Gå til innhold

Trengs det en intelligens-bevegelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Unika skrev (1 minutt siden):

Joda, men alle disse tingene klarer folk med helt normal IQ å få til, det handler mer om hva slags verdier vi lever etter og hva slags opplæring man får hjemme (og på skolen).  Foreldre må faktisk ta seg tid til å drive med verdi -og moralopplæring i hjemmet, alt kan ikke overlates til samfunnet. Tror mange foreldre er veldig slitne og har nok med sitt. Mange barn som sitter og knatrer på skjerm etter skoletid, som burde bli bedre stimulert av foreldrene sine. 

Også handler det om kultur! Det er så mye dritt på TV og i sosiale medier som gjør folk helt koko.. Evig jag etter likes, rumpeoperasjoner og applaus...  og om å gjøre om å være drøyest i senga, trekanter og anal her og der, konspirasjonsteorier og anti-vaxx, hvor skal man begynne? :( 

Høres ut som du er i bunn og grunn enig med ts. Fokuset er feil. Folk trenger å lære hva som er hva inkludert verdier

Anonymkode: e94c3...4b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forsåvidt helt sant, men du bør være klar over at miljøene for intelligente er små. 

Anonymkode: 753a1...258

Ja, og jeg vil tro at det uansett ikke er noe for alle som når opp til kravene å ville involvere seg i et miljø kun for smartinger. Jeg ser ikke for meg at å være medlem av mensa er spesielt morsomt og gøy.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres ut som du er i bunn og grunn enig med ts. Fokuset er feil. Folk trenger å lære hva som er hva inkludert verdier

Kan du utdype? Hvorfor er jeg enig? Hvorfor er fokuset feil? Og hva trenger folk og lære av "hva som er hva, inkludert verdier"? Skjønte ikke den setningen. 

Endret av Unika
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei ts. Bare ignorer de som ikke fatter poenget. De vil du ikke kunne nå fram til uansett. Om det er grunnet kognitiv dissonans eller om de mangler iq og dermed føler seg truffet er ikke godt å si. 

Sannheten her er at de fleste ikke helt forstår hva iq egt er. Eller at de ikke ser at verden rundt dem begynner å bli dummere

Jeg takker for din forståelse, det varmer. 

De fleste kjenner jo til historien om frosken som ble puttet oppi en kjele med kokende vann, og som merket det og derfor øyeblikkelig hoppet ut av kjelen og reddet livet. Mens en annen frosk ble lagt oppi kjelen mens vannet var lunkent, og ble sittende mens vannet gradvis ble varmet opp. Fordi endringen hele tiden gikk sakte, merket den ingen ting. Først når vannet kokte, reagerte den, men da døde den også samtidig og kunne ikke redde seg selv.

Det er det samme jeg frykter skjer i samfunnet. Vi merker ikke den anti-intellektuelle utviklingen, og normaliseringen av fenomener som reality TV, Kardashians, Trump, antivaxxere, influensere, utseendepress, engleskoler og lignende.

Vi blir sakte kokt i dumhet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Polyester skrev (2 minutter siden):

Ja, og jeg vil tro at det uansett ikke er noe for alle som når opp til kravene å ville involvere seg i et miljø kun for smartinger. Jeg ser ikke for meg at å være medlem av mensa er spesielt morsomt og gøy.

Noen mennesker ønsker å bruke livet på noe annet enn det som er ‘morsomt’ og ‘gøy’.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høy-IQ kan beskrives som en kultur, det også.

Du forsto ikke hva jeg skrev, men du bekrefter det.

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet
Unika skrev (11 minutter siden):

Joda, men alle disse tingene klarer folk med helt normal IQ å få til, det handler mer om hva slags verdier vi lever etter og hva slags opplæring man får hjemme (og på skolen).  Foreldre må faktisk ta seg tid til å drive med verdi -og moralopplæring i hjemmet, alt kan ikke overlates til samfunnet. Tror mange foreldre er veldig slitne og har nok med sitt. Mange barn som sitter og knatrer på skjerm etter skoletid, som burde bli bedre stimulert av foreldrene sine. 

Også handler det om kultur! Det er så mye dritt på TV og i sosiale medier som gjør folk helt koko.. Evig jag etter likes, rumpeoperasjoner og applaus...  og om å gjøre om å være drøyest i senga, trekanter og anal her og der, konspirasjonsteorier og anti-vaxx, hvor skal man begynne? :( 

Derfor behøves det en durabelig kamp mot alle disse fordummende og avstumpede fenomenene, det kan ikke overlates til hver enkelt forelder å kjempe alene mot denne tsunamien av dritt.

Jeg skjønner at folk ikke forstår hva jeg mener. Men det jeg etterspør, er ingen syklubb for høy-IQ-folk. Derimot ønsker jeg en bred intelligensbevegelse mot hele den antiintellektuelle forsøplingen av samfunnet, i alle kanaler. 

Det må settes hardt mot hardt. Jeg har fått nok, og innser at vulgariseringen må stoppes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De intelligente blir ikke verdsatt nok. De stues inn i samme klasser som de middelmådige og bråkmakere

Tror du at bråkmakere aldri er intelligente?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Chomsky89 skrev (1 minutt siden):

Tror du at bråkmakere aldri er intelligente?  

Jo, noen. De bør plasseres i IQ-klassene.

Skrevet (endret)

Blant mensamedlemmer er det flere som har lærevansker eller konsentrasjonsvansker enn snittet. Bipolare lidelse er og knyttet opp mot intelligens. Mange av de mest intelligente gjør det middelmådig på skolen selv om de står på siden intelligensen skjuler diagnosen. På tide å la intelligente komme frem. Intelligente følger sjeldnere dyriske lyster og ser sammenhenger. Det er viktig for å få samfunnet fremover. 

Endret av Majer
  • Liker 1
Gjest Lampe1
Skrevet
Majer skrev (1 minutt siden):

Blant mensamedlemmer er det flere som har lærevansker eller konsentrasjonsvansker enn snittet. Bipolare lidelse er og knyttet opp mot intelligens. Mange av de mest intelligente gjør det middelmådig på skolen selv om de står på siden intelligensen skjuler diagnosen. 

Dette viser at intelligente kan trenge masse støtte. Dette bør være en kampsak for intelligensbevegelsen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen mennesker ønsker å bruke livet på noe annet enn det som er ‘morsomt’ og ‘gøy’

Det er viktig å ha det gøy i livet sitt da. Jeg kunne like gjerne skrevet interessant, eller brukt et annet ord som er det motsatte av 'kjedelig', det var bare det jeg mente. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi merker ikke den anti-intellektuelle utviklingen, og normaliseringen av fenomener som reality TV, Kardashians, Trump, antivaxxere, influensere, utseendepress, engleskoler og lignende.

Hvis man ikke merker dette så er man rimelig svimmel og virkelig hypnotisert. Alle har et ansvar med å kaste et kritisk blikk på det som blir gjentatt rundt seg selv, og å oppfordre til å stille spørsmål. Heldigvis lever vi i en tid hvor det er lett å oppsøke informasjon og kunnskap og man trenger ikke lenger å sitte å se på reality-tv fordi det er det eneste gode alternative til påfyll til skallen. Det er ikke noe problem å kvitte seg med tven lenger, fordi nyhetene er bare et tastetrykk unna. 

Jeg er selvfølgelig enig i at engleskoler, antivaxxing og utseendepress er skadelig for samfunnet, og at det er noe vi ikke burde godta, men så kan vi ikke tvinge folk til å opptre rasjonelt heller. Jeg er enig i det en over her skriver, om at vi må oppfordre til kildekritikk, det er en god start. Det som kanskje vil føre til splittelse fremfor forståelse er om man peker på de man synes er så dumme som liker å følge med på influensere på instagram eller luksusfellen på tven og si at det de driver med er en kulturell forsøpling og at de forårsaker en fordumming av samfunnet. Lavkultur er også kultur, og noen ganger er karaoke jævla gøy.

• Liker 1
Gjest Lampe1
Skrevet (endret)
Polyester skrev (4 minutter siden):

Det er viktig å ha det gøy i livet sitt da. Jeg kunne like gjerne skrevet interessant, eller brukt et annet ord som er det motsatte av 'kjedelig', det var bare det jeg mente. 

Hvis man ikke merker dette så er man rimelig svimmel og virkelig hypnotisert. Alle har et ansvar med å kaste et kritisk blikk på det som blir gjentatt rundt seg selv, og å oppfordre til å stille spørsmål. Heldigvis lever vi i en tid hvor det er lett å oppsøke informasjon og kunnskap og man trenger ikke lenger å sitte å se på reality-tv fordi det er det eneste gode alternative til påfyll til skallen. Det er ikke noe problem å kvitte seg med tven lenger, fordi nyhetene er bare et tastetrykk unna. 

Jeg er selvfølgelig enig i at engleskoler, antivaxxing og utseendepress er skadelig for samfunnet, og at det er noe vi ikke burde godta, men så kan vi ikke tvinge folk til å opptre rasjonelt heller. Jeg er enig i det en over her skriver, om at vi må oppfordre til kildekritikk, det er en god start. Det som kanskje vil føre til splittelse fremfor forståelse er om man peker på de man synes er så dumme som liker å følge med på influensere på instagram eller luksusfellen på tven og si at det de driver med er en kulturell forsøpling og at de forårsaker en fordumming av samfunnet. Lavkultur er også kultur, og noen ganger er karaoke jævla gøy.

Splittelsen mellom de dumme og de intelligente er allerede der, det kan man ikke benekte.

Hvis vi intelligente hele tiden skal gå rundt grøten om hva vi mener er skadelig, tror jeg vi gjør samfunnet en stor bjørnetjeneste.

Kampen mot søppelkulturen må starte nå.

Endret av Lampe1
Skrevet

Det er ikke å være intelligent som latterliggjøres, men å være sosialt uintelligent. Hvilket faktisk er ganske morsomt å spøke om, ettersom det sosiale er basen for menneskelige relasjoner. Dumme menneskers dårlige sosiale antenner og hvordan de trår uti merkelige sosiale situasjoner latterliggjøres også. Fleksnes og Mr. Bean for eksempel. 

Å trå skjevt sosialt er noe vi mennesker generelt synes er morsomt. Jeg tror ikke du kan finne en komedie uten dette, og det er ikke bare intelligente mennesker som er sosialt uintelligent vi ler av. 

• Liker 1
Skrevet
Lampe1 skrev (1 minutt siden):

Hvis vi intelligente hele tiden skal gå rundt grøten om hva vi mener er skadelig, tror jeg vi gjør samfunnet en stor bjørnetjeneste.

Med splittelse mente jeg bare at man skyver de vekk fra seg fremfor å tilby ny kunnskap og samtale.

Jeg synes antivaxxere, kristne og healere stadig blir konfrontert med dumskapen sin, jeg er i alle fall flink til å spørre vanskelige spørsmål hvis jeg treffer på skikkelig kvakksalveri. Kroppspositivismen, for eksempel, kom som en motreaksjon på skjønnhetshysteri, og xenofobien i samfunnet er noe vi daglig kritiserer og tar oppgjør med. Samtalen etter BLM-protestene i fjor pågår fortsatt. Det er kanskje jeg som er for positiv, men jeg tror det er på vei opp, og jeg tror det er håp for oss alle.

Gjest Lampe1
Skrevet
Polyester skrev (1 minutt siden):

Med splittelse mente jeg bare at man skyver de vekk fra seg fremfor å tilby ny kunnskap og samtale.

Jeg synes antivaxxere, kristne og healere stadig blir konfrontert med dumskapen sin, jeg er i alle fall flink til å spørre vanskelige spørsmål hvis jeg treffer på skikkelig kvakksalveri. Kroppspositivismen, for eksempel, kom som en motreaksjon på skjønnhetshysteri, og xenofobien i samfunnet er noe vi daglig kritiserer og tar oppgjør med. Samtalen etter BLM-protestene i fjor pågår fortsatt. Det er kanskje jeg som er for positiv, men jeg tror det er på vei opp, og jeg tror det er håp for oss alle.

Jeg er nok i alle fall temmelig pessimistisk.

Det å fremme intelligens er noe helt annet enn holdningskampanjer mot bestemte syn. Ofte finner man jo masse uintelligente på begge sider av kontroversielle stridsspørsmål.

Generelt er det en tendens til at ting blir drøyere og drøyere - det er ikke bare det at folk ikke forstår avanserte faglige konsepter, men at selv de enkleste faktum blir misforstått, eller forkastet totalt.

Dette er virkelig «the Age of Dumb».

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Derfor behøves det en durabelig kamp mot alle disse fordummende og avstumpede fenomenene, det kan ikke overlates til hver enkelt forelder å kjempe alene mot denne tsunamien av dritt.

Jeg skjønner at folk ikke forstår hva jeg mener. Men det jeg etterspør, er ingen syklubb for høy-IQ-folk. Derimot ønsker jeg en bred intelligensbevegelse mot hele den antiintellektuelle forsøplingen av samfunnet, i alle kanaler. 

Det må settes hardt mot hardt. Jeg har fått nok, og innser at vulgariseringen må stoppes.

Ja, men da er vi jo enig. Er jo dette jeg også prøvde å si noe om. At holdninger og verdier må jobbes med i familien/oppdragelsen, på skolen og i samfunnet for øvrig. Man må ta et valg om å styre skuta i en annen retning. 

Skrevet

Poenget mitt var:

At det opprettes en tråd der ts har til hensikt å vise at han tilhører et slags A-lag, men hverken skriver intelligent eller på annen måte viser det i praksis.

Det er forskjell på å ha innsikt i ting eller å ligge litt over gjennomsnittet på Kg og å tilhøre Mensa.

Det er ingenting i denne tråden som løfter noe som helst. Tvert imot! «Vi smarte».... Javel? Det er ikke bevist.

Dersom rosabloggere og Kg er målestokken så motbevises TS egne teorier. Av de jeg kjenner som er virkelig smarte så er ikke dette temaer i deres liv. De har mer avanserte referanserammer.

• Liker 2
Gjest Lampe1
Skrevet
Unika skrev (6 minutter siden):

Ja, men da er vi jo enig. Er jo dette jeg også prøvde å si noe om. At holdninger og verdier må jobbes med i familien/oppdragelsen, på skolen og i samfunnet for øvrig. Man må ta et valg om å styre skuta i en annen retning. 

Ja, men i dag fokuseres det for mye på vage «verdier», og for lite på det som egentlig betyr noe, intelligens. Jeg er ikke overbevist om at alle verdiene i samfunnet er særlig intelligente heller. De går for langt i relativisering og likhetstenkning, der jeg vil vektlegge høykultur og verdien av kunnskap.

Gjest Lampe1
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt var:

At det opprettes en tråd der ts har til hensikt å vise at han tilhører et slags A-lag, men hverken skriver intelligent eller på annen måte viser det i praksis.

Det er forskjell på å ha innsikt i ting eller å ligge litt over gjennomsnittet på Kg og å tilhøre Mensa.

Det er ingenting i denne tråden som løfter noe som helst. Tvert imot! «Vi smarte».... Javel? Det er ikke bevist.

Dersom rosabloggere og Kg er målestokken så motbevises TS egne teorier. Av de jeg kjenner som er virkelig smarte så er ikke dette temaer i deres liv. De har mer avanserte referanserammer.

Du bekrefter jo alle mine hypoteser. At hele samfunnet brytes ned av individualisme og hakke-på-andre-mentalitet.

Det har ingen betydning om min egen personlige IQ er bare litt over middels, veldig høy, eller endog lavere enn middels.

Det som har betydning, er mitt budskap. Nemlig at (a) det skjer en fordumming og forflatning, og at (b) den må bekjempes av en bred intelligensbevegelse. Helt greit å ha med noen litt dumme folk også i intelligensbevegelsen, om de har gode pro-IQ og pro-kunnskap-holdninger.

Det virker ikke som du ønsker å forstå hva vi andre i tråden forsøker å formidle: samfunnet er i fare. Våkn opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...