man bør idealisere de som faktasjekker og bruker skikkelige kilder, de som evner å se ting fra to sider, og som argumenterer med gyldige argumenter, ikke bare piss de finner på for eget forgodtbefinnende Det bør vi støtte! Staten prøver å dyrke frem disse verdiene. Men menneskets natur er å få mest mulig ved minst mulig innsats. Folk ønsker å slappe. Jeg sitter oppe midt på natta og skriver innlegg til deg i denne diskusjonen fordi det krever lite arbeid. Hadde jeg måttet faktasjekke påstandene mine så hadde jeg aldri sittet oppe midt på natta og skrevet innlegg på Kvinneguiden. Anonymkode: 536bf...ead
Gjest Lampe1 Skrevet 31. mai 2021 #63 Skrevet 31. mai 2021 Polyester skrev (5 minutter siden): Høykultur og intelligens har ikke nødvendigvis noe med hverandre å gjøre, det du liker er stort sett formet av miljøet du befinner deg i. Det er mange Oslo-berter som elsker naturvin, men det er ikke fordi de er så innmari smarte. Og hva er egentlig forskjellen der du ønsker at høykultur skal brukes mer tid på for alle, og likhetstenkningen til de du synes er dumme? Problemet med likhetstankegang er at den får folk til å tro at f.eks. McDonalds eller reality TV er akseptabelt og greit, mens det i virkeligheten er vulgært og skadelig, og burde begrenses/forbys. Likhetsidéen hindrer fremveksten av en sunn motvilje og fordømmelse av mindreverdige samfunnsfenomener.
Gjest Lampe1 Skrevet 31. mai 2021 #64 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Staten prøver å dyrke frem disse verdiene. Men menneskets natur er å få mest mulig ved minst mulig innsats. Folk ønsker å slappe. Jeg sitter oppe midt på natta og skriver innlegg til deg i denne diskusjonen fordi det krever lite arbeid. Hadde jeg måttet faktasjekke påstandene mine så hadde jeg aldri sittet oppe midt på natta og skrevet innlegg på Kvinneguiden. Anonymkode: 536bf...ead Det er et ganske svakt argument. Problemet i samfunnet er mangel på IQ, ikke bare mangel på faktasjekk. Det er her mange bommer.
Rotemor Skrevet 31. mai 2021 #65 Skrevet 31. mai 2021 (endret) Lampe1 skrev (18 minutter siden): Du bekrefter jo alle mine hypoteser. At hele samfunnet brytes ned av individualisme og hakke-på-andre-mentalitet. Det har ingen betydning om min egen personlige IQ er bare litt over middels, veldig høy, eller endog lavere enn middels. Det som har betydning, er mitt budskap. Nemlig at (a) det skjer en fordumming og forflatning, og at (b) den må bekjempes av en bred intelligensbevegelse. Helt greit å ha med noen litt dumme folk også i intelligensbevegelsen, om de har gode pro-IQ og pro-kunnskap-holdninger. Det virker ikke som du ønsker å forstå hva vi andre i tråden forsøker å formidle: samfunnet er i fare. Våkn opp! Å kneble ytringsfrihet, stanse globalisering, trender, skape splittelser eller andre reaksjonære samfunnsideer er ikke presist intelligent; det er konspiratorisk. Altså det motsatte. Endret 31. mai 2021 av Rotemor 2
Gjest Lampe1 Skrevet 31. mai 2021 #66 Skrevet 31. mai 2021 Rotemor skrev (1 minutt siden): Å kneble ytringsfrihet, stanse globalisering, trender, skape splittelser eller andre reaksjonære samfunnsideer er ikke presist intelligent; det er konspiratorisk. Altså det motsatte. Hva mener du med å kneble ytringsfrihet? Diskuterer vi ikke fritt, akkurat nå? Jeg synes du uttrykker deg tåkete og uklart. Hva er intelligent, og hva er ikke?
Polyester Skrevet 31. mai 2021 #67 Skrevet 31. mai 2021 Lampe1 skrev (5 minutter siden): Problemet med likhetstankegang er at den får folk til å tro at f.eks. McDonalds eller reality TV er akseptabelt og greit, mens det i virkeligheten er vulgært og skadelig, og burde begrenses/forbys. Likhetsidéen hindrer fremveksten av en sunn motvilje og fordømmelse av mindreverdige samfunnsfenomener. Jeg vet hva likhetstankegang er og jeg vet hvorfor det kan være skadelig for et samfunn om noen ikke stiller spørsmål, men folk gjør jo det. Det er ingen som tror at Kardashians er en representasjon av noe som er ekte, de får kritikk ukentlig for sin falskhet. Enhver virkning har alltid og tilsvarende en motvirkning, slik er det også med sosiale problemstillinger. Jeg tror heller ikke at det finnes noen i Norge som tror at McDonalds daglig, eller til og med ukentlig, er bra for en. Selv kan jeg ikke se noe galt i å titte på Farmen eller 71-grader nord, men jeg synes jo det er kjedelig.
Gjest Lampe1 Skrevet 31. mai 2021 #68 Skrevet 31. mai 2021 Polyester skrev (1 minutt siden): Jeg vet hva likhetstankegang er og jeg vet hvorfor det kan være skadelig for et samfunn om noen ikke stiller spørsmål, men folk gjør jo det. Det er ingen som tror at Kardashians er en representasjon av noe som er ekte, de får kritikk ukentlig for sin falskhet. Enhver virkning har alltid og tilsvarende en motvirkning, slik er det også med sosiale problemstillinger. Jeg tror heller ikke at det finnes noen i Norge som tror at McDonalds daglig, eller til og med ukentlig, er bra for en. Selv kan jeg ikke se noe galt i å titte på Farmen eller 71-grader nord, men jeg synes jo det er kjedelig. Problemet er at alle disse fenomenene normaliseres, og har fått nærmest epidemiske proporsjoner. Dumheten er blitt som en snøball som ruller og ruller, og blir større hele tiden.
Polyester Skrevet 31. mai 2021 #69 Skrevet 31. mai 2021 Lampe1 skrev (16 minutter siden): Problemet er at alle disse fenomenene normaliseres, og har fått nærmest epidemiske proporsjoner. Dumheten er blitt som en snøball som ruller og ruller, og blir større hele tiden. Ja, slik som sport. Jeg forstår hva du mener, jeg er bare ikke enig. Jeg ser også at vi er i stand til selv-korrigering som samfunn, og at ukultur blir slått ned på hardere nå enn noen gang tidligere.
Gjest Lampe1 Skrevet 31. mai 2021 #70 Skrevet 31. mai 2021 Polyester skrev (7 minutter siden): Ja, slik som sport. Jeg forstår hva du mener, jeg er bare ikke enig. Jeg ser også at vi er i stand til selv-korrigering som samfunn, og at ukultur blir slått ned på hardere nå enn noen gang tidligere. Nei, det er mer ukultur enn før. Det går i en nedadgående spiral av kulturelt og intellektuelt forfall. Synd å si det, men det er tydelig for meg.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #71 Skrevet 31. mai 2021 Polyester skrev (3 timer siden): Mensa er ikke så eksklusivt. Hvis jeg husker rett så er sperregrensa på 140. Jeg ligger selv noen poeng under dette og kan ikke bli med, men jeg mangler heller ikke ting å finne på som jeg liker eller folk å snakke med. Men så liker jeg også flere ting enn gamle Egypt og Slavoj Zizek. Mensa er eksklusivt. Og de holder på med mye morsomt, alt fra øl/vinsmaking, gocart, julebord etc. Anonymkode: afab0...857
KvinneMannen Skrevet 31. mai 2021 #72 Skrevet 31. mai 2021 Jeg er ekstremt intelligent, vennligst hjelp.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #73 Skrevet 31. mai 2021 Lampe1 skrev (3 timer siden): Du bekrefter jo alle mine hypoteser. At hele samfunnet brytes ned av individualisme og hakke-på-andre-mentalitet. Det har ingen betydning om min egen personlige IQ er bare litt over middels, veldig høy, eller endog lavere enn middels. Det som har betydning, er mitt budskap. Nemlig at (a) det skjer en fordumming og forflatning, og at (b) den må bekjempes av en bred intelligensbevegelse. Helt greit å ha med noen litt dumme folk også i intelligensbevegelsen, om de har gode pro-IQ og pro-kunnskap-holdninger. Det virker ikke som du ønsker å forstå hva vi andre i tråden forsøker å formidle: samfunnet er i fare. Våkn opp! Det har jo litt å si din IQ er siden du forsøker å fremme «våre» verdier. Om den er litt under middels så vil du kanskje lage en anti kardashian klubb for de som klarer å poste på Facebook? Om du leter litt så vil jeg tro at en slik klubb allerede finnes. Ellers litt enig, synes det er en del skumle tendenser i samfunnet i dag. Men tror ikke klubben din er en del av løsningen men heller ett symptom. Mye bra i samfunnet også Anonymkode: c4635...c3c
Gjest Lampe1 Skrevet 31. mai 2021 #74 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mensa er eksklusivt. Og de holder på med mye morsomt, alt fra øl/vinsmaking, gocart, julebord etc. Anonymkode: afab0...857 Dette fremstår ikke intellektuelt for meg.
Gjest Lampe1 Skrevet 31. mai 2021 #75 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har jo litt å si din IQ er siden du forsøker å fremme «våre» verdier. Om den er litt under middels så vil du kanskje lage en anti kardashian klubb for de som klarer å poste på Facebook? Om du leter litt så vil jeg tro at en slik klubb allerede finnes. Ellers litt enig, synes det er en del skumle tendenser i samfunnet i dag. Men tror ikke klubben din er en del av løsningen men heller ett symptom. Mye bra i samfunnet også Anonymkode: c4635...c3c Hvordan er mitt forslag til intelligens-bevegelse et symptom?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #76 Skrevet 31. mai 2021 Trolltunge skrev (8 timer siden): Det er ikke å være intelligent som latterliggjøres, men å være sosialt uintelligent. Hvilket faktisk er ganske morsomt å spøke om, ettersom det sosiale er basen for menneskelige relasjoner. Dumme menneskers dårlige sosiale antenner og hvordan de trår uti merkelige sosiale situasjoner latterliggjøres også. Fleksnes og Mr. Bean for eksempel. Å trå skjevt sosialt er noe vi mennesker generelt synes er morsomt. Jeg tror ikke du kan finne en komedie uten dette, og det er ikke bare intelligente mennesker som er sosialt uintelligent vi ler av. Mr. Bean er jo bare en parodi på de "sosialt intelligente" menneskene, da, i alle fall slik jeg ser det. Det er jo slik mennesker ser ut om man har ganske høy IQ, men de "sosialt intelligente" forstår det ikke selv at det er de er nettopp de det gjøres narr av. "Sosialt intelligente" mennesker er som regel ganske høye på pæra og har lignende tankegang som Mr. Bean og er som forvokste barn som elsker enkle løsninger, gøy og moro. Anonymkode: 60043...7c2
Gjest Lampe1 Skrevet 31. mai 2021 #77 Skrevet 31. mai 2021 Jeg tror denne tråden bare demonstrerer hvor misforstått IQ er i samfunnet.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #78 Skrevet 31. mai 2021 2 hours ago, Lampe1 said: Dette fremstår ikke intellektuelt for meg. MENSA er for personer med høy IQ, ikke for intellektuelle. Anonymkode: a7786...67f
Gjest Lampe1 Skrevet 31. mai 2021 #79 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): MENSA er for personer med høy IQ, ikke for intellektuelle. Anonymkode: a7786...67f Da er det jo temmelig bortkastet. IQ må brukes til noe.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #80 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): MENSA er for personer med høy IQ, ikke for intellektuelle. Anonymkode: a7786...67f Du vet IQ er en test på hvor intelligent noen er ja?? Anonymkode: e94c3...4b1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå